گفت و گو با محسن ولی الهی دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

از مهم‌ترین دستاورد هایی که آزمون‌های کانون برای من داشت نحوه‌ی مدیریت زمان، کنترل استرس و بررسی مدل‌های گوناگون سوالات در هر درس بود.

گفت و گو با محسن ولی الهی دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

گفت و گو با محسن ولی الهی دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

شغل و تحصیلات مادر : کارشناسی ارشد و معلم ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر: دکتری برنامه ریزی درسی و مدیر مدرسه                                              

مصاحبه‌گر : سعید ذوالفعلی زاده

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر. چون آزمون های کانون باعث حفظ پیوستگی من می شد، در هر آزمون سعی می کردم نقاط ضعف و قوت خودم را مشخص کنم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

قطعا پیوستگی در آزمون ها سبب نظم دهی به برنامه ریزی درسی من می شد و همین پیوستگی دلیل پیشرفت من بود.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله. من در تمام آزمون های هدف گذاری پارسال شرکت کردم و این آزمون ها به دلیل اینکه شباهت زیادی با منابع آزمون اصلی دارد و برای شبیه سازی فضای آزمون برای روز جمعه بسیار تاثیر گذار است و سعی می کردم دفترچه سوال را پرینت بگیرم و با توجه به زمان به سوالات پاسخ دهم. قطعا آزمون های هدف گذاری و مشابه  پارسال به من در جهت رسیدن به هدفم مفید است.

 

شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برای‌تان داشت؟

از مهم ترین دستاورد هایی که آزمون های کانون برای من داشت نحوه ی مدیریت زمان، کنترل استرس و بررسی مدل های گوناگون سوالات در هر درس بود و از نظر روحی و روانی هم برایم فایده داشت چون باعث می شد با فضای جلسه ی کنکور آشنا شوم. تحلیل سوالات هر درس هم سبب شناخت نقاط ضعف و قوت من شد.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟ 

سعی می کردم به طور مداوم مطابق با برنامه ی راهبردی پیش بروم و برنامه ی اصلی خودم این بود که هفته ی اول فقط تمام منابع را به طور عمیق مطالعه کنم و هفته ی دوم فقط تست می زدم. مهم ترین بخش کار من این بود که سعی می کردم بعد از آزمون روز جمعه در عصر همان روز برنامه ی هفته ی بعد را برای خودم بنویسم و نکته ی مهم در برنامه ریزی درسی این است که سعی کنید به اندازه ی توان خود برنامه ریزی کنید چون اصل مهم در درس خواندن، مفید بودن ساعات درسی و کیفیت است و نه کیمت ساعات درسی.

 

نقاط قوت شما کدام درس ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟ 

درس های ریاضی، اقتصاد، فلسفه و منطق و جامعه شناسی جزء نقاط قوت من بودند. درصد ریاضی من در آزمون ها در اکثر اوقات 100 درصد بود و در این درس ابتدا درس نامه ی کتاب های  کمک درسی را پیش خوانی می کردم و بعد سر کلاس همراه با دبیر درس را یاد می گرفتم و به طور مناسب در برنامه ام هر روز 2 ساعت درس ریاضی را قرار می دهم. در درس فلسفه و منطق هم در ابتدا به طور مفهومی مطالب را می خواندم و بعد می رفتم سراغ کتاب و تک تک کلمات کتاب را حفظ می کردم و در انتها هم از هر درس تست می زدم و درصدم در آزمون ها هم به طور میانگین 70 درصد بود. در درس اقتصاد از همان پایه دهم بسیار علاقه داشتم و در ابتدا درس نامه کتاب های کمک درسی را می خواندم و سپس شروع به تست زنی زمان دار می کردم. کتاب های آبی کانون در درس اقتصاد بسیار به من کمک کننده بود چون همه نوع تیپ سوالات را دارا بود و درصدم هم در این درس به طور مداوم 100 درصد بود.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کرد؟ 

بله. دفتر برنامه ریزی باعث  شد که با نوشتن ساعات درسی روزانه، متناسب با هر درس از عملکرد خودم در پایان هفته آگاه شوم . به طور مثال بدانم که در هفته برای کدام درس کم کاری کردم یا زمان کمی گذاشتم و یا برای چه درسی بیش از حد زمان گذاشتم.

 

مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ ها از کانون و آزمون ‌ها یاد گرفته اید چیست؟  

بهترین چیزی که از کانون و آزمون ها یاد گرفتم مهارت آزمون دادن است چون عده ای از دانش آموز ها درس می خوانند ولی در آزمون ها عملکرد خوبی ندارند و دلیل اصلی نداشتن مهارت آزمون دادن است.

