گفتگو با امیرحسین نقیبی؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

از طریق یکی از دوستانم که خودشان هم رتبه دو رقمی کسب کردند، با کانون آشنا شدم .من فرزند بزرگ خانواده هستم قبل من کسی نبوده ولی به خواهر و برادر کوچکتر خود کانون را پیشنهاد می‌دهم .

گفتگو با امیرحسین نقیبی؛ دانش آموز برتر دوازدهم تجربی

امیرحسین نقیبی

پایه: دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان : دورود ،لرستان

میانگین تراز: 6141

رتبه کنکور1402: 517 منطقه 3 

تعداد سال های حضور در کانون : 1 سال 

شغل و تحصیلات مادر: دیپلم ،خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس ، کارمند

مصاحبه‌گر : معصومه یاراحمدی

 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

از طریق یکی از دوستانم که خودشان هم رتبه دو رقمی کسب کردند، با کانون آشنا شدم .من فرزند بزرگ خانواده هستم قبل من کسی نبوده ولی به خواهر و برادر کوچکتر خود کانون را پیشنهاد می دهم .

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

معیارها این موارد است: 

  • الف)من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

ب )من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

  • ج) من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

د) منابع من کانونی بود.

موارد الف و ج بیشتر برای من صدق می کند. 

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر. فقط یک آزمون را به صورت مجازی شرکت کردم .هرچقدر هم آزمون بدهید باز کم است. بنابراین نباید از آزمون بترسیم و تا می توانیم آزمون شرکت کنیم. 


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

در هر آزمون دانش آموز متوجه یک سری اشتباهات خود می شود که برای آزمون های بعد باید آن را برطرف کند.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کردید؟اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

بله با شرکت در این آزمون ها متوجه می شدم که هفته اول چگونه درس خوانده ام .تا برای هفته بعد بهتر برنامه ریزی کنم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

 بله چون بودجه بندی آزمون های مشابه پارسال دقیقاً مانند آزمون اصلی بود و دیگر اینکه چون دقیقاً قبل از آزمون اصلی بود متوجه اشتباهات اصلی خودم می شدم.  

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

هر آزمون، بودجه بندی آزمون بعد را مشاهده می کردم و آن را به بخش های مختلف تقسیم می کردم. تا روز قبل آزمون تمام تست ها ومطالعه خودرا کامل کنم و این دو روز فقط مرور کنم وتست زماندار بزنم .

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟

در درس زیست شناسی تمام سوالات را بررسی می کردم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله چند باری این اتفاق افتاد .اما من بطور کلی روند صعودی داشتم ،با یک شیب بسیار کم ، هروقت ترازم کمتر از حد انتظارم می شد ، ابتدا خیلی سرخورده و ناراحت می شدم اما وقتی به هدف خود فکر می کردم می دانستم الان وقت کنار کشیدن نیست.خانواده مخصوصاً پدرم خیلی به من امید می دادند و می گفتند صبر کن تا نتیجه را بگیری .

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 

پدرم همیشه به من امید می دادند .

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

دو درس زیست وفیزیک نقطه قوت من بودند ودراین دو درس معمولاً نمرات بالاتری کسب می کردم . در درس زیست ابتدا کتاب سپس درسنامه و درآخر تست می زدم. متن زیست شناسی خیلی به دقت باید خوانده شود. در درس فیزیک هم تست زیاد و متنوع دلیل اصلی موفقیت من است .

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

درس زیست شناسی که به متن کتاب توجه زیادی نداشتم که با توجه بیشتر به این مورد و مرور متن درسی توانستم مشکل را برطرف کنم .

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

در تابستان با روزی 6 ساعت شروع کردم و به 8 ساعت رساندم . در روزهایی که مدرسه می رفتم 6 ساعت و درروزهای دیگر پاییز و زمستان 10 ساعت می خواندم. بعد از عید به 12 ساعت رسید .تعداد تست هم متغیر بود ولی از روزی 50 تا شروع کردم تا به روزی 400 تست هم رسید.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

نقش برنامه ای. زیرا باید به گونه ای چیده شده بود که دروس کامل خوانده می شد ومرور هم زیاد اتفاق می افتاد.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سؤال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟ 

بله ، زیرا من آزمون خیلی شرکت کرده بودم راحت تر می توانستم سوالات ساده را تشخیص دهم .

