شایان کشاورزیان مقدم؛ رتبه 3060 منطقه2 رشته تجربی از ملایر

در روش بازیابی مطالب را به شیوه ای فعال طبقه بندی و از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت می‌کنیم.

شایان کشاورزیان مقدم؛ رتبه 3060 منطقه2 رشته تجربی از ملایر

نام و نام خانوادگی :  شایان کشاورزیان مقدم 

 مقطع و رشته:  دوازدهم تجربی 

 نام شهر و استان : ملایر پسر – استان  همدان  

میانگین تراز :   6492   

 از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: 7 سال عضو کانون

رتبه منطقه یا سهمیه: رتبه 3060  منطقه2

پذیرفته شده رشته پزشکی کنکور 1402

شغل و تحصیلات مادر: فرهنگی-لیسانس

 شغل و تحصیلات پدر : فرهنگی-لیسانس

 

مصاحبه گر : مریم کولیوند

 

1-شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ برای قبولی در مدرسه تیزهوشان در دوره متوسطه اول از آزمون های کانون استفاده می کردم و بعد از قبولی در آزمون استعدادهای درخشان از پایه یازدهم تا کنکور آزمون ها را ادامه دادم. برادر کوچکترم در حال حاضر عضو کانون هستند.

2-چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ 7 سال، پایه های هفتم تا نهم و یازدهم و دوازدهم. همچنین دو سالی که پشت کنکور بودم، از آزمون های کانون استفاده می کردم.

 

3-دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ نحوه مدیریت زمان ، کنترل استرس و چگونگی برخورد با تیپ های مختلف سوالات در جلسه آزمون در ابتدا از چالش هایی بودند که با شرکت مداوم در آزمون ها به مهارت هایم تبدیل شدند. همچنین برنامه راهبردی کانون برایم مثل یک برنامه خام و اولیه بود که با شخصی سازی کردن آن می توانستم درس ها را با نظمی مشخص در طول یک سال تحصیلی در بازه های دو هفته ای مطالعه و مرور کنم.  

4-شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ معیارها این موارد است: 

- من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

-من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

-من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

- منابع من کانونی بود. 

 

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌ کردم. همچنین در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

 

5-پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ پیوستگی در آزمون ها باعث می شد تا گزارش دقیقی از عملکرد خود در دو هفته ی گذشته داشته باشم و نقاط ضعف و قوت را در دروس پیدا کنم. برطرف کردن نقاط ضعف و تبدیل آن ها به نقاط قوت از جمله عواملی بود که کمک زیادی به پیشرفت من به ویژه در درس زیست کرد. 

 

6-از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ از کارنامه اصلی آزمونها برای مشاهده درصد کسب شده در دروس و مقایسه خود با هم تراز هایم استفاده می کردم. 

 

7-مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ بله ، برای آزمون های طول سال فواصل دو هفته ای آزمون ها را به هفته اول ، چهار روز اول هفته دوم و دو روز پایانی تقسیم می کردم. در هفته اول بیشتر تمرکزم روی مطالعه ی دروس و استفاده از تست های آموزشی و کم چالش برای فهم بیشتر و تثبیت مطالب بود. در روزهای شنبه تا سه شنبه هفته دوم تست های سنجشی و پرچالش مربوط به مباحث مطالعه شده در هفته قبل را کار می کردم و دو روز پایانی را به جمع بندی و مرور به کمک حل آزمون اختصاص می دادم. با نزدیک تر شدن به کنکور و رسیدن به دوران جمع بندی سعی کردم بیشتر وقتم را روی حل تست و آزمون و تحلیل آن ها بگذارم و مدت زمان کمتری را به مطالعه اختصاص دادم. 

 

8-روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟ با روش بازیابی. استفاده از دوباره خوانی مثل طی کردن مسیری تکراری است که چندین بار آن را رفته ایم. بنابراین مغز به جزئیات مطالب توجه چندانی ندارد. اما در روش بازیابی مطالب را به شیوه ای فعال طبقه بندی و از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت می کنیم. 

