مصاحبه با محمد میثم عبدالهی اصل رتبه 22 کنکور

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ از نظر علمی زمانی که پیوستگی در هر کاری اعم از آزمون زدن صورت می‌گیرد مسیرهای عصبی مربوط به آن تقویت شده و در نتیجه بهره وری از آن کار افزایش

مصاحبه با محمد میثم عبدالهی اصل رتبه 22 کنکور

به نام خدا

 

 

نام و نام خانوادگی : محمد میثم عبدالهی اصل

پایه : دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان : لرستان – الیگودرز 

میانگین تراز : 6800

معدل : 90/19

سال های حضور در کانون : 5 سال ( پنج – ششم – نهم – یازدهم – دوازدهم )

شغل و تحصیلات مادر : پرستار – لیسانس پرستاری 

شغل و تحصیلات پدر : لیسانس رادیولوژی - تکنسین پرتو نگاری

تراز و درصد دروس کنکور اردیهشت :

تراز کنکور اردیبهشت : 11752

تراز کنکور تیر : 10981

زیست : 72.6 % -  فیزیک : 82.76% -  شیمی : 81.91 %  -  ریاضی : 61.12 %  

 زمین شناسی : 80 %

مصاحبه گر : هدیه چراغیان و مصطفی کرمی

 

1 -  شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب 

کردند؟ گمان می کنم امروزه کانون تقریبا در میان همه دانش آموران شناخته شده است . سابقا برادرم هم در کانون بود ؛ ایشان در حال حاضر دانشجوی است و با تجربیات خوبی که در زمینه کنکور دارند راهنمای من در مسیر کنکور بودند .


2- نمره های امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلی تان چند شد؟

تراز سوابق تحصیلی من ۱۰۸۴۱ شد ، نمرات من عبارت اند از : سلامت و بهداشت ۱۹ ، عربی ۱۹.۵ ، علوم اجتماعی ۱۹.۷۵ ، زبان انگلیسی ۱۹.۷۵ و بقیه دروس ۲۰


3- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

چند دستاورد داشتم : ۱ . تقویت مهارت های آزمونی از قبیل مدیریت زمان ، سرعت تست زنی و تشخیص سوالات ساده تر که البته گمان خود اینجانب این است که جا برای تقویت بیشتر این مهارت ها برای من با آزمون دادن بیشتر بود اما به لطف پروردگار در کنکور اردیبهشت ماه این موارد بسیار خوب تنظیم شدند . ۲ . آشنایی با اشتباهات و یادگیری های ناقصم و تکمیل و اصلاح آنها ۳ . مرور دروس .


4- پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

از نظر علمی  زمانی که پیوستگی در هر کاری اعم از آزمون زدن صورت می گیرد مسیرهای عصبی مربوط به آن تقویت شده و در نتیجه بهره وری از آن کار افزایش می یابد و پیشرفت بیشتری صورت می گیرد اما اگر پیوستگی نباشد و فرد درگیر با یک امر نباشد ، درصد به هدف رسیدن او کمتر است .


5- آیا در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می کردید؟

همان گونه که بالاتر ذکر کردم اکنون گمان می کنم بهتر بود آزمون بیشتر می زدم ، از آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال فقط 2 الی 3 بار استفاده کردم ، ولی با این حال مشاهده می کنید که درصد  و تراز خوبی کسب کرده ام ، اما شاید برای افراد دیگر لازم باشد که حتما در این آزمون ها شرکت کنند .


6- مطابق برنامه ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه شخصی سازی می کردید، توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

کارنامه اشتباهات : برای آشنایی با انواع و اقسام اشتباهاتم ، مرور و رفع آنها .


7- روش تان برای تحلیل آزمون ها چگونه بود؟ آیا همه ی سؤالات را تحلیل می کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی

می کردید؟

چیزی که بسیار به آن پایبند بودم ، رسیدن به مباحث تدریس شده توسط دبیران بود و انجام مرور و تست های مرتبط با آنها بود ، حال اگر مباحث تدریس شده جلوتر یا برابر با برنامه راهبردی بودند که خوب اما اگر نه سعی می کردم در صورت وجود وقت با مطالعه کتاب درسی به برنامه راهبردی برسم و در آزمون شرکت کنم ، و به مباحث تدریس شده پاسخ دهم و به مباحثی که دبیران هنوز تدریس نکرده بودند یا من فرصت استفاده پیدا نکرده بودم ، در صورت اطمینان از درستی، پاسخ می دادم .


8- کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها

کسب می کنید؟

زیست : تمام تلاشم را می کردم که هر روز زیست بخوانم و تکالیف معین شده توسط استاد را در وقت مشخص شده انجام دهم . ابتدا تدریس استاد را با دقت تمام دنبال می کردم و همزمان نکات مطرح شده توسط استاد را به طور خلاصه در یک کاغذ می نوشتم ، سپس با توجه به اینکه زیست جنبه به یاد سپردن نیز دارد بلافاصله در همان روز تدریس یا کمترین فاصله ممکن کتاب درسی را به طور دقیق و جزء به جزء بررسی می نمودم یعنی : ۱ .  نکاتی که در کلاس آموخته بودم و نیز نکاتی که خودم از اشکال و متن کتاب درسی استخراج کرده بودم را در کتاب درسی می نوشتم به شرطی که ارزش نوشتن داشته باشند (من به کتاب زیست خود برای هر صفحه یک صفحه کاغذ سفید خط دار افزوده بودم و در آنجا نکات را می نوشتم ) ، ۲ . سعی می کردم تمام مطالب موجود را با مفهوم به خود توضیح دهم و تا مفهوم یک مطلب را نمی فهمید از آن نمی گذشتم ، بیشتر این مفاهیم را از استاد خود می آموختم اما برخی را خودم استنباط می کردم ۳ . سعی در حفظ و به خاطر سپاری قیود مهم ، و تمام جملات کتاب حتی آنهایی که به ظاهر بی اهمیت جلوه می کنند ( این مورد بالاخص برای امتحان نهایی اهمیت دارد ) . برای این به خاطر سپاری سعی  از مخفف ها و جملات معنادار و نیز مفهوم و فلسفه وجودی مباحث بهره می بردم و جملات فرار را با روشی که جلوتر خواهم گفت به خاطر می سپردم ، بعد از این مرحله تست های کتاب یا کتاب های تست خود را در مبحث خوانده شده به ۳ الی ۵ قسمت مساوی تقسیم کرده و هر هفته یک قسمت را می زدم  ( اولویت با تست هایی است که توسط مولف کتاب  مهم دانسته شده اند ) و البته هفته های زوج ابتدا تست ها را به صورت زمان دار و به شکل آزمون می زدم و سپس کتاب را مرور می کردم و در هفته های فرد مثل اولین بار یادگیری ابتدا کتاب درسی و سپس تست می زدم . ذکر این نکته ضروری است که برای مرور دیگر مانند اول با  دقت و جزئی نگر نباید عمل کرد زیرا وقت از دست می رود بلکه به صورت سریع باید مرور کرد و هر جمله ای که احساس می شود که فرار است یا در ذهن حضور نداشته است را با ماژیک با رنگ مخصوص هایلایت کرده و در دفعات مرور بعدی به این جملات بیشتر بها داده می شود.

زمین شناسی : در چند قسمت محدود که در کتاب درسی سطحی و یا گنگ توضیح داده شده اند سعی می کردم از دبیر خود برای یادگیری مفهوم استفاده کنم اما به جز این موارد می توان گفت زمین شناسی عمدتا حفظی است پس باید حداقل هفته ای ۲ ساعت خوانده شود و ریز به ریز متن و نیز نقشه ها و اشکال به خاطر سپرده شوند . حتما باید در طول سال هر درس را بارها و بارها مرور کرد و در دوران جمع بندی نیز مرور چندباره آن اهمیت دارد . به نطر من برای این درس تست های کنکورهای ۹۸ و بعد ان و نیز آزمون های کانون کفایت می کند و نیازی به منبع دیگر نیست . 

فیزیک و شیمی : دقت در کلاس + مرور جزوه و حل مجدد سوالات آن + مطالعه دقیق کتاب و تمارین آن + انجام تکالیف + در زمان های مورد نیاز مرور جزوه

9- به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت مطالعه می کردید؟ چه تعداد تست کار می کردید؟

با توجه به اینکه اینجانب از سال دهم به طور جدی برای کنکور می خواندم در سال کنکور از همان ابتدا عادت به ساعت مطالعه ۱۰ الی ۱۲ و حتی ۱۳ ساعت داشتم ( لازم به ذکر است که اینجانب در سال دهم و دوازدهم مدرسه نمی رفتم و در سال یازدهم که مدرسه می رفتم ساعت مطالعه ۵ الی ۶ ساعت در روز های مدرسه بود.

10 -آیا در کلاس های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟

در سال دهم و دوازدهم جز چند جلسه ای نرفتم و در سال یازدهم نیز هر هفته علاوه بر روز های تعطیل یک روز که درس ها سبک تر بود شرکت نداشتم . نکته ای که اینجا حتما باید بگویم این است که مدرسه نرفتن یک وادی بسیار خطرناک است که حتی ممکن است بااراده ترین افراد را نیز دچار تزلزل کند و آهسته آهسته نجوای فریبنده توهم وقت داشتن آنها را به عدم جدیت در درس بکشاند مگر افرادی که خودمراقبتی شدیدی دارند  . من خود شاهد تعدادی از دوستانم بودم که چند ماه پس از عدم حضور در مدرسه اظهار پشیمانی کرده و با عذاب وجدان می گویند اگر می آمدیم بهتر بود ( گویا روزی به خود آمدند و دیدند که چه وقت هایی را با سهل انگاری از دست دادند ) چون چه بخواهید چه نخواهید برخی افراد باید یک فشار بیرونی برایشان باشد تا درس بخوانند و آن فشار می تواند مدرسه باشد . البته خود اینجانب مطالب علمی و مشاوره ای بسیاری از معلمین مدرسه در همان یک سال و اندی فراگرفتم و نیامدن به مدرسه بیشتر برای آن بود که برای یادگیری مطالب دوباره کاری نکنم که هم مدرسه هم موسسات کنکور زیرا این گونه وقت از دست می رود .

