تحليل درس زبان تخصصي کنکور منحصراًَ زبان92
تهيه و تنظيم: مرجان شيخي- مسعود پير بداقي
بودجه بندي سوالات
|
مبحث |
تعداد سوال |
|
Grammar |
10 |
|
Vocabulary |
15 |
|
Sentence Structure |
5 |
|
Language Functions |
10 |
|
Cloze Test |
15 |
|
Reading Comprehension |
15 |
جدول ارزيابي سطح سوالات
|
|
کنکور 92 |
||
|
سطح دشواري |
ساده |
متوسط |
دشوار |
|
زبان تخصصي |
24 |
36 |
10 |
گرامر
1. نزديک به نيمي از سوالات دستور زبان مطرح شده در آزمون امسال از مباحثي بودند که در کتاب هاي درسي ( به ويژه کتاب زبان پيش دانشگاهي) مطرح شده اند و در نتيجه از درجه ي دشواري پاييني بر خوردار بودند. به عنوان مثال ميتوانيم به سوال 103 اشاره کنيم؛ مبحث گرامري مربوط به اين سوال زمان هاست که به صورت ساده و بدون هيچ پيچدگي خاصي مطرح شده است. نمونه ي ديگر سوال 105 مي باشد که ترکيب مبحث معلوم/مجهول و فعل دوم بعد از فعل اول است که با توجه به اينکه فعل مورد نظر(expect) فعل ساده اي است، درصد پاسخ گويي به اين سوال را بالا مي برد.
2. تقريبا نيم ديگر سوالات که از سطح دشواري نسبتاً بالاتري برخوردار هستند به مباحثي مي پردازند که در کتب درسي مورد بحث واقع شده اند؛ اما در اينگونه از سوالات جنبه هايي از اين ساختارهاي گرامري مورد پرسش واقع شده اند که در کتب درسي به طور مستقيم و دقيق بررسي نشده اند و انتظار مي رود که دانش آموز در اين نقاط کمي ضعف داشته باشد و بدون مطالعه ي فراتر از کتاب نتواند به اين قبيل از سوالات پاسخ مناسب دهد. البته اين مباحث به طور مکرر در آزمون هاي کانون مورد بررسي قرار گرفته اند. براي نمونه ميتوانيم به سوال 104 اشاره کنيم که سوالي حول ساختار وارونه سازي (inversion) است؛ و يا سوال 106 و 108 که مربوط به مبحث عبارات وصفي است که از اين دست سوال ها در آزمون هاي کانون بسيار مطرح شده است.
3. سوال هاي 102 و 107 ا ز آن دست سوالاتي هستند که اگرچه در نگاه اول ساده به نظر مي رسند اما مي توان آن ها را به نوعي تله ي آموزشي به حساب آورد. در سوال 102 بايد توجه داشت که کلمه ي silver که معمولا به عنوان صفت به کار مي رود نقش اسم را داراست و در سوال 107 بايد دقت کرد که اسم way با قيد away اشتباه گرفته نشود.
4. همانند کنکور 91، در کنکور سال 92 به زمان ها توجه خاصي شده به طوري که پنجاه درصد سوالات گرامر به طور مستقيم يا غير مستقيم مربوط به زمان ها مي شود.
5. همانند کنکور 91 و بر خلاف سه سال قبل از آن، در سال 92 هيچ سوالي از بخش نقل قول مستقيم و غير مستقيم مطرح نشده است.
6. سوالات گرامر از تنوع چشمگيري بر خوردار نيستند به طوري که مي توان گفت سوالات به طور عمده بين مباحث زمان ها، صفت، وجه وصفي و ربط دهنده ها تقسيم شده است.
7. لازم به ذکر است که تنها يکي از سوالات گرامر امسال (105) ترکيبي است و دو مبحث مختلف را مورد سوال قرار داده اند؛ همچنين سوالاتي که داراي دو يا سه جاي خالي باشند همانند سال پيش در بين سوالات گرامر امسال ديده نمي شوند.
8. سوالات گرامر امسال داراي سطح دشواري متوسطي بودند و دانش آموزي که کتب دبيرستان و پيش دانشگاهي را به طور کامل و دقيق مطالعه کرده بود ميتوانست نزديک به نيمي از اين سوالات را پاسخ دهد. با اين حال، پاسخ گويي به سوالي مانند سوال 102 يا 107 نيازمند دقت بيشتري است.
9. مبحث "inversion" به نظر مي آيد از محبوبيت خاصي برخوردار باشد چرا که در کنکور سال پيش هم از اين مبحث 2 سال مطرح شده بود.
واژگان
1. سوالات واژگان مطرح شده در کنکور زبان اختصاصي سال 1392 در سطح متوسط رو به بالا قرار مي گيرند. از ميان 15 سوال مطرح شده، شايد تنها 5 تا از آنها را بتوان با توجه به کتب درسي دبيرستان و پيش دانشگاهي پاسخ گفت. به عنوان نمونه مي توانيم به سوال هاي 111 و 114اشاره کنيم که تمام گزينه ها از سطح دشواري پاييني برخوردار هستند.
2. برخلاف سالهاي پيشين، نکات گرامري در پاسخ دادن به سوالات واژگان نقشي ندارند زيرا سوالاتي که فعل يا صفت در جمله مورد پرسش قرار گرفته باش مطرح نشده بود..
