خلاصه نکات درس پنجم جامعه شناسی یازدهم-درسنامه- آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم خلاصه ای از مهمترین نکات درس پنجم جامعه شناسی یازدهم را برای شما بیان کنیم. امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شود.

خلاصه نکات درس پنجم جامعه شناسی یازدهم-درسنامه- آیدا علی بخشی

سلام به همه دوستان!

در این مطلب قصد داریم خلاصه ای از مهمترین نکات درس پنجم جامعه شناسی یازدهم را برای شما بیان کنیم.

 امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شود.

خلاصه نکات درس پنجم جامعه شناسی یازدهم-درسنامه- آیدا علی بخشی




آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته ی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو- کنکور انسانی 1400



کاربرد تمثیل در علوم اجتماعی: شناسایی و معرفی پیچیدگی ها و ظرافت های زندگی فرهنگی و اجتماعی.

مثلا: در صورت تشبیه فرهنگ به انسان، عقاید و ارزش ها، روح انسان هستند و نماد و هنجار ها جسم.


عقاید و ارزش ها در پاسخ به پرسش های اساسی جلوه گر میشوند، مثل پرسش های هستی شناسانه، انسان شناسانه یا معرفت شناسانه.


ویژگی های سکولاریسم:

•معطوف بودن تمام ظرفیت های آدمی به آرمان های دنیوی

•به فراموشی سپرده شدن ابعاد معنوی وجود انسان

•در خدمت قرار گرفتن ابعاد معنوی وجود انسان به صورت گزینشی



اومانیسم چیست؟

اومانیسم مهمترین ویژگی انسان شناختی فرهنگ معاصر غرب و به معنای اصالت انسان دنیوی و این جهانی است.

اومانیسم از نتایج منطقی سکولاریسم است.

انسان چه هنگامی به خلافت و کرامت دست می یابد؟ هنگامی که به ابعاد مادی خود محدود نشود و هرچه می تواند به خدا نزدیک شود.

اگر انسان به ابعاد مادی خود محدود شود، چه اتفاقی می افتد؟ گمراه می شود و حیاتی حیوانی یا پست تر خواهد داشت.


هنر قرون وسطی بر بعد معنوی و آسمانی انسان تاکید داشت و نقاشان چهره انسان های اسوه را در هاله ای از قداست ترسیم می کردند.

هنر مدرن بر بعد جسمانی و زیبایی های بدنی تمرکز دارد.

ادبیات مدرن حالات روانی آدمیان را در زندگی روزمره و این جهانی منعکس میکند و به همین دلیل بسیار مهم است.

حقوق انسان در فرهنگ دینی مبنی بر فطرت الهی انسان است.

حقوق بشر بر مبنای اندیشه اومانیستی بر اساس خواسته ها و عادات انسان است.



روشنگری در سده های هفدهم و هجدهم: عقل گرایانه

در این سده ها چون وحی را نمی پذیرفت و شناخت عقلی داشت، به دئیسم منجر شد.

دئیسم یعنی: اعتقاد به خدایی که هیچ برنامه ای برای هدایت و سعادت بشر ندارد.


روشنگری در سده های نوزده و بیست: حس گرایانه

در این سده ها نوعی علم تجربی سکولار شکل گرفت که توان داوری ارزش و آرمان ها را نداشت.


از پایان قرن بیستم: ایجاد بحران معرفت شناختی

در این سده ها امکان تشخیص درست یا غلط بودن باورها و خوب یا بد بودن هنجار ها و رفتار ها وجود ندارد.



تهیه کننده:

آیدا علی بخشی- دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه تهران

سپاس از توجه شما



ارتباط با ما

برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

Menu