گفتگو با محدثه معینی نکو؛ قبولی پزشکی شهید بهشتی از تهران

برای موفقیت در کنکور علاوه بر اینکه باید درس بخوانیم و کیفیت و کمیت مطالعه خود را بالا ببریم، باید یک‌سری مهارت‌ها را هم کسب کنیم که یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، درست آزمون دادن و مدیریت زمان هست. شرکت د

گفتگو با محدثه معینی نکو؛ قبولی پزشکی شهید بهشتی از تهران

نام و نام خانوادگی: محدثه معینی نکو

 رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

نام شهر و استان: تهران

عضویت در کانون: سال دوازدهم و بعد از فارغ‌التحصیلی به مدت دو سال: ۲۲ آزمون 

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس حسابداری - شغل آزاد 

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس پرستاری - سرپرستار 

 

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

با توجه به این که همیشه مصاحبه‌های رتبه برترها رو می‌خواندم و همه آنها کانونی بودند من هم تصمیم گرفتم در کانون ثبت نام کنم. در مدرسه هم همه دوستانم کانونی بودند. 

 

  1. چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟  

سال دوازدهم و بعد از فارغ‌التحصیلی به مدت دو سال آزمون های کانون را شرکت کردم.

 

  1. در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟

در ۲۲ آزمون اصلی شرکت کردم.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

برای موفقیت در کنکور علاوه بر اینکه باید درس بخوانیم و کیفیت و کمیت مطالعه خود را بالا ببریم، باید یک‌سری مهارت‌ها را هم کسب کنیم که یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، درست آزمون دادن و مدیریت زمان هست. شرکت در آزمون های کانون به من کمک کرد که مهارت آزمون دادن خودم رو بالا ببرم و مدیریت زمان را یاد بگیرم. 

 

  1. چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

در هر آزمون علاوه بر اینکه سؤالات جدیدی را حل می‌کردم و یاد می‌گرفتم، نقاط قوت و ضعف رو در مباحث مختلف پیدا می‌کردم و سعی می‌کردم نقاط ضعفم را برطرف کنم. مهارت‌های آزمون دادن و مدیریت زمان را یاد می‌گرفتم و این باعث پیشرفت من می‌شد به همین دلیل از آزمون دادن زیاد , خسته نمی‌شدم.   

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیدا کردن نقاط ضعف و قوت در مباحث مختلف، حس رقابت با خودم برای پیشرفت در آزمون های آینده، تحلیل آزمون و برسی سؤالات اشتباه و نزده، یادگیری مهارت‌های آزمون دادن و مدیریت زمان در آزمون و آزمون زدن در دوران جمع بندی و بستن کامل دروس از مزایای پیوستگی در آزمون است.

 

  1. آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ انگیزه‌تان چه بود , فایده آزمون‌های هدف‌گذاری برای شما چه بود؟

بله. انگیزه‌ام آمادگی برای آزمون اصلی بود. آزمون های مشابه پارسال، مخصوصاً در روزهای قبل از آزمون، به من کمک می‌کرد که برای آزمون آماده بشوم و هدف گذاری کنم، یعنی برای خودم یک ذهنیتی از این که قرار است در آزمون فردا در هر درس به چند سؤال پاسخ بدهم را ایجاد می‌کردم که این موضوع باعث کاهش استرس و آمادگی بیشتر برای آزمون می‌شود.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟

بله. برنامه راهبردی برای برنامه ریزی بسیار مناسب است. بعد از هر آزمون برنامه آزمون بعدی را چک می‌کردم و برای دو هفته آینده مباحث را داخل برنامه‌ام پخش می‌کردم و با توجه به توانایی‌های خودم تعداد تست و میزان مطالعه ام را برای هر روز مشخص می‌کردم. چند روز باقی مانده به آزمون را به مرور تست‌های نشان دار اخیر و برسی آزمون مشابه پارسال می‌پرداختم. 

 

  1. آیا روش بازیابی را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله. روش بازیابی بهترین روش برای دوران جمع بندی است. در دوران جمع بندی به دلیل زیاد بودن مطالب اینکه اول آزمون بزنیم و بعد مطالبی رو در آزمون اشکال داشتیم و فراموش کرده‌ایم را مرور کنیم بسیار مفید است. من این روش را با آزمون زدن و در دوران جمع بندی یاد گرفتم و متوجه اهمیت بسیار زیاد آن شدم. 

 

  1. روشتان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

بعد از هر آزمون ابتدا سؤالات غلط و نزده‌ام را برسی می‌کردم و نکات جدید را یادداشت می‌کردم و بعد از آن به سراغ سؤالات شک دارم می‌رفتم و آنها را هم برسی می‌کردم. سؤالاتی را که نکته مهم یا جدیدی داشت را نشان‌دار می‌کردم یا می‌نوشتم تا بعداً در مرور و جمع بندی از آن‌ها استفاده کنم. 

 

  1. آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله. سعی کردم علت افت ترازم رو پیدا کنم و ایراداتم رو برطرف کنم، برای آزمون بعدی بهتر برنامه ریزی می‌کردم تا پیشرفت کنم. خانواده هم حمایتم می‌کردند و به من امید می‌دادند که ادامه بدهم. 

