نام و نام خانوادگی :سیده هانیه آژنگ
رتبه سال 1402 : ۱۱۶۲
نام شهر و استان : کمالشهر، استان البرز
میانگین تراز:۵۷۸۷
شغل و تحصیلات مادر :خانه دار، دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : راننده، لیسانس
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
درصدهای کنکور 1402
زیست شناسی: 36/3 فیزیک: 58/89 شیمی: 44/77 ریاضیات: 25/56 زمین شناسی: 51/12
تراز کنکور : ۱۰۱۱۷
تراز سوابق تحصیلی : ۸۴۹۵
مصاحبهگر : خانم خدیجه انصاری
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من از طریق برادرم با کانون آشنا شدم. برادرم به کمک آزمونهای کانون توانست رشتهی پزشکی قبول شود و الان مشغول به تحصیل در این رشته است.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
از سال 1399 تا سال 1402 به عبارتی چهار سال عضو کانون بودم و در آزمونها شرکت میکردم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
من در ۱۲۱ آزمون شرکت کردم و البته در هیچ آزمونی غیبت نکردم و از همهی آزمونهای کانون استفاده کردم تا بتوانم از سطح خودم بیشتر اطلاع کسب کنم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
موفقیت نتیجهی تلاش مستمر میباشد من متوجه شدم با هربار شرکت در آزمونها تسلط بیشتری بر مباحث پیدا میکنم چون همواره به بررسی اشتباهات و اصلاح آنها تاکید داشتم.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من تا اندازهای خودم را کانونی میدانم زیرا، که هیچ برنامه و نکتهای را از مشاور و هم ترازان خود، نادیده نگرفتم همچنین من یک دانشآموز دائم الحاضر در آزمونهای اصلی بودم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
در واقع خیر، پیدا کردن اشکالات و رفع آنها هر بار مرا بیشتر برای جبران و به چالش کشیدن خود سوق میداد. شرکت در آزمون برای من باعث پیوستگی و سنجش سطح درسهایم توسط بودجه بندی کانون میشد.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر،به شدت بر شرکت در آزمونها مصر بودم چرا که میتوانستم باخودم رقابت کنم و جملهی "من نمیتوانم" را به چالش بکشم و همچنین با هربار آزمون دادن، میزان تسلطم روی مباحث بودجه بندی را بررسی میکردم و متوجه یادگیریهای ناقص میشدم و سعی میکردم آنها را یادداشت کنم و به عنوان جزوه مرور کنم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
در ابتدای امر رفع اشکالات و ضعف درسی
دوم فهم کامل از اشکالات روش مطالعه و تست زنی
سوم بررسی سوالات غلط و دامهای آموزشی
چهارم انگیزه برای مرور مطالب از طریق تستهای متنوع کانون
پنجم داشتن برنامهریزی خرد و کلان و داشتن نظم ذهنی
و در آخرمنظم شدن برنامه درسی و هدفهای کوتاه مدت هفتگی
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟ انگیزهتان چه بود؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله برای اینکه آمادگی نسبی خودم را برای آزمون اصلی بسنجم ، و البته به خود یادآور باشم که چه قدر برای آزمون وقت گذاشتهام و چه قدر هم کاهلی کردهام در این آزمون شرکت میکردم و اینگونه تشویق میشدم تا فرصت از دست رفته را جبران کنم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟ انگیزهتان چه بود؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
بله البته، میخواستم متوجه شوم برای آزمون پیش رو چه قدر آمادگی دارم. فایدهی شرکت در این آزمون این بود که متوجه یادگیریهای ناقص و اشتباهات مطالعاتی خود میشدم و سعی در رفع آنها داشتم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
من از کارنامهی اصلی استفاده میکردم چون دارای جزئیات زیادی بود و همه چیز را مشخص کرده بود مانند تراز، رتبه در شهر و کشور، دهکها، تعداد غلط ها، و نمودار تعادلی و همچنین پاسخنامه بود و با کمک این جزییات و راهنماییهای مشاور توانستم هر بار کارنامهی خود را در سطح بهتری قرار دهم و هدف گذاری های دقیقتری داشته باشم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله کاملاً با جزییات برنامه مطبق بودم. برنامهی راهبردی فرصت جبران عقب افتادگیها را برای دانش آموزان در دفعات مختلف فراهم کرده بود و من سعی میکردم در هفتهی اول درسهای بودجه بندی را مطالعه کرده و در هفته دوم برای تسلط روی مباحث و همچنین مرورر، تست کار کنم.
