گفت‌وگو با علی علیزاده ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم‌تجربی

من در آزمون‌ها پیوستگی همیشگی را حفظ می‌کردم چون بنظر من چند آزمون برای یک مبحث بهتر از یک آزمون برای یک مبحث هست.

گفت‌وگو با علی علیزاده ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم‌تجربی

نام و نام خانوادگی : علی علیزاده

مقطع و رشته : یازدهم تجربی

سال‌های حضور در کانون : 4 سال

شغل و تحصیلات مادر : بازنشسته پرستاری

شغل و تحصیلات پدر : کارمند اداره شهرداری-کارشناسی ارشد

شهر و استان : کرمان-کرمان

 

مصاحبه‌گر : محمد مهدی افضلی


 

  1. برنامه شما برای امتحانات نیم‌سال اول چیست؟ 

سنجش خودم بر طبق آزمون‌هایی که تا الان دادم، استفاده از کتب کمک درسی تستی و تشریحی مختلف،، بهره‌بری کامل از زمان و رفع اشکال کامل مباحثی که طبق کارنامه آمادگی امتحانات مشکل داشتم و حل نمونه سوالات تشریحی زیاد از سایت کانون قلم‌چی.

 

 

  1. در دوران امتحانات از کدام کتاب‌های کانون استفاده خواهید کرد؟ 
  2. کتاب‌های آبی(4 درس اختصاصی) بدلیل پوشش کامل مطالب کتاب درسی و تست‌های کنکورهای سال‌های اخیر و آزمون‌های جمع‌بندی آخر هر مبحث و کتاب‌های سه سطحی(زیست فیزیک شیمی) بدلیل تست‌های سطح‌بندی شده برای تثبیت دروس و تقویت خودم در سطح بالاتر و مواجهه با سوالات دشوار.


 

  1. آیا از نمونه سوالات موجود در سایت کانون استفاده می‌کنید؟
  2. بله- استفاده می‌کنم بخصوص برای دروس عمومی . پاسخنامه تشریحی کامل و مرتب و جامع بودن و خوب بودن سطح سوالات از نقاط قوت این نمونه سوالات بودند.


 

  1. تصمیمات شما برای نیم‌سال دوم چیست؟
  2. برنامه‌ریزی منظم مثل نیم‌سال اول. برای نیم‌سال اول چون از تابستان وقت داشتم و توانستم از وقتم بطور کامل استفاده کنم نتایج خوبی کسب می‌کردم ولی برای نیم‌سال دوم وقت کمتری دارم و برای گرفتن نتیجه بهتر باید پیشروی سریع‌تر و در عین حال ساعت مطالعه بیشتری داشته باشم و قبل از تدریس آن مطالب توسط استاد یک پیش‌خوانی برای ایجاد پیش زمینه داشته باشم.


 

  1. روش شما برای جمع‌بندی دروس نیم‌سال اول چیست؟
  2. قبل از دوران جمع به اندازه کافی مطالعه و تمرین و تست داشتم. در دوران جمع‌بندی تمام دروس رو بطور کامل مرور می‌کنم و تعداد تست زماندار و آزمون جامع رو بیشتر می‌کنم. نگاه کلی به اشتباهات آزمون‌های قبل هم دارم و سعی می‌کنم از آن مباحث رفع اشکال کنم همچنین سعی می‌کنم روی مطالب خود کتاب درسی تسلط کامل داشته باشم.


 

  1. در دوره امتحانات چگونه بین برنامه راهبردی آزمون‌ها و امتحانات تعادل ایجاد می‌کنید؟
  2. در ایام امتحانات بدلیل تعطیلی مدرسه به مدت محدودی وقت زیادی در اختیار داشتم و از تمام وقتم استفاده کامل رو داشتم و به مباحث آزمون رسیدم. برای دروسی که در مدرسه امتحان داشتم سرعت مطالعه رو بالا بردم و جمع‌بندی سریعی داشتم.

