گفت‌وگو با ابوالفضل راشد؛ رتبه 3185 منطقه2 رشته تجربی از ملایر

من با روش بازیابی پیش میرفتم زیرا این روش باعث تثبیت مطالب در حافظه بلند مدتم میشد و به تمام بچه‌ها پیشنهاد میکنم حتما از روش بازیابی برای مطالعه استفاده کنند.

گفت‌وگو با ابوالفضل راشد؛ رتبه 3185 منطقه2 رشته تجربی از ملایر

نام و نام خانوادگی:  ابوالفضل راشد 

 مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: ملایر پسر – استان  همدان

 میانگین تراز: 6120   

 رتبه منطقه یا سهمیه:رتبه 3185    منطقه 2 تجربی  

 از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است:کلاس پنجم تا نهم و سال یازدهم و دوازدهم ( فقط دهم نیامدم)

شغل و تحصیلات مادر: فوق دیپلم - خانه دار 

شغل و تحصیلات پدر: دیپلم - آزاد

 

مصاحبه کننده : مریم کولیوند


1-شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق دوستان و به اصرار مادرم از کلاس پنجم ابتدایی در کانون ثبت نام کردم و دختر عمویم هم عضو کانون بوده است و او نیز در رشته ریاضی رتبه خوبی کسب کرده است.


2-چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ 

من از کلاس پنجم ابتدایی تا کلاس دهم در کانون بودم و در کلاس دهم به دلیل شرایط کرونا و انلاین شدن ازمون ها در کانون ثبت نام نکردم و از بهمن ماه کلاس یازدهم تا پایان کنکور در کانون بودم 

 

3-دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

برنامه راهبردی آزمون به برنامه ریزی شخصی من بسیار کمک کرد و یک نظم ذهنی به من میداد 


4-شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟معیارها این موارد است:

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌ کردم. از سال پنجم دبستان آزمونها را شرکت کردم و از همان زمان کسب نتیجه خوب و درصدهای بالا برایم اهمیت داشت.

 

5-پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی در آزمون ها باعث شد که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسم و در جهت بهبود عملکردم در مسیر کنکور پیش بروم 

 

6-از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ 

کارنامه آزمون را تحلیل می کردم

 

7-مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله من مطابق با برنامه ی راهبردی برای آزمون ها برنامه ریزی میکردم 

برنامه ریزی به این صورت بود که هفته اول را بیشتر صرف پیشروی دروس و مطالعه میکردم و هفته دوم بیشتر زمانم صرف تست زدن و تثبیت مطالب میشد و چهارشنبه قبل از آزمون ، آزمون مشابه پارسال را میزدم و تحلیل میکردم و روز پنجشنبه قبل از آزمون هم صرف مرور و هدف گذاری برای آزمون ها میکردم .

 

8-روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

من با روش بازیابی پیش میرفتم زیرا این روش باعث تثبیت مطالب در حافظه بلند مدتم میشد و به تمام بچه ها پیشنهاد میکنم حتما از روش بازیابی برای مطالعه استفاده کنند.

 

9-روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ 

در درس زیست و شیمی همه ی سوالات را تحلیل میکردم حتی آنهایی که درست حل کرده بودم اما در درس های فیزیک و ریاضی سوالات غلط و نزده را تحلیل میکردم و ممکن بود سوالی را درست حل کرده باشم و آن سوال نکته ی خاصی داشته باشد آن سوال را نیز یادداشت  میکردم و در زمان های مرور آن را مطالعه میکردم.

 

10-کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

من به درس فیزیک بسیار علاقه داشتم و این درس نقطه قوتم محسوب میشد

من برای فیزیک بسیار تست حل میکردم و ابتدا از کتاب خیلی سبز که سطح متوسطی داشت تست ها را شروع میکردم و وقتی به تسلط میرسیدم به سراغ کتاب های سطح بالاتر مثل سه سطحی فیزیک و نردبان میرفتم

و معمولا در آزمون ها فیزیک را 6 از 10 میزدم.

 

11-در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش،آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله من با درس ریاضی بسیار مشکل داشتم و توانستم با تغییر روش مطالعه ام آن را پیشرفت دهم.

