تحليل درس «تاريخ» در کنکور سراسري انساني سال 90
در نگاهي کلي ميتوان گفت که اين درس در کنکور امسال نسبت به پنج سال گذشته اندکي دشوارتر شده است. اين وضعيت را جداگانه در هر مقطع بررسي ميکنيم:
تاريخ ايران و جهان(1):
پنج سؤال مربوط به اين کتاب نسبت به دو کتاب ديگر آسانتر بوده است اما بايد به سؤال 189 آن توجه ويژه داشت که دانشآموز ميبايست بين گزينههاي «درست و درستتر» يکي را براساس متن کتاب درسي انتخاب ميکرد. در اين کتاب کماکان به دروس نخستين مربوط به دوران باستان توجه شده است.
تاريخ ايران و جهان(2):
در اين قسمت، شاهد سؤالات عجيب و غريب و غيراستاندارد نيستيم اما مطالبي که بهعنوان سؤال مطرح شده است، حاوي نکات بسيار ظريفي از متن کتاب است که تسلط زيادي را ميطلبد و نکتهي جالب توجه آن که براي اولين بار، طراحان سؤالات کنکور سراسري به استفاده از دو مطلب از «دو درس متفاوت» در يک سؤال واحد روي آوردهاند که البته اين نوآوري در آزمونهاي کانون مسبوق به سابقهي چندين ساله است.
البته اين نکته نيز شايان توجه است که در سؤال تلفيقي 193 که توضيحات مربوط به آن پيشتر ارائه شد، به اشتباه تاريخي در انتهاي صورت سؤال آمده است که حدود يک قرن با معاهدههاي خواسته شده در صورت سؤال براساس سال هجري قمري تفاوت دارد که به نظر يک ضعف در طراحي سؤال بهشمار ميآيد.
تاريخشناسي:
سؤالات تاريخشناسي هرساله در حال طولانيتر شدن هستند؛ چه در صورت سؤال و چه در گزينهها، امسال اين مسأله مشهودتر است و در ضمن سؤالات اندکي مفهوميتر شدهاند.
اما مسألهي چالشبرانگيز، سؤال 199 است که به نظر نه سؤالي مفهومي است و نه مستند به متن صريح کتاب درسي؛ بلکه دانشآموز بايد با استفاده از واژهشناسي کلمات صورت سؤال، همانند «مهمترين منابع و ...) دست به انتخاب بزند که اندکي نامتعارف و غيرمعمول است.
و اما سخن آخر:
در هر سه کتاب، همه ساله درسهايي وجود داشتند که يا از آنها سؤالي نيامده بود و يا تعداد اندکي سؤال بهخصوص در پنج سال گذشته از آنها طراحي شده بود اما در کنکور امسال، 9 سؤال از مجموع 15 سؤال مربوط به درس تاريخ، مربوط به اينگونه از دروس هستند.
همچنين طولانيتر شدن گزينهها، طرح سؤالات نسبتاً مفهومي، طراحي سؤالات با گزينههاي نزديک به هم و نيز طراح سؤال از روابط علي و معلولي موجود در متن کتابهاي درسي، همگي از مواردي هستند که موجب بالاتر رفتن سطح دشواري آزمون امسال شده است.
البته ذکر اين نکته نيز لازم است که طبق پيشبينيهاي گذشته، مطالب فوق محتملالوقوع بودند و ما نيز تلاش نموده بوديم تا در آزمونهاي سال گذشتهي کانون، به اين موارد محتمل نيز بپردازيم تا دانشآموزان براي مواجهه با چنين سؤالاتي، آمادگي بيشتري داشته باشند.
ماهان آشوري
