درس 9-10-11 - فارسی هفتم- درسنامه و تست- الهه پروری

درس 9-10-11 - فارسی نهم- درسنامه و تست- الهه پروری درس 9-10-11 - فارسی نهم- درسنامه و تست- الهه پروری

درس 9-10-11 - فارسی هفتم- درسنامه و تست- الهه پروری

دانش آموزان عزیز سلام





من الهه پروری فارغ التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه تهران هستم.
درس 9-10-11 - فارسی هفتم- درسنامه و تست- الهه پروری


⭕درس9

املای واژه های مهم:

 امام محمّد تقی علیه السّلام_ نصیحت آمیز_ محبّت‌آمیز_ قرائت_ نشاط و خرمی_ وظایف_ اطاعت_ غنیمت_ راضی_ احترام زیاد بگذارید_ سعادت و ترقی_ علامه_ بیزاری و تنفّر_ گشت و گذار_ حل مسائل ریاضی_ ضریح_ اخلاص_ همت بلند_ دارالشّفا_ حجره_ نصیب

 

 استاد محمد تقی جعفری: در خانواده‌ای فقیر در شهر تبریز به دنیا آمد. هنگامی که می خواست به کلاس ششم برود مجبور به ترک تحصیل شد و یک سال و نیم در یک مغازه کفاشی شاگردی کرد و به کمک یکی از استادان خود راهی نجف شد. در ۲۳ سالگی به درجه اجتهاد رسید و پس از ۱۱ سال به ایران بازگشت. از استاد جعفری کتاب‌ها و آثار علمی فراوانی درباره نهج البلاغه، مثنوی مولوی و موضوعات دیگر بر جای مانده است.

مُسند: صفت یا حالتی است که آن را به نهاد نسبت می دهند.

به فعل هایی که مسند می‌پذیرند فعل های اسنادی می‌گویند.

روش پیدا کردن مسند: به اول فعل اسنادی "چگونه؟" یا "چیزی" اضافه می‌کنیم و مسند را به دست می‌آوریم؛ مانند: عرفان و خداشناسی در آثار فارسی شاعران قرن ششم جلوه گر شد چگونه شد جلوه گر شد.

 نکته: به فعل اسنادی، فعل ربطی هم می‌گویند و به جمله ای که فعل اسنادی داشته باشد جمله اسنادی می گویند.

نکته: اگر فعل است، هست، نیست، بود به معنی وجود داشتن برای اشیا یا حضور داشتن برای انسان به کار روند فعل اسنادی نیستند؛ مانند: او خوشحال است: است فعل اسنادی می باشد چون که خوشحال به او نسبت داده شده.

 او در خانه است: است به معنی وجود داشتن می باشد بنابراین فعل اسنادی نیست.

اگر فعل "گشت" و "گردید" به معنی چرخیدن باشد فعل اسنادی نیست؛ مانند: هواگرم گشت: گشت فعل اسنادی است چون که گرم به هوا نسبت داده شده.

او تمام شهر را گشت: گشت به معنی چرخید است؛ بنابراین فعل اسنادی نیست.


✅ بقیه جزوه در فایل ضمیمه آمده است. 


---------------------

تست

1* در کدام گزینه یک فعل ماضی و یک فعل مضارع دیده نمی‌شود؟ (تالیفی/متوسط)

الف) او وقتی شعرهای پروین را می خواند می گفت: «آفرین»

ب) رام تو نمی شود زمانه      رام از چه شدی رمیدن آموز

ج) مهم این است که در برابر سختی ها تسلیم نشد.

د) این شعرها به اندازه ای جالب و پر معنا شده اند که خواننده را به شگفتی وا می دارند.


 2* چندتا از واژه‌های زیر نادرست معنا شده‌اند؟ (تالیفی/آسان) "چمیدن": با ناز و تکّبر راه رفتن/ "تحسین": آفرین گفتن/ "نظیر": برتر/ "نابغه": تیزهوش/ "فراغت": دوری/ "رزق": دورویی/ "خُرد": کوچک"

الف) 1                             ب) 2                              ج) 3                           د) 4


3*کدام گزینه از موضوعات قالب «قطعه» است؟ (تالیفی/آسان)

الف) مفاهیم اجتماعی، هنری، فلسفی

ب) پند و اندرز، حکمت و عرفان

ج) پند و اندرز، مسائل اخلاقی و اجتماعی

د) مسائل عرفانی، ستایش و وصف طبیعت


 4*واژه صحیح را انتخاب کنید و آن را در جای خود بنویسید. (تالیفی/متوسط)

گاهی به آرامی آنان را پایین می‌آورد و از  سجده ......... و اجازه نمی‌داد کسی جز در مقام ........... در حضور او از دیگری بد بگوید.

الف) برمی خاست – دادخواهی             ب) بر می خواست - دادخواهی

ج) بر می خاست – دادخاهی                   د) بر می خواست - دادخاهی


5* کدام یک از فعل های زیر ماضی است؟ 

الف) می گذرند             ب) می نشینیم              ج) خرید                 د) بیایند 


 6* در جمله «صدا آرام و ضعیف بود و بیشتر، مانند ناله بود» کدام آرایه وجود دارد؟

الف) کنایه                    ب) تشبیه                     ج) تشخیص             د) تضاد


7* معنی واژه های (متواضع، مکث، خصلت) به ترتیب در کدام گزینه صحیح است؟

الف) متکبر - سکوت – ویژگی                     ب) مغرور - درنگ – خوی

ج) فروتن - سکون – نیکی                           د) فروتن - درنگ - خوی


---------------------

✅ جواب تست ها در فایل ضمیمه آمده است. 



فایل های ضمیمه

Menu