این مصاحبه در آذرماه 1402 انجام شده است که مجددا باز نشر می گردد.
نام و نام خانودگی : محمدعلی پورعلی
مقطع و رشته : یازدهم تجربی
نام شهر و استان : ارومیه ، آذربایجان غربی
میانگین تراز : 7600
سالهای حضور در کانون:3 سال( ششم ، دهم و یازدهم)
تحصیلات و شغل مادر : فوق لیسانس، مشاور روانشاس
تحصیلات و شغل پدر : فوق لیسانس ، فرهنگی
مصاحبهگر : سید کاوه حسینی
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
در پایهی ششم خیلی خاطرهای ندارم به همین دلیل نمیدانم غیبت داشتهام یا نه ولی اگر هم داشتم بیشتر از یک غیبت نبود که آن هم بعید میدانم . ولی از تابستان سال دهم تا الان غیبتی نداشتهام و همهی آزمونها را شرکت کردهام.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
این پیوستگی، هم به زندگی و درس خواندنم نظم خوبی میدهد و هم این که میتوانم هدفهایم را کوتاهتر کنم تا راحتتر بتوانم برایش تلاش کنم. برای مثال به جای این که برای کنکور، که یک سال و نیم بعد هست هدف گذاری کنم، میتوانم برای 2 هفته دیگر برنامه ریزی کنم و خیلی سریع بفهمم که نتیجهی تلاشهایم چگونه بوده است.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟
بله هر هفته شرکت میکنم. خیلی عالی است که بتوانم در آزمونهای بیشتری شرکت کنم تا خودم را بسنجم و همین طور میتوانم حدود درصدی که در آزمون اصلی میتوانم کسب کنم را زودتر تخمین بزنم و در آزمون اصلی بر روی همان تعداد تست برنامه ریزی کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
باز هم بله, همان طور که گفتم به نظر من برای دانش آموزان متوسط و قوی و حتی شاید تا حدی دانش آموزان کمی ضعیفتر ؛ شرکت در آزمون بیشتر برابر است با نتیجه بهتر و مدیریت بهتر آزمون.
شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟
به شدت باعث شده اعتماد به نفسم در آزمونها بالا برود چون میدانم که در چه سطحی هستم و تمام آزمونهایی که تا کنون شرکت کردهام اثباتی بر این قضیه است که قطعا آزمون بعدی هم همین طور خواهد بود و اتفاق غیر منتظرهای قرار نیست بیفتد و دیگر نگران نیستم.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکردید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
بله تا جای ممکن با برنامه پیش میرفتم و حتی گاهی به دلیل مدرسه و تدریس معلمها کمی هم از برنامه جلوتر بودیم. به طور معمول مشکلی با هماهنگی مدرسه و برنامه ی کانون نداشتم چون تقریبا همیشه یکسان هستند.
نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
در حقیقت من در همهی درسها سعی میکنم تعادل را حفظ کنم, هم از نظر ساعت مطالعه و هم تعداد تست و نتیجهی آزمونها هم به همین صورت اند و خیلی سطح من در درسهای مختلف با هم اختلاف ندارند.
مهمترین چیزی که در این سال ها از کانون و آزمونها یاد گرفته اید چیست؟
مهمترین موضوع این است که یک دانش آموز کنکوری یا کسانی که برای آزمونهای تیزهوشان خود را آماده میکنند حتما نیاز به یک آزمون برای سنجش خود و روش درس خواندنشان نیاز دارند تا راحت تر و بهتر به نتیجه برسند و روش های خود را بهبود ببخشند.
تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده میکردید؟
از بین تکنیکهای مدیریت زمان من از تکنیک ضربدر منها استفاده میکنم و آن را با توجه به خودم شخصی سازی کردهام ؛ یا علامتها را تغییر دادهام و یا گاهی وقتها علامت های بیشتر هم استفاده میکنم.
در چه درسهایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درسها را توضیح میدهید؟
به طور کلی به نظرم بهتر است هرکس روش درس خواندن مخصوص و مربوط به خودش را پیدا کند . ولی از جهت دیگر,اصول اصلی و پایه ی درس خواندن مانند ساعت مطالعه ی بالا, تعداد تست زیاد و تداوم روزانه را خیلی تغییر ندهد و به آنها پایبند باشد .
تحلیل آزمون را چگونه انجام میدادید؟
تحلیل آزمون را اول با سوالات غلط و نزده شروع میکنم و سپس به سراغ سوالات شک داری میروم که سر جلسه آزمون برای خودم علامت گذاری کردهام تا اگر شانس آن سوال را درست زدهام دوباره آن را بررسی کنم.
در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالشهایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام میدادید؟
همیشه خستگی وجود دارد ولی من خیلی کم به طور شدید دچارش شدهام و هر بار میدانم که آزمون بعدی با تلاش بیشتر و نتیجهی بهتر همهی این خستگیها از بین میرود و این گونه خود را آرام میکنم.
چرا کانون را در این سالها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟
کانون بزرگترین موسسه برای آزمونهای آزمایشی است هم از نظر جامعه آماری و هم از نظر سطح سوالات و امکانات جانبی مربوط به کنکور . که همه آن را مشناسند و برای ثبت نام نیاز به معرفی کسی نبود .
در خانواده هم خواهر بزرگتر من کانونی بود و الان در حال تحصیل در رشته ی پرستاری است.
نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
خانواده در ایجاد محیطی آرام برای درس خواندن نقش اصلی را داشتهاند ولی اکثر برنامه ریزیهای کلاسها و درسها را خودم انجام میدهم.
آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را میدیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟
بله میدیدند ولی اگر افت میکردم از آنجایی که میدیدند برای خودم هم خیلی مهم است و ناراحت هستم. بیشتر سعی میکردند همدلی کنند و همراهم باشند.
از سایت کانون و مجله آزمون استفاده میکردید؟ کدام بخشها برای شما جالبتر بود؟
بله و بیشتر مصاحبه ی رتبه برترها را میخواندم.
به نظرتان مهمترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟
تداوم در تلاش و پیوستگی در کارها . دلیل این حرفم هم این است که در دوران متوسطه اول خیلی از همکلاسیهایم بودنم که از لحاظ درسی از من بهتر بودند ولی چون من افت و خیز کمی داشتم و نوسان زیادی در درس خواندن نداشتم توانستم با یک شیب ثابت به پیشروی ادامه دهم و به نتیجه برسم.
