این مصاحبه در تاریخ 1403/02/01 در سایت کانون منتشر شد و اکنون با اعلام نتایج کنکور سراسری 1403 بازنشر میشود.
شغل و تحصیلات پدر: دبیر ریاضی - کارشناسی ارشد
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار - لیسانس
مصاحبه کننده: مهدی اصل علی نژاد
لطفا سابقه کانونی خودتان را بفرمایید:
من ۳ سال کانونی پیوسته از مقطع دهم می باشم و در مقطع ششم نیز در آزمونهای کانون شرکت میکردم.
نحوه ثبت نام در کانون و شرکت در آزمونها را برای ما توضیح بدهید.
از سال دهم با هدف مدیریت زمان در آزمون و اینکه سوالات سخت را در آزمون بشناسم و با آنها مواجه شوم و بتوانم در آزمون خوب نتیجه بگیرم در آزمونهای کانون شرکت کردم یکی از اهداف من از شرکت در آزمون مقایسه وضعیت خودم با نفرات برتر کنکور و کشور بود و اینکه چون اکثراً دانشآموزان برتر در آزمونهای کانون شرکت میکنند در اولویت قرار میگیرند و این موضوع باعث ایجاد رقابت تنگاتنگی بین دانش آموزان میشود و یک نکته مهم در این موضوع این است که همواره کسانی که در آزمونها تلاش بیشتری میکنند در لیست نفرات برتر همواره جابجا میشود و این برای من بسیار انگیزه بخش بود.
از چالشهای زمان درس خواندنتان برایمان بگویید.
در سال دهم چالش اصلی من درس زیست شناسی بود در این سال درس زیست شناسی را با تعصب زیادی مطالعه میکردم و در این درس نظرات دیگران را که متفاوت از روش مطالعه من بود را زیاد قبول نمیکردم و بر روی منابع تستی خودم زیاد پافشاری میکردم در این سال درصدهای زیست شناسی من حدود ۶۰ درصد بود ولی در تابستان مابین دهم و یازدهم روش مطالعه جدیدی را انتخاب کردم منابع و سوالاتی را که قبلاً به صورت محدود مطالعه و تمرین میکردم را گسترش دادم و از کتابهای جدید و ایدههای طراحی سوالات مختلف استفاده کردم این موضوع باعث شد در سال یازدهم وضعیت درس زیست از حالت چالشی خارج و به حالت با ثبات و پایدار در نمره برسد من سال یازدهم را مهمترین سال در روند مطالعه کنکور خودم میدانم مطالعه جدی برای مسئله کنکور با برنامهریزی و اهمیت بیشتر از سال یازدهم برای من آغاز شد.
در این سال برای من برای اولین بار دو کنکور در کشور برگزار شد. کنکور دی ماه و زمان کم دوران جمعبندی برای این کنکور درسال ۱۴۰۱ برای من انگیزهای شد که زودتر به سراغ درسهای دوازدهم بروم و دیدم کسانی که تا دی ماه مطالب را تمام کرده بودند به مراتب نمرات و تراز بهتری کسب میکنند به همین دلیل به فکر افتادم که زودتر به سراغ مطالب دوازدهم بروم و توانستم در تابستان پایانی سال یازدهم یک دور کتابهای دوازدهم را قبل از مهرماه بخوانم. به خاطر دارم در سال یازدهم بصورت روتین و دورهای مطالعه پیوسته در درس شیمی داشتم مسائل این درس را روزانه تمرین میکردم به طوری که هر روز تا ۱۰ سوال مسئله ای شیمی را حل میکردم و نتیجه این کار این بود که توانستم سرعت خوبی در حل مسائل شیمی به دست آورم.
در سال یازدهم در کنار درسهای اختصاصی درسهای عمومی را نیز جدی میگرفتم در این سال معدل نهایی بنده ۲۰ بود. در کنار درسهای اختصاصی تمامی عمومیها را نیز میخواندم و هیچ درسی را کنار نمیگذاشتم. به یاد دارم که در خرداد سال یازدهم روی همه درسها وقت میگذاشتم و امتحانات پایان ترم بسیار چالشی بود که خوشبختانه با معدل ۲۰ به پایان رسید.