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
من از روش خاصی استفاده نمیکردم فقط طبق صحبت و راهنمایی مشاورم سعی کردم تا از روش بازیابی استفاده کنم چون در دفعات بعدی رجوع به کتابها دیگر، دغدغهی مطالعه و دوباره خوانی نداشتم بلکه تنها مرور میکردم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
فیزیک و شیمی برای تسلط بیشتر ،این روش کمک کرد تا سطح تراز و تست ها خیلی بهتر شود.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
من سوالات نزده و غلط را تحلیل میکردم تا قسمتهایی که مطالعه نکرده بودم یا شک داشتم را به یادگیری کامل تبدیل کنم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله؛ خارج شدن از محدودهی برنامه و کمبود وقت باعث ایجاد افت در ترازهایم میشد که با سعی و تلاش دوباره، توانستم برنامه را مدیریت کنم و خانواده سعی میکردند با پشتیبانی از من، روحیهام را برای مقابله با این بحران بالا نگه دارند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
من بیشتر از برادرم برای تصمیم گیریهای بهتر کمک میگرفتم چون میدانستم او هم این مسیر را روزی طی کرده بنابراین بهتر میتواند مرا در چالشهای روبرو همراهی کند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
ریاضی و فیزیک، اول کتاب را می خواندم و بعد تست می زدم و سعی میکردم معلم گونه برای خودم توضیح دهم .همیشه نمرات بالایی کسب میکردم.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله درس زیست، وقت بیشتری را برای مطالعه و تست میگذاشتم و سوالات متنوعتری حل میکردم.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
به طور میانگین ۸تا ۱۰ ساعت روزانه و در ایام نوروز به ۱۰ تا ۱۲ ساعت نیز رسید.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران طلایی نوروز باعث مرور و یادآوری دوباره درسها میشد چون فرصت بیشتری برای مطالعه داشتم و دغدغهی مدرسه را نداشتم .
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
هر سه برایم مهم بودند چون ترکیب این سه مورد، باعث پیشرفت بیشتر من شد.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله تشخیص سوالات ساده با هر بار آزمون دادن بهتر شد چون باعث میشد بتوانم تراز بیشتری کسب کنم
در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
بله در جلسه کنکور توانستم سوالات ساده را تشخیص دهم.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
به طور میانگین در هر آزمون بین ۱۵ تا۱۷ سوال اشتباه داشتم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
هنگام بررسی آزمونها بررسی سوالات اشتباه برایم در اولویت بود.
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
بله به نظر من آموزش اولیه از طریق مدرسه شکل میگیرد و زیربنای یادگیری، در مدرسه شکل میگیرد.
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
درس فیزیک چون نقطه پایدار من بود و برای رفع ایرادات درسی یک بازهی مشخصی را صرف رفع اشکال در این درس میکردم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله و هنگام افت تراز خانوادهام به خصوص مادرم با انگیزه دادن سعی میکردند روحیهی من را برای ادامه دادن بالا نگه دارند.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله باعث میشد که برنامه خود را دقیقتر انجام دهم و میزان مطالعهی هر درس و زمانهای پرداخته شده برای هرکار را بدانم و بتوانم بهتر آنها را کنترل کنم همچنین از طریق برنامهی کوتاه مدت توانستم در طول روز زمان را بهتر مدیریت کنم.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از همهی کتابهای آبی به خاطر داشتن تیپ سوالات مختلف و درسنامهی با کیفیت که جزییات زیادی را گردآوری کرده بود، استفاده میکردم.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
من خودم را قهرمان پیوستگی میدانم زیرا با وجود خستگیها ادامه دادم تا هرگز احساس ناامیدی بر من غلبه نکند.
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
فیزیک بهترین درسم بود. ابتدا کتاب را روزنامهوار مطالعه میکردم سپس برای مطالعهی عمیق آن زمان تعیین میکردم و زمان مطالعهی هر بخش را بالای صفحه یادداشت مینمودم و بعد بازیابی را با مرور و تست و توضیح برای خود انجام میدادم.
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
با کنکور دی متوجه شدم که کدام درسها در سطح دشوارتری قرار دارند و میزان مطالعهام را برای آنها تا آمون تیر ماه افزایش دادم. سعی کردم تستها و ساعت مطالعه را بیشتر کنم و قسمتهای نخوانده یا یادگیریهای ناقص را جبران کنم.
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛ سؤالهای سادهتر را پیدا کنید و به سؤالها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفاً در این مورد توضیح دهید.
