امیر محمد عباسی
یازدهم تجربی
کوهدشت، لرستان
شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی، لیسانس IT
شغل و تحصیلات پدر: آزاد، لیسانس شیمی کاربردی
نام مدرسه متوسطه 1: نمونه بعثت
نام مدرسه متوسطه 2: تیزهوشان شهید بهشتی
سال حضور در کانون: چهار سال
میانگین تراز: 7100
مصاحبه گر: میثم فیضی
چگونه با کانون آشنا شدید؟
از دوران ابتدایی با شیوه کار کانون آشنام بودم؛ اما تشویق خانواده و حضور خویشاوندان در آزمونهای کانون، مرا ترغیب به ثبت نام کرد.
شما چند سال است که کانونی هستید و در چند آزمون شرکت داشتید؟
از پایه هشتم تا کنون به مدت چهار سال است که به صورت مداوم در آزمونها شرکت میکنم. فقط دو آزمون غایب بوده ام که برای آنها آماده بودم، ولی به علت مسافرت خانواده از شرکت در آزمون باز ماندم.
اولین ترازتان را به یاد دارید؟ روند پیشرفت شما چگونه بود؟
اولین تراز در دوران دبیرستان 7700 بود؛ میانگین تراز هم نسبت به سال گذشته 300 نمره رشد داشته است. در دوران دبیرستان پیشرفت خودم را آزمون به آزمون میبینم. علت این پیشرفت را همراهی مداوم با آزمونها میدانم.
شما خود را قهرمان پیوستگی می دانید یا پیشرفت؟
قطعا پیوستگی؛ وقتی عملکرد دوستانی را که در چند آزمون غیبت داشته اند، بررسی میکنم، افت تراز آن ها کاملا مشهود است. اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، بعد از هر مدت مشخص، باید برای کارمان ارزیابی داشته باشیم.
در صورت افت تراز، چه واکنشی دارید؟
همان روز جمعهی آزمون، سعی میکنم از لحاظ روحی، موضوع را حل کنم. برنامه و آزمون قبل را بررسی میکنم تا ایرادات را استخراج کنم. سپس به سراغ تحلیل آزمون میروم. بیشتر مواقع بیدقتی باعث افت تراز میشود، لذا در طول دو هفته پیشرو تا آزمون بعدی، سعی می کنم از این لحاظ تمرین داشته باشم.
چقدر از صفحه شخصی سایت کانون استفاده می کنید؟
بررسی کارنامه و کارنامه اشتباهات را از آنجا پیگیری می کنم. در بین دو آزمون هم برای آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال، به صفحه شخصی مراجعه میکنم.
روش مرور شما چگونه است؟ بازیابی یا بازخوانی؟
همواره مرور را از طریق بازیابی پیش میبرم. امتحانات مدرسه، با حل نمونه سوال تشریحی، نقاط ضعف را تشخیص می دهم و به کتاب درسی یا جزوه مراجعه می کنم. برای آزمونهای جمع بندی نیز با حل تستهای مشخص شده این کار را انجام میدهم. بعضی تستها را خودم از پیش، نشانه دار کردهام، بعضی را هم از همان نظر خود مولف منبع در تعیین سطح سوالات، کمک میگیرم.
مرورهای تعیین شده در نمودار پیشروی برنامه راهبردی، برای تعیین میزان تست مورد نیاز هر مبحث، بسیار موثر است.
بهترین درس شما در آزمون ها کدام است؟ روش مطالعه ی این درس را توضیح دهید.
در آزمونها معمولا فیزیک نقطهی قوت من است. علاوه بر علاقه وافری که به دو درس ریاضی و فیزیک دارم، به نظرم انتخاب منبع مناسب و آموزش درست در مدرسه توسط آقای فیضی، از دیگر عوامل پایداری این نقطه قوت هستند. حتما کتاب درسی را مطالعه و تمرینات آن را حل میکنم؛ سپس به سراغ منابع تستی می روم و در هفته دوم، تستهای کتاب سه سطحی را بررسی میکنم.
چه درسی نقطه ضعف شماست؟ برنامه شما برای تقویت این درس چیست؟
گاهی اوقات وضعیت درس زیست، به علت تعداد اشتباهات نگران کننده می شود. عدم دسترسی به منبع آموزش مناسب دلیل اصلی این ضعف است؛ اگر معلممان میتوانست ابهامات را رفع کند، کمتر دچار مشکل میشدیم.
ازدیاد منابع هم یکی دیگر از دلایل این ضعف میتواند باشد؛ گاهی به علت تعداد تست زیاد، از اهمیت بررسی گزینه ها غافل میشویم و کمیت فدای کیفیت میشود. با کمی مطالعه منظمتر و انتخاب تستهای متنوع، امیدوارم بتوانم در نیم سال دوم این مشکل را حل کنم.