 


  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ 
  2. خیر . تمام آزمون‌ها رو بصورت حضوری شرکت کردم. دلیل عدم غیبتم این بود چون می‌خواستم از مطالب جدید که در بودجه‌بندی آزمون قرار داده می‌شد عقب نمانم و هماهنگ با آزمون پیش بروم همچنین در هر آزمون یه نگاه به مباحث قبلی دارم و در آن مباحث با تست‌های متنوع‌تری مواجه میشوم و میتوانم خودم را محک بزنم. 

 



  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

من در آزمون‌ها پیوستگی همیشگی را حفظ می‌کردم چون بنظر من چند آزمون برای یک مبحث بهتر از یک آزمون برای یک مبحث هست. یعنی فرضا اگر در یک آزمون درسی را 80 درصد بزنم خیلی مطمئن نیستم که در آن درس مسلط هستم ولی اگه طی چند آزمون آن درس را تقریبا در همین حدود درصد بزنم اطمینان بیشتری روی مبحث دارم.



  1. آیا در آزمون‌های هدفگ‌ذاری شرکت می‌کنید؟ 
  2. بله- می‌خواستم روی یک درس هدف‌گذاری داشته باشم که ساعت مطالعه و تمرینش رو طی مدت مشخص افزایش بدهم تا نتیجه بهتری از آن کسب کنم در عین حال از تلاشم برای دروس دیگر کم نکنم و طبق روال همیشگی برای آن‌ها تلاش کنم، تشخیص اهمیت مبحث‌های هر درس و تست خیز بودن آن‌ها.


 

  1. آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟
  2. بله-مرور کلی روی مطالب داشته باشم و خودم را بسنجم و از آن مباحثی که در آزمون مشابه پارسال داشتم رفع اشکال کنم تا در آزمون اصلی روز جمعه مشکلی از آن مبحث نداشته باشم و این خیلی به آمادگی و کاهش استرس من در آزمون اصلی کمک می‌کند.




  1. شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

مطالعه برای آزمون‌ها خیلی به ایجاد پیش زمینه مطالب و آمادگی امتحانات مدرسه کمک می‌کند مثل سوالات جای خالی و صحیح/غلط‌ها و... . با آزمون دادن‌ها و بررسی کارنامه‌ها متوجه می‌شویم که کجای مباحث مشکل داریم که در بازه امتحانات مدرسه وقت و انرژی بیشتری روی آن‌ها صرف کنیم.

 


  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟

تا جای ممکن خودم رو به برنامه راهبردی می‌رسانم حتی گاها اگه همراه برنامه راهبردی باشم و وقت داشته باشم از بودجه‌بندی جلوتر پیش میروم که باعث میشود پیش زمینه خوبی برای آزمون‌های بعدی برایم ایجاد شود.

اواسط هفته سرعت و مقدار مطالعه رو بالا می‌برم و دروس عمومی را هم برای مدرسه و هم آزمون جمع می‌کنم. آخر هفته‌ها وقت زیادی دارم و از این وقت به بهترین شکل ممکن استفاده کافی را می‌برم.

اول با تست‌های مبحثی و آموزشی شروع می‌کنم. بعد دوباره روی سوالات غلطم کار می‌کنم.بعد که متوجه شدم تسلط خوب و قابل قبولی روی آن مبحث دارم از تست و آزمون زماندار استفاده می‌کنم.


 

  1. نقاط قوت شما کدام درس‌ها بودند؟

ریاضی-اول کتاب درسی را بطور کامل و دقیق کار می‌کنم. بعد تست‌های کتاب‌های آبی و دیگر منابع را برای اینکه در حل سوال دستم روان بشود کامل کار می‌کنم. سپس سراغ حل سوالات کتاب سه سطحی می‌روم تا با تست‌های سطح بالاتر و چالشی روبرو بشوم و در آخر تست و آزمون جامع زماندار کار می‌کنم.

شیمی-اول کتاب درسی را بطور کامل و با تمام جزییات با دقت مطالعه می‌کنم. سپس سراغ تست‌های کتاب آبی و دیگر منابع می‌روم. بعد اگر مشکل داشته باشم درس‌نامه کتاب آبی که به شیوه بهتری مباحث رو توضیح دادند را مطالعه می‌کنم و سپس دوباره سراغ حل تست و کتاب سه‌سطحی و آزمون زماندار میروم.



