تحليل سؤالات درس جغرافيا در کنکور سراسري 92
تهيه و تنظيم: فاطمه سخايي
به سؤالات درس جغرافيا در کنکور امسال، از چند جهت ميتوان پرداخت که در زير به آنها اشاره ميشود:
بودجهبندي و چيدمان مطالب:
درس جغرافيا در کنکور شامل سه کتاب جغرافياي (1)، جغرافياي (2) و جغرافياي پيشدانشگاهي است که سؤالهاي کنکور امسال نيز بهصورتي کاملاًَ متوازن و متعادل از اين کتابهاي سهگانه طراحي شده است؛ به اين معنا که سهم هر کتاب، 5 سؤال بوده است.
مباحث و محتواي سؤالات:
از حيث درسهاي مورد توجه طراحان در کنکور امسال، هم درسهاي پرتکرار را شاهد هستيم و هم مباحث جديدتر را؛ بهعنوان مثال، از درس 5 جغرافياي پيشدانشگاهي، درسهاي1، 4، 5، 7، 11، 13 و 17 جغرافياي (1) و درسهاي 2 و 14 جغرافياي (2) سؤالي مطرح نشده است، همانگونه که در کنکورهاي 5 سال گذشته نيز اين دروس فاقد سؤال بودهاند.
در کنکور امسال از بحث مهم منحني ميزان که هم در کتاب جغرافياي سال سوم و هم در جغرافياي پيش دانشگاهي آموزش داده مي شود، سوالي مطرح نشده بود.
به طور کلي گزينش سوالات در هر سه کتاب و در بين دروس مختلف از تعادل خوبي برخودار بوده است؛ به اين معني که حتي الامکان از همهي قسمتهاي هر سه کتاب و نه به طور متراکم و صرفاً از بخشهايي خاص، سؤال مطرح شده است.
تيپ و ظاهر سؤالات:
در کنکور امسال نيز مانند کنکورهاي سالهاي گذشته بهجز سه سؤال جاي خالي (207، 211 و 214)، همهي سؤالها «تکقسمتي» بوده و بر خلاف برخي ديگر از دروس رشتهي انساني، از ترکيب چند مطلب در يک سؤال واحد خودداري شده است. امسال برخلاف سال گذشته که از آوردن شکل و نقشه خودداري شده بود، در طراحي دو سؤال، از شکل و نقشهي کتاب درسي استفاده شده بود.
سطح دشواري:
امسال نيز مانند هر سال سؤالها در سطحي تقريباَ متوسط طراحي شده است و سؤال دشوار در معناي واقعي، به چشم نميخورد؛ اما تفاوتي که با سال هاي گذشته مشاهده مي شود اين است که به نظر مي رسد، دانش آموزاني توانستهاند به سؤالات بيشتري پاسخ دهند که مطالب کتاب درسي را مفهوميتر خوانده و از حفظ کردن صرف آنها پرهيز کردهاند؛ چراکه سؤالات امسال تا حدودي و مفهوميتر از سالهاي گذشته بوده است.
ويژگي خاص و منحصر بهفرد:
در کنکور امسال، براي اولينبار در طرح سؤال 212 که مربوط به مبحث مقياس است، از شيوهي جديدي استفاده شده بود به اين ترتيب که بر خلاف سالهاي گذشته نه تنها محاسبهي مقياس مورد سؤال قرار گرفته است بلکه دانشآموزان ميبايست مقياس به دست آمده را در طبقه بندي نقشهها بر اساس مقياس تشخيص ميدادهاند.
جمعبندي:
به طور کلي، سؤالهاي کنکور درس جغرافياي امسال نيز مانند سالهاي گذشته از تعادل و استاندارد معمول و پيشين خود پيروي کرده و رويهي غير قابل پيشبيني و جديدي که دانشآموزان را به چالش بکشد، در آن ها مشاهده نميشود. بديهي است که مفهوميتر خواندن و پيدا کردن ارتباطهاي موجود بين مطالب فرا گرفته شده و طبقهبندي مطالب از يک سو و اهميت قايل شدن براي همهي مطالب آموزش داده شده و به حاشيه نراندن مطالب به نظر کماهميت از سوي ديگر، بهترين روش براي فرا گرفتن هر چه بهتر آموزههاي درس جغرافيا است.
موفق و پيروز باشيد.
براي دريافت فايل پي دي اف ميتوانيد فايل زير را دانلود نماييد
