ایلیا فقیه میرزائی؛دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی تراز 7126

به درسی که می‌خوانم علاقه دارم و به خوبی آن را درک می‌کنم

ایلیا فقیه میرزائی؛دانش آموز برتر دوازدهم ریاضی تراز 7126

به درسی که می‌خوانم علاقه دارم و به خوبی آن را درک می‌کنم

نام و نام خانوادگی: ایلیا فقیه میرزائی

مقطع و رشته تحصیلی:دوازدهم ریاضی

نام استان و شهر:  کرمان- سیرجان

میانگین تراز: 7126

از چه سالی عضو کانون بوده: سال ششم - نهم تا دوازدهم

چند آزمون شرکت کرده است: 50 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: فوق لیسانس ترجمه‌ی زبان انگلیسی و دکترای روانشناسی

شغل و تحصیلات پدر: کشاورز - فوق لیسانس کشاورزی 

مصاحبه‌گر: فاطمه ایلپور

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

دیگر کسی نیست که کانون را نشناسد. من از کلاس ششم به برای آمادگی ورودی آزمون تیزهوشان در کانون ثبت نام کردم


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

با امسال پنج سال در سال‌های ششم و نهم و دهم و یازدهم و دوازدهم

 

در چند آزمون اصلی شرکت کرده‌اید؟ 

۵۰آزمون اصلی 


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

توانستم طبق برنامه‌ی منظمی پیش برم و جایگاه خودم را در کل کشور تا حدودی بسنجم

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ 

معیارها این موارد است: 

من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

منابع من کانونی بود. 

یک دانش آموز کم غیبت بودم  و سعی می‌کردم که در آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت کنم و معمولا از برنامه‌ی کانون در بعضی دروس یکم جلوتر هستم و برنامه راهبردی را شخصی سازی می‌کنم و منابعم کانونی بود

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟

چون ‌آزمون‌ها به من کمک بسیاری می‌کردند و اگر یک آزمون را از دست می‌دادم در آن مبحث افت می‌کردم و از برنامه عقب می‌افتادم

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

در سال نهم و دهم که درس و مدرسه خیلی برایم اهمیتی نداشت، به نوعی تفریحی آزمون می‌دادم و ممکن بود غیبت هم کنم اما در باقی سال‌هایی که آزمون می‌دادم همواره پیوستگیم را حفظ کردم و این موضوع باعث پیشرفت من شد

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با آزمون دادن برنامه‌ی تحصیلی‌ام منظم‌تر و تواناییم در آزمون دادن قوی‌تر می‌شد و ایراداتم را می‌فهمیدم و سعی در بر‌طرف کردن آن‌ها می‌کردم و همچنین آزمون دادن خیلی به سرعت من در حل مسائل کمک کرد


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است،الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

سعی می‌کردم که شرکت کنم و از این به بعد نیز همواره شرکت می‌کنم به دلیل اینکه خودم را محک بزنم و ایراداتم را تا روز آزمون بعدی برطرف کنم

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

اگر پاسخ‌تان مثبت است، الف) انگیزه‌تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟ 

 بله به دلیل اینکه قبل آزمون همه‌ی مطالب یکبار برایم مرور شوند

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

فقط کارنامه‌ی اصلی

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

در هر درس برنامه‌ی متفاوتی داشتم به طور کلی سعی می‌کردم تا جایی می‌توانم با توجه به میل شخصیم و اطلاعاتی که از خودم در هر درس داشتم، برنامه‌ام را پیش ببرم ولی این خط قرمز را داشتم که هیچوقت از برنامه راهبردی کانون عقب نمانم

 

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله در شبکه‌های مجازی این مطلب را دیدم و مطالعه کردم

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

در هر درس روش منحصر به فرد خودم را دارم و هشتاد درصد بازیابی می‌کنم و بیست درصد حفظیات شیمی و فیزیک را دوباره‌خوانی می‌کنم


در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

تقریبا همه‌ی درس‌ها را بازیابی می‌کنم. فایده‌ای که دارد این است که درس‌ها عمیق‌تر در ذهنم ثبت می‌شوند

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

سوالات غلط و بدون پاسخ را اول بررسی می‌کنم و بعد از سوال‌هایی که درست پاسخ دادم. سوال‌هایی که بنظرم نکته‌ی خاصی دارند یا روش کوتاه‌تری برای پاسخ دادن به آن‌ها وجود دارد را بررسی می‌کنم

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

به طور کلی درسالی که گذشت در هر آزمون نسبت به آزمون قبل مقداری پیشرفت تراز داشتم ولی باز هم پیش می‌آمد که افت تراز داشته باشم و منطقی است که ناراحت بشوم ولی سعی می‌کردم زود خودم را پیدا کنم.دنبال ایراداتم می‌گشتم و برنامه‌ام را مقداری تغییر می‌دادم و البته خانواده هم مرا حمایت می‌کردند