11 -  نقش اعضای خانواده و به ویژه پدر و مادر چگونه بود؟

بحمدالله ایشان چه از نظر عاطفی و چه از نظر مالی تا حداکثر امکان از من حمایت کردند . به من مشورت می دادند اما با این حال به من اعتماد داشتند یگیر نتایج آزمون هایم بودند اما اگر افتی داشتم ابدا ابراز نا امیدی یا خشم نداشتند . به ویژه برادرم با توجه به تجربیات کنکوری خود در بسیاری از امور تحصیلی مرا از مشورت و راهنمایی های دقیق بهره مند نمود .

12 - کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی هایی دارند؟

کتاب سه سطحی ، این کتاب برای دانش آموزان متوسط و قوی مناسب می باشد ، تست ها دارای طبقه بندی بوده و مجموعه ای از تست های نسبتا دشوار یا دشوار آزمون ها می باشند .

13 - بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم وار بنویسید . 

زمین شناسی : هر هفته دو ساعت مطالعه + استفاده از دبیر در مباحث مفهومی یا گنگ + مطالعه چندباره هر درس در طی سال و دوران جمع بندی + حل تست های کنکور نظام جدید و آزمون های کانون

14 - اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردی بهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه های بین

این دو آزمون چه برنامه ای اجرا کردید؟

ده درصد به درصد زیستم افزوده شد ، اصولا در زیست هر چه تسلط به متن و اشکال بیشتر باشد موفقیت بیشتر است ، در فاصله بین کنکور اردیبهشت و تیرماه بازهم دروس زیست را مرور کردم به علاوه پایه دوازدهم را برای آمادگی در امتحان نهایی بیشتر مرور کردم .

15 - کدام درس در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت

کنید؟

تقریبا همه درس ها برایم در حد انتظار بودند حتی پیش بینی می کردم که درس ریاضی کمی سخت تر از کنکور اردیبهشت باشد . کمی در مدیریت زمان برای درس شیمی‌ ضعیف تر از کنکور اردیبهشت عمل نمودم .

16 - برنامه شما برای مطالعه درس های دهم و یازدهم چگونه بود؟

بنده از همان سال دهم به طور جدی برای کنکور درس می خواندم . سال یازدهم نیز تمام اهتمام خود را برای اتمام سال یازدهم به طور احسن برای کنکور داشتم . در سال دوازدهم در دروس شیمی و فیزیک ۱ و ۲ صرفا جزوات سال های گذشته و نیز کتاب درسی را مرور کردم و تست حل کردم . در درس زمین صرفا کتاب درسی و نکاتی که در سال گذشته توسط دبیر خود به آن افزوده بودم را مرور کردم و تست کنکور حل کردم . و در درس ریاضی و زیست علاوه بر موارد فوق الذکر در کلاس جامع شرکت داشتم .

17 - فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

طبق آیه استعینوا بالصبر و الصلاه،  یاری جستن از صبر در برابر مشکلات و استعانت از خداوند به ویژه با نماز و تلاش برای حفظ آرامش ۲ . کنترل ساعت و مدت خواب و سحر خیزی ۳ . لذت بردن از درس خواندن و کسب علم ۴ . تلقین مثبت ( یعنی به خود القا می کردم که همه دروس ساده اند یا القا می کردم که من حافظه بسیار شگفت انگیز دارم و دقتم بسیار بالاست و مدیریت زمان خوبی دارم و ... اتفاقا یکی از عوامل کمتر زدن درس شیمی در کنکور تیر این بود که تلقین مثبت انجام ندادم )

18 - آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟

تفریحات وقت گیر نظیر رفتن به سالن ورزشی یا گشت زدن در بازار یا تفریحات درگیر کننده ذهن نظیر بازی و سریال نداشتم یا بسیار کم و در مواقع استثنائی . اما مطالعه غیر درسی نظیر شعر ، قرارگیری در هوای آزاد ، ورزش در خانه در حد نیم ساعت در روز  و گوش دادن به موسیقی آرام بخش و نه هیجانی داشتم .

19-  روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟

شرکت در کلاس های مناسب ( به جز درس دینی ) + مطالعه ریز به ریز کتاب درسی ( متن ، تمرین ، پاورقی ، و حتی صورت سوال تمرین ها ) + حل امتحانات نهایی سال های گذشته + حل تکالیف محوله توسط اساتید .

20-  نقش پشتیبان در موفقیت تان چقدر بود؟

ایشان طی سال متناسب با شرایط هر زمان ،  مهارت ها و کارهای لازم را گوشزد و یادآوری می کردند .

21 - کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

کارنامه آزمون ها

مطالب مرتبط

Menu