 

9-روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ در درس های ریاضی و فیزیک صرفاً سوالات غلط و نزده را بررسی می کردم ، به نظرم یادگیری چندین راه حل برای یک سوال باعث سردرگمی در جلسه آزمون می شود ، حتی اگر یک راه حل طولانی تر را بتوانیم سر جلسه بدون فکر کردن روی کاغذ بیاوریم نسبت به یادگیری چندین روش کوتاه و جدید موفق تریم. اما در دروس شیمی و زیست همه سوالات را بررسی می کردم.  

 

10-کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ دروس زیست و فیزیک نقطه قوت من بودند. در درس زیست با تکرار زیاد مطالب و توضیح دادن هر مبحث برای خودم به تسلط می رسیدم و سپس به سراغ حل تست ها می رفتم. در درس فیزیک همراه با کلاس آنلاین پیش می رفتم و پس از اتمام هر مبحث تعداد بسیار زیادی تست می زدم. با استفاده از کلاس آنلاین نحوه ی حل سوالات را یادگرفتم و با حل تست زیاد سرعت تست زنی ام را افزایش دادم. 

 

11-در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ بله درس زیست شناسی بود که در کنکور اولم آن را 14 درصد و در کنکور امسال 60 درصد زدم. به نظرم همان قدر که حل تست در دروس محاسباتی اهمیت دارد تکرار زیاد و تسلط کامل به جزئیات کتاب درسی در زیست مهم است. یکی از مشکلاتی که در زیست داشتم فراموشی مطالب خوانده شده بود که با مرور مداوم مطالب در بازه های مشخص اصلاح شد. 

 

12- به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ هر چه به کنکور نزدیکتر می شدیم تایم بیشتری را به حل تست و آزمون اختصاص می دادم. به طور کلی در تابستان و پاییز روزانه حدود 100 تست و در زمستان و فروردین ماه حدود 150 الی 180 تست به صورت روزانه کار می کردم. در دوران جمع بندی اردیبهشت و خرداد تعداد تست بیشتری در قالب آزمون های جامع حل کردم. البته بعضی روزها به خاطر مطالعه برای ترمیم معدل تعداد تست ها کمتر می شد.  

 

13-کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟ دوران جمع بندی. به نظرم مطالبی که در دوران جمع بندی کار می شوند ، به دلیل فاصله کم تا کنکور بیشتر در ذهن می مانند. به همین دلیل هر چقدر بتوانیم مطالب مهم و پرتکرار بیشتری را در این مدت در ذهنمان طبقه بندی کنیم ، در جلسه کنکور به مطالب بیشتری دسترسی داریم. همچنین با حل آزمون های جامع در این بازه می توانیم پلن و استراتژی مناسبی را برای جلسه کنکور مشخص کنیم. 

 

14-کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش برنامه ای. مطالعه ی دروس سه سال دهم ، یازدهم و دوازدهم در سال کنکور به صورت دقیق و به موازات هم به برنامه ای منطقی و منظم نیاز دارد. برنامه راهبردی کانون چنین ویژگی هایی دارد. 

 

15- هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟  

الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات و علت رخ دادن آن اشتباه

 

16-آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ خیر ، مدرسه  نقشی در موفقیت من نداشت و من در سال فارغ التحصیلی نتیجه بهتری از عملکردم گرفتم.

 

17-دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ بله ، باعث می شد با خودم رقابت کنم. 

 

18-کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ سه سطحی ، طبقه بندی مناسب تست ها و به چالش کشیدن دانش آموز از ویژگی های یک کتاب تست خوب است که کتاب های سه سطحی این ویژگی ها را داشتند.   

