گزيده نکات اقتصاد «توليد و بازار»
در مبحث توليد، مطالب مهم عبارتاند از:
ü انگيزهي توليدکنندگان: توليدکنندگان با هدف کسب درآمد و سود به توليد و عرضهي کالاها و خدمات مورد نياز مردم ميپردازند.
ü هزينه، درآمد و سود: ميزان سود برابر با تفاوت درآمد و هزينه است.
ü راههاي کسب سود در کوتاه مدت و بلند مدت:
تدابير اتخاذ شده از سوي توليدکنندگان براي جلوگيري از زيان:
1- کاهش هزينههاي توليد
2- پرهيز از استخدام نيروي کار غيرلازم
3- صرفجويي در مصرف مواد اوليه
4- جلوگيري از ريخت و پاشها
راههاي کسب سود در کوتاه مدت:
1- کاهش هزينههاي توليد
2- افزايش درآمد خود:
v فراهم کردن بازار خوب براي محصولاتشان
v فروش کالاهايشان با قيمت مناسب
راههاي کسب سود در بلندمدت:
1- عرضهي کالا با قيمتي پايين
3- افزايش کيفيت کالاي توليدي
ü عوامل توليد:
عوامل توليد عبارتاند از منابع طبيعي (زمين)، نيروي انساني (عامل کار) و سرمايه
مسائل اين فصل:
دو نوع مسأله از اين فصل در کنکور سراسري مطرح ميشود:
Ø مسائل مربوط به صرفهجويي (صفحهي 41 کتاب درسي)
Ø دو مسائل مربوط به سود و زيان توليدکننده (صفحهي 38 کتاب درسي)
مطالب مهم در مبحث بازار عبارتاند از:
ü بررسي منحني تقاضا: منحني تقاضا نزولي است و با قيمت کالا رابطهي معکوس دارد.
ü بررسي منحني عرضه: منحني تقاضا صعودي است و با قيمت کالا رابطهي مستقيم دارد.
ü تعادل و قيمت تعادلي:
سطح قيمتي که در آن مقدار عرضه و تاضا با هم برابر ميشوند، «قيمت تعادلي» ميگويند و مقدارهاي عرضه و تقاضا را در اين قيمت، مقدار تعادلي ميگويند.
ü بررسي کمبود با مازاد عرضه (تقاضا) در بازار:
وقتي در بازار قيمت از سطح قيمت تعادلي بالاتر برود، مازاد عرضه (کمبود تقاضا) داريم.
وقتي در بازار قيمت از سطح قيمت تعادلي پايينتر باشد، کمبود عرضه (مازاد تقاضا) در بازار اتفاق ميافتد.
ü رقابت و انحصار:
رقابت در بازار / سعي توليدکنندگان براي بهبودبخشيدن به کيفيت محصول خود / کاهش قيمت / افزايش تعداد مشتريان / افزايش رفاه مصرفکنندگان
انحصار در بازار / تلاش براي بهبود کيفيت چندان ضرورتي ندارد / افزايش قيمت / کاهش رفاه مصرفکنندگان
نکتهي مهم:
از اين فصل، در کنکور سراسري، همواره يک سؤال در قالب نمودار با جدول وجود داشته است. لذا بررسي دقيق جدول و نمودار کتاب در صفحههاي 49 و 50 توصيه ميشود.
سارا شريفي؛ کارشناس ارشد اقتصاد
