تحلیل کنکور انسانی 92 از نگاه امیر محقق - دانش آموز برتر

1- دردرس ادبیات عمومی این طور به نظر می رسد که گرایش طراحان به طرح پرسش از کتاب ادبیات تخصصی بود که نمونه‌ی آن را در سؤال های 3،9،10 می‌بینیم البته این سه سؤال سؤال‌های دشواری نبودند. اگرچه طراح...

تحلیل کنکور انسانی 92 از نگاه امیر محقق - دانش آموز برتر


با سلام خدمت شما دوستان عزيز

1- دردرس ادبيات عمومي اين طور به نظر مي رسد که گرايش طراحان به طرح پرسش از کتاب ادبيات تخصصي بود که نمونه‌ي آن را در سؤال هاي 3،9،10 مي‌بينيم البته اين سه سؤال سؤال‌هاي دشواري نبودند. اگرچه طراح مي توانست لغات کتاب ادبيات تخصصي را در همان درس مورد پرسش قرار دهد اما طرح اين سؤالات در درس ادبيات عمومي شايد ابزاري بود براي سنجش اعتماد به نفس دانش‌آموزان.

امسال نيز سؤالات شمارشي را در سؤالات ادبيات داشتيم که البته طرح سؤالات شمارشي در کنکور انساني با توجه به اين که ادبيات براي انساني‌ها درس مهمي محسوب مي شود قابل پيش بيني بود.

در سؤالات زبان فارسي از اشعار استفاده شده بود:  سؤال 14و15 انساني، سؤال 14،15و16 رشته‌ي رياضي - فيزيک و سؤال 16  رشته‌ي تجربي

2- در درس عربي سبک کلي سال‌هاي گذشته حفظ شده بود. البته سؤالات درک مطلب اندکي دشوارتر از سطح کلي سؤالات بود که علت آن مي‌تواند يکنواختي ساير سؤالات عربي باشد تا اين اندک دشواري درک مطلب غربال درس عربي را قوي‌تر کند.

3- دين و زندگي: در سال 90  حدود 14 سؤال مستقيماً مربوط  به آيات قرآن بود اما امسال 17 سؤال که افزايش تعداد سؤالات مرتبط با آيات نشان‌دهنده‌ي اين است که داوطلبان کنکور 93 بايد بيش از پيش به آيات درس دين و زندگي توجه نمايند.

هم‌چنين در کنکور امسال يک سؤال مربوط به احکام بود که در سال هاي اخير ديده نشده بود.

4- دردرس زبان که درس دشوار دروس عمومي بود شاهد تغييري بوديم وآن اين که از هر درک مطلب يک سؤال کاسته شده و يک سؤال به گرامر و يک سؤال به لغت اضافه شده بود که اين مسأله از لحاظ مديريت زمان به نفع دانش‌آموزان بود. درسؤال 81 که واژه stick out را مورد پرسش قرار داده بودند بايد گفت که خود اين واژه در کتاب بررسي نشده است اما در کتاب سوم واژه‌يstick   آمده که حاکي از اين است که دانش آموزان بايد واژگان کتاب درسي را در کاربردي فراتر از کتب درسي بياموزند.

5- در درس رياضي برخلاف سال‌هاي اخير از مثلثات و استدلال رياضي سؤالي نداشتيم . يکي از سؤالات دنباله  به نوعي جنبه‌ي مفهومي داشت که دشوارتر از سؤالات دنباله سال‌هاي اخير بود. براي مثال در سال 91 سؤالي که از دنباله مطرح شده بود  جنبه‌ي حفظي داشت  و با دانستن فرمول حد مجموع به راحتي قابل حل بود ولي سؤال 114 امسال در مرحله‌ي اول نياز به فهم کلي سؤال و تشخيص مبحث مربوط داشت و در مرحله‌ي بعد دانش‌آموز مي‌بايست تشخيص دهد که با کدام نوع دنباله مواجه است.  

6- در درس اقتصاد در سال 91، 5 سؤال، حل کردني بود (مسأله) ولي در سال 92 ،7 سؤال اين‌گونه بود.

در سال 91 تنها 1 سؤال از جداول و اشکال کتاب طرح شده بود اما در سال 92، 3 سؤال. و اين نشانگر اين مطلب است که گرايش طراحان به جداول و سؤال‌هاي حل کردني سال به سال افزايش مي يابد فلذا دانش‌آموزان بايد به مفهومي خواندن درس اقتصاد بيش از پيش اهتمام بورزند.

7- در درس ادبيات اختصاصي  يک نکته‌ي قابل توجه است و آن اين که در سال گذشته سؤالي که از سبک شناسي داده بودند اين‌گونه بود که دانش‌آموز مي‌بايست از  بين 4 بيت شعر آن بيتي را که از نظر سبکي با بقيه تفاوت داشت انتخاب کند اما امسال سؤالي که از سبک شناسي داده شده بود مفهومي نبود و جنبه حفظي داشت .

