گفت‌و‌گو با آیناز امیدی ؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

تقریبا بیشتر دانش آموزان مدرسه در آزمون قلم چی شرکت می‌کردند و به همین خاطر اهمیت آزمون دادن در پیشرفت بچه‌ها معل

گفت‌و‌گو با آیناز امیدی ؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

آیناز امیدی

پایه : دهم تجربی

نام شهر و استان: شیراز ، فارس

میانگین تراز نهم : 6438  

تعدا سال های حضور درکانون : 2 سال 

تعداد آزمون : 20 آزمون 

مصاحبه گر : الهام چنگیزپو


  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

تقریبا بیشتر دانش آموزان مدرسه در آزمون قلم چی شرکت می کردند و به همین خاطر اهمیت آزمون دادن در پیشرفت بچه ها معلوم بود . من به پیشنهاد یکی از دوستانم در کانون ثبت نام کردم .


  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

 با شرکت در آزمون ها بیشتر با فضای آزمون ها آشنا می شدم . حل کردن سوالات در زمان مشخص و فضایی شبیه به آزمون بسیار کمک کننده برای آزمون های بزرگی مانند تیزهوشان است . البته درس خواندن طبق  برنامه راهبردی و تحلیل آزمون ها و یادداشت نکات جدید سوالات نیز باعث پیشرفت تحصیلی  می شود.


  1. آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

نمی توانم بگویم همیشه ولی در زمان هایی که فرصت کافی را قبل از آزمون دارم در این آزمون ها شرکت می کنم تا هم یک جمع بندی باشد و هم بیشتر با سبک سوالات کانون آشنا شوم. 


  1. از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید؟ 

کارنامه اصلی ، زیرا درصد هایم را به طور کلی مشخص می کند و  پیشرفت یا افت  در دروس را بهتر نشان می دهد. 

همچنین کارنامه اشتباهات هم برای جمع آوری سوالاتی که قادر به پاسخگویی آنها نبوده ام کاربردی است. تا بتوانم سوالات را دوباره مرور کنم.


  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

سعی می کنم برنامه و دروس مدرسه را با بودجه بندی برنامه راهبردی هماهنگ کنم و آنها را در یک راستا پیش ببرم.


  1. کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟

معمولا درس ریاضی و اگر بخواهم درباره سال قبل بگویم درس علوم جزو نقاط قوت من می باشد. 

ریاضی و بخش هایی از علوم کاملا مفهومی هستند و اغلب سعی می کنم آنها را در کلاس متوجه شوم . وقتی مفهوم را متوجه شویم  برای درسی مثل ریاضی کافی  است که چند تست و سوال مختلف را حل کنیم که با حل آنها ذهن برای حل سوال هایی که نیاز به خلاقیت دارند آماده  شود.

معمولا در درس ها نمره ی کامل را در مدرسه کسب می کنم .


  1. در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

 در درس فارسی به طور کلی خیلی قوی نبودم اما با مفهومی کار کردن و البته حل آزمون های سطح بالا و سوالات مختلف باعث شد که در آزمون تیزهوشان سوالات فارسی آسان ترین سوالات برایم باشند.


  1. روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

بستگی دارد که برای آن روز چه کارهایی داشته باشم اما من معمولا سعی می کنم درس ها را  عمیق و مفهومی بخوانم .  اگر بعد از انجام کارهای مدرسه فرصت داشته باشم چند ساعتی را تست کارمی کنم . معمولا آخر هفته ها مطالع ام بیشتر است. در زمانی که نزدیک به آزمون تیزهوشان بودم وقت بیشتری را برای درس  خواندن و به خصوص تست اختصاص می دادم.

  1. -در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

ریاضی و زیست که درس های مهمی برایم هستند.

برای رفع ایراداتم معمولا اول خودم سعی می کنم که آن را حل کنم اما اگر نتوانستم به دبیر مربوطه مراجعه می کنم.

 

  1.  آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟

بله  مادرم  بیشتر کارنامه من را می بینند . در صورت افت در آزمون ها سعی می کنند به من آرامش بدهند به دلیل اینکه من خودم خیلی حساس هستم و استرس می گیرم . با دلگرمی های ایشان با آرامش بیشتری در آزمون ها شرکت می کنم .


چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟

ورود به مدرسه تیزهوشان تازه شروع مسیرکنکور است که همه دانش آموزان برای موفقیت در آن تلاش می کنند .ادامه دادن این آزمون ها آمادگی را برای کنکورافزایش می دهد. همچنین رقابت در مدرسه را نیز افزایش می دهد .


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دادید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟

سعی می کردم همان جمعه انجام دهم  چون واقعا زمان کمتری را از من می گرفت زیرا هنوز سوالات در ذهنم بودند .اما گاهی اوقات که فرصت  نمی کردم در طول هفته انجام می دادم.

 روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

همه ی سوالات را یک باردیگر حل می کردم حتی سوالاتی که پاسخ درست داده بودم و اگر نکته خاصی درسوالات می دیدم آنها را یادداشت می کردم .  سوالاتی که پاسخ اشتباه دادم را نیز یادداشت می کردم تا در زمان مناسب دوباره آن ها را حل کنم . 


 آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟

معمولا بله  هماهنگ بودم مطمئنا وقتی برای آزمون ها و درس های مدرسه آمادگی داشته باشیم  و دروس را مطالعه کنیم قطعا برای این آزمون ها نیز آمادگی نسبی را داریم.

 

 اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نمی‌رسیدید چگونه جبران می‌کردید؟

با انجام آزمون های مشابه پارسال سعی می کردم یک جمع بندی کلی داشته باشم.

 

 آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خواندید؟ چقدر؟

بله نسبت به روزهای مدرسه  وقت بیشتری داشتم و به همان نسبت ساعات مطالعه ام هم بیشتر می شد.


 در انتها نکته ای هست که بخواهید بیان کنید؟

آزمون دادن خیلی به آمادگی ما برای آزمون های بزرگ تر کمک می کند . افرادی که مثل من  استرسی هستند  باید سعی کنند آزمون را فقط پله ای برای رسیدن به موفقیت در نظر بگیرند و با دیدن نتیجه یک یا دو آزمون ناامید نشوند و با تلاش بیشتر ادامه دهند .

 

Menu