 

19- بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید. زیست شناسی 

1.مطالعه دقیق کتاب درسی و حفظ کردن متن آن 2. استفاده از کلاس آنلاین و تسلط به جزوه دبیر 3. حل تست های آموزشی و یادداشت نکات مهم در حاشیه کتاب درسی 4. حل تست های سنجشی 5. مرور و جمع بندی مطالب و نکات 6 . حل آزمون و تحلیل آن 

 

20- اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟ کنکور دی آزمون جامع خوبی بود که نقاط ضعفم را برای ورود به نیمسال دوم تحصیلی مشخص کرد. تمام نکردن با کیفیت درس ها و حل آزمون جامع کم به دلیل زمان نامناسب کنکور دی ماه باعث شد نتیجه خوشایندی از آن نگیرم. از بهمن تا تیر ماه با برطرف کردن نقاط ضعف کنکور دی و حل آزمون جامع زیاد و جمع بندی دروس با یک برنامه منطقی باعث شد جهشی بزرگ از کنکور دی به تیر داشته باشم.    

 

21- امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید. بله. عدم مدیریت جلسه در کنکور 1400 باعث شد سوالات سخت و وقت گیر ریاضی باعث آسیب دیدن درس های دیگر شود. به همین دلیل امسال سعی کردم تکنیک های مدیریت جلسه را در آزمون های کانون و آزمون های جامعی که در دوران جمع بندی زدم تمرین کنم و در جلسه کنکور پیاده سازی کنم. 

 

22-کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟ از روش های ضربدر و منها و زمان های نقصانی در آزمون های مبحثی طول سال و جامع پایان سال استفاده می کردم که باعث مدیریت بهتر زمان شدند.

 

23-کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟حقیقتا سر جلسه خیلی غافلگیر نشدم. با توجه به اینکه سوالات کنکور رشته ریاضی را روز قبل دیده بودم ، حدس میزدم میزان دشواری هر درس چگونه باشد. البته سوالات درس شیمی نسبت به رشته ریاضی وقت گیرتر بود و تصمیم گرفتم بیشتر روی سوالات فیزیک متمرکز شوم.

 

24-در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟ سال های قبل که برای کنکور مطالعه می کردم فکر کردن بیش از حد به نتیجه باعث شد که تمرکزم از روی مسیر اصلی برداشته شود. اما امسال سعی کردم بدون فکر کردن به نتیجه نهایی روی درس خواندن تمرکز کنم. البته تصور هدف نهایی و فکر کردن به آن زمان هایی که از مسیر کنکور خسته شده ایم روش خوبی برای بالا نگه داشتن انگیزه است.  

 

25-اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟ استرس بیش از حد و داشتن برنامه پرفشار نتیجه بعضی آزمون ها و حتی کنکور سال قبلم را خراب کرد. اگر به گذشته برگردم این دو عامل را حذف می کنم. 

 

26-استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ استفاده زیادی از فضای مجازی نداشتم و بیشتر استفاده ام از گوشی دیدن کلاس های آنلاین و حل تست و آزمون های مختلف بود. 

 

27-برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟ در سال دهم صرفا در حد مدرسه مطالعه می کردم . اما از اواسط سال یازدهم مطالعه هدفمند برای کنکور را شروع کردم. 

 

28-چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ حل تست زمان دار و آزمون بیشتر. 

 

29-فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ اراده و پشتکار زیاد و عمیق کار کردن. به نظرم اگر دانش آموزی هنگام درس خواندن صددرصد تمرکزش را روی درس خواندن بگذارد و درگیر حواشی نشود فاصله زیادی تا موفقیت در کنکور ندارد.

 

30-آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ بله داشتن زمان استرحت از ویژگی های مهم یک برنامه ی خوبه. 

 

31-آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ خیر در دوران مدرسه یاد گرفتم. 

 

32-قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟ بله کتاب های داستان  بسته به وقت و حوصله ای که دارم گاهی مطالعه غیردرسی می کنم. 

 

33-آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟ بیشتر سعی داشتم تمرکزم روی برنامه و نتایج کارهای خودم باشه تا دیگران . این موضوع هم باعث افزایش تایم مفید مطالعه و هم کاهش استرس من می شد. به همین دلیل با افراد زیادی ارتباط نداشتم. 

Menu