تحليل و بررسي کنکور ادبيات تجربي 92
سؤالهاي کنکور ادبيات تجربي 92 ، همانند کنکورهاي سالهاي اخير و به ترتيب زير ارائه شده است:
1- لغت: 3 سؤال
2- املا: 2 سؤال
3- تاريخ ادبيات: 3 سؤال
4- آرايههاي ادبي: 3 سؤال
5- زبانفارسي: 5 سؤال
6- معني و مفهوم: 9 سؤال
همانطوري که ملاحظه مينماييد، چيدمان و تعداد سؤالات و ترتيب ارائهي آنها، همانند کنکورهاي چند سال اخير است و هيچ تغييري در اين زمينه مشاهده نميشود.
اينک به بررسي و تحليل هر کدام از مباحث ارائه شده ميپردازيم:
لغت:
دو سؤال از سه سؤال ارائه شده، به شيوهي شمارشي ارائه شدهاند که پاسخگويي به چنين سؤالهايي به دقت زياد داوطلبان نياز دارد. داوطلبان عزيز قبل از پاسخگويي به اين نوع سؤالها، بايد بهصورت سؤال توجه کامل کنند و از مورد پرسش قرار گرفتن تعداد واژههاي «درست» يا «نادرست» اطمينان حاصل نمايند.
همانطوري که در سؤال 1، جمعاً ده واژه براي معني ارائه شده و تعداد واژههايي که درست معني شدهاند، مورد پرسش قرار گرفته است و در پاسخگويي به چنين سؤالهايي، ابتدا بايد داوطلبان عزيز، دور سؤالهايي که غلط معني شدهاند، خط بکشند و سپس با کنار گذاشتن آنها، واژههاي درست را شمارش نمايند يا در سؤال 2 که از ميان يازده واژهي ارائه شده، تعداد واژههايي که نادرست معني شدهاند، مورد پرسش واقع شده است که باز هم با مشخص کردن کامل واژههاي نادرست، گزينهي صحيح را انتخاب نمايند.
بسيار اتفاق افتاده است که در پاسخگويي به اين نوع سؤالها، حتي داوطلباني که پاسخ صحيح را پيدا کردهاند، هنگام انتخاب گزينه دچار اشتباه شدهاند و مثلاً چهار واژهي نادرست پيدا کردهاند و بدون توجه به گزينههاي ارائه شده و با توجه به تداعي شدن عدد چهار، گزينهي 4 را انتخاب کردهاند، درحاليکه مثلاً گزينهي «3» صحيح بوده است و عدد 4 در گزينهي«3» ارائه شده است. بنابراين سؤالهاي 1 و 2 براي داوطلبان عزيز ميتوانست چالش برانگيز باشد.
سؤال 3 لغت نيز به سبک سؤالهاي کنکورهاي سالهاي اخير ارائه شده است و در حالت کلي پيشبيني ميشود ميانگين درصد لغت کنکور 92، همانند ميانگين کنکورهاي 90 و 91 باشد.
املا:
سابقهي ارائهي هر دو شيوهي املاي سؤالهاي 4 و 5 در کنکورهاي سراسري وجود دارد و داوطلباني که به واژگان املايي کتابهاي ادبيات و زبانفارسي احاطه داشتند و سؤالهاي کنکورهاي سالهاي اخير را مرور کرده بودند، ميتوانستند با پاسخگويي به دو سؤال املا، درصد ادبيات خود را ارتقا بخشند و با توجه به آسان بودن سؤال 5 ، به احتمال زياد ميانگين درصد پاسخگويي املا ميتواند کمي بهتر از کنکورهاي 91 و 92 باشد.
تاريخادبيات:
پاسخگويي به سؤالهاي تاريخ ادبيات نيز همانند سؤالهاي لغت ميتوانست براي داوطلبان عزيز چالشبرانگيز باشد و شيوهي ارائهي سؤالهاي 6 و 7 همانند کنکورهاي اخير بود و هيچ تغييري در ارائهي اين دو سؤال ديده نميشود، اما شيوهي ارائهي سؤال 8 تاريخادبيات کمي متفاوت بود و شاعر متعلق به دو دورهي مورد پرسش قرار گرفته بود که در مجموعه سؤالات سالهاي قبل همانند آن ديده نميشود؛ البته بايد توجه داشت که همين سؤال در درآمد ادبيات معاصر کتاب زبان و ادبيات فارسي پيشدانشگاهي نوشته شده بود، اما از کتاب چاپ 91 حذف شده است و داوطلبان عزيز ميبايست با توجه به درس 18 ادبيات 2 و درس 16 و بخش اعلام ادبيات 3 به اين سؤال پاسخ ميدادند که به دقت و تأمل بيشتر داوطلبان نياز داشت.
در حالت کلي به نظر ميرسد ميانگين درصد تاريخ ادبيات نيز همانند کنکورهاي 90 و 91 باشد.
