تحليل درس «عربي اختصاصي» در کنکور سراسري انساني 92
سطح کلي آزمون اختصاصي درس عربي به نظر متعادل و البته تا حدودي ساده ميرسد. کمشدن سؤالات ترجمهي چندعبارتي و عدم طرح سؤال تعريب چندعبارتي و نيز فقدان سؤال مفهوم از نکات قابل توجه در اين آزمون است که تاحدودي نيز باعث سادهتر شدن سطح سؤالات شده است. در بخش قواعد نيز بخش اعظم سؤالات بر مبناي عربي (2) و (3) طراحي شدهاند.
ترجمه و تعريب و مفهوم:
در اين بخش از سؤالات (171-166) شاهد کاهش سؤالات ترجمهي چندعبارتي و افزايش سؤالات ترجمهي تکعبارتي هستيم. در بخش تعريب نيز بهطور مطلق هيچ سؤالي در قالب تعريب چندعبارتي طراحي نشده است. و البته سؤال هميشه دشوارِ مفهوم نيز غايب ديگر عربي اختصاصي در کنکور سال 92 است.
تشکيل، تحليل صرفي و اعراب:
سؤالات اين بخش (175-172) نيز متعادل و مشابه سالهاي گذشته است. در سؤال 175، عبارتي از متن کتاب درسي که در آزمون عمومي (بهعنوان سؤال مفهوم) تکرار شده است، براي تحليل صرفي و اعراب نيز استفاده شده است.
نکتهي شايان ذکر ديگر که در سؤال 173 وجود دارد، توجه به اعراب «الأصليّة» و «الفرعيّة» است که مؤنث بودنشان شايان توجه و دقت خاص است.
قواعد:
سؤالات اين بخش (185-176)، تأکيد فراواني بر قواعد پايه (عربي 2 و 3) دارند، بهنحوي که تقريباً تمامي سؤالات اين بخش، زيرمجموعهاي از قواعد عربي (2) و (3) هستند و سؤالي از مباحث کاملاً اختصاصي عربي پيشدانشگاهي (اسلوب تحذير و اسلوب اغراء، تمييز «کم» استفهامي و خبري، نگارش کلمات مهموز و ...) مطرح نشده است.
در سؤال 177 قواعد (اسم منسوب)، ايدهي جديدي براي طرح سؤال مورد استفاده قرار گرفته است که موضوع آن از متن کتاب درسي، صفحهي 188 عربي (2) استخراج شده است. طرح چنين سؤالي، لزوم توجه خاص به مفاهيم مندرج در متن کتاب درسي (حتي در صورت مطرح نشدن در تمرينات و سؤالات کنکورهاي گذشته) را گوشزد ميکند.
نکتهي شايان توجه ديگر، توجه به مبحث «مفعولله» در کنکور سال 92 است که هم در دفترچهي عمومي انساني و هم در دفترچهي اختصاصي انساني، بهطور مستقيم، يک سؤال قواعدي از آن طراحي شده است. در دو سؤال ترجمه (166 و 169) نيز بار ديگر به اين مبحث (مفعولله) توجه ويژه نشان داده شده است. (مجموعاً 4 سؤال به اين مبحث ارتباط مييابد.)
مبحث مهم ديگر، «اسلوب تعجب» است که هم در سؤالات اختصاصي (به شکل مستقيم) و هم در سؤالات عمومي (به شکل غيرمستقيم وليتأثيرگذار در پاسخگويي) مطرح شده است. سؤال 185 در اين بخش نيز سؤالي جالب و چالشبرانگيز است.
محمدعلي مرتضوي؛ رتبهي 41 کنکور سراسري 89