درسوال 165 (قرابت معنايي ) بيت "بنازم به بزم محبت که آن جا گدايي به شاهي مقابل نشيند"   داده شده بود که همين بيت را در سؤال 164 کنکور89 داخل کشور و سؤال 162 کنکور 88 خارج از کشور مي‌بينيم  هم‌چنين مفهوم بيت صورت سؤال 163 به نحو ديگري در سؤال 163 کنکور خارج ازکشور سال 91 مورد پرسش قرار گرفته بود البته مشابهت با کنکورهاي سال‌هاي پيش کم نيست که  براي نمونه چند مورد را ذکر کردم.

8- در درس عربي اختصاصي تم کلي سؤالات سال‌هاي اخير حفظ شده بود. دو نکته شايان ذکر است:

1. عباراتي که در دو سؤال تشکيل ذکر شده بود عيناً در کتاب درسي آمده بود.

2. سؤال 177 که درباره مصغر بود سبک جديدي بود اما به لحاظ دشواري با سؤالات سابق تفاوتي نداشت

9- در درس تاريخ همانند سال گذشته 5 سؤال به سال دوم،  5سؤال به سال سوم و 5 سؤال به سال چهارم اختصاص داشت. جغرافيا نيز اين‌گونه بود. در سال گذشته در سؤالات جغرافيا هيچ شکلي ديده نشده بود اما امسال 2 سؤال مربوط به شکل بود که نشان‌دهنده‌ي اين است که دانش‌آموزان بايد به اشکال کتاب جغرافيا توجه کنند.   

10- در درس جامعه شناسي در 2 تا سؤال اول متأسفانه گزينه‌ي درست وجود نداشت.

رويکرد بعضي از سوال‌ها علي‌رغم اين که گزينه‌هاي طولاني داشتند تک کلمه اي بود. يعني فقط يک کلمه در آن گزينه غلط بود البته پيدا کردن يک کلمه غلط در يک جمله دو خطي کار ساده اي نيست و نيازمند مطالعه زياد است .بنابراين هدف طراحان از ارائه‌ي گزينه‌ها به صورت طولاني دقيقاً همين بود تا پيدا کردن غلط آن گزينه دشوار شود.

11- و اما فلسفه و منطق که درس اختصاصي دشوار بود.

امسال نسبت به سال گذشته  يک سؤال به سؤالات منطق اضافه شده و يک سؤال از سؤالات فلسفه‌ي سال سوم کاسته شده بود. برخلاف کنکور 91 امسال از اشعار و ابيات استفاده نشده بود. اگر چه بعضي از عزيزان اعتقاد دارند که فلسفه و منطق امسال نسبت به سال گذشته راحت تر بود (شايد استدلالشان مبني بر نبودن اشعار و ابيات بوده است) اما سؤالات منطق و فلسفه‌ي سال سوم کاهش دشواري فلسفه‌ي پيش‌دانشگاهي را جبران مي‌کرد.

12- در درس روان‌شناسي تعداد سؤالات با گزينه‌هاي تک‌کلمه‌اي نسبت به سال گذشته افزايش يافته بود. امسال سؤالاتي که مصداق خارج از کتاب را در مفاهيم داخل کتاب بگنجانند نداشتيم که باعث ساده‌تر شدن سؤالات اين درس شد. يکي از دلايل کوتاه شدن گزينه‌ها و افزايش بعد حفظي سؤالات مي تواند ادغام کنکور سراسري با آزاد باشد زيرا چنين سؤالاتي بيش‌تر در کنکور هاي دانشگاه آزاد ديده مي شد تا در کنکور سراسري.

در انتها لازم به ذکر است سؤالات کنکور امسال تغييرات زيادي نسبت به سؤالات سال گذشته نداشت. در واقع از سال 90 و يا بهتر است بگوييم 91 باب جديدي از سؤالات کنکور پيش‌روي دانش‌آموزان گشوده شده است که پيامش مي‌تواند اين باشد که بايد پوسته‌ي ظاهري دروس را شکافت و به فهم عميقي از آن نايل شد گرچند سوالاتي که جنبه‌ي حفظي دارند نيز ديده مي‌شود (زيرا سؤالات براي همه‌ي اقشار دانش‌آموزان مطرح مي‌شود) اما بعد مفهومي آن غالب است. آن چه بديهي است اين است که طراحان سطح سؤالات کنکور را تقليل نخواهند داد. پس بايد دقيق خواندن و مفهومي خواندن را سرلوحه قرار داد.

موفق و پيروز باشيد

امير محقق

ميانگين تراز 8131

از شهرستان سمنان

    

Menu