 

  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسئله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟

برای مثال در یک بازه یک ساعت و نیمه برای هر درس به طور میانگین ۳۰ تست را حل و تحلیل می‌کردم. برای درس‌های فیزیک و ریاضی تایم بسیار کمی را برای مطالعه اختصاص می‌دادم و بیشتر تست می‌زدم مثلاً در بعضی هفته‌ها در کل هفته فقط یک ساعت را به مطالعه‌ی فیزیک و ریاضی اختصاص می‌دادم و بیشتر مسئله و تست حل می‌کردم. سعی می‌کردم در این دو درس بیشتر مطالب را در کلاس یاد بگیرم تا نیازی به مطالعه زیاد نداشته باشم. در درس زیست و شیمی نصف تایم مطالعاتی خودم را برای روخوانی و برسی متن کتاب و درسنامه و نصف دیگر رو به تست اختصاص می‌دادم. متن کتاب درس‌های زیست و شیمی بسیار مهم هستند به همین دلیل زمان بیشتری می‌گذاشتم. این روند را تا پایان سال حفظ کردم. در دوران جمع بندی تعداد تست و آزمون رو بیشتر کردم. اکثر روزها به علت اینکه فارغ‌التحصیل بودم ده تا دوازده ساعت مطالعه را داشتم و به طور میانگین روزانه ۲۰۰ تست را حل و برسی می‌کردم که در دوران جمع بندی این تعداد را افزایش دادم.

 

  1. کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.

هر سه بخش برنامه‌ای، آموزشی و سنجشی برایم مهم بود. بخش برنامه‌ای در برنامه ریزی دقیق‌تر و تقسیم مباحث به من کمک می‌کرد. 

 

  1. به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

در آزمون ها تعداد اشتباهاتم کم بود به طور میانگین در کل یک آزمون ۸ یا ۱۰ اشتباه داشتم. سعی می‌کردم به سؤالاتی که شک دارم یا اطمینان بر درستی آنها ندارم پاسخ ندهم. 

 

  1. آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

بله. من کارنامه‌ام را به خانواده نشان می‌دادم و اگر افت داشتم سعی می‌کردم دلیل افتم را پیدا کنم و با خانواده درمورد راه حل‌هایی که می‌توانستم با آنها ایراداتم را برطرف کنم صحبت می‌کردیم، آنها به من امید می‌دادند. 

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله. من دفتر برنامه ریزی را هر شب پر می‌کردم به همه پیشنهاد می‌کنم این کار را با دقت و درست انجام بدهند. دفتر برنامه ریزی به من کمک می‌کرد ساعات مطالعه و تعداد تست‌هایم را برای هر روز و هر هفته برسی کنم و سعی کنم اگر ساعت مطالعه ام کافی نبود یا تعداد تستم کم بود آنها را برطرف کنم و این دفتر واقعاً در پیشرفت من نقش مهمی داشت. 

 

  1. کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

دفتر برنامه ریزی، کتاب خود آموزی و کتاب‌های سه سطحی، کتاب‌های زرد کانون برای کنکورهای سال‌های قبل. کتاب‌های سه سطحی، بعد از این که در یک مبحث به تسلط کافی رسیدم به من کمک می‌کرد تا سؤالات سخت‌تر را هم برسی کنم. کتاب‌های زرد هم در دوران جمع بندی بسیار مفید بودند چون برسی سؤالات کنکور سال‌های قبل و همچنین شبیه سازی فضای کنکور در دوران جمع بندی بسیار مهم هستند. 

 

  1. کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟

از روش‌های ضربدر منها، زمان نقصانی و استراتژی بازگشت در طول سال برای آزمون ها مخصوصاً در آزمون های دوران جمع بندی استفاده می‌کردم.

 

  1. استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟

بسیار کم از گوشی و فضای مجازی استفاده می‌کردم شاید در طول روز یک ساعت یا کمتر از گوشی استفاده می‌کردم. در استراحت بین دروس هم به سراغ گوشی نمی‌رفتم تا ذهنم درگیر نشود, حواشی حواسم را پرت نکند و زمانم را از دست ندهم. 

 

  1. فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

استمرار و پیوستگی در درس خواندن مهم‌ترین ویژگی من است. در طول سال ساعت مطالعه یا تعداد تست نوسانی نداشتم و سعی می‌کردم هر روز طبق برنامه‌ام عمل کنم و تمام درس‌ها و کارهایم را تمام کنم. البته در بعضی از روزها استراحت هم می‌کردم و همه چیز با برنامه ریزی بود. سعی کردم برای پیشرفت و نتیجه بهتر صبر کنم، ناامید نشوم و پیوستگی در مطالعه ام را حفظ کنم. 

 

  1. آیا منابع تأثیری در روند شما دارد؟ بله تأثیر زیادی دارد.

الف) از میان کتاب‌های سه سطحی کدام کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید؟ سه سطحی زیست شناسی 

ب)  کدام کتاب را به طور کامل یا حداکثری مطالعه کرده‌اید؟ سه سطحی زیست شناسی  

ج) کدام کتاب‌ها را به صورت فصلی مطالعه کرده‌اید؟ کتاب‌های سه سطحی زیست در دوران جمع بندی

 

  1. از کتاب‌های برنامه‌ای کانون شامل (کتاب تابستان، جمع‌بندی پایه و دوازدهم نوروز، کتاب زرد 12 دوره کنکور، تیرماه، دی و 20 مجموعه عمومی) کدام کتاب‌ها را به صورت فصلی مطالعه کرده‌اید؟

کتاب‌های زرد کانون برای کنکورهای سال‌های قبل

Menu