گفت‌و‌گو با امیر محمد عباسی؛ قهرمان پیوستگی

از دوران ابتدایی با شیوه کار کانون آشنام بودم؛ اما تشویق خانواده و حضور خویشاوندان در آزمون­های کانون، مرا ترغیب به ثبت نام کرد.

گفت‌و‌گو با امیر محمد عباسی؛ قهرمان پیوستگی

 امیر محمد عباسی

یازدهم تجربی

 کوهدشت، لرستان

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی، لیسانس IT

شغل و تحصیلات پدر: آزاد، لیسانس شیمی کاربردی

نام مدرسه متوسطه 1: نمونه بعثت

نام مدرسه متوسطه 2: تیزهوشان شهید بهشتی             

سال حضور در کانون: چهار سال

 میانگین تراز: 7100


مصاحبه گر: میثم فیضی 

 چگونه با کانون آشنا شدید؟

   از دوران ابتدایی با شیوه کار کانون آشنام بودم؛ اما تشویق خانواده و حضور خویشاوندان در آزمون­‌های کانون، مرا ترغیب به ثبت نام کرد.


شما چند سال است که کانونی هستید و در چند آزمون شرکت داشتید؟

    از پایه هشتم تا کنون به مدت چهار سال است که به صورت مداوم در آزمون­‌ها شرکت می­‌کنم. فقط دو آزمون غایب بوده ام که برای آن‌ها آماده بودم، ولی به علت مسافرت خانواده از شرکت در آزمون باز ماندم.

 

اولین ترازتان را به یاد دارید؟ روند پیشرفت شما چگونه بود؟

   اولین تراز در دوران دبیرستان 7700 بود؛ میانگین تراز هم نسبت به سال گذشته 300 نمره رشد داشته­ است. در دوران دبیرستان پیشرفت خودم را آزمون به آزمون می­بینم. علت این پیشرفت را همراهی مداوم با آزمون­‌ها می‌­دانم.


­­­شما خود را قهرمان پیوستگی می دانید یا پیشرفت؟

   قطعا پیوستگی؛ وقتی عملکرد دوستانی را که در چند آزمون غیبت داشته ­اند، بررسی می‌­کنم، افت تراز آن­ ها کاملا مشهود است. اگر می ­خواهیم پیشرفت کنیم، بعد از هر مدت مشخص، باید برای کارمان ارزیابی داشته باشیم. 


در صورت افت تراز، چه واکنشی دارید؟

   همان روز جمعه­‌ی آزمون، سعی می­‌کنم از لحاظ روحی، موضوع را حل کنم. برنامه و آزمون قبل را بررسی می­‌کنم تا ایرادات را استخراج کنم. سپس به سراغ تحلیل آزمون می­روم. بیشتر مواقع بی­دقتی باعث افت تراز می­‌شود، لذا در طول دو هفته پیشرو تا آزمون بعدی، سعی می ­کنم از این لحاظ تمرین داشته باشم.


چقدر از صفحه شخصی سایت کانون استفاده می کنید؟

   بررسی کارنامه و کارنامه اشتباهات را از آنجا پیگیری می­ کنم. در بین دو آزمون هم برای آزمون هدف گذاری و مشابه پارسال، به صفحه شخصی مراجعه می‌­کنم.


روش مرور شما چگونه است؟ بازیابی یا بازخوانی؟

   همواره مرور را از طریق بازیابی پیش می­‌برم. امتحانات مدرسه، با حل نمونه سوال تشریحی، نقاط ضعف را تشخیص می ­دهم و به کتاب درسی یا جزوه مراجعه می­ کنم. برای آزمون­‌های جمع بندی نیز با حل تست­های مشخص شده این کار را انجام می‌­دهم. بعضی تست­‌ها را خودم از پیش، نشانه دار کرده‌­ام، بعضی را هم از همان نظر خود مولف منبع در تعیین سطح سوالات، کمک می­‌گیرم.

   مرورهای تعیین شده در نمودار پیشروی برنامه راهبردی، برای تعیین میزان تست مورد نیاز هر مبحث، بسیار موثر است.


بهترین درس شما در آزمون ها کدام است؟ روش مطالعه­ ی این درس را توضیح دهید.

   در آزمون­‌ها معمولا فیزیک نقطه­ی قوت من است. علاوه بر علاقه وافری که به دو درس ریاضی و فیزیک دارم، به نظرم انتخاب منبع مناسب و آموزش درست در مدرسه توسط آقای فیضی، از دیگر عوامل پایداری این نقطه قوت هستند. حتما کتاب درسی را مطالعه و تمرینات آن را حل می‌­کنم؛ سپس به سراغ منابع تستی می­ روم و در هفته دوم، تست­های کتاب سه سطحی را بررسی می­‌کنم.


چه درسی نقطه ضعف شماست؟ برنامه شما برای تقویت این درس چیست؟

   گاهی اوقات وضعیت درس زیست، به علت تعداد اشتباهات نگران کننده می­ شود. عدم دسترسی به منبع آموزش مناسب دلیل اصلی این ضعف است؛ اگر معلممان می­توانست ابهامات را رفع کند، کمتر دچار مشکل می­‌شدیم.

   ازدیاد منابع هم یکی دیگر از دلایل این ضعف می­‌تواند باشد؛ گاهی به علت تعداد تست زیاد، از اهمیت بررسی گزینه ­ها غافل می­‌شویم و کمیت فدای کیفیت می‌­شود. با کمی مطالعه منظم‌­تر و انتخاب تست‌­های متنوع، امیدوارم بتوانم در نیم سال دوم این مشکل را حل کنم.


