گفت‌و‌گو با سید محمد بخشیان؛ قهرمان پیوستگی

چگونه با کانون آشنا شدید؟ مادرم از طریق خویشاوندان با نتایج درخشان دانش آموزان کانون آشنا شده بود و برای ثبت نام مرا تشویق کرد.

گفت‌و‌گو با سید محمد بخشیان؛ قهرمان پیوستگی

سید محمد بخشیان

پایه یازدهم تجربی

نام شهر و استان: کوهدشت، لرستان

میانگین تراز: 6700

نام مدرسه: تیزهوشان شهید بهشتی

سال حضور در کانون: پنج سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، لیسانس ادبیات

شغل و تحصیلات پدر: پرستار، لیسانس هوشبری

 

مصاحبه گر: میثم فیضی 

 چگونه با کانون آشنا شدید؟

   مادرم از طریق خویشاوندان با نتایج درخشان دانش آموزان کانون آشنا شده بود و برای ثبت نام مرا تشویق کرد.


شما چند سال است که کانونی هستید و در چند آزمون شرکت داشتید؟

   پنج سال است به طور پیوسته آزمون شرکت می کنم. در تابستان گذشته فقط یک آزمون به علت مسافرت ضروری، غایب بودم. حتی در بدترین شرایط هم، سعی می کنم آزمون در حاضر شوم؛ دست کم عملکرد خودم را محک می زنم؛ آزمون حداقل باعث مرور مطالب قبل می شود. برنامه ی راهبردی به گونه ای تنظیم شده که بهانه ای برای غیبت باقی نمی ماند.

 

اولین ترازتان را به یاد دارید؟ روند پیشرفت شما چگونه بود؟

   اولین تراز در دوران دبیرستان 5500 بود؛ اما میانگین تراز ترم اول امسال، بیشتر از 7000 شده است. در طول سال های حضور در کانون، با افزایش ساعت مطالعه و تغییر روش ها، توانستم پیشرفت کنم. توصیه های پشتیبان، هم خیلی کمک کننده است.


­­­شما خود را قهرمان پیوستگی می دانید یا پیشرفت؟

   پیشرفت من در کانون بیشتر مشهود است، اما این پیشرفت بدون پیوستگی، میسر نیست. بعد از مشاهده کارنامه هر آزمون، انگیزه من برای پیشرفت بیشتر می شود. هر آزمون سعی می کنم، تعداد درست بیشتری داشته باشم. ساعت مطالعه ام را بیشتر می کنم؛ روش مطالعه ام را تغییر می دهم؛ بعضی مواقع منابع را تغییر می دهم. گاهی منبع مکملی را برای مطالعه تهیه می کنم.


در صورت افت تراز، چه واکنشی دارید؟

   طبیعتا، ناراحت می شوم. ولی بسرعت به سراغ ریشه یابی افت ترازم می روم. بیشتر مواقع کم کاری یا سهل انگاری، باعث افت تراز می شود. به هر حال، سعی می کنم دلیل را از دفتر برنامه­ریزی استخراج کنم؛ که ساعت مطالعه باعث این نتیجه شده است یا روش مطالعه. گاهی اوقات هم، بعد از کسب نتیجه ی ایده آل، سخت کوشی را کنار می گذارم و این باعث می­شود آزمون بعدی نتیجه دل خواه کسب نگردد.


چقدر از جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟

   برای آزمون های جمع بندی، حتما از کارنامه‌ی پنج نوع درس استفاده می کنم. خیلی برای برنامه ریزی موثر است. با توجه به رنگ بندی هر درس و یا مبحث، به راحتی می توان ساعت مطالعه و تعداد تست مورد نیاز را تعیین کرد. درس­های قرمز را با تمرینات پایه­ای­تر شروع می­کنم و درس­های سبز و آبی را ببا تست­های سخت­تر از کتاب سه سطحی، مرور می­کنم.


روش مرور شما چگونه است؟ بازیابی یا بازخوانی؟

   در ایام امتحانات مدرسه و آزمون های جمع بندی و حتی روزهای منتهی به آزمون، از روش بازیابی استفاده می کنم. در امتحانات مدرسه تا حد امکان از نمونه سوالات مدارس برتر بهره می­برم؛ هر مبحثی که ضعیف بودم، به کتاب درسی مراجعه می کنم و باز، نمونه سوال دیگری را کار می کنم.

   در آزمون های جمع بندی، برای برنامه ریزی، کارنامه پنج نوع درس را بررسی می کنم. مرور را بیشتر با حل تست های علامت گذاری شده ادامه می دهم. اگر تشخیص بدهم مطلبی را فراموش کرده­ام ، به کتاب درسی یا جزوه معلم مراجعه می کنم.

   برای درس زیست هم، خلاصه نویسی می کنم؛ در مواقع لزوم به آنها مراجعه می کنم.


بهترین درس شما در آزمون ها کدام است؟ روش مطالعه ­ی این درس را توضیح دهید.

   بهترین درس من، معمولا فیزیک است. قبل از هر دلیلی، آموزش مناسب آقای فیضی، معلم مدرسه را علت این نتیجه می دانم. اما با حل تمرین مناسب و مرور به موقع، کار را تکمیل می کنم. کتاب درسی را به خوبی مطالعه می کنم؛ حتی ساده ترین مسائل را هم حل می کنم، از تست آموزشی شروع می کنم و سپس به سمت تست سخت می روم.


چه درسی نقطه ضعف شماست؟ روش اصلاح آن چگونه بود؟

   در درس شیمی نتیجه دلخواهم را به دست نیاورده­ام. بیشتر در حل مسائل آن ضعیف هستم. متاسفانه علت اصلی، علاقه کم به درس شیمی است. در برنامه روزانه معمولا، درس شیمی را بعد از سایر دروس می­خوانم. در آزمون هم همین طور؛ آخرین درسی که کار می کنم، شیمی است؛ که معمولا با کمبود وقت مواجه می شوم.