بله، سعی کردم با مدیریت زمان اول سوالات ساده را پیدا و حل کنم و در اولویت دوم سوالاتی را که توان پاسخ گویی به ان را داشتم حل میکردم.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
من از روش ضربدر و منها و استراتژی بازگشت سعی میکردم در هر آزمون این انجام بدهم و در جلسه کنکور باعث می شد سریعتر سوالات ساده تر را پیداکنم و مدیریت بهتری داشته باشم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
ریاضی ،باعث افت روحیه ام شد اما سعی کردم چون با سوالات عجیبی برخوردم اما توانستم با پیدا کردن سوالات ساده این دلهره رو از بین ببرم.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
به رتبهی کنکور فکر میکردم و چون میخواستم رتبهی خوبی داشته باشم بنابراین با منطق درس میخواندم تا نتیجهی مطلوبم پیش میرفتم چون معتقد بودم هرچه بیشتر مطالعه کنم کمتر نگران خواهم بود و نتیجه هم به نسبت کیفیت مطالعهی من بهتر میشد و سعی میکردم استرس خود را با مشغول شدن به درس برطرف کنم.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
اگر به گذشته برگردم کمتر زمان برای مطالعهی کتاب میگذاشتم و بیشتر تست کار می کردم چون تاثیر بیشتری در کنکور دارد.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
در واقع خود را اینگونه عادت داده بودم که در زمان استراحت خود از آنها استفاده کنم نه در حین مطالعه.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
داشتن پیشخوانی برای درسهای سال آینده و یادآوری درسهای گذشته، کمک بزرگی کرد زیرا در مهر ماه دیگر دغدغه درسهای پایه را نداشتم و با فراغ بال زمان بیشتری صرف دوازدهم کردم و همچنین سبب شد تا ضعفم در پایه را پیدا کنم و آنها را رفع کنم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
طبق بودجهبندی کانون درسهای هر دو پایه را میخواندم.
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
تصمیم گرفتم کمتر به رتبه و تراز کنکور توجه کنم بیشتر تمرکز خود را صرف مطالعه کنم و مباحثی که نقاط ضعفم بود توجه بیشتری داشته باشم همچنین روشهای غلط مطالعاتی و تست زنی را رفع کردم و سعی کردم به تحلیل آزمون بپردازم و اشتباهات را برای مطالعهی مجدد یادداشت کنم یا علامت بزنم تا تکرار نشوند.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
مهمترین ویژگی من ناامید نشدن بود و هر وقت که دچار افت روحیه میشدم به آینده و قبولی در رشتهی مورد علاقهام فکر میکردم و دست از تلاش برنداشتم و همواره سعی میکردم خود را در جایگاه کنونی ببینم و این تصورات مثبت مشوق من میشد.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله من زمانی را برای استراحت اختصاص میدادم. با دیدن فیلم، سریال یا بیرون رفتن با خانواده وقت استراحتم را میگذراندم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله مادرم در این زمینه به من آموزش میدادند.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله کتابهای شعر و رنگآمیزی برایم تهیه میکردند و الان هم زمان اوقات فراغت خود را بیشتر با خواندن کتابهای متفرقه پر میکنم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
بله بیشتر در زمینهی نحوهی مطالعه و چگونگی برنامهریزی گفتگو میکردیم و تقریباً هم سطح بودیم.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
در واقع از تمامی آنها متشکرم زیرا همواره سعی کردند تا مرا در این مسیر همراهی کنند و در رفع اشکالات درسیام کاملاً صبور بودند ،فرقی نداشت چه درسی زیرا همهی آنها مرا در نحوهی مطالعه و معرفی کتب مختلف همراهی کردند.
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
معدل کتبی 18/56 و تراز سوابقم در کنکور ۸۴۹۵ شد.
فکر میکردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف میکنید؟
با تخمین رتبهای که بعد از کنکور زدم انتظار چنین رتبهای را داشتم لحظه اعلام نتایج خیلی خوشحال شدم که توانستم رتبهی مخصوص رشتهی مورد علاقهام را کسب کنم.
آیا در آزمون دروس عمومی روز پنجشنبه شرکت میکردید؟
بیشتر اوقات شرکت میکردم تا برای آزمونهای نهایی مدرسه آمادگی کسب کنم.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
بیشتر کتاب را مطالعه میکردم و سعی کردم آنها را کاملا جزیی مطالعه کنم طوری که کاملا برای هر نوع سوالی از هر بخش آماده بودم.
