مباحث ارائه شده در رشتهي رياضي، همانند کنکورهاي سالهاي اخير به ترتيب زير است:
1- لغت: 3 سؤال
2- املا: 2 سؤال
3- تاريخ ادبيات: 3 سؤال
4- آرايههاي ادبي: 3 سؤال
5- زبان فارسي: 5 سؤال
6- معني و مفهوم: 9 سؤال
چنانچه مشاهده ميشود در چيدمان و تعداد سؤالهاي هر مبحث تفاوتي نسبت به کنکورهاي سالهاي اخير ملاحظه نميشود. اينک به بررسي تحليلي هر کدام از مباحث ارائه شده ميپردازيم:
1- لغت :
در ساختار کلي لغتها تغيير چنداني ديده نميشود. سؤالهاي 1 و 2 به شيوهي کنکورهاي 90 و 91 و سؤال 3 با کمي تغيير به شيوه سالهاي قبل طرح شده است و با توجه به شمارشي بودن دو مورد از سؤالها ، پاسخگويي به سؤالهاي 1 و 3 به دقت عمل بيشتر داوطلبان نياز داشت و به نظر ميرسد ميانگين درصد لغتها ، همانند کنکورهاي دو سه سال اخير ميباشد.
2- املا:
سؤال املاي 4 به شيوهي 90 و 91 و سؤال 5 به شيوهي سالهاي قبل طراحي شده است که پاسخگويي به سؤال 5 به مراتب آسانتر از سؤال 4 است و به نظر ميرسد ميانگين درصد املا بهتر از کنکورهاي 90 و 91 باشد.
3- تاريخ ادبيات :
سؤالهاي تاريخ ادبيات به شيوهي سالهاي 90 و 91 طراحي شده اند و با توجه به شمارشي بودن يک مورد از سؤالها و مورد پرسش قرار گرفتن موضوع کتابها ، پاسخگويي به سؤالها ميتواند چالش برانگيز باشد.
4- آرايه هاي ادبي :
سؤالهاي آرايه هاي ادبي همانند کنکور 91 چالش برانگيز هستند و پاسخگويي به آنها به دقت و تأمل بيشتري نياز دارد. شيوه طرح سؤال 9 نسبت به سالهاي قبل کمي متفاوت است . ميانگين درصد پاسخگويي به آرايه ها به احتمال زياد همانند کنکورهاي سراسري 91 خواهد بود.
5- زبان فارسي :
سؤالهاي 12 ، 13 و 16 به سبک کنکورهاي سه سال اخير طرح شده است. در سؤال 14 ، مورد پرسش قراردادن نقشهاي اصلي و تبعي در شعر نسبت به سؤالات چند سال اخير متفاوت است. البته بايد توجه داشت که در ميان واژه هاي ارائه شده نقش تبعي وجود ندارد و مطرح کردن نقش تبعي در صورت سؤال درست به نظر نميرسد.
سؤال 15 زبان فارسي به شيوهي سؤالهاي کنکورهاي قبل از سال 80 طرح شده است که در آنها معمولاً نقش دستوري قافيهها مورد پرسش قرار ميگرفت و نسبت به کنکورهاي سالهاي اخير متفاوت است.
با توجه به اينکه ميانگين سؤالات زبان فارسي در سالهاي اخير ، پايينتر از ساير مباحث ادبيات بوده است ، به نظر ميرسد در کنکور 92 نيز ميانگين سؤالات زبان فارسي کمتر از مباحث ديگر ادبيات باشد.
معني و مفهوم :
همه ي سؤالهاي معني و مفهوم به شيوه ي سالهاي قبل ارائه شدهاند. با اين تفاوت که بيتهاي مطرح شده در برخي از سؤالها بسيار نزديک به هم و با ظرافت خاصي طرح شدهاند و پاسخگويي به تعدادي از سؤالها به درک بالاي ادبي و دقت زياد داوطلبان نياز داشتهاند و سؤالهاي 19 ، 23 ، 24 و 25 ميتوانست براي داوطلبان عزيز کنکور چالش برانگيز باشد.
نکته ي قابل توجه کنکور 92 رياضي ، فني بودن تعدادي از سؤالها که در ظاهر گرچه آسان به نظر ميرسند اما پاسخگويي به آنها به درک بالاي ادبي نياز دارد و همچنين سعي شده است که دست کم چند سؤال به شيوه ي جديد و ابداعي باشد که اين امر در مورد شيوه ي ارائهي سه چهار مورد از سؤالها کاملاً مشهود است و در حالت کلي و با توجه به فني بودن سؤالها به نظر ميرسد، ميانگين درصد آزمون ادبيات همانند کنکورهاي 90 و 91 باشد.