با پایان سال یازدهم چه روندی را برای مطالعه در پیش گرفتید؟
از تابستان یازدهم برنامه تغییرات زیادی داشت چون وضعیت دروس عمومی برای کنکور اهمیت داشت از تابستان هم بر روی دروس اختصاصی و هم بر روی دروس عمومی وقت گذاشتم مطالعه تشریحی برای دروس عمومی به صورت حل نمونه سوالات تشریحی و اوراق امتحانی و کتابهای سوالات تشریحی بود همچنین از نمونه سوالاتی که در سایت کانون برای ترم یک بود استفاده میکردم. در این زمان اختصاصیها را به صورت تستی تمرین میکردم با آغاز مهرماه مطالعه و سرعت مطالعه دروس بیشتر شد به طوری که در دی ماه دروس سال دوازدهم را به صورت کامل به پایان رساندم. از بهمن ماه طبق برنامه راهبردی، مطالعه با پیشروی سریع کانون را انتخاب کردم و کم کم جمع بندی برای کنکور اردیبهشت را آغاز نمودم.
در دوران طلایی نوروز چگونه مطالعه کردید؟
در نوروز جمعبندی در دو محور انجام شد:
- بر مبنای کلاسهای آنلاین که به صورت مبحثی بود و بدین شکل که برای مثال زیست جانوری و گیاهی را بصورت موضوعی و ترکیبی به اتمام رساندم و سراغ مبحث دیگر میرفتم
- محور دوم بر اساس کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای جامع پیشروی میکردم یک آزمون جامع مشابه وقت کنکور برگزار میکنم پس از آن تحلیل وضعیت انجام میدهم با توجه به اینکه برخی از سوالات را قبلاً در تمرینها دیدهام به درصدهای خودم مغرور نمیشوم سعی میکنم شرایط آزمون را برای خودم سختتر کنم و زیرتایم استاندارد آزمون را تمام کنم

پس از دوران نوروز چگونه جلو خواهید رفت؟
پس از دوران نوروز جمعبندی را ادامه میدهم تا کنکور اردیبهشت ماه فرا برسد پس از کنکور اردیبهشت سراغ عمومیها برمیگردم تا برای امتحانات نهایی آماده شوم قطعاً تمرین سوالات تشریحی برای همه دروس اولویت کاری من خواهد بود و هدفگذاری من مجدداً معدل ۲۰ میباشد.
کنکور اردیبهشت را به دیدفرصتی نگاه میکنم که میتوانم از نتایج آن برای کنکور تیر استفاده کنم اما به این معنی نیست که کنکور اردیبهشت را بدون تاثیر میدانم اتفاقاً هدفگذاری اصلی من برای اردیبهشت ماه می باشد و میخواهم در اردیبهشت کار را تمام کنم. با توجه به اینکه فاصله دوران جمعبندی امسال با کنکورها کمتر شده و امسال نیز فاصله بین امتحانات نهایی و کنکورتیر ماه کمتر است دوران نوروز امسال پر اهمیت بود و برنامه مرتبی برای تکمیل و جمعبندی ترم یک داشتم.
میزان مطالعه روزانه شما چقدر است؟
هر روز ۱۱ تا ۱۲ ساعت مطالعه دارم و قطعاً استراحت و کارهای روزانه هر دانش آموز دیگری را انجام میدهم در زمان استراحت اکثراً به موسیقی گوش میدهم و برخی اوقات پیادهروی و گردش باعث ایجاد آرامش در من می شود.
آیا از فضای مجازی و گوشی نیز استفاده می کنید؟
از گوشی و فضای مجازی بیشتر با هدف آموزشی استفاده میکنم یعنی عمدتاً مشاهده نتایج آزمونها و کلاسهای آنلاین و مطالعه مصاحبه دانش آموزان موفق از برنامههای همیشگی من میباشد. بسیاری از دانش آموزان برتر کشور را میشناسم کسانی که از شهرهای مختلف کشور مثل تبریز همدان تهران و شیراز هستند و در لیست نفرات برتر همواره حضور دارند نتایج آنها را نیز رصد میکنم و به عنوان رقیب آنها را تحت نظر دارم.
از کتاب های کانون کدام ها را بیشتر استفاده می کنید؟
از کتابهای کانون بیشتر طرفدار کتابهای سه سطحی هستم و بخصوص زمانی که سوالات سطح دشوارتر را به خوبی حل میکنم بسیار خوشحال میشوم کتابهای سه سطحی زیست شیمی فیزیک دوازدهم و پایه کتابهای بسیار چالشی برای من هستند.

ویژگی شاخص خودتان را چه میدانید؟
پیوستگی. در سه سال دهم و یازدهم و دوازدهم هیچ غیبتی ندارم و حتی چنانچه نتوانستم به آزمون حضوری برسم حتماً آزمون را به صورت آنلاین دادم و بدون غیبت هستم آزمونهای مشابه پارسال را به صورت درس به درس شرکت میکنم قبل از آزمون اصلی نتایج را بررسی میکنم.
وضعیت فراشناختی خودتان را چگونه ارزیابی میکنید؟
تقریباً در هر آزمون قبل از شروع امتحان وضعیت مطالعه دو هفته خودم را در نظر میگیرم و حدوداً نتیجه امتحان را از قبل میدانم و این باعث میشود که به خوبی و راحتی آزمون را بدهم.