برای درس ریاضی من در اوایل از یک منبع استفاده میکردم اما پس از اینکه دیدم نمیتوانم ریاضی را خوب حل کنم تصمیم گرفتم در برنامه هفتگیم زمان بسیار زیادی را به ریاضی اختصاص بدهم و به جای یک منبع از چندین منبع استفاده کردم و تست زماندار بسیاری حل کردم رمز پیشرفت من در درس ریاضی حل تست ها و تمرین های بسیار بود و خداروشکر توانستم در کنکور درصد خوبی از آن ریاضی بسیار دشوار کسب کنم و به همه ی بچه ها پیشنهاد میکنم حتما برای ریاضی تست ها و تمرین های بسیاری حل بکنند و تست های زماندار هم بزنند.

 

12- به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

من بیشتر وقتم را صرف تست زدن میکردم و در تابستان به طور میانگین بین 4 تا 5 ساعت تست میزدم و بین 3 تا 4 ساعت هم مطالعه داشتم و در نیم سال دوم با افزایش ساعت مطالعم و با توجه به اینکه فقط قسمت های کمی از کتاب دوازدهم باقی مانده بود و پیشروی زیادی نداشتم زمان تست زدن را هم افزایش دادم و در آن بازه از سال در حدود 7 ساعت تست میزدم و 3 تا 4 ساعت مطالعه داشتم .

 

13-کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟ برای من دوران طلایی نوروز تا امتحانات نهایی بازه ی بسیار مهمی در طول سال کنکور بود و بسیار نقش پر رنگی در پیشرفت من داشت زیرا درس هارا به پایان رسانده بودم و تقریبا تمام زمانم صرف تست زدن و آزمون زدن میشد و این کار بسیار به من در مدیریت زمانی درس ها کمک کرد.

 

14-کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.  برای من نقش برنامه ای آزمون بسیار مهم تر بود زیرا باعث میشد که خیلی دقیق برنامه ریزی کنم و دچار سردرگمی در مطالعه ی فصول مختلف نشوم . به تمام بچه ها پیشنهاد میکنم که حتما با برنامه ی راهبردی کانون پیش بیایند زیرا نظم و با برنامه بودن بسیار نقش مهمی در موفقیت شما دارد.

 

15- هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

قطعا بررسی سوالات اشتباه بسیار اولویت دارد.

 

16-آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

در اوایل سال در کلاس های مدرسه شرکت میکردم البته فقط دروس اختصاصی اما از دی ماه به بعد دیگر مدرسه نرفتم و با فیلم های آموزشی دروس را پیش می بردم .

 

17-دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 

بله،تکمیل دفتر برنامه ریزی به من کمک میکردم که عملکردم را در هر روز و هر هفته بررسی میکردم و با توجه به آن و درصد های آزمون ها برای درس هایی که ضعیف بودم برنامه های جدید میریختم .

 

18-کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

 از کتاب های سه سطحی برای دروس زیست و فیزیک استفاده میکردم و ویژگی بسیار مهم این کتاب طبقه بندی تست ها بر اساس سه سطح نسبتا دشوار،دشوارو دشوار تر بود که میتوانست محک بسیار خوبی برای دانش آموزان باشد که متوجه مقدار تسلط در فصول مختلف دروس بشوند.

 

19- بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

بهترین درس من در کنکور فیزیک بود و در طول سال هم بسیار به درس فیزیک علاقه داشتم . روش من برای مطالعه ی فیزیک به این صورت بود که ابتدا با فیلم های آموزشی یا تدریس معلم مدرسه مبحث را به طور نسبی یاد میگرفتم و سپس از کتابی که سطح متوسطی داشت تست آموزشی میزدم و تست هایی که برایم دشوار بود را نشان دار میکردم که در بازه های مرور تست های نشان دار را هم دوباره حل میکردم و بعد از تست های آموزشی از همان کتاب تست زماندار کار میکردم و در مرحله ی بعد به سراغ کتاب های سطح بالاتر مثل سه سطحی و ... میرفتم و از آن ها تست میزدم .حل تست های متعدد از چند منبع بسیار به من کمک میکرد که انواع تیپ تستی در آن مبحث را یاد بگیرم و روی مبحث تسلط بالایی پیدا کنم.