3. برخلاف سال پيش که توجه به حروف اضافه ي متداول با يک صفت يا يک فعل يا ساير نکات گرامري مي توانست در پاسخ گويي به سوالات واژگان کمک کند، در آزمون امسال توجه کامل معطوف به معني است به طوري که در سوال 112 و يا 115 تنها توجه معني جمله مي تواند فرد را به سمت پاسخ صحيح هدايت کند.
4. برخلاف کنکور سال پيش که در بسياري از سوالات، گزينه ها از لحاظ معنايي، ارتباط نزديکي با يکديگر داشتند به طوري که داوطلب براي انتخاب گزينه ي صحيح دچار مشکل مي شد، در کنکور 92 خوشبختانه گزينه ها با دقت بيشتري انتخاب شده اند به طوري که احتمال صحيح بودن دو گزينه در يک سوال وجود ندارد.
ترتيب اجزاي جمله
1. سوالات اين بخش همانند کنکور 91 به مباحث گرامري، و معمولاً نکات ريزتري همانند حروف اضافه و چگونگي کاربرد کلمات در کنار يکديگر (collocation) مربوط ميشود (سوال هاي 126 و يا 129).
2. سوال 128 جزو ساده ترين نوع سوالات اين بخش است چرا که تنها توجه به کاربرد صحيح ربط دهندهي "in spite of" مي تواند جواب صحيح را بدست دهد.
3. سوال 126 جزو سوالات دشوار محسوب مي شود چرا که مبحث جملات شرطي ترکيبي را مورد سوال قرار داده است که در کتب درسي به آن پرداخت نشده است. اگرچه توجه به اصطلاح "in line" ميتواند به حذف سه گزينه کمک کند..
4. سطح دشواري سوالات اين بخش متوسط است و ميتوان به نيمي از سوالات با اندکي دقت پاسخ داد؛ در اين بخش به مبحث زمان ها توجه ويژه اي شده است.
مکالمه
1. کيفيت بخش مکالمه در کنکور 92 به مراتب بهتر از کنکور 91 است، اگرچه براي انتخاب گزينه ها خلاقيت زيادي به کار نرفته است و متقاضي همچنان با عبارت ها ي کليشه اي همچون “That's too bad” و يا “What's wrong?” رو به رو هستند.
2. از بين سه متن مکالمه، تنها متن سوم ممکن است در نگاه اول دشوار به نظر برسد اما با بررسي بيشتر خواهيد ديد که گزينه ها ي انتخابي سطح دشواري پاييني دارند و مي توان گفت تقريبا تمام گزينه ها ي اين قسمت در آزمون هاي کانون مطرح شده است.
کلوز تست
1. اين بخش جزو بخش هاي دشوار امتحان زبان تخصصي محسوب ميشود؛ چرا که سوالات اين بخش ترکيبي از گرامر و واژگان بوده و همچنين نياز دارد که دانش آموز هنگام پاسخ گفتن به يک سوال به سوالات قبل و بعد از آن نيز توجه داشته باشد.
2. همانند کنکور 91، اکثر سوالات اين بخش (10 سوال از 15 سوال) مربوط به مباحث گرامري بودند. 4 سوال در مورد مبحث ربط دهنده ها بود و سه سوال در حوزه ي کاربرد صحيح فعل مطرح شده بود. تنها در 5 مورد، پاسخ گفتن به سوال مورد نظر نياز به دانش واژگاني را مي طلبيد.
3. خود متن از سطح دشواري متوسطي برخوردار است به طوري که واژگان متن براي متقاضي با دانش عمومي متوسط مناسب است.
4. تنها سوال 142 داراي گزينه هاي دشوار است اما در باقي سوالات گزينه ها بسيار ساده تر مطرح شده اند.
درک مطلب
1. درک مطلب به نوعي دشوارترين بخش آزمون زبان تخصصي بوده و براي بسياري از داوطلبان مشکل ساز است؛ خصوصا اينکه اين بخش در انتهاي آزمون آورده شده و داوطلب هنگامي به سوالات اين بخش مي رسد که به چند ده سوال پاسخ گفته و انرژي چنداني براي ادامه دادن ندارد.
2. هر سه متن درک مطلب ارائه شده در آزمون تقريبا به يک اندازه هستند و به حدي کوتاه هستند که متقاضي بتواند بدون کمبود وقت کل متن را بخواند. هر سه متن داراي 5 سوال هستند که در مجموع بخش درک مطلب 15 سوال دارد که با کنکور 91 که 20 سوال داشت متفاوت است.
3. در بخش درک مطلب دو سوال مربوط به مبحث مرجع ضمير هستند که از اين دو سوال، سوال 162 به نسبت دشوار تر از سوال 167 است، زيرا مرجع ضمير به طور ضمني در متن دوم آمده است اما در متن سوم مرجع ضمير به طور مستقيم در متن وجود دارد.
4. نکته ي جالبي که در اين بخش وجود دارد اين است که متن ها به شدت ساده شده اند به طوري که کلمه يا ساختار گرامري دشوار به ندرت به چشم مي خورد اما سادگي متن ها به معني سادگي سوالات نيست. در بين 3 متن، متن 2 از سوالات به نسبت دشوار تري برخوردار است و پاسخ گويي به آن ها نيازمند دقت بسياري است. متن اول از لحاظ سطح دشواري متوسط رو به بالاست اما متن سوم نسبت به دو متن ديگر از سوالات ساده تري برخوردار است.
