تحليل سؤالات درس «روانشناسي» در کنکور سراسري 92
بودجهبندي سؤالات امسال براساس فصول کتاب درسي، نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته و همچنان فصل دوم (رشد) بيشترين تعداد سؤال را به خود اختصاص داده است.
|
سلامت و اختلال رواني |
فرايندهاي شناختي |
رشد |
کليات |
|
|
2 |
5 |
8 |
5 |
کنکور سراسري 91 |
|
2 |
4 |
9 |
5 |
کنکور سراسري 92 |
مباحث مورد سؤال در هر فصل بهصورت زير بوده است:
کليات:
روانشناسي علمي: دو سؤال / رويکردها: دو سؤال، روش آزمايشي: يک سوال
رشد:
هر يک از مباحث مفهوم رشد، ويژگيها و مشخصات رشد و بلوغ: يک سؤال / نظريات رشد: 4 سوال / دورههاي رشد و کودکي: دو سؤال
فرايندهاي شناختي:
هر يک از مباحث ادراک بينايي، خطاهاي ادراکي، لوبهاي قشر خاکستري مغز و اصول حافظه: يک سؤال
سلامت رواني و اختلال رواني:
هر يک از مباحث تعارض و فشار رواني: يک سؤال
همان طور که از ظاهر سؤالات پيداست، امسال صورت سؤالات و گزينههاي آنها بسيار کوتاه بوده تا حدي که تمام 20 سؤال روانشناسي در يک صفحه جاي گرفته است.
بر خلاف چند سال اخير که همواره با شکل و نمودار در سؤالات درس روانشناسي روبهرو ميشديم، امسال به طور کلي چنين سؤالي حتي بهصورت غير مستقيم (سؤال از شکل بدون ارائهي خود شکل در متن سؤال) نداشتيم.
سؤالات مفهومي و تمثيلي با نمونههاي جديد از مفاهيم و تعاريف کتاب درسي که در کنکور سال گذشته به چشم ميخورد، امسال به هيچ عنوان مطرح نشده بود.
صورت سؤالات واضح و مستقيماً از متن کتاب درسي طراحي شده بودند به طوري که اکثر سؤالات، تعريف يا ويژگيهاي پديدهها و مفاهيم کتاب را مورد پرسش قرار دادهاند.
به نظر مي رسد تنها دو سؤال شکبرانگيز از فصل رشد داشتهايم (سؤال 268: عوامل مؤثر در بلوغ که ظاهراً دو گزينهي صحيح دارد) و (سؤال 272: مزيت نظريهي اريکسون نسبت به نظريهي پياژه)؛ هرچند پاسخ دادن به اين دو سؤال نيز از طريق مقايسهي گزينهها چندان دشوار نبوده است.
به طور کلي سوالات درس روانشناسي در کنکور سراسري سال 92 در سطحي سادهتر از سالهاي گذشته طراحي شده است.
مريم احمدي؛ رتبهي 5 کنکور سراسري سال 89