 

20- اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟ 

طبیعتا در آزمون دی ماه من هنوز مباحث دوازدهم را تمام نکرده بودم و خیلی آمادگی برای آزمون نداشتم اما برای آزمون تیر ماه تمام مباحث را تا نزدیک به اواسط فروردین به پایان رساندم و تست های متنوع و آزمون های جامع زیادی حل کردم و روی مدیریت زمان بسیار کار کردم مخصوصا روی مدیریت فیزیک و شیمی بسیار تمرین کردم و همین موضوع باعث شد تا در آزمون تیر ماه پیش رفت خوبی داشته باشم.  

 

 

21- امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤال‌ها و سؤال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سؤال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید. 

بله من توانستم مدیریت نسبتا خوبی روی سوالات و زمان بندی آنها داشته باشم و از قبل هم پیش بینی میشد  که درس ریاضی دشوار باشد و من با آمادگی نسبت به این موضوع توانستم سوالات ساده ریاضی را پیدا کنم و آنهارا حل کنم .

 

 

22-کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

من  از روش ضربدر و منها و استراتژی بازگشت در آزمون ها استفاده میکردم و این دو روش بسیار به مدیریت زمان سر جلسه کنکور به من کمک کرد.

 

23-کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

همانطور که اشاره کردم پیش بینی میشد که سوالات ریاضی بسیار سخت باشد و درس ریاضی من را غافلگیر نکرد ، من به شدت سر درس شیمی غافلگیر شدم زیرا بسیار سطح سوالات بالا و مسائل بسیار زمان گیری داشت اما با خود گفتم که قطعا برای همه سخت است و اعتماد به نفسم را از دست ندادم و توانستم سوالاتی را که بلد بودم حل کنم .

 

24-در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

من همیشه به رتبه فکر میکردم اما خانوادم بیشتر برایشان قبولی در رشته های تاپ مهم بود و خیلی به رتبه اهمیتی نمیدادند 

من سعی میکردم با تمرکز روی آزمون ها و برنامه درسیم فکر کردن به رتبه را از ذهنم بیرون بکنم. 

 

25-اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

در حقیقت کار اشتباهی در کنکور نکردم که بابتش پشیمان باشم اما اگر به عقب برگردم از سال دهم مطالعه ام را برای کنکور شروع میکردم و در سال دوازدهم هم به امتحانات نهایی خیلی بیشتر اهمیت میدادم و درس ها را برای شب امتحان نمی­گذاشتم زیرا امتحانات نهایی تاثیر بسیاری در جابه جایی رتبه ها داشت و به همه ی بچه ها توصیه میکنم اگر کنکور به همین شیوه پیش رفت حتما به امتحانات نهایی اهمیت بدهند و برای آن برنامه ی بسیار خوبی داشته باشند.

 

26-استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ 

من خیلی از گوشی استفاده نمیکردم و از فضای مجازی به دور بودم زیرا بر این باورم که فضای مجازی وقت زیادی از دانش آموزان میگیرد استفاده من از گوشی در همین حد بود که با مشاورم ارتباط داشته باشم .

 

27-برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

به دلیل شرایط کرونا و آنلاین بودن مدارس برنامه ای برای مطالعه ی دروس دهم نداشتم و در آن زمان خیلی به کنکور فکر نمیکردم

من از نوروز سال یازدهم برای کنکور برنامه ریزی کردم و از همان موقع جدی شروع به مطالعه کردم .

 

28-چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 

حل تست های زماندار بیشتر افزایش ساعت مطالعه و حل آزمون های جامع ی بسیار به پیشرفت من در نیم سال دوم کمک کرد.

 

29-فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

به نظر من مهم ترین ویژگی من هدف گذاری و داشتن نظم در مطالعه درس ها بود.


-آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله قطعا تفریح کردن باعث دور شدن از استرس و فشار ناشی از کنکور میشد و من عصر جمعه بعد از هر آزمون با دوستانم بیرون میرفتم و گاهی اوقات نیز فیلم نگاه میکردم.

 

31-آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

خیر از کلاس اول ابتدایی یاد گرفتم 

 

32-قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله کتاب های داستانی برایم میخواندند ، بله در سال کنکور هم گاهی اوقات کتاب های غیر درسی میخواندم و الان هم به کتاب خوانی علاقه دارم.

 

33-آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله با دوستانم معمولا در رابطه با برنامه ریزی و روش مطالعه دروس حرف میزدم و خداروشکر آنها هم توانستند نتیجه خوبی بگیرند.

Menu