گفت‌و‌گو با امیرحسین اسلامی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی

گفت‌و‌گو با امیرحسین اسلامی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی از قشم

گفت‌و‌گو با امیرحسین اسلامی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: امیرحسین اسلامی

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: قشم، هرمزگان

میانگین تراز: ۷۸۰۰

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: کلاس ششم، کلاس هشتم تا دوازدهم

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس مامایی

شغل و تحصیلات پدر: پزشک

مصاحبه کننده: اعظم معصومی


  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

مادرم در سال ششم مرا در کانون ثبت نام کرد.

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

آزمون های کانون مثل یک نیروی محرکه ای برای درس خواندن من بود. مخصوصا در سال های پایین تر.

  1. چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

آزمون های کانون برای من هدف های کوتاه مدتی ایجاد می کرد که مرا برای هدف بلند مدت و اصلی که کنکور بود آماده می‌کرد و برای من انگیزه ایجاد می کرد.

  1. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

من از کودکی خودم کارهایم را انجام می دادم و خودکفا بودم و پدر و مادرم فقط به من انگیزه می دهند و مرا تشویق می کنند و دورادور حواسشون هست و دخالت خاصی نمی کنند. نه فقط در درس هایم بلکه در تمام کارهای زندگیم.

  1. آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

بله. آزمون هدف گذاری را چهارشنبه یا پنج شنبه قبل از آزمون انجام می دهم. آزمون مشابه پارسال هم بعد از آزمون هدف گذاری در روز پنج شنبه قبل از آزمون حل می کنم.

  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

تمرکز اصلی من بیشتر روی کارنامه عادی هست ولی کارنامه اشتباهات، کارنامه نوسانی و کارنامه پروژه ای را هم چند وقت یک بار چک می کنم.

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

تا پایه یازدهم طبق بودجه و برنامه راهبردی درس می خواندم اما در سال دوازدهم فیزیک دوازدهم را در تابستان یک بار کامل خواندم و در طی سال با آزمون ها مرور می کردم. درس ریاضی هم تا کنکور دی به طور کامل یک دور خواندم و در نیمسال دوم با آزمون ها مرور می کنم. اما برای درس های زیست و شیمی طبق بودجه کانون درس می خواندم.

  1. کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

فیزیک درسی است که نقطه قوت من هست. پایه قوی که از پایه نهم داشتم به من خیلی کمک کرد. هم چنین علاقه من به درس فیزیک باعث شد که اولین درسی که در سال کنکور شروع کردم درس فیزیک بود و تقریبا کل فیزیک دوازدهم را یک ماهه در تابستان قبل کنکور خواندم. در این درس متن کتاب خیلی اهمیتی ندارد و حل تست های مختلف و با تنوع خیلی اهمیت دارد (مانند ریاضی). هم چنین استادی که داشتم در این درس به من خیلی کمک کرد. کتاب سه سطحی فیزیک کانون هم کتاب خوبی است.

  1. در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

امسال تقریبا در درس هایم تعادل را برقرار کرده بودم ولی در پایه دهم در درس زیست چون درس حفظی بود مشکل داشتم و با تمرین و استمرار در این درس درصدم را بالا بردم. برای مرور زیست دهم و یازدهم خواندن متن کتاب و توجه خیلی زیاد به شکل ها اهمیت زیادی دارد. اما برای پایه دوازدهم تست کمک خوبی به یادگیری می کند. تست زنی در این درس اهمیت زیادی دارد و تجربه تست زنی باعث می شود که نوع سوال و روش ها و تله های سوال را بعد از مدتی تشخیص بدهیم. 

  1. روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

زمانی که برای درس خواندنم می گذارم متغیر است و برنامه خیلی منظمی ندارم. ولی حدودا در روزهای مدرسه ۵_۶ ساعت و در روزهای تعطیل ۱۰_۱۱ ساعت درس می خوانم. البته بعضی مواقع در زمان های بیکاری آزمون هایی را حل می کنم و این را جزو ساعات مطالعه خودم حساب نمی کنم.