 

 به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بود؟

بین 10 تا 20 تا به طور میانگین اشتباه داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دادید؟ 

  • الف) بررسی اشتباهات 

ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بیشتر بررسی اشتباهات را اولویت می دهم.

 

آیا در کلاس‌های درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟ 

من تا قبل از عید مدرسه می رفتم .مدرسه خیلی می تواند کمک کننده باشد .


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

ابتدا زیست وسپس درس شیمی .در درس زیست اشتباهات من بخاطر ترس از متن سوال ومفهومی نخواندن متن کتاب بود . 

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

اکثر اوقات پدرم نگاه می کردند و هنگامی که ترازم کاهش می یافت چون می دانست تمام تلاش خود را کرده ام به من امید می دادند که بهتر می شود.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله من برای خودم تعداد تست و ساعت مطالعه روزانه خود را در آن یادداشت می کردم .این کار سبب می شد که با خود به رقابت  بپردازم وسعی کنم از روز قبل بهتر باشم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

من از کتابهای سه سطحی استفاده می کردم چون سوالات بسیار خوب در آن وجود دارد .


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

  • 1) قهرمان پیوستگی 

2) قهرمان پیشرفت 

 بیشتر خودم را قهرمان پیوستگی می دانم. 


 بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید. 

درس زیست شناسی بهترین درس من بود، ابتدا به صورت روزنامه وار متن کتاب را می خواندم و زیر نکات مهم خط می کشیدم.سپس درسنامه را می خواندم و یا گاهاً فیلم های رایگان و نکاتی را که می دیدم در کتاب نیست را به کتاب اضافه می کردم. سپس بلافاصله تست آموزشی می زدم و تک تک گزینه ها را تحلیل می کردم و در ادامه تست تمرینی و در آخر تست زماندار می زدم .

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟

روش ضربدر منها و  زمان های نقصانی که مکمل یکدیگر هستند. تقریباً از دی ماه به بعد این دو روش عمل می کردم و در کنکور هم در درس فیزیک و شیمی خیلی به من کمک کرد.

 

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟

درس ریاضی چون می دانستم احتمال دارد این درس سخت باشد خود را آماده کرده بودم وسعی کردم هر چند کم فقط به سوالاتی پاسخ دهم که از آنها مطمئن هستم .

 

در طول سال چقدر به رتبه فکر می‌کردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت می‌کردید؟

هر چقدر به زمان کنکور نزدیک تر می شدم به دلیل امیدواری و قوی تر شدن استرسم کمتر می شد .من رتبه خود را بین 700 تا 1000 پیش بینی می کردم که خدا را شکر از آن بهتر شدم .

 

اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟

اگر به گذشته برگردم زودتر آزمون دادن را شروع می کنم زیرا زودتر می توانستم خودرا با شرایط آزمون هماهنگ کنم .


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

چون می دانستم استفاده از گوشی می تواند مانعی برای موفقیت من باشد .آن را اصلاَ وارد اتاق مطالعه خود نمی کردم .مگر اینکه می خواستم فیلم آموزشی ببینم.


آیا پدر یا مادرتان هم کانونی بودند و در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کردند؟ اگر این طور هست در چه سالی؟ چه نتیجه‌ای گرفتند؟

خیر کانونی نبودند.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

تمرکز بالا و عدم توجه به حواشی 


آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

قطعاً باید برای خود زمان تفریح بگذاریم.من گاهی اوقات به مهمانی و کوه می رفتم نه آنقدری زیاد که به درس من لطمه وارد شود  و نه آنقدر کم که فشار روحی وارد شود.


آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله در ارتباط هستم وگاهاً مطالبی را درمیان می گذاشتیم که 3 نفر ما توانستیم از رتبه های خوب امسال باشیم .

 

Menu