نظرتان درباره آزمون­‌های تشریحی کانون چیست؟

   شیوه اجرای آزمون خیلی خوب است. سطح سوالات هم از نظر من برای آمادگی در امتحانات نهایی، مناسب است. تصحیح پاسخبرگ توسط دو مصحح به شدت مفید است و بیشتر با شیوه پاسخگویی به سوالات نهایی، آشنا می­شویم.

   حتی دروسی که برای تصحیح آزمون تشریحی انتخاب نکرده‌­ام، بعد از آزمون از خودم امتحان می­‌گیرم و تصحیح می­‌کنم.


تحلیل آزمون را چگونه و چه زمانی انجام می دهید؟

   در هر آزمون بین 4 تا 10 اشتباه و 75 درست دارم. اغلب اشتباهاتم از درس زیست شناسی است. چون تعداد اشتباهم در هر آزمون کم است، معمولا تحلیل را هفته دوم شروع می­‌کنم. تحلیل آزمون را بیشتر با هدف عدم تکرار اشتباهات در آزمون بعدی انجام می­‌دهم. ابتدا سوالات سخت نزده‌­ی آزمون را بررسی می‌­کنم؛ سپس سوالات سخت پاسخ داده شده و در انتها اشتباهات. برای تحلیل هر سوال، سعی می­ کنم، خودم جواب نهایی را پیدا کنم؛ چون بیشتر اشتباهاتم عمدتا از روی بی‌­دقتی است، با حل سوال به نکات جالبی پی می­‌برم.

   چون بعضی سوالات در حین آزمون، حس کنجکاوی را تحریک می­‌کنند، قصد دارم تحلیل را روز آزمون انجام دهم.

  

شیوه مدیریت زمان شما در آزمون ها چگونه است؟ از چه تکنیک هایی استفاده می کنید؟

   کمی ترتیب دفترچه را برای پاسخگویی، تغییر می‌­دهم. برای بعضی درس­‌ها مانند ریاضی از تکنیک زمان نقصانی استفاده می­‌کنم، یعنی زمان کم‌تری را از میزان استداندارد به آن اختصاص می­‌دهم؛ در پایان آزمون با توجه به زمان ذخیره شده، به سوالات مشخص شده از قبل، مراجعه می­‌کنم.

   با توجه به چند از ده آزمون قبلی برای آزمون بعد، مشخص می‌­کنم که درس ریاضی چند تست باید پاسخ بدهم. همچنین درفاصله بین دو آزمون، سوالات را در زمان کمتر از استاندارد کار کنم.

   یکی دیگر از ابزارهایی که برای مدیریت زمان استفاده می­‌کنم، آزمون هدف­گذاری و مشابه پارسال است؛ آزمون هدف­گذاری بموقع مشخص می­ کند، سرعت­مان در هر درس چگونه است.


از چه منبع کانونی بیشتر استفاده می کنید؟

   سه سطحی دروس اختصاصی را دارم. برای فیزیک و ریاضی حتی دوبار سوالات سه سطحی را حل می­ کنم. شامل سوالات نکته ­دار و با ایده متفتاوت است. طبقه بندی و شناسنامه هر سوال به انتخاب تست، خیلی کمک می­ کند.


در تابستان گذشته، چه درس هایی را کار کردید؟

   مطابق برنامه­‌ی راهبردای کانون، تمام دروس اختصاصی نگاهی به آینده را کار کردم. بیشتر کیفیت مطالعه برایم اهمیت داشت تا کمیت، به همین دلیل حجم زیادی را پیشروی نکردم. این شیوه باعث شد در طول ترم اول، این دروس را با شیوه بازیابی مرور می­کردم. به علت اهمیت درس زیست، تابستان­ وقت بیشتری را صرف مطالعه ­ی آن می­کردم.

اگر به تابستان گذشته برگردید، چه کاری را اصلاح می کنید؟

   در کل از عملکرد تابستان خودم راضی بودم. اما می‌­بایست ساعت مطالعه­ام را افزایش می‌­دادم و دروس پایه دهم را بیشتر می­‌خواندم.


پشتیبان تحصیلی شما در خانه چه کسی است؟

مادرم؛ اگر کم کاری کنم، بایک تذکر ساده اوضاع را بهتر می ­کنند. چون خودشان، دبیر ریاضی مقطع راهنمایی هستند، سال ­های گذشته از لحاظ آموزشی خیلی کمک می‌­کردند.

 

اوقات استراحت و فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟

   استراحتم بیشتر با فضای مجازی می‌­گذرد. متاسفانه استفاده‌­ام زیاد است؛ ولی باید کاهش یابد. اخبار مختلف را از طریق فضای مجازی پیگیری می­‌کنم. بعد از هر آزمون فوتسال کار می­‌کنم. دوران راهنمایی به طراحی و نقاشی، خیلی علاقه داشتم؛ اما دوران دبیرستان به علت حجم زیاد دروس، نتوانستم ادامه بدهم.


توصیه شما به دانش آموزان پایه های پایین‌­تر چیست؟

   به نظر من، مهم ترین نکته برای طی کردن مسیر پیشرفت مغرور نشدن بعد از کسب نتیجه‌­ی مناسب است. قبل از هر پیروزی، شکستی هست و قبل از هر شکست پیروزی؛ پس نباید بعد از هر پیروزی مغرور شد و بعد از هر شکست ناامید.

Menu