بررسي و تحليل سوال هاي درس شيمي در آزمون سراسري سال 1392
(رشته رياضي)
تهيه و تنظيم: محمدرضا پورجاويد
ضمن آرزوي موفقيت براي کليه دانش آموزان ارجمند، سوال هاي شيمي مطرح شده در آزمون سراسري رشته رياضي سال جاري از جنبه هاي مختلفي مورد ارزيابي و تحليل قرار گرفته و از جهاتي نيز با آزمون سال هاي گذشته مقايسه شده اند. نتايج به دست آمده در جدول هاي زير ارائه شده و در ادامه نيز جمع بندي پاياني در مورد اين آزمون صورت گرفته است.
جدول 1- تعداد سوال هاي مربوط به هر فصل از کتاب هاي درسي:
|
کتاب |
فصل |
تعداد سوال |
|
شيمي 2 |
اول |
3 |
|
دوم |
2 | |
|
سوم |
1 | |
|
چهارم |
3 | |
|
پنجم |
2 | |
|
شيمي 3 |
اول |
4 |
|
دوم |
4 | |
|
سوم |
4 | |
|
شيمي پيش دانشگاهي |
اول |
2 |
|
دوم |
2 | |
|
سوم |
4 | |
|
چهارم |
4 |
جدول 2- بررسي مبحث هاي مربوط به هر يک از سوال ها:
|
سوال |
کتاب |
فصل |
عنوان (موضوع) |
توضيح |
|
201 |
شيمي 2 |
اول |
ديگر ذره هاي سازنده ي اتم |
جاي خالي |
|
202 |
شيمي 2 |
اول |
آرايش الکتروني اتم |
ترکيبي |
|
203 |
شيمي 2 |
اول |
آرايش الکتروني اتم |
|
|
204 |
شيمي 2 |
دوم |
ويژگي هاي گروهي عنصرها |
درست-نادرست |
|
205 |
شيمي 2 |
دوم |
آرايش الکتروني اتم ، ويژگي هاي گروهي عنصرها |
ترکيبي |
|
206 |
شيمي 2 |
سوم |
انرژي شبکه بلور |
|
|
207 |
شيمي 2 |
چهارم |
ساختار لوويس |
درست-نادرست |
|
208 |
شيمي 2 |
چهارم |
ساختار لوويس، شکل هندسي و قطبيت مولکول ها |
ترکيبي |
|
209 |
شيمي 2 |
چهارم |
شکل هندسي مولکول ها |
جاي خالي، شکل |
|
210 |
شيمي 2 |
پنجم |
گروه هاي عاملي |
درست-نادرست |
|
211 |
شيمي 2 |
پنجم |
هيدروکربن هاي حلقوي |
درست-نادرست |
|
212 |
شيمي 3 |
اول |
استوکيومتري فرمولي |
محاسباتي |
|
213 |
شيمي 3 |
اول |
بازده واکنش هاي شيميايي |
محاسباتي |
|
214 |
شيمي 3 |
اول |
انواع واکنش هاي شيميايي |
جاي خالي |
|
215 |
شيمي 3 |
اول |
واکنش دهنده ي محدود کننده |
محاسباتي |
|
216 |
شيمي 3 |
دوم |
روش مستقيم اندازه گيري گرماي واکنش |
محاسباتي ، نگرش نو |
|
217 |
شيمي 3 |
دوم |
انرژي دروني و قانون اول ترموديناميک |
درست-نادرست |
|
218 |
شيمي 3 |
دوم |
انرژي آزاد گيبس |
محاسباتي ، ترکيبي |
|
219 |
شيمي 3 |
دوم |
روش غير مستقيم اندازه گيري گرماي واکنش |
محاسباتي ، ترکيبي |
|
220 |
شيمي 3 |
سوم |
انحلال پذيري ، روش هاي بيان غلظت |
محاسباتي ، ترکيبي |
|
221 |
شيمي 3 |
سوم |
روش هاي بيان غلظت ، انواع واکنش ها |
محاسباتي ، ترکيبي |
|
222 |
شيمي 3 |
سوم |
روش هاي بيان غلظت ، انواع واکنش ها |
محاسباتي ، ترکيبي |
|
223 |
شيمي 3 |
سوم |
پاک کننده هاي غير صابوني |
نگرش نو |
|
224 |
شيمي پيش |
اول |
نظريه حالت گذار |
درست-نادرست |
|
225 |
شيمي پيش |
اول |
مفهوم سرعت |
محاسباتي |
|
226 |
شيمي پيش |
دوم |
تفسير ثابت تعادل |
محاسباتي |
|
227 |
شيمي پيش |
دوم |
فرآيند هابر |
درست-نادرست |
|
228 |
شيمي پيش |
سوم |
محاسبه pH محلول اسيدهاي قوي |
محاسباتي |
|
229 |
شيمي پيش |
سوم |
واکنش خنثي شدن |
محاسباتي |
|
230 |
شيمي پيش |
سوم |
آمينو اسيدها ، صابون ها ، نمک ها |
درست-نادرست ، ترکيبي |
|
231 |
شيمي پيش |
