دانشآموزان برتر در هفتهی آخر چگونه تورق سریع را انجام دادند؟ استراتژی این دانشآموزان در روز کنکور چه بود؟ این سوال خیلی از دانشآموزانی است که سعی میکنند با بهترین تدارک و آمادگی در جلسه کنکور حاضر شوند. خواندن این گزارشها را به یک یک شما توصیه میکنیم.

مهسا هادیان ، رتبه 139 تجربی منطقه 1، دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه اصفهان
در هفته آخر نکات مهمی که طی آزمونهای سه روز یکبار جمعآوری کرده بودم را مرور کردم. این نکات شامل نکاتی که در آزمونها به آن برخورده بودم، نکات جدید که قبلا ندیده بودم و بیدقتیهایی که در آزمونها داشتم، بود. برای درس زیست کتاب درسی را ورق زدم و به شکلها دقت زیادی داشتم. البته وسواس به خرج نمیدادم که نکات خیلی زیاد باشد و مهمترها را میخواندم. برای درس فیزیک و ریاضی یک نگاه سریع به فرمولها داشتم و یک نمونه سوال شامل 30 تست کار کردم، این سوالات همه سطحها و همه مباحث را پوشش میداد. برای درس شیمی تورق سریع کتاب درسی را داشتم تا مطالب حفظی برایم یادآوری شود.
دانشآموزان نسبت به اتفاقات غیرمنتظره در روز کنکور باید انعطافپذیر باشند. در جلسه کنکور اگر اتفاق غیرمنتظرهای بیافتد برنده کسی است که با آن شرایط کنار بیاید.
در جلسه با یکی از مراقبین سر تغذیه دچار چالش شدم که البته حل شد ولی توصیه میکنم بچهها وارد چالش نشوند. من در دوران جمعبندی روش سه روز یکبار را در شرایط مختلف مانند روبروی کولر، شرایط گرم و ... شبیهسازی کرده بودم تا در جلسه کنکور با هر شرایطی کنار بیایم.
همچنین برای مدیریت موارد خاص مثل مواجهشدن با سطح دشواری سوالات، از قبل برنامهریزی داشته باشند. مثلاً اگر فیزیک نقطه قوت دانشآموز است و روی پاسخگویی به آن حساب کرده و انتظار خیلی بالایی دارد ولی در جلسه با سطح دشوار سوالات مواجه میشود، نباید بههم بریزد و بهتر است زمان را مدیریت کند و وقت بیشتر برای آن درس نگذارد.

فاطمه نوروزی ، رتبه 400 انسانی منطقه 3، دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگيان
در طول سال موقع خواندن کتاب درسی قسمتهای مهم را نشاندار میکردم. همچنین در تست زنی نکات مهم را کنار کتاب درسی نوشته بودم و در تورق سریع این نکات ریز و مهم را به همراه خلاصه نویسیهایی در طول سال آماده کرده بودم، میخواندم. روز قبل کنکور خیلی کم درس خواندم و بیشتر استراحت کردم، تا در روز کنکور آماده و سرحال باشم.
من فکر میکردم کنکور ساعت 8 آغاز میشود ولی 8.30 شروع شد و مدیریت زمان من بههم ریخت. برای حفظ آرامش ساعت خودم را روی ساعت 8 تنظیم کردم و با برنامه خودم پیش رفتم. من همراه خودم یک بطری که آب با نبات زعفرانی درست کرده بودم را بردم و از آن مینوشیدم . با اینکه تغذیه برده بودم ولی فرصت نکردم بخورم و درگیر حل سوال بودم و این نوشیدنی برایم خوب بود.

صهیب جوهری ، رتبه 37 ریاضی منطقه 3، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر
در هفته آخر من همان چیزی که از معلمها پرسیده بودم و کانون هم گفته بود، اجرا کردم. برای هفته آخر از قبل تعیین کرده بودم که غیر از عمومیها، هر روز کدام درس را در برنامه داشته باشم وکتاب را ورق بزنم و دقیقا طبق آن برنامه جلو رفتم. همچنین آزمونهای جامع کانون را مرور میکردم. در واقع هفته آخر، ریکاوری قبل کنکور بود.
برای درس فیزیک از کتاب فیزیک دهم تا دوازدهم، ابتدا هرچه نکات یادم میآمد، مانند فرمول و نکات، بدون مراجعه به کتاب درسی برای خودم مینوشتم و سپس نوشتهام را با کتاب درسی مقایسه میکردم تا ببینم اگر نکته یا موردی را جا انداختهام، از کتاب درسی مرور کنم.
برای درس ریاضی چون کمی در آن مشکل داشتم، ترجیح دادم دو آزمون مشخص کرده و آنها را کار کنم. این آزمونها یکی کنکور سالهای قبل بود و دیگری یکی از آزمونهای جامع کانون، که هر دو را تمرین و مرور کردم.
روز قبل از کنکور، در کنکور هنر شرکت کردم. در راه برگشت از کنکور با دوستانم تصادف کردیم و تا شب درگیر بیمارستان بودم و مسکن خوردم و برنامه روز قبل از کنکورم دقیق اجرا نشد. البته با وجود سردرد توانستم جلسه آزمون را مدیریت کنم، چون قبلا در منزل خیلی تمرین کرده بودم. من در منزل شبیهسازی کامل آزمون را داشتم؛ با لباس بیرون روی تک صندلی راس ساعت 8 آزمون میدادم و این تبدیل به عادت شده بود. توصیه میکنم دانش آموزان حتما همراه کسی یا اولیای خود به حوزه بروند. خوراکی همراه داشته باشند و لباس مناسب و راحت بپوشند.
کنکور اصلاً فضای متفاوتی ندارد و دقیقاً مثل آزمونهای کانون است و میتوانند برنامههایی که تمرین کرده و عادت دارند را پیادهسازی کنند. به نظرم این موارد مهم هستند: مدیریت پاسخبرگ، تکنیکهای مدیریت زمان و گذر از سوالات سخت و کنترل استرس.