  1. دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ 

بله. کمک میکند به نظم، برنامه‌ریزی و نظم مطالعاتی . اول منابع رو یادداشت می‌کنم و بر طبق منابع برنامه‌ریزی می‌کنم . عملکرد خودم در آزمون را با عملکرد دو هفته اخیرم در دفتر برنامه‌ریزی مقایسه می‌کنم که اگر در درسی مشکل داشتم از هفته بعدش تلاش و ساعت مطالعه و تمرین بیشتری برایش بگذارم نسبت به گذشته.



  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟
  2. بله- ابتدا با تست مبحثی و سنجشی شروع می‌کنم سپس به سراغ مرور سوالات غلط میروم اگر باز مشکل داشتم آن قسمت را در درس‌نامه کتاب آبی یا منبع دیگر میخوانم تا مفهومش را بهتر بفهمم از هفته دوم تمرین تست زماندار را شروع می‌کنم تا خودم را به محدودیت وقت عادت بدم.


 

  1. در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟

زیست- قبلا فیلم آموزشی می‌دیدم و تمام نکات را وارد کتاب درسی می‌کردم که نتیجه خوبی نمی‌گرفتم.اما بعد تعداد مرورم روی مباحث خود کتاب درسی را افزایش دادم و در آخر نکات کلی در قالب نمودار درختی مینوشتم تا دید کلی نسبت به مبحث درس داشته باشم.

ریاضی-منبع تستم رو تغییر دادم. یک منبع رو کم کردم به جایش از کتاب آبی بیشتر استفاده کردم این کتاب تست‌های زیاد و متنوعی دارد که اگر همه تست هایش را کار کنم قطعا درصدم در آزمون به بالای 80 میرسد.



  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

من فعلا فقط سوالات غلط رو بررسی می‌کنم همان عصر جمعه بعد از آزمون. سوالات غلط را دوباره به سراغ حلشان میروم اگر درست حل کردم نشان می‌دهد که سر آزمون مشکل بی دقتی یا استرس داشتم، اما اگر دوباره غلط حل کنم سراغ درس‌نامه همان مبحث می‌روم و چندین تست مشابه از آن حل می‌کنم و سوال و حلش را در دفتر تحلیل آزمونم(کتاب خودآموزی) یادداشت می‌کنم که بعدا دوباره مرورشان کنم.



  1. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟

کارنامه اصلی آزمون+کارنامه اشتباهات که نشان می‌دهد از هر مبحث چند درصد اشتباه داشتم همچنین از کارنامه آمادگی امتحاناتم که پشتیبانم معرفی کرده بود استفاده کردم و خیلی کمک کرد که بدانم دقیقا چه سرفصل‌هایی از هر درس را مشکل دارم.



  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

در انگیزه دادن و درس خواندن خیلی کمک کننده هستن و دلگرمی آن‎ها امید من رو بیشتر میکند، همچنین خواهر و برادر بزرگترم که قبلا دانش‌آموز رشته تجربی بودن تجربیاتشون رو در اختیار من قرار می‌دهند مادرم هم به نظم و برنامه‌ریزی‌ام خیلی کمک می‌کند.



  1. آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌بینند؟ 

بله- کاملا آزمون‌ها و کارنامه‌های من رو بررسی می‌کنند و با آزمون‌های قبلی مقایسه می‌کنند.

در صورت افت تراز آنچنان عکس العمل خاصی ندارند و با انگیزه و امید دادن کمک می‌کنند که آزمونهای بعد جبران کنم و نتیجه دلخواهم رو کسب کنم در صورت کسب نتیجه خوب هم بسیار من را تشویق میکنند برای تلاش بیشتر.



  1. از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می‌کنید؟ 

بله بیشتر از مجله‌های کانون استفاده می‌کنم. بخش‌های مصاحبه با رتبه برترها و توضیحات مشاوران در زمینه نکات آموزنده مطالعه و آزمون دادن و مخصوصا تکنیک‌های مدیریت زمان خیلی برای من مفید و قابل استفاده بودن.

Menu