گفت‌وگو با سه قلوها؛ قبولی پزشکی دانشگاه اصفهان

تسلط و مدیریت زمان در آزمون را یاد گرفتیم به علاوه تلاش بیشتر برای نتیجه بهتر از دستاورد‌های ما برای شرکت در آزمون‌های کانون بود.

گفت‌وگو با سه قلوها؛ قبولی پزشکی دانشگاه اصفهان

نام و نام خانوادگی: متین، معین، مبین ابوطالبیان

رتبه منطقه سال 1402:  متین:227، معین:387، مبین:517

رتبه کشوری سال 1402:  متین: 568، معین:978، مبین: 1519

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نام شهر و استان: اصفهان 

میانگین تراز : 6000+

از چه سالی عضو کانون بودند: سال دهم

چند آزمون شرکت کرده اند :67 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: مشاور، کارشناسی ارشد روانشناسی

شغل و تحصیلات پدر : آزاد صنایع چوب ، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

 

مصاحبه گر: زهرا دسترنج



شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

ما از طریق مدرسه با کانون فرهنگی آموزش قلم چی آشنا شدیم.


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟

  در ۶۵ آزمون اصلی و ۲ آزمون هدیه شرکت کردیم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

تسلط و مدیریت زمان در آزمون را یاد گرفتیم به علاوه تلاش بیشتر برای نتیجه بهتر از دستاوردهای ما برای شرکت در آزمون های کانون بود.


شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

ما دانش‌آموزان بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودیم. 

ما در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردیم. 

ما با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودیم .

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با پیوستگی در آزمون ها ، سرعت تست زنی افزایش پیدا می‌کرد و  آزمون هایی که نتیجه مطلوبی برایمان نداشت باعث می شد با روحیه بیشتری برای آزمون بعدی تلاش کنیم.


 آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟ 

بله ، انگیزه ما این بود که با گرفتن نتیجه خوب از آن روحیه مان را در طی هفته آینده منتهی به آزمون حفظ کنیم، و با سنجش خودمان بدانیم که هفته قبل از آزمون را چگونه سپری کنیم یا به مطالعه دوباره سپری کنیم یا  تست بیشتری بزنیم.

 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ 

بله، شرکت می کردیم باعث می شد بدانیم فردا هنگام جلسه بر چه تست هایی وقت اضافی صرف نکنیم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟

ابتدا کارنامه عادی آزمون را بررسی می کردیم برای اینکه بفهمیم که در چه سطحی هستیم و از کلاسور ارزیابی که متوجه بشویم ایرادمان بیشتر کدام درس بوده و در چه سالی بوده که تایم بیشتری برای آن بگذاریم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

بله مطابق با برنامه راهبردی پیش می رفتیم و هفته اول مباحث را با تست های آموزشی طی می کردیم و هفته دوم را با تست های بیشتر و ریزتر شدن در دروس دوازدهم پیش می بردیم.

 

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله استفاده می کردم، از طریق معاون مدرسه این روش را آموزش دیدیم‌.



روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

با هر دو روش بستگی به عمق مطلب ،اگر مطلب نیاز به درک عمیق داشت دوباره خوانی و اگر نیاز به تثبیت داشت باروش بازیابی مطالعه می کردیم.



در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

ریاضی و شیمی که باعث می‌شد فرمول ها و حفظیات و کلیات روش های محاسباتی سریع مرور شوند و برای زیست نیز در فصل‌های مهم مانند فصل 7 یازدهم و گیاهی استفاده می کردیم و باعث بازآموزی سریعتر و یادآوری دقیق تر می شد.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ 

ما علاوه بر سوالات غلط و نزده سوالاتی که با اطمینان ۱۰۰ درصد پاسخ نداده بودیم و یا سوالاتی که پاسخ صحیح دادیم اما در مدت زمان طولانی تر از زمان آن از ما وقت گرفته بود را تحلیل می کردیم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

تقریبا همه در سال تحصیلی به دلایل متفاوتی دچار افت تراز می شوند، ما چون در سال اول کنکور با این مسئله مواجه شده بودیم در سال دوم نمی گذاشتیم که  تاثییر منفی بر روی روحیات و مسیر بگذارد و صرفا تلاش را بیشتر می‌کردیم و برای ثبات آرامش بعد از مواجه با آن، شب آزمون را بیشتر کنار خانواده سپری می کردیم که صبح شنبه با روحیه بیشتر شروع کنیم.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

ما سه نفر همیشه پشتیبان تحصیلی و کلا پشتیبان هر لحظه هم بوده ایم و هر گونه کمک که در مورد تحصیلی به فکر برسد را ما برای انجام می دادیم. و امید دهنده موفقیت ما از همان اول مادرمان بود که  نمی‌گذاشتند با دست بکشیم و  به ما کمک می‌کردند که ادامه بدهیم.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کردید؟

متین: شیمی و زیست نقاط قوت من بودند در آزمون اکثر اوقات بالای ۷۰ درصد آن ها را می‌زدم.

در درس شیمی دلیل اصلی موفقیت من ، توجه بسیار زیاد من به حفظیات بود که در کنار تست های جامع ، گزاره های صحیح و غلط بسیاری از حفظیات بررسی می کردم ، روش مطالعه من در  درس شیمی  این بود ابتدا کتاب کمک آموزشی می خواندم سپس  تست می زدم و تحلیل می‌کردم بجز آزمون های کانون از خودم به وسیله آزمون ساز پلکان و حالا گزینش سوالات، آزمون می‌گرفتم‌.