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

همیشه خودم بر امور تحصیلی خودم کنترل داشتم ولی در بعضی موارد از مادرم مشورت می‌گرفتم

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

فیزیک و حسابان  در مدرسه ۱۹تا۲۰ و در آزمون‌ها بالای هشتاد درصد به طور میانگین می‌گرفتم. در فیزیک کلاس آنلاین می‌روم و زیاد تست می‌زنم. در درس حسابان خودخوان هستم و باز هم تست زیادتری حل می‌کنم

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در درس شیمی با تغییر معلم و منبع و افزایش تعداد تست سعی کردم درصد خود را بالاتر ببرم و با تست‌های زمان‌دار سرعت خود را بهبود ببخشم

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

درسال دهم خوب درس نمی‌خواندم. در سال یازدهم به طور میانگین ۴ ساعت می‌خواندم و از عید تا امتحان‌های خرداد ساعت مطالعه را به ۶ ساعت رساندم. از امتحان‌ها به بعد۷ ساعت و در تابستان ۹تا۱۰ ساعت مطالعه دارم و به طور کلی به جز کلاس‌ها بیشتر از هشتاد درصد صرف حل تست می‌شود و باقی صرف خواندن درسنامه یا جزوه معلم

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

عید و تابستان چون زمان بیشتری برای مطالعه داشتم و دغدغه‌ی مدرسه را نیز نداشتم و می‌توانستم طبق برنامه‌ای که دوست دارم پیش بروم

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

هرسه ولی بیشتر سنجشی چون می‌توانم خودم را با باقی کشور بسنجم

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟

بله

 آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

 بله  

 به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

ده تا

 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ الف) بررسی اشتباهات ب) بررسی سؤال‌های ساده 

بررسی اشتباهات


 نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

در مدرسه‌ی تیزهوشان سیرجان به دلیل جو رقابتی و سطح درسی نسبتا بالا خیلی در موفقیت من نقش داشت و همچنین وجود معلم‌های خوب، خیلی مفید بود.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

درس‌هایی که انتظار داشتم درصد‌های خیلی بالا کسب کنم. ایرادات هر درس را با اختصاص دادن وقت بیشتر، رفع می‌کنم

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

ناراحت می‌شوند ولی سعی می‌کنند که با من به خوبی رفتار کنند و من را حمایت کنند

 

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله. به طور منظم پر می‌کنم و باعث منظم‌تر شدن برنامه‌ی درسی‌ام شده است و می‌توانم آخر هر هفته خودم را ارزیابی کنم


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از کتاب‌های سه سطحی را استفاده می‌کنم و این کتاب‌ها برای جمع بندی عالی هستند و اگر آن‌ها را زمان‌دار حل کنند به سرعت تست‌زنی دانش آموز خیلی کمک می‌کند


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟1) قهرمان پیوستگی 2) قهرمان پیشرفت 

قهرمان پیشرفت

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

روش ضربدر و منها و استراتژی بازگشت را در تمام  طول سال استفاده می‌کنم

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

استفاده می‌کنم ولی زمان کمتری را به گوشی و فضای مجازی اختصاص می‌دهم و همان زمان هم معمولا دنبال چیز‌های جدید برای یاد گرفتن هستم

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟ 

از شرایط آزمون دور نشوم وبا آزمون دادن نیز مطالب برایم مرور شوند

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

یازدهم را در طول سال تحصیلی مطالعه کردم و در تابستان اغلب کتاب‌های سه سطحی مرور می‌کردم و پایه دهم را نیز از اول مطالعه ‌کردم

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

اینکه به درسی که می‌خوانم علاقه دارم و به خوبی آن را درک می‌کنم

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله. کار‌های زیادی انجام می‌دهم مثلا بازی با پی اس فایو داداشم ،دیدن فیلم و سریال، حرف زدن با دوستان و استفاده از فضای مجازی

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

قبل از مدرسه فقط شمردن تا صد را خانواده‌ام به من یاد داده بودند

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ 

بله-کتاب‌های داستان 

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

به طور کلی دوست های من قشرهای مختلفی از جامعه را شامل می‌شوند.با آن‌ها  درمورد مسائل درسی صحبت می‌کنیم و سوال‌های چالشی را برای هم می‌فرستیم و راه حل‌های مختلف خودمان را ارائه می‌دهیم و اکثر دوستانم وضعیت درسی بسیار مطلوبی دارند

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید

معلم‌های بسیاری به من کمک کردند چه در مدرسه و چه در خارج از مدرسه و از همه آن‌ها تشکر می‌کنم

Menu