گفتگو با آیدا فرجی راد؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: آیدا فرجی راد مقطع و رشته: دوازدهم تجربی نام شهر و استان: بابل، مازندران میانگین تراز: 6300 سال‌های حضور در کانون: 9 سال چند آزمون شرکت کرده است: 124 آزمون

گفتگو با آیدا فرجی راد؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: آیدا فرجی راد

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: بابل، مازندران

میانگین تراز: ۶۳۰۰

سال‌های حضور در کانون: 9 سال

چند آزمون شرکت کرده است: ۱۲۴ آزمون

شغل و تحصیلات مادر: دکترای عمران- هیئت علمی دانشگاه

شغل و تحصیلات پدر: مهندس برق- بازنشسته شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران


مصاحبه‌گر : فاطمه زهرا اله قلی پور

 

  1. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟ 
  2. من در این سال گذشته با توجه به نتایج آزمون های مختلف و تحلیل ها متوجه شدم که بیشترین ضعفم در حل تست های زماندار بود، معمولا در هنگام مطالعه و تست زدن در خانه خوب عمل می‌کردم ولی هنگام آزمون با کمبود وقت مواجه می‌شدم.

  3. با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟ 
  4. تصمیم من برای نیمسال دوم این بود که بطور جدی تر سوالات جامع را به صورت شبیه سازی شده با جلسه ی کنکور از خودم آزمون بگیرم، به این شکل توانستم به نقاط ضعفم پی ببرم و سرعت تست زدن و قدرت «انتخاب سوال» را در خودم تقویت کنم.

  5. شما تصمیم گرفته اید برای کنکور اردیبهشت یا کنکور تیر تمرکز کنید؟

از نظر من هر دوی این امتحانات به یک اندازه مهم هستند چون هردوی آنها توانایی این را دارند که دانشگاه و حتی شغل آینده ی ما را تعیین کنند. من برای هردوی این امتحانات به صورت جدی درس خواندم و درس هایم را تا آخر بهمن تمام کردم تا به جمع بندی برای کنکور اردیبهشت برسم.


  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 
  2. چون غیبتی نداشتم. از نظر من برنامه ی راهبردی کانون کاملا مناسب و در جهت پیشرفتم بود و غیبت در آنها باعث از بین رفتن پیوستگی در روند مطالعه ام در دروس گوناگون و در نهایت اضطرابم می‌شد پس برای همه ی آزمون ها نهایت تلاشم را می‌کردم و غیبت در آنها را برای خودم موجه نمی‌دانستم.

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 
  2. من آزمون های کانون را از تابستان بطور جدی شروع کردم و پیوستگی در آزمون ها باعث شد من چندین بار همه ی دروس پایه و دوازدهم را مرور کنم و دانسته هایم در ذهنم تثبیت شود و در کنار آن خودم را با اطرافیانم مقایسه کنم تا بتوانم راجع به روند مطالعه و پیشروی‌ام قضاوتی منطقی داشته باشم.

 

  1. آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

بله من در آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کنم. اوایل توصیه معلم هایم را به شرکت در آزمون های مشابه چندان جدی نمی‌گرفتم، ولی بعد با چندبار انجام دادن آزمون های مشابه پارسال یا سایر آزمون ها در روز قبل از قلمچی شاهد پیشرفت شدیدی در ترازم شدم و تصمیم گرفتم این آزمون ها را در برنامه ی مطالعاتی ام قرار دهم تا بهتر مطالب خوانده شده در دو هفته برایم جمع بندی شود.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

بله، در هفته ی اول با کمک مشاورم و با مشخص کردن تعداد تست ها و پخش کردن مباحث گوناگون بین ساعات مطالعه ی روزانه‌ام برای دو هفته برنامه ریزی می کردم و با آن پیشروی‌ام را انجام می‌دادم هماهنگ بودن برنامه ی مدرسه با آزمون ها باعث شد مطالب را قبل از آزمون ها یاد بگیرم و فرصت کافی برای مطالعه و تست داشته باشم.

 

  1. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟ 
  2. درصد های من در دروس مختلف نوسان داشت ولی درس زیست همیشه نقطه ی قوتم محسوب می‌شد،من برای مطالعه ی زیست شناسی اول در کلاس ها شرکت می‌کردم و بعد از آن از یک منبع پایه و دو منبع جامع تست می‌زدم و بنظرم ساعت مطالعه ی بالایم در این درس باعث بازدهی بالایم شد، بنابراین تصمیم گرفتم ساعت مطالعه و بخصوص تست زدنم در سایر دروس را نیز بالا ببرم. داشتن معلم های خوب در درس فیزیک و بخصوص زیست نیز باعث پیشرفت من در این درس ها شد. 

  3. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

از نظر من «مطالعه ی فعّالانه» در هر زمینه ای بسیار مهم هست. بنابراین من برای تحلیل آزمون هایم اول سوالات نزده و اشتباهم را خودم حل می‌کنم و سپس اگر اشکالی داشتم از پاسخنامه کمک می‌گیرم با این روش اشکالاتم بهتر در ذهنم ماندگار می‌شوند.


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

پدر و مادر من تحصیلات خوبی داشتند و به من در زمینه ی دروس فیزیک و ریاضی کمک می‌کردند و من اکثر مواقع نیازی به رفع اشکال با سایر اساتیدم نداشتم.از طرف دیگر هنگام ناامیدی ها و اضطراب به من انگیزه می‌دادند و با توصیه های موثر باعث پیشرفت من در روند مطالعه‌ام شدند.


  1. از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟ 

من با برنامه ی ریزی مشاورم تا قبل از عید دروس عمومی را به اتمام رساندم و در نظر داشتم ماه اسفند و فروردین را تنها به جمع بندی برای کنکور اردیبهشت اختصاص دهم. پس از آن تصمیم دارم ۶۰٪ زمان مطالعه‌ام را برای کنکور تیر و ۴۰٪ زمانم را برای مطالعه ی دوباره‌ی دروس مربوط به امتحانات نهایی صرف کنم.


Menu