  1. در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

همه درس ها برایم مهم هستند و سعی می کنم دلیل سوالات غلطی که اکثرا حواسم نبوده و غلط جواب دادم را بررسی کنم. ولی انتظارم از خودم در درس فیزیک و ریاضی بالاتره.

  1. آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

بله. اصولاً افتی ندارم ولی اگر پیش بیاید زیاد دخالتی نمی کنند و سعی می کنند انگیزه و امید بدهند.

  1. کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟

کتاب های ریاضی و فیزیک سه سطحی کانون 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟ 

سعی می کنم روال نیمسال اول را ادامه دهم.

  1. فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

استرس نداشتنم در حین آزمون و قبل از آن به من خیلی کمک می کند که بهترین عملکرد خودم را داشته باشم و اگه به این فکر کنیم که هدف اصلی و بلند مدت ما کنکور است، استرس ما کمتر می شود. و من تمام سعیم رو می کنم که خودم رو به بودجه برسانم و عقب ماندگی نداشته باشم.

  1. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

بله. بعضی مواقع با دوستانم بیرون می روم و در روزهای مدرسه حدودا تا ۵ خواب هستم.

  1. آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله. خواندن و نوشتن را مادرم قبل از کلاس اول به من یاد داد.

  1. قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

بله. امسال خیلی زمان خواندن کتاب های غیردرسی ندارم ولی در کل شعرهای شاهنامه فردوسی و گلستان و دیوان حافظ را خیلی دوست دارم و رمان های زیادی هم خوانده ام.

  1. آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

سعی می کنیم اگر در قسمتی مشکل داشتیم به همدیگر کمک کنیم و مشورت کنیم. ولی خودم به تنهایی درس می خوانم و به نظرم هر کسی روش های خودش را دارد و به تنهایی بهتر میشه درس خواند.

اگر آزمونی بر خلاف انتظار شما بود و افت پیدا کردید چه واکنشی دارید؟ برای جبران آن چه کار می کنید؟

خیلی استرس نمی گیرم و ناراحت نمی‌شوم و خودم می‌دونم که اون مبحث را بلد بودم یا اشکال داشتم و نیاز به تمرین دوباره دارد و حس درونی خودم برایم مهمه و در نهایت این مهمه که من تلاش خودم را کردم. تحلیل آزمون های جامع و مهم برایم اهمیت زیادی دارد. مثلا  تحلیل آزمون قبل کنکور دی حدود ۲_۳ برابر زمان خود آزمون طول کشید و سوال های مهم را بررسی کردم و هم زمان با آن کتاب را هم بررسی کردم.

اولین و آخرین ترازتان در این سال ها چگونه بوده؟

ترازم اصولاً از اواسط یازدهم بالای ۷۰۰۰ بوده.

تکنیک و روش خاصی برای درسی دارید که آن را پیشنهاد کنید؟

شیمی درس خیلی مهمی برای من است و با توجه به این که این درس ترکیبی از حفظیات و مسائل مفهومی و محاسباتی است باید تعادل را بین همه این درس ها برقرار کرد. پایه قوی در این درس به خصوص حل مسائل کمک زیادی می‌کند. در این درس برخلاف فیزیک متن کتاب و هم چنین تمرینات کتاب درسی هم اهمیت زیادی دارد و برای حفظیات باید آن را مرور و بررسی کرد. تست زنی برای مسائل کمک زیادی می‌کند و اگر سوالی را اشتباه پاسخ دادید آن را دوباره حل کنید.

گفت‌و‌گو با امیرحسین اسلامی؛ دانش‌آموز برتر دوازدهم تجربی

به نظرت مهم ترین ویژگی شما چه بود که باعث شد به این تراز برسید؟

استرس ندارم و به نظرم یکی از دلایلی که دانش آموزانی که با این که ساعت مطالعه بالایی دارند نتیجه خوبی نمی گیرند این است که استرس کارشون را خراب می‌کنه. هم چنین امید و انگیزه بالایی دارم و به هدف بلند مدت خود که کنکور است فکر می کنم. سعی می کنم در درس خواندنم بازدهی بالایی داشته باشم و اگر درس خواندن را شروع کنم اساسی و با بازدهی بالا درس می‌خوانم.

 

Menu