آرايههاي ادبي:
در شيوهي ارائهي سؤالهاي آرايههاي ادبي نيز تغييري ديده نميشود و همانند سؤالات کنکورهاي سالهاي اخير ارائه شدهاند؛ البته بايد توجه داشت که همهي ابيات آرايههاي ادبي از خارج کتابهاي درسي انتخاب ميشوند و داوطلبان عزيز بايد در پاسخگويي به سؤالها، ابتدا با پيدا کردن آرايههاي مشخص هر سؤال و با رعايت ترتيب و توالي ارائه شده، گزينهي صحيص را انتخاب نمايند.
در حالت کلي سؤالات آرايههاي ادبي ميتوانست براي داوطلبان چالشبرانگيز باشد و پاسخگويي به اين نوع سؤالها، نياز به درک و فهم ادبي بالا دارد.
زبان فارسي:
در ارائهي سؤالهاي زبان فارسي، همانند کنکورهاي دو سال اخير سعي شده است که باز هم سؤالات ابداعي و جديد ارائه شوند که اين امر در سؤال 12 با پرسش نمودن تعداد واجهاي ميانجي کاملاً مشهود است (البته داوطلبان عزيز کانون در آزمونهاي سال جاري با شيوهي ارائهي اين سؤال و نحوهي پاسخگويي به آن آشنا شده بودند.) که ميتوانست براي داوطلبان چالشبرانگيز باشد.
همچنين در سؤال 16، تعداد ترکيبهاي وصفي و اضافي براي اولين بار در يک منظومه ارائه شده بود که با توجه به معاصر بودن منظومه، شيوهي ارائهي آن نميتوانست مانع پاسخگويي صحيح داوطلبان باشد، در ضمن بايد توجه داشته باشيم با توجه به ساختگرا بودن زبان فارسي، اگر سؤالهاي زبانفارسي در نثر معيار مورد بررسي قرار گيرند، بسيار بهتر خواهد بود. شيوهي ارائهي سؤالهاي 13 ، 14 و 15 همانند کنکورهاي سالهاي اخير بود و در حالت کلي پاسخگويي به سؤالات زبانفارسي ميتوانست براي داوطلبان عزيز چالشبرانگيز باشد. در کنکورهاي 90 و 91 ، ميانگين درصد زبان فارسي در رشتهي تجربي، کمتر از مباحث ديگر ادبي بوده است و به احتمال زياد در کنکور 92 نيز ميانگين زبان فارسي نسبت به ساير مباحث ادبي کمتر خواهد بود.
معني و مفهوم:
همهي سؤالهاي معني و مفهوم همانند سؤالات سالهاي اخير بود و تغييري در آنها ديده نميشود و فقط مورد پرسش قرار دادن واژههاي نمادين در سؤال 24 نسبت به سؤالهاي اخير کمي متفاوت بود که البته مفاهيم همهي واژهها در توضيحات کتاب پيشدانشگاهي وجود دارد و داوطلباني که توضيحات کتاب درسي را به دقت مطالعه کرده بودند ميتوانستند پاسخگوي اين سؤال باشند. در حالت کلي همهي سؤالات معني و مفهوم با تکيه به کتابهاي درسي ادبيات ارائه شده بودند، اما بيت گزينهها با دقت و ظرافت خاصي انتخاب شده بودند و پاسخگويي به سؤالهاي معني و مفهوم به دقت زياد داوطلبان نياز داشت و ميتوانست براي آنان چالشبرانگيز باشد و انتخاب گزينهي صحيح در سؤالهاي 17، 19، 23 و 25 به درک و فهم ادبي زياد نياز داشت.
در حالت کلي و با توجه به اين نکته که ابيات در بسياري از موارد نزديک به هم و با ظرافت خاصي طراحي شده بودند، به احتمال زياد ميانگين درصد کنکور 92، بهتر از 90 و 91 نخواهدبود و داوطلباني که در پاسخگويي به سؤالات معني و مفهوم موفق بودهاند، ميتوانند به تأثير مثبت درصد ادبيات اميد زيادي داشته باشند.
نکتهي قابل توجه در کنکور ادبيات 92، فني بودن تعدادي از سؤالهاست که در ظاهر گرچه برخي از آنها آسان بهنظر ميرسد، اما پاسخگويي به چنين سؤالهايي به درک و فهم ادبي بالايي نياز دارد و همچنين در کنکور 92 تجربي نيز همانند کنکورهاي سالهاي اخير سعي شده است که چند سؤال به شيوهي ابداعي و جديد ارائه شود که اين امر در مورد سؤالهاي 8 ، 12، 16 و 17 ميتواند مصداق داشته باشد و در پايان بايد متذکر شد داوطلباني که به مطالب کتابهاي درسي احاطه داشته باشند، ميتوانند در درس زبان و ادبيات فارسي درصد بالايي کسب کنند.
با آرزوي موفقيت همهي داوطلبان عزيز ـ مرتضي منشاري
