کمک به یادگیری کودکان

کمک به یادگیری کودکان

کمک به یادگیری کودکان

با قدري حوصله و خلاقيت مي توان از وقت هايي که به راحتي تلف مي شوند، استفاده کرد و به جاي خمودگي و خستگي، نشاط و ارتباط مناسب ايجاد کرد.کودکان شغلي به جز بازي ندارند و بازي فقط مربوط به عالم کودکان است. بازي از قوي ترين ابزارهاي آموزشي والدين است. در حالي که والدين معمولاً نگران تداخل دردسرهاي روزمره و مشغله هاي زندگي با زمان بازي با کودک هستند. آنها اغلب شکايت دارند که ” بازي با کدام وقت؟ با کدام حوصله؟”البته به طور ايده آل ، بازي با کودک زماني است که پدر و مادر وقت خود را کاملاً به او اختصاص مي دهند. ولي براي آن دسته از والدين که واقعاً گرفتارند نيز راه حل هايي وجود دارد.

 

 

وقتي کودک در اتومبيل نشسته است، به تماشاگري مي مانـد که در سالن سينما به پرده چشم دوخته است، پس او را در تماشاي اين فيلم روزمره و تکراري ( از نظر خودتان ) تنها نگذاريد، چرا که در دنياي او اين فيلم تکراري عبور از فضاي شهري وقتي مي تواند هيجان انگير باشد که شما بازي با او را به گونه اي که احساس ِبا او بودن را به کودک بدهد، به نحوي دلپذير اجرا کنيد. بازي در اتومبيل به کودک کمک مي کند از کلافه شدن و مزاحمت هاي بي مورد در اين زمان به دور بماند و در درجه ي بعد به شما به عنوان “ولي” اين امکان را مي دهد تا در ضمن درگيري ها و مشغوليت هاي روزمره ، در ايجاد رابطه اي عاطفي با کودک خود موفق شويد. يک نمونه از اين نوع بازي ها را که در داخل اتومبيل و در فضاهاي شهري قابل اجراست دنبال مي کنيم. به اين ترتيب، اتومبيل را به اتاق بازي دلچسبي براي کودک خود تبديل مي کنيد. البته خود شما نيز مي توانيد در طرح بازي هاي ديگر، خلاقيت داشته باشيد.

 

۱- بازي الفبا

تعداد شرکت کننده: دو نفر يا بيشتر
-موارد لازم: دانستن الفبا
سن: ۵ تا ۸ سال
مدت بازي: حداقل ۲۰ دقيقه
قوانين بازي: بازيکنان در طول مسير سعي مي کنند که حروف الفبا را به اين ترتيب که اول حرف نخستين کلمه اي را که پيدا مي کنند از روي پلاک ماشين ها ، تابلوهاي تبليغاتي ، علايم راهنمايي، اسم مغازه ها و … جمع کنند. اولين نفري که يک کلمه معني دار را تکميل کند، برنده مي شود. يا مي شود به کودک گفت به دنبال کلماتي بگردد که با يک حرف بخصوص ( مثل کلماتي که با حروف “ا” شروع مي شوند : ايستگاه ، آتش نشاني ، … ) شروع مي شود.

 

 

۲- بازي بيست سؤالي

تعداد شرکت کننده:دو نفر
موارد لازم : توان کنار هم گذاردن اطلاعات و حدس زدن
سن: ۳ تا ۸ سال
مدت بازي: ۵ تا ۳۰ دقيقه
قوانين بازي :يکي از بازيکنان به چيزي که در خيابان قرار دارد، فکر مي کند. ديگري سعي مي کند حدس بزند که آن چه چيزي است و با پرسيدن سؤال ، با جواب هاي بله و خير راهنمايي مي شود. اگر بازيکني موفق به حدس زدن شد، موضوع بعدي را او در نظر مي گيرد.
اولياء مي توانند محدوديتي براي سؤال قائل نشوند و از آن به عنوان يک روش براي آموزش کودک و آشنايي وي با مسائل خيابان استفاده کنند. همچنين سن کودک را در نظر بگيريد، چرا که در سن کمتر، کودک فقط مي تواند موضوعات کلي و آسان را حدس بزند.

 

 

۳- المپيک خيابان

تعداد: دو کودک و يک بزرگتر
موارد لازم: مداد ، کاغذ و توانايي نوشتن
مدت بازي: از ۵ دقيقه تا پايان مسير
قوانين بازي: قبل از شروع حرکت، يک فهرست از ۱۰ موردي که ممکن است در سر راه ببينيد ، درست کنيد ؛ مثل ديدن يک تابلوي قرمز تبليغات ، ديدن يک ماشين پليس ، ديدن دوچرخه سوار، شنيدن آهنگ بخصوصي از راديو، ديدن پلاک ماشين مربوط به شهر خاص، ديدن يک پيرمرد با عصا و … در طول مسير بچه ها اين فهرست را به هنگام پيدا کردن مورد، علامت مي زنند ( براي کودکان کوچکتر مي شود نقاشي موارد را کشيد) و هر کسي که زودتر فهرست را علامت بزند، برنده مي شود.

 


۴- استان هاي کشور

تعداد: دو نفر يا بيشتر
موارد لازم: توان خواندن و نوشتن نام استان ها
سن: ۶ تا ۸ سال
مدت بازي: به طول مسير بستگي دارد
قوانين بازي: يک فهرست از استان هاي کشور بنويسيد يا نقشه ايران را براي بازيکنان کپي کنيد. آنها بايد در طول مسير، پلاک خودروهاي مربوط به شهرهاي مختلف را پيدا کنند و روي نقشه يا فهرست علامت بزنند. البته بعضي شهرها که کمتر پلاک دارند سخت تر پيدا خواهند شد. در پايان، کسي که بيشترين استان ها را پيدا کرده ، برنده مي شود.
اين چند مثال مي تواند در ذهن شما جرقه اي ايجاد کند تا به عنوان ” ولي” بازي هاي مختلفي را در طول يک مسير و در اتومبيل خود با کودکتان تجربه کنيد. هدف عمده اين مقاله، ايجاد اين نگرش در شما بوده که عليرغم زندگي پر مشغله امروز مي توان از زمان هايي که به هدر مي روند، براي رفع احتياجات عاطفي کودک به نحو مطلوبي استفاده کرد.

منبع :

Menu