نظرتان درباره آزمونهای تشریحی کانون چیست؟
شیوه اجرای آزمون خیلی خوب است. سطح سوالات هم از نظر من برای آمادگی در امتحانات نهایی، مناسب است. تصحیح پاسخبرگ توسط دو مصحح به شدت مفید است و بیشتر با شیوه پاسخگویی به سوالات نهایی، آشنا میشویم.
حتی دروسی که برای تصحیح آزمون تشریحی انتخاب نکردهام، بعد از آزمون از خودم امتحان میگیرم و تصحیح میکنم.
تحلیل آزمون را چگونه و چه زمانی انجام می دهید؟
در هر آزمون بین 4 تا 10 اشتباه و 75 درست دارم. اغلب اشتباهاتم از درس زیست شناسی است. چون تعداد اشتباهم در هر آزمون کم است، معمولا تحلیل را هفته دوم شروع میکنم. تحلیل آزمون را بیشتر با هدف عدم تکرار اشتباهات در آزمون بعدی انجام میدهم. ابتدا سوالات سخت نزدهی آزمون را بررسی میکنم؛ سپس سوالات سخت پاسخ داده شده و در انتها اشتباهات. برای تحلیل هر سوال، سعی می کنم، خودم جواب نهایی را پیدا کنم؛ چون بیشتر اشتباهاتم عمدتا از روی بیدقتی است، با حل سوال به نکات جالبی پی میبرم.
چون بعضی سوالات در حین آزمون، حس کنجکاوی را تحریک میکنند، قصد دارم تحلیل را روز آزمون انجام دهم.
شیوه مدیریت زمان شما در آزمون ها چگونه است؟ از چه تکنیک هایی استفاده می کنید؟
کمی ترتیب دفترچه را برای پاسخگویی، تغییر میدهم. برای بعضی درسها مانند ریاضی از تکنیک زمان نقصانی استفاده میکنم، یعنی زمان کمتری را از میزان استداندارد به آن اختصاص میدهم؛ در پایان آزمون با توجه به زمان ذخیره شده، به سوالات مشخص شده از قبل، مراجعه میکنم.
با توجه به چند از ده آزمون قبلی برای آزمون بعد، مشخص میکنم که درس ریاضی چند تست باید پاسخ بدهم. همچنین درفاصله بین دو آزمون، سوالات را در زمان کمتر از استاندارد کار کنم.
یکی دیگر از ابزارهایی که برای مدیریت زمان استفاده میکنم، آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال است؛ آزمون هدفگذاری بموقع مشخص می کند، سرعتمان در هر درس چگونه است.
از چه منبع کانونی بیشتر استفاده می کنید؟
سه سطحی دروس اختصاصی را دارم. برای فیزیک و ریاضی حتی دوبار سوالات سه سطحی را حل می کنم. شامل سوالات نکته دار و با ایده متفتاوت است. طبقه بندی و شناسنامه هر سوال به انتخاب تست، خیلی کمک می کند.
در تابستان گذشته، چه درس هایی را کار کردید؟
مطابق برنامهی راهبردای کانون، تمام دروس اختصاصی نگاهی به آینده را کار کردم. بیشتر کیفیت مطالعه برایم اهمیت داشت تا کمیت، به همین دلیل حجم زیادی را پیشروی نکردم. این شیوه باعث شد در طول ترم اول، این دروس را با شیوه بازیابی مرور میکردم. به علت اهمیت درس زیست، تابستان وقت بیشتری را صرف مطالعه ی آن میکردم.
اگر به تابستان گذشته برگردید، چه کاری را اصلاح می کنید؟
در کل از عملکرد تابستان خودم راضی بودم. اما میبایست ساعت مطالعهام را افزایش میدادم و دروس پایه دهم را بیشتر میخواندم.
پشتیبان تحصیلی شما در خانه چه کسی است؟
مادرم؛ اگر کم کاری کنم، بایک تذکر ساده اوضاع را بهتر می کنند. چون خودشان، دبیر ریاضی مقطع راهنمایی هستند، سال های گذشته از لحاظ آموزشی خیلی کمک میکردند.
اوقات استراحت و فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
استراحتم بیشتر با فضای مجازی میگذرد. متاسفانه استفادهام زیاد است؛ ولی باید کاهش یابد. اخبار مختلف را از طریق فضای مجازی پیگیری میکنم. بعد از هر آزمون فوتسال کار میکنم. دوران راهنمایی به طراحی و نقاشی، خیلی علاقه داشتم؛ اما دوران دبیرستان به علت حجم زیاد دروس، نتوانستم ادامه بدهم.
توصیه شما به دانش آموزان پایه های پایینتر چیست؟
به نظر من، مهم ترین نکته برای طی کردن مسیر پیشرفت مغرور نشدن بعد از کسب نتیجهی مناسب است. قبل از هر پیروزی، شکستی هست و قبل از هر شکست پیروزی؛ پس نباید بعد از هر پیروزی مغرور شد و بعد از هر شکست ناامید.