 

تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کردید؟ 

بله. در آزمون های اول در پایه ی یازدهم معمولا سوالات را با وسواس می زدم، همین عامل باعث تلف شدن و کم آوردن زمان می شد ولی به تدریج با آزمون های کانون توانستم این مهارت مدیریت زمان را بدست بیاورم و بدانم که برای هر درس متناسب با ضریب و اهمیت آن درس چه زمانی را اختصاص بدهم.

 

در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟ 

در درس فنون  و در بخش آرایه در اوایل آزمون ها ضعف بنیادین داشتم و معمولا در آزمون ها درس فنون را 70 درصد می زدم ولی با مشورت از دبیر مربوطه و کتاب های کمک درسی توانستم مهارت تست های آرایه را بدست بیاورم و درصد فنون را به 100 درصد برسانم و نکته ی مهم در بخش آرایه های ادبی این است که در هر روز باید به طور مرتب 20 تا 30 تست زده شود تا در تست زدن مهارت کسب کنیم.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟ 

در تحلیل آزمون سعی می کردم ابتدا سوالات غلط و سپس سوالات نزده را بررسی کنم. ابتدا تست های غلط با توضیحات مندرج در پاسخ نامه را می خواندم و سپس نکات و دام های تست های غلط را برای خودم در یک برگه می نوشتم تا ایراداتم را به مرور برطرف کنم.

 

شما از چه منابع کانون استفاده می‌کردید؟ این منابع چه ویژگی‌هایی داشتند؟ 

من از کتاب های آبی اقتصاد، جامع علوم و فنون، جامع فلسفه ومنطق و سه سطحی استفاده می کردم. کتاب آبی اقتصاد کانون برای من بسیار مفید بود چون تیپ های مختلف سوالات اقتصاد اعم از محاسبه ای و حفظی را داشت و به نظر من کامل ترین منبع برای درس اقتصاد است. برای تست های دوره ای هم از کتاب های سه سطحی استفاده می کردم چون سطوح مختلف سوالات از نسبتا دشوار تا دشوار تر را دارا بود.

 

در طول این همه سال خسته نشدید؟ چه چالش‌هایی امسال داشتید؟ چه کاری برای رفع خستگی انجام می‌دادید؟ 

در این سال ها من هم مثل دانش آموزان دیگر خستگی هایی داشتم ولی همیشه مخصوصا در هنگام خستگی به خودم انگیزه و روحیه می دادم و می گفتم که این شاهنامه آخرش خوش است و همین باعث روحیه ی مضاعف من می شد. یکی از چالش هایی که داشتم استرس موقع آزمون بود که با همکاری خانواده و مخصوصا پدرم این مشکل رفع شد.

 

چرا کانون را در این سال‌ها انتخاب کردید؟ چگونه با کانون آشنا شدید؟ کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟  

یکی از اصلی ترین دلایل من از انتخاب کانون، برنامه ی منظم و حفظ پیوستگی در آزمون ها بود که باعث نظم دهی به برنامه ی درسی من شد. من از طریق آقای بابازاده که دبیر دینی ما بود با آزمون های کانون آشنا شدم و همیشه بنده را تشویق می کردند تا در آزمون ها شرکت کنم.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟ 

پدر و مادر بنده هر دو فرهنگی اند و همین جو آموزشی و درسی در خانه باعث می شد تا من را بهتر راهنمایی و پشتیبانی کنند و همیشه یک محیطی سرشار از آرامش را برای من در هنگام درس خواندن بوجود بیاورند.

 

آیا پدر یا مادر نتایج آزمون را می‌دیدند؟ در صورت افت خودتان یا خانواده چه عکس العملی داشتند؟

 بله. پدر و مادرم به طور پیوسته نتایج آزمون را بررسی می کردند و سعی می کردند تا جایی که می توانند اشتباه های مرا گوش زد کنند و من را راهنمایی کنند. در صورت افت تراز در آزمون ها هم همیشه به دنبال علت آن بودم و سعی می کردم تا حد امکان از توجیه کردن های بی مورد دوری کنم و همین موضوع باعث پیشرفت من در آزمون های بعدی می شد.

 

از سایت کانون و مجله ی آزمون استفاده می‌کردید؟ کدام بخش‌ها برای شما جالب‌تر بود؟ 

بله. بخش مصاحبه با رتبه های برتر برای من بسیار جالب بود و همیشه با خواندن مصاحبه بسیار انگیزه می گرفتم.

 

به نظرتان مهم‌ترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟ 

مهم ترین خصوصیت مثبت من داشتن روحیه و انگیزه ی قوی است که همیشه به من در درس خواندن کمک کرده است.

 

 نمودار پیشرفت درسی

Menu