در درس زیست هم فقط کتاب را مطالعه می‌کردم و سپس تست می زدم و تحلیل می کردم و تمام تحلیل خودم و پاسخنامه را در دفتری می‌نوشتم به طوری که با شروع بهار مجبور به تهیه دفتری جدید برای تحلیل‌ها شدم ، این تحلیل ها را چهارشنبه و پنج شنبه منتهی به آزمون مطالعه می کردم  و بعد تحلیل زیست آزمون را به آن اضافه می کردم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

متین: بله شیمی و ریاضی، شیمی روش اولم مطلوب نبود و با تغییر آن به نتیجه مطلوب رسید اما ریاضی چون تست های آسان می زدم درصد کاذب بهم می‌داد که پس از رسیدن به یک تسلط نسبی و رفتن به سراغ سوالات سخت تر باعث شد که به شدت در این درس پیشرفت کنم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

طبیعتا اویل سال میزان مطالعه بیشتر از تست بود ولی از همان اوایل سال روزی ۱۰۰ تست را داشتیم و تا اواخر سال این نسبت زیاد شد که  در هفته قبل از کنکور حدودا بجز مرور روزی ۴۰۰ تست می‌زدیم.


کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟

صددرصد دوران جمع بندی که باعث شد که مطالبی که در طول سال زحمت برای یادگیری آن ها کشیدم یادآوری شود و بتوانم از آن‌ها در کنکور بهترین استفاده را بکنم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود؟ 

نقش برنامه‌ای که باعث می شد یادگیری‌ام را بر اساس آن تنظیم و بخش بندی کنیم.


آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟  

متین: من به خصوص در درس ریاضی این مهارت را دارا بودم و باعث شد در ریاضی سخت کنکور ۱۴۰۲ درصد مطلوبی در حد تلاشم کسب کنم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

البته به طور میانگین ۱۳ الی ۱۴ اشتباه در هر آزمون داشتیم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

صد درصد بررسی اشتباهات زیرا این اشتباهات یکی از دلایلش این بوده که شاید هنگام جلسه سوال را آسان در نظر می‌گرفتم.


آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

بله شرکت می کردیم، مدرسه با پیگیری آزمون دادن و درس خواندن مستمر و  تاکید بر اهمیت دروس امتحان نهایی به ما کمک شایانی کرد.


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کردید؟

اول به دیدن نمره زیست و سپس شیمی می رفتیم ، ایرادات هر درس را بسته به نوع اشتباهاتمان برطرف می کردیم مثلا اگر ایراد آموزشی داشتیم با مرور و اگر ایراد حل تست داشتم با حل تست بیشتر برطرف می کردم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌دیدند؟ اگر افت داشتید برخورد آن‌ها با این افت چگونه بود؟

خودمان برایشان بازگو می کردیم و اگر افت داشتم کمکم می کردند که در آزمون بعدی پیشرفت کنیم.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب های سه سطحی و  کتاب های آموزشی نظیر متابولیسم یا شیمی کربن،  کتاب نوروز و کتاب آزمون های تخصصی کنکور را  استفاده می‌کردیم که مخصوصا این کتاب آزمون ها کمک شایانی به ما در دوره جمع بندی کرد زیرا با  گذاشتن سوالات فیزیک و شیمی کنکور ریاضی کنار سوالات زیست و زمین تالیفی آزمونی بسیار مشابه کنکور طراحی شده بود.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

 ما در کانون قهرمان پیشرفت بودیم.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

متین: بهترین درسم در کنکور شیمی بود ، که روش مطالعه آن را توضیح دادم اما به صورت آیتم وار

بررسی و مطالعه دقیق درسنامه، تست آزموشی، تحلیل تست و بررسی ایرادها، آزمون های تک درس، بررسی دقیق حفظیات و ریز نکات که در کنکورهای جدید طراحان علاقه زیادی به آن نشان داده اند، زدن تعداد زیادی گزاره های صحیح و غلط، شرکت در آزمون و تحلیل آن، تنظیم کردن اینکه اول حفظیات ساده و آسان سپس حفظیات چند گزاره‌ای آسان سپس مسائل آسان و بعد از آن چند گزاره‌ای‌های سخت و محاسباتی و سرانجام مسائل دشوار و چند قسمتی ( چند جواب در گزینه ها از ما بخواهد).


اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟  

بله تغییر روش مطالعه شیمی و زمان بیشتری اختصاص دادن به حفظیات و جمع بندی دروس که قبل از کنکور دی نداشتیم.


امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید. 

 معین: با آزمون های کانون من نسبت به ریاضی سخت کنکور مسلط بودم و کلا گزینشگر خوبی برای سوالات آسان بودم‌، مدیریت زمان که بزرگترین چالش کنکوری هاست را هم خیلی کار کرده بودم و بزرگترین چالش مدیریت زمانم هم برای دفترچه دوم بود که توانستم از پس مدیریت کردن آن در جلسه بر بیایم.


کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

شیمی که یک مقدار سخت شده بود و ما تقریبا توانستیم از بهترین مدیریت زمان استفاده کنیم و بازهم از خودم در این زمینه راضی هستیم.


در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

تقریبا از بعد عید همیشه به رتبه و درصد های کنکورمان فکر می‌کردیم اما استرسی نداشتیم و صرفا با فکر به آن روحیه مثبت می‌گرفتیم.


اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

صد درصد اولین کاری که انجام نمی‌دهیم زمان معقول استراحت را کم نمی کردیم، زیرا خواب مهم‌ترین مقوله در یادگیری به حساب می‌آید و خواب ناکافی کارکرد مغز را تا ۷۰ درد پایین می آورد.


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟  

در چهار ماه اول متوسط اما در شش ماه پایانی کم و حتی بعضی روزها صفر بود، بله گوشی خودمان را تحویل مشاورم می دادیم یا از خانواده می خواستیم که گوشیم را از ما بگیرند.

 

 

Menu