گفتگو با رقیه بحرینی ; از هشتم تا قبولی تیزهوشان

سال پیش که قصد داشتم در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان شرکت کنم، سعی کردم که بیشترین استفاده از نوروز را ببرم، چون در نوروز مدرسه نمی‌رویم و راحت‌تر می‌توانیم روی تست زدن تمرکز کنیم.

گفتگو با رقیه بحرینی ; از هشتم تا قبولی تیزهوشان

 رقیه بحرینی

پایه : دهم تجربی

نام شهر و استان:  بندرعباس ، هرمزگان

تعداد سال های حضور در کانون : 3 سال 

تعداد آزمون : 109 آزمون 

شغل و تحصیلات مادر: کارشناسی تربیت معلم ، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: کارشناسی ایمنی صنعتی ،کارمند شرکت فولاد خلیج فارس

مصاحبه کننده : مهدیه خرمی 

 

آیا از کتاب نوروز در سال های قبل و امسال استفاده می کنید؟ 

بله، یکی از اصلی ترین بخش های برنامه ریزی نوروز من کتاب نوروز و زمان بندی تست های آن بود.

 

سال های قبل برنامه شما در دوران طلایی چه بود؟

 سال پیش که قصد داشتم در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان شرکت کنم، سعی کردم که بیشترین استفاده از نوروز را ببرم، چون در نوروز مدرسه نمی‌رویم و راحت تر می‌توانیم روی تست زدن تمرکز کنیم.

 

امسال برای دوران طلایی عید چه تصمیم و برنامه ای دارید؟

 امسال دو روز از تعطیلات سیزده روزه عید را استراحت داشتم، ولی در یازده روز دیگر برنامه ی مستمری داشتم و کاملا به آن پایبند بودم. بیشتر می‌خواستم در این دوران نقاط ضعفم را برطرف کنم و رفع اشکال انجام بدهم.


آیا در دوران طلایی عید تفریح هم داشتید؟

 البته یکی از قانون های برنامه ریزی من در هر زمانی، داشتن زمان تفریح در برنامه ریزی بوده است. چون وقتی فعالیت های مورد علاقه خودم را انجام می‌دهم، باعث می‌شود که راحت تر و پر انرژی تر به ادامه ی درسم برسم.


شرایط خانه برای مطالعه شما در نوروز چگونه بود؟ 

با اینکه مهمان در خانه رفت و آمد داشت، ساعات مطالعه ام را در اتاقم سپری می‌کردم و پدر و مادرم سعی می‌کردند فضای آرام و راحتی برای من فراهم کنند.


چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟ 

من به شخصه اعتقاد دارم موفقیت هر فرد در پیوستگی کاری است که انجام می‌دهد، برای همین همیشه سعی کردم در تمام آزمون ها شرکت کنم و حضور داشته باشم.

 

آیا در این سال‌ها در آزمون‌های کانون غیبت کرده‌اید؟ چند آزمون دلیل غیبت شما چه بوده است؟

 به یاد نمی آورم تا بحال در آزمونی شرکت نکرده باشم ، همیشه سعی کردم پیوستگی خودم را در آزمون ها حفظ کنم.

 

آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمون‌های هدیه، هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت کرده‌اید؟ 

بله، آزمون های مکمل در واقع پیش زمینه ای برای نتیجه ی بهتر برای آزمون اصلی است. من از آزمون هدف گذاری به عنوان سکوی مقایسه استفاده می‌کردم تا متوجه شوم که در هفته ی دوم روی چه درس هایی تمرکز کنم.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟

 معمولا سعی می‌کردم به محض اینکه پاسخ نامه را از سایت دریافت کردم، تحلیل را انجام دهم، ولی اگر وقت نمی‌شد، نهایتا شنبه یعنی روز بعد از آزمون انجام می‌دادم.


روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

 اول اشتباهات ساده ام را بررسی می‌کردم و در صورتی که در یادگیری اشکال داشتم ، حتما در هفته ی اول آن قسمت های ساده تر را رفع اشکال می‌کردم و  بعد سراغ اشتباهات سخت تر می‌رفتم و سعی می‌کردم که اول یک دفعه دیگر سوال را حل کنم و در صورتی که درست حل می‌کردم و نکته جدیدی در آن می‌دیدم، آن سوال را در خود آموز یادداشت می‌کردم. بعد سراغ سفید ها می رفتم و بررسی می‌کردم که آیا این مبحث را نخواندم و متوجه نشدم یا سوال وقت گیر بوده، بعد از آن هم به سراغ سوال های صحیحی که طرح نو داشتند یا نکته ی جدیدی در آن پیدا می‌شد می‌رفتم و مهم ترین ها را در خود آموز یادداشت می‌کردم.


آیا کتاب خودآموزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کردید؟

 بله، بعد از تحلیل هر آزمون سوالات مهم و نکته دار را در آن وارد می‌کردم و زمان هایی که در مدرسه امتحان داشتم یا آزمون کانون داشتم، به عنوان نمونه سوال استفاده می‌کردم.


آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟ 

بیشتر اوقات بله، ولی در صورتی که هماهنگ نبود، سعی می‌کردم بعضی از کارهای مدرسه را در خود مدرسه انجام بدهم، مثلا در زنگ های تفریح، تمرینات عربی یا ریاضی حل می‌کردم و یا  سعی می کردم در کلاس مطالب درس را یاد بگیرم و بفهمم.  حفظ کردن همیشه باعث می‌شد که نکات مهم را فراموش کنم، برای همین همیشه تلاش می‌کردم آن مبحث را بفهمم.