   در نیم سال دوم می خواهم در برنامه ریزی تجدید نظر کنم و شیمی ،آخرین درس نباشد.


تحلیل آزمون را چگونه و چه زمانی انجام می دهید؟

   تحلیل آزمون را همان روز آزمون شروع می کنم و معمولا، همان روز پایان می یابد. ابتدا سوالات اشتباه را بررسی می کنم؛ سعی می کنم تا جای ممکن با دانش خودم جواب درست را پیدا کنم، اگر نتیجه گیری درستی نداشته باشم به کتاب درسی یا جزوه مراجعه می کنم. اگر از همه این راه ها باز بمانم، از پاسخنامه استفاده می کنم. در نهایت به سراغ سوالات نزده می روم. در حین آزمون سوالاتی را که نکته خاصی دارند، مشخص می کنم که بعدا تحلیل کنم.

   در هر آزمون به طور میانگین 10 اشتباه و 90 درست دارم. اغلب مواقع سوالات اشتباه را با کمی دقت بیشتر جواب می دهم که همین انگیزه ای می شود برای کاهش اشتباهات در آزمون بعدی. 

 

شیوه مدیریت زمان شما در آزمون ها چگونه است؟ از چه تکنیک هایی استفاده می کنید؟

   از تکنیک چند از ده استفاده می کنم. قبل از آزمون هدف خودم را مشخص می کنم؛ در جلسه آزمون سعی می کنم در کوتاه ترین زمان ممکن با پیدا کردن سوالات ساده به هدف گذاری دست پیدا کنم. در انتهای آزمون با توجه به زمان ذخیره شده، به سوالات علامت دار مراجعه می کنم و سعی می کنم تست بیشتری را پاسخ دهم. بعد از چندبار تمرین تکنیک چند از ده، مهارتی خوبی را پیدا کرده ام.

   برای تمرین مدیریت آزمون به نظرم استفاده از آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال خیلی می تواند کمک کند. با این آزمون ها خودم را محک می زنم و با تمرین زمان دار تست­ها، سعی می کنم، وضعیت خود را بهبود ببخشم.


از چه منبع کانونی بیشتر استفاده می کنید؟

   برای دروس تخصصی کتاب سه سطحی را تهیه کرده ام. تست های طبقه­بندی شده­ی آن برای تشخیص میزان پیشرفت در طول دوهفته خیلی موثر است. تست های آن با توجه به جامعه آماری انتخاب شده و شناسنامه هر تست به خوبی مشخص کننده میزان اهمیت تیپ سوال است. تنوع سوالات هم مناسب است؛ سوالات ایده داری که در کمتر منبع دیگری می توان پیدا کرد، در کتاب های سه سطحی به وفور دیده می شود.


در تابستان گذشته، چه درس هایی را کار کردید؟

   مطابق برنامه کانون هم دروس نگاهی به گذشته و هم نگاهی به آینده را کار کردم؛ اما زمان بیشتری را به دروس پایه یازدهم اختصاص دادم. هر چهار درس اختصاصی پایه یازدهم را مطابق برنامه­ی راهبردی، پیش خوانی کردم. این کار در طول سال تحصیلی به شدت تاثیر گذار است؛ زمانی که باید صرف آموزش و تثبیت شود، به تست و افزایش مهارت اختصاص می یابد. از طرفی با نقاط ضعف خود زودتر آشنا می شویم.


اگر به تابستان گذشته برگردید، چه کاری را اصلاح می کنید؟

   تابستان باید کمی بیشتر به دروس پایه دهم اهمیت می دادم. باید نقاط ضعفم را کامل برطرف می کردم. بخصوص درس زیست، اگر منبع جدیدی تهیه می کردم، می توانستم با تست های جدیدتر، نتیجه بهتری کسب کنم.


پشتیبان تحصیلی شما در خانه چه کسی است؟

مادرم، هر منبع یا ابزاری را که نیاز داشته باشم، به سرعت تهیه می کند. در مواقعی که نتیجه­ی نا مطلوبی حاصل می شود، با حرف هایشان باعث دلگرمی هستند و انگیزه­ی جبران در آزمون بعدی را ایجاد می کنند. ایامی که سطح تلاشم پایین است، با تذکر های به جا و کارآمد، اوضاع را تغییر داده اند. سال های ابتدایی که در تحیلیل کارنامه مهارت کافی نداشتم، خیلی در این جهت کمک می کردند.

 

اوقات استراحت و فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟

   سعی می کنم، فعالیتی داشته باشم که وقت گیر نباشد و ذهنم را درگیر نکند. معمولا با قدم زدن سپری می شود. دوران راهنمایی کلاس خوشنویسی شرکت می کردم و مدتی هم ورزش های رزمی را پیگیر بودم. 


چقدر از فضای مجازی استفاده می کنید؟

   دستگاه شخصی دارم. اما حداکثر روزانه 15 دقیقه استفاده می کنم. در هیچ یک از شبکه های اجتماعی هم عضو نیستم.


توصیه شما به دانش آموزان پایه های پایین­تر چیست؟

   بعدا از کسب نتیجه مطلوب در هر آزمون، مراقب باشند مغرور نشوند که با کم کاری برای آزمون بعد آمادگی شان را از دست ندهند. از طرفی با افت تراز نیز، نا امید نشوند. استمرار و پیوستگی در نهایت نتیجه را عوض می­کند. به برنامه راهبردی آزمون ها باید ایمان داشت.

Menu