مرتضی منشاری:تحلیل ادبیات کنکور ریاضی 92

چنانچه مشاهده می­شود در چیدمان و تعداد سؤال­های هر مبحث تفاوتی نسبت به کنکورهای سال­های اخیر ملاحظه نمی­شود. اینک به بررسی تحلیلی هر کدام از مباحث ارائه­ شده می­پردازیم:

مرتضی منشاری:تحلیل ادبیات کنکور ریاضی 92


مباحث ارائه شده در رشته­ي رياضي، همانند کنکورهاي سال­هاي اخير به ترتيب زير است:

1- لغت: 3 سؤال

2- املا: 2 سؤال

3- تاريخ ادبيات: 3 سؤال

4- آرايه­هاي ادبي: 3 سؤال

5- زبان فارسي: 5 سؤال

6- معني و مفهوم: 9 سؤال

چنانچه مشاهده مي­شود در چيدمان و تعداد سؤال­هاي هر مبحث تفاوتي نسبت به کنکورهاي سال­هاي اخير ملاحظه نمي­شود. اينک به بررسي تحليلي هر کدام از مباحث ارائه­ شده مي­پردازيم:

1- لغت :

در ساختار کلي لغت­ها تغيير چنداني ديده نمي­شود. سؤال­هاي 1 و 2 به شيوه­ي کنکورهاي 90 و 91 و سؤال 3 با کمي تغيير به شيوه سال­هاي قبل طرح شده است و با توجه به شمارشي بودن دو مورد از سؤال­ها ، پاسخ­گويي به سؤال­هاي 1 و 3 به دقت عمل بيشتر داوطلبان نياز داشت و به نظر مي­رسد ميانگين درصد لغت­ها ، همانند کنکورهاي دو سه سال اخير مي­باشد.

2- املا:

سؤال املاي 4 به شيوه­ي 90 و 91 و سؤال 5 به شيوه­ي سال­هاي قبل طراحي شده است که پاسخ­گويي به سؤال 5 به مراتب آسان­تر از سؤال 4 است و به نظر مي­رسد ميانگين درصد املا بهتر از کنکورهاي 90 و 91 باشد.

3- تاريخ ادبيات :

سؤال­هاي تاريخ ادبيات به شيوه­ي سال­هاي 90 و 91 طراحي شده­ اند و با توجه به شمارشي بودن يک مورد از سؤال­ها و مورد پرسش قرار گرفتن موضوع کتاب­ها ، پاسخ­گويي به سؤال­ها مي­تواند چالش برانگيز باشد.

4- آرايه هاي ادبي :

سؤال­هاي آرايه­ هاي ادبي همانند کنکور 91 چالش برانگيز هستند و پاسخ­گويي به آن­ها به دقت و تأمل بيشتري نياز دارد. شيوه طرح سؤال 9 نسبت به سال­هاي قبل کمي متفاوت است . ميانگين درصد پاسخ­گويي به آرايه ­ها به احتمال زياد همانند کنکورهاي سراسري 91 خواهد بود.

5- زبان فارسي :


سؤال­هاي 12 ، 13 و 16 به سبک کنکورهاي سه سال اخير طرح شده است. در سؤال 14 ، مورد پرسش قراردادن نقش­هاي اصلي و تبعي در شعر نسبت به سؤالات چند سال اخير متفاوت است. البته بايد توجه داشت که در ميان واژه هاي ارائه شده نقش تبعي وجود ندارد و مطرح کردن نقش تبعي در صورت سؤال درست به نظر نمي­رسد.

سؤال 15 زبان فارسي به شيوه­ي سؤال­هاي کنکورهاي قبل از سال 80 طرح شده است که در آن­ها معمولاً نقش دستوري قافيه­ها مورد پرسش قرار مي­گرفت و نسبت به کنکورهاي سال­هاي اخير متفاوت است.

با توجه به اين­که ميانگين سؤالات زبان فارسي در سال­هاي اخير ، پايين­تر از ساير مباحث ادبيات بوده است ، به نظر مي­رسد در کنکور 92 نيز ميانگين سؤالات زبان فارسي کمتر از مباحث ديگر ادبيات باشد.

معني و مفهوم :

 همه­ ي سؤال­هاي معني و مفهوم به شيوه­ ي سال­هاي قبل ارائه شده­اند. با اين تفاوت که بيت­هاي مطرح شده در برخي از سؤال­ها بسيار نزديک به هم و با ظرافت خاصي طرح شده­اند و پاسخ­گويي به تعدادي از سؤال­ها به درک بالاي ادبي و دقت زياد داوطلبان نياز داشته­اند و سؤال­هاي 19 ، 23 ، 24 و 25 مي­توانست براي داوطلبان عزيز کنکور چالش برانگيز باشد.

 

نکته ­ي قابل توجه کنکور 92 رياضي ، فني بودن تعدادي از سؤال­ها که در ظاهر گرچه آسان به نظر مي­رسند اما پاسخ­گويي به آن­ها به درک بالاي ادبي نياز  دارد و هم­چنين سعي شده است که دست کم چند سؤال به شيوه­ ي جديد و ابداعي باشد که اين امر در مورد شيوه­ ي ارائه­ي سه چهار مورد از سؤال­ها کاملاً مشهود است و در حالت کلي و با توجه به فني بودن سؤال­ها به نظر مي­رسد، ميانگين درصد آزمون ادبيات همانند کنکورهاي 90 و 91 باشد.

 

مطالب مرتبط

مسعود اعتصامی
ارسال شده توسط : مسعود اعتصامی
Menu