گفتگو با محمد ستاری‌فر؛ قهرمان پیوستگی با 1350 پاسخ صحیح

نام و نام خانوادگی: محمد ستاری‏‌فر مقطع و رشته: دوازدهم ریاضی نام شهر و استان: تهران، تهران میانگین تراز: 6844 تعداد سال‌های کانونی: 5 سال

گفتگو با محمد ستاری‌فر؛ قهرمان پیوستگی با 1350 پاسخ صحیح

گفتگو با محمد ستاری‌فر؛ قهرمان پیوستگی با 1350 پاسخ صحیح

شغل و تحصیلات مادر: خانه‏ دار، دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: نظامی، لیسانس


مصاحبه گر: آرش فتحعلی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

از طریق برادرم با کانون آشنا شدم. ایشان پزشکی قبول شد و از نتیجه بسیار راضی بود، بنابراین من هم ثبت نام کردم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

دستاورد من از شرکت در آزمون سنجش خودم هر دو هفته یک بار است. از طریق تحلیل آزمون‏‌ها نقاط قوت و ضعف خودم را پیدا می‏‌کنم و برطرف می‏‌کنم. تحلیل آزمون مفیدترین بخش شرکت در آزمون‏ها برای من است.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

با توجه به فاصله‏‌ی نسبتا کوتاه دو هفته‌‏ای آزمون‌‏ها، بعد از هر آزمون انگیزه دارم که آزمون بعد را بهتر بدهم، بنابراین بیشتر باعث انگیزه است، تا خستگی. به همین دلیل تمام آزمون‌‏هایی که ثبت نام کرده ام را شرکت کرده‌ام.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

در منزل مادرم بیشتر از بقیه پی‌گیر شرایط آموزشی من هست و من کمک می‌‏کند.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

 برای دروسی که پیش‏روی دارند مطابق برنامه‌‏ی راهبردی عمل می‌‏کنم، اما در دوران جمع بندی کمی از برنامه راهبردی فاصله می‏‌گیرم و مطابق برنامه‌‏ی خودم عمل می‏‌کنم.


کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

درس‌‏های مربوط به ریاضی نقطه‌‏ی قوت من هستند، و از همه بیشتر در درس ریاضیات گسسته تسلط دارم، و بعد از آن حسابان و فیزیک. روش درس خواندن من بیشتر تست زدن می‌باشد و با تمرین زیاد و مرور روزانه توانسته ام به تسلط خوبی دست پیدا کنم.


در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بین درس‌‏های مربوط به ریاضی در هندسه کمی ضعف دارم، و همین‌طور در درس شیمی. در این درس‌‏ها پیشرفت داشته‌‏ام اما برای رساندن آن‏ها به سایر درس‏ها و تبدیل به نقاط قوت نیاز به تلاش بیشتری دارم. می خواهم از روش درس خواندن برای فیزیک در ریاضی و هندسه هم استفاده کنم.

روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

به صورت میانگین هر روز حدود 7 الی 8 ساعت مطالعه دارم، که از این زمان بخش بیشتری را به تست اختصاص می‏‌دهم. اگر درسی نیاز به خواندن داشته باشد کمی مطالعه می‌‏کنم اما بسیاری از اوقات مستقیم سراغ تست زدن می‏‌روم.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟ 

هنگام بررسی کارنامه اول سراغ درس‏‌های ریاضی می‏‌روم و بررسی می‌‏کنم. برای رفع ایرادات اول خودم نگاه می‏‌کنم که کدام سوالات را نزدم، یا اشتباه زدم. سعی می‏‌کنم بدون کمک پاسخ‏نامه خودم سوالات را حل کنم تا ببینم به خاطر محدودیت زمان سر جلسه‌‏ی آزمون و استرس به جواب صحیح نرسیدم، یا بلد نبودم و در شرایط عادی هم درست حل نمی‏‌کردم.


 آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

اعضای خانواده هم کارنامه را می‏‌بینند. اوایل هم پاداش و هم جریمه برای نتایج آزمون در نظر می‏‌گرفتند، اما کم کم به این نتیجه رسیدند که این پاداش و جریمه‌‏ها تاثیر چندانی روی عملکرد من نداشتند. با وجود این که دیگر برخورد خاصی نسبت به نتایج ندارند، اما هنوز هم پیگیر هستند و کارنامه را می‌‏بینند.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

دفتر برنامه‌‏ریزی را دارم و هر هفته ساعت‏‌های مطالعه را یادداشت می‏‌کنم. این که ساعت‏‌های مطالعه یک جا یادداشت می‏‌شوند باعث می‏‌شود خودم را ملزم به مطالعه‌‏ی بیشتر بکنم. بعد از گذشت چند هفته مرور می‏‌کنم که به چه صورت مطالعه کردم و با توجه به نتایج آن دوره، برای هفته‏‌های آینده برنامه می‌‏ریزم.


کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از بین کتاب‏‌های کانون بیشتر کتاب‏های سه‏‌سطحی را استفاده می‏‌کنم. برای همه‌‏ی دروس اختصاصی کتاب سه سطحی دارم، و بعد از این که تست‏‌های معمولی کتاب‌‏های دیگر را زدم، برای تسلط بیشتر سراغ کتاب‏‌های سه‌‏سطحی می‌‏روم که سوالات دشوارتری دارد، تا دید بهتر و بازتری نسبت به آن مباحث پیدا کنم.


چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟

برای نیم‏سال دوم قصد دارم به صورت کلی همین مسیر نیم‏سال اول را پیش بگیرم. تعداد تست‌‏هایی که می‌‏زنم را بیشتر می‏‌کنم و بیشتر مباحث را خلاصه‌‏نویسی و نکته‌‏برداری می‌‏کنم.

 

فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

ویژگی مهم من در درس خواندن این است که مفهومی درس می‌‏خوانم. سعی می‏‌کنم به جای حفظ تعداد زیادی فرمول، مبحث را با عمق بیشتری یاد بگیرم.


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

بله، در برنامه‏‌ریزی به تفریح و استراحت هم زمان اختصاص می‏‌دهم. این زمان‏‌های استراحت دو دسته هستند، زمان استراحت کوتاه وسط درس خواندن که کار خاصی نمی‌‏کنم فقط مدتی به ذهن خودم استراحت می‏‌دهم، و استراحت‏‌های طولانی‌‏تر، مانند زمانی که درس آن روز را تمام کردم، که سعی می‏‌کنم پیاده‌‏روی داشته باشم و بیرون از خانه بروم.

نمودارپیشرفت درسی

Menu