تحليل درس «ادبيات اختصاصي» در کنکور سراسري 92
در کنکور سال 92 «کميتها و تعداد» در دروس پايه تغيير کرده است به اين ترتيب که به سؤالات تاريخ ادبيات افزوده شده و هر کدام 5 سؤال ره به خود اختصاص دادهاند، اما از درس آرايههاي ادبي 4 سؤال مطرح شده است.
در نگاه کلي، سؤالات تاريخ ادبيات بهجز سؤال 136، 139 و 141 که به موارد بسيار دقيق محفوظيات اشاره داشتند، سؤالات متوسطي بودهاند.
نکتهي قابل توجه، استفاده از مباحث تاريخ ادبيات کتاب ادبيات فارسي 3 (که جزء درسهاي عمومي بهشمار ميرود) در سؤالات تاريخ ادبيات (يعني درس اختصاصي) است.
سؤالات آرايه هر چند که از حيث تعداد با کاهش مواجه بوده است ولي همچنان به همان سبک کنکورهاي گذشته طراحي شده و در ميان 4 سؤال آرايه، به نظر سؤال 148 دشوارتر بوده، آن هم به جهت نزديک بودن گزينههاي اين سؤال به يکديگر.
در بخش ادبيات اخصاصي پيشدانشگاهي ترتيب و تعداد سؤالات مانند سالهاي گذشته بوده است و سؤالات اين بخش به نظر سؤالات دوشواري نيستند.
مبحث قافيه، طبق معمول مباحث مهم «ذوقافيتين» و «عيوب قافيه» را دربرگرفته است. در سؤالات عروض، سؤالات مربوط به اختيارات فقط يک سؤال است اما از طبقهبندي اوزان سؤالات بيشتري مطرح شده است.
در بخش سبکشناسي، ايدهي جديد، استفاده از بيتهاي ادبيات فارسي 3 (ددرس عمومي) در سؤالات قرابت معنايي درس اختصاصي است و اينکه بر خلاف اکثريت سؤالات کنکورهاي اخير، از حيث ويژگيهاي سبکهاي ادبي، سبک عراقي بهجاي سبک هندي مورد پرسش قرار گرفته است.
همچنين طرح سؤال 161 با عنوان «ارتباط تصويري»، انشاي جديدي را بيان ميدارد.
در پايان لازم به ذکر است که سؤالات، تقريباً شبيه به سالهاي قبل بوده و موارد جديد غيرقابل پيشبيني در آن ديده نميشود. البته هر چند که کتابهاي ادبيات فارسي پيشدانشگاهي تغيير کردهاند و دو کتاب قافيه عروض و نقد ادبي و متون نظم و نثر در هم ادغام شدند، با اين حال، تغيير چنداني در سبک و چيدمان سؤالات کنکور نسبته به گذشته به چشم نميخورد.
نسرين حقپرست؛ رتبهي 42 کنکور سراسري سال 90