 

اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟

بیشتر در ایستگاه های جبرانی، البته آن قسمت هایی که به بودجه‌بندی نرسیده بودم بعد از مطالعه، از سوالات آزمون به عنوان نمونه سوال استفاده می‌کردم.


در سال نهم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

روزهای تعطیل پنج و نیم الی شش ساعت ، روز های مدرسه چهار و نیم الی پنج ساعت درس می خواندم.


آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟

 بله، حدودا یک ساعت یا یک ساعت و نیم بیشتر درس می‌خواندم.


تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟ 

مسلما خیلی زیاد، چون تلاش مستمر و به اندازه ی کافی برای رسیدن به هدف باعث می شود که احتمال رسیدن به آن هدف خیلی بیشتر از زمانی شود که هیچ تلاشی برا آن نکردید.

 

یک تجربه که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، برای دوستان خود بگویید.

 اینکه باید وقتی درس های مدرسه را می‌خوانید، به صورتی بخوانید که انگار برای آزمون می‌خوانید. در واقع باید درس های مدرسه را مفهومی و عمیق بخوانید تا مجبور نباشید جداگانه ساعاتی را برای مطالعه دروس برای آزمون صرف کنید. هر چقدر تست بیشتر حل کنید، باعث می‌شود با نمونه های مختلف سوال آشنا شوید و کم‌کم تکنیک های تست زنی هم یاد بگیرید.

 

از چه منابع و کتاب‌هایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟ 

از کتاب های سه سطحی و آبی و اشتباهات متداول.

 

برای استعداد تحلیلی از چه کتابی استفاده می‌کردید؟ 

از کتاب هوش کلامی و غیر کلامی کانون قلم چی.

 

درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟ 

سعی می‌کردم سوالات زیادی از هر مبحث حل کنم تا روش کار را یاد بگیرم و کم کم تست سرعتی و زمان دار می‌زدم.


هر روز معمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و‌ چقدر تست تمرین می‌کردید؟

حدودا یک و نیم الی دوساعت وقت می گذاشتم.


چگونه بین مطالعه‌ی درس‌های مدرسه و درس استعداد تحلیلی(هوش) تعادل را حفظ می‌کردید؟

 سعی می‌کردم در روزهای تعطیل یا روزهایی که درس کمتری داشتم، بیشتر روی استعداد تحلیلی تمرکز کنم.


کدام درس‌ها جزو نقاط قوت شما هستند؟ روش مطالعه‌ی شما در این درس‌ها چگونه بود؟

درس ریاضی و فارسی ،  درس ریاضی را سعی می‌کردم سر کلاس بفهمم و اگر ابهامی به وجود می آمد، سر کلاس رفع می‌کردم تا بعدا به مشکل نخورم و معمولا وقتی درسی را برای یکی از دوستانم توضیح می‌دادم، خودم راحت تر می‌فهمیدم.


دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کردید؟ دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به شما می‌کرد؟

بله، دفتر برنامه باعث می‌شد که نظمی در ساعات و روش درس خواندنم به وجود بیاید تا هنگام درس خواندن دچار سردرگمی نشوم.

 

آیا پدر و مادرتان کانونی بودند؟ یا از قبل با کانون آشنا بودند؟ چگونه؟ 

خیر، ولی عموی من بعد از اینکه در مورد شرکت در آزمون های آمادگی استعدادهای درخشان با ایشان مشورت کردم، پیشنهاد کرد به خاطر جامعه آماری بالای کانون و سطح خوب سوالات، در این آزمون ها شرکت کنم.


پدر و مادر در مسیر قبولی آزمون تیزهوشان چگونه به شما کمک می‌کردند؟

 سعی می‌کردند هر کتاب تستی که نیاز داشتم برایم فراهم کنند و در خانه نیز فضای آرامی برای درس خواندنم مهیا می‌کردند.


آیا در امتحانات نیم‌سال اول تمرین تستی هم داشتید؟ تست جدید می‌زدید یا تست‌های نشان‌دار را کار می‌کردید؟ 

بله، من از سال هشتم تست زدن را شروع کردم تا با روش های تست زنی آشنا شوم، و نیمه اول سال نهم هم خیلی تمرین تستی انجام دادم، در نیمه اول تست های جدید و بعد از عید، تست های نشان دار کار می‌کردم .


هدف شما از اینکه دوست داشتید در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟ 

دوست داشتم با کسانی که از لحاظ درسی با من هم سطح هستند تحصيل کنم و جو آموزشی خوبی در مدرسه ام وجود داشته باشد، برای همین تمرکزم را روی قبولی در مدارس تیزهوشان گذاشتم.

 

دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

 بله، من قالی و گلیم بافی و تا حدودی نقاشی انجام می‌دهم.


با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه با خودتان رقابت می‌کردید؟ 

بیشتر با خودم رقابت می کردم ، ولی سعی می‌کردم سطحم را از بقیه دوستانم بهتر کنم. هر دفعه با توجه به نمره ترازی که به دست می آوردم، به خودم قول می‌دادم که دفعه بعد صد تا دویست تا رشد داشته باشم و معمولا این روش برای پیشرفتم موثر بود.

 

Menu