7 نکته پیرامون درس فیزیک رشته تجربی کنکور اردی بهشت ماه 1403
1)بودجه بندی هر فصل و کتاب دقیقا مشابه کنکور سال گذشته بود در جدول زیر تعداد سوال هر فصل را مشاهده می کنید.
2)فصل حرکت بر خط راست جزوه مهم ترین فصول درس فیزیک محسوب می شود زیرا اولا پس از فصل نوسان و امواج بیشترین تعداد تست از این فصل مطرح می شود ثانیا قابلیت ترکیب با فصل های دیگر مثل دینامیک ، الکتریسیته ساکن، مغناطیس و کار و انرژی را دارد .در کنکور های گذشته 3 یا 4 سوال به حرکت با شتاب ثابت اختصاص داشت در کنکور امسال 2 سوال از مبحث حرکت با شتاب ثابت و 2 سوال مربوط به مفاهیم حرکت و حرکت یکنواخت مطرح شده بود.ضمن آنکه سوال ترکیبی با فصول دیگر در این آزمون نداشتیم .همچنین سوالات این فصل نسبت به کنکور های گذشته ساده تر و کوتاه پاسخ تر بودند.
3)تعداد 22 مسئله در کنکور امسال مطرح شده بود که از این میان 19 مسئله عددی و 3 مسئله غیرعددی(پارامتری) بودند از این بین 7 مسئله( سوالات 46 ،52 ،57 ،67، 69، 70 و 74 )سوالاتی بودند که رسیدن به جواب فقط با جایگذاری اعداد داده شده سوال در فرمول اصلی حاصل می شد.
4)سوالات چالشی این آزمون اغلب به صورت چالش های محاسباتی بودند و تنها دو سوال از فصول حرکت بر خط راست و جریان الکتریکی(سوالات 48 و 66) تا حدودی ایده جدید داشتند و مشابه آنها در سال های اخیر در کنکور مطرح نشده بود.
5)یکی از رویه هایی که طراحان کنکور در دو سال اخیر پیش گرفته اند دادن داده های اضافی در سوال است که یا داده هایی هستند که در حل استفاده نمی شود یا اینکه برای راه حل کوتاه تر نیازی به استفاده از این داده ها نیست. برای مثال در سوال 47 بدون استفاده از شتاب هم می توان سوال را در مدت کوتاهی حل نمود یا در سوال 52 جرم کامیون و اتومبیل در راه حل تاثیری ندارند. همچنین در سوال 62 بدون استفاده از مقدار بارها یا فاصله بارها می توان در زمان کوتاه تری سوال را حل نمود.
6)تعداد سوالات بسیار ساده آزمون نسبت به کنکورهای گذشته افزایش یافته بود به نظر اینجانب حداقل سه سوال بسیار ساده در این آزمون (سوالات 49 ،72 و 73) مطرح شده بود که دانش آموزان با هر سطح علمی در درس فیزیک قادر به پاسخگویی به این سوال ها بودند.در کنکور هابی گذشته یا سوال بسیار ساده نداشتیم یا حداکثر یک سوال بسیار ساده طرح شده بود.
7)کنکورهای 402 و 403 نشان داد که دقت و سرعت انجام محاسبات نقش مهمی در کسب درصد بالا در درس فیزیک دارند.ضمن آنکه تسلط بر محتوای کتاب درسی باید به حدی برسد که دانش اموز بتواند بهترین راه حل را برای رسیدن به جواب انتخاب کند.در رشته تجربی که رقابت بین دانش اموزان با تراز های بالا بسیار فشرده تر و نزدیک تر است انتخاب راه حل مناسب برای رسیدن به جواب به جهت ذخیره زمان اهمیت ویژه ای دارد.