سوم |
آمين ها ، اسيدهاي قوي ، محلول هاي بافر |
درست-نادرست |
|
232 |
شيمي پيش |
چهارم |
واکنش هاي اکسايش-کاهش |
|
|
233 |
شيمي پيش |
چهارم |
انتقال الکترون و عدد اکسايش |
درست-نادرست |
|
234 |
شيمي پيش |
چهارم |
پتانسيل هاي الکترودي استاندارد |
درست-نادرست |
|
235 |
شيمي پيش |
چهارم |
برقکافت NaCl ، استخراج Al ، آبکاري |
درست-نادرست |
جدول 3- مقايسه تعداد سوال هاي هر فصل از کتاب هاي درسي در آزمون هاي سراسري رياضي سه سال گذشته:
|
کتاب |
فصل |
تعداد سوال | ||
|
آزمون 1390 |
آزمون 1391 |
آزمون 1392 | ||
|
شيمي 2 |
اول |
3 |
2 |
3 |
|
دوم |
2 |
4 |
2 | |
|
سوم |
1 |
1 |
1 | |
|
چهارم |
3 |
2 |
3 | |
|
پنجم |
2 |
2 |
2 | |
|
شيمي 3 |
اول |
4 |
4 |
4 |
|
دوم |
4 |
4 |
4 | |
|
سوم |
4 |
4 |
4 | |
|
شيمي پيش |
اول |
2 |
2 |
2 |
|
دوم |
3 |
3 |
2 | |
|
سوم |
4 |
3 |
4 | |
|
چهارم |
3 |
4 |
4 | |
جدول 4- تيپ سوال هاي مطرح شده در آزمون هاي سراسري رياضي پنج سال گذشته:
|
سال برگزاري |
تعداد سوال هاي مطرح شده | |||
|
محاسباتي |
درست و نادرست |
شکل، نمودار، جدول |
جاي خالي | |
|
1388 |
12 |
5 |
5 |
8 |
|
1389 |
11 |
11 |
7 |
5 |
|
1390 |
10 |
10 |
3 |
4 |
|
1391 |
12 |
14 |
5 |
0 |
|
1392 |
13 |
12 |
1 |
3 |
جمع بندي پاياني:
1- در اين دوره از آزمون هاي سراسري نيز همچون دو سال گذشته، کتاب شيمي 2 در مجموع 11 سوال را به خود اختصاص داده است و از هر يک از کتاب هاي شيمي 3 و شيمي پيش دانشگاهي 12 سوال طرح شده است.
2- سوال هاي محاسباتي در کنار سوال هاي درست - نادرست بيشترين تيپ سوال هاي اين آزمون بوده اند، در حالي که سوال هاي داراي شکل، نمودار يا جدول کمترين تعداد را داشته اند.
3- از 12 سوال مطرح شده به شکل درست و نادرست، گزينه هاي مطرح شده در 7 سوال مربوط به يک موضوع خاص بوده اند در حالي که در 5 سوال، گزينه هاي مطرح شده شامل موضوع هاي مختلفي بوده اند. بنابراين در آزمون امسال نيز همانند سال گذشته، دانش آموز بايد براي پاسخ به يک سوال چند موضوع را به طور همزمان بررسي کند.
4- همچون سال هاي گذشته، سوال هاي محاسباتي درصد زيادي را به خود اختصاص داده اند. لذا سرعت عمل دانش آموزان براي انجام محاسبات، در موفقيت آنها نقش بسيار مهمي خواهد داشت. ضمن آنکه در آزمون امسال محاسبه ها کمي پيچيده تر بوده و گاهي نيز به صورت تقريبي بوده اند.
5- همان گونه که انتظار مي رفت، در آزمون امسال نيز بيشترين تعداد سوال هاي محاسباتي مربوط به کتاب شيمي 3 بوده است که 9 سوال (از مجموع 12 سوال مربوط به اين کتاب) را شامل مي شوند.
6- بر خلاف پنج سال گذشته که تعداد سوال هاي جاي خالي کاهش قابل توجهي داشته است، در آزمون امسال 3 سوال از اين تيپ مطرح شده است.
7- در بين سوال هاي داده شده، تنها 1 سوال داراي شکل بوده و هيچ سوالي داراي نمودار يا جدول نمي باشد که در مقايسه با سال هاي گذشته کاهش چشمگيري نشان داده است.
8- در مقايسه با آزمون هاي سال 91، آزمون امسال به بخش هاي اول و چهارم از کتاب شيمي 2 و بخش سوم از کتاب شيمي پيش دانشگاهي توجه بيشتري نشان داده است در حالي که به فصل دوم از کتاب شيمي 2 و بخش دوم از کتاب شيمي پيش دانشگاهي کمتر پرداخته شده است.
