تحلیل کنکور انسانی 92: ادبیات عمومی

درس ادبیات عمومی در کنکور علوم انسانی 92 در مجموع تفاوت زیادی با آزمون‌های سال‌های قبل نداشته و از همان الگوی همیشگی پیروی کرده است. پراکندگی سؤالات در مباحث مطابق جدول زیر است:

تحلیل کنکور انسانی 92: ادبیات عمومی

تحليل درس «ادبيات عمومي» در  کنکور سراسري انساني سال 92

درس ادبيات عمومي در کنکور علوم انساني 92 در مجموع تفاوت زيادي با آزمون‌هاي سال‌هاي قبل نداشته و از همان  الگوي هميشگي پيروي کرده است.

پراکندگي سؤالات در مباحث مطابق جدول زير است:

 

مبحث کتاب

واژگان

املا

تاريخ ادبيات

آرايه

دستور

ساخت واژه (شمارشي)

مفهوم

ادبيات 2

1

 

1

 

 

 

3

ادبيات 3

2

1

1

 

 

 

3

زبان‌فارسي 3

 

1

 

3

3

2

 

ادبيات پيش‌دانشگاهي

 

 

1

 

 

 

3

 

 

چنان‌که از جدول فوق برمي‌آيد، ‌سؤالات آزمون 92 به‌نحوي تقريباً برابر در بين چهارکتاب درسي منبع طرح سؤالات توزيع شده است. با اين تفاوت که سهم کتب سال سوم اندکي بالاتر است و اين امر، اهميت بالاي دروس سال سوم را نشان مي‌دهد.

از جهت کيفيت سؤالات و سطح دشواري هم، درس ادبيات  عمومي تفاوت زيادي با سال‌هاي گذشته نداشته است. مانند سال‌هاي قبل از ابيات خارج از کتاب، زياد استفاده شده بود که باعث دشواري نسبي آزمون مي‌شود. هم‌چنين برخي از سؤالات دشوارتر از حد معمول بودند. مثلاً سؤال 8 در  بخش تاريخ ادبيات و سؤالات 18 و 21 در بخش مفهوم. البته اين امر هم‌ طبيعي است ‌زيرا طراحان سؤال‌هاي کنکور هر ساله تلاش مي‌کنند تا با طرح چند تست دشوار، کيفيت آزمون را بالاتر ببرند.

البته دو نکته‌ي‌ قابل تأمل هم در اين آزمون ديده مي‌شود: اول اين‌که عبارت «عهود و مواثيق» در هر دو پرسش املا (سؤالات متوالي 4 و 5) ديده مي‌شود و اين امر، ‌آزمون را از حد استاندارد اندکي خارج مي‌سازد. ديگري اين‌که در سؤال 15 ايرادي وجود دارد؛ زيرا چنان‌که در پاسخ تشريحي نيز آمده، علاوه‌بر گزينه‌ي 3، گزينه‌ي 4 هم مي‌تواند پاسخ اين سؤال باشد.

سپهر حسن‌خان‌پور؛ رتبه‌ي 5 کنکور سراسري سال 88

و دارنده‌ي مدال نقره‌ي المپياد ادبي

 

زهرا نعمتی
ارسال شده توسط : زهرا نعمتی
Menu