گفت و گو با سارینا عمرانی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

از طریق همکار پدرم با کانون آشنا شدیم. ایشان پسرشان را برای قبولی در تیزهوشان در آزمون‌های کانون ثبت نام

گفت و گو با سارینا عمرانی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی: سارینا عمرانی

پایه: هفتم

نام شهر : تهران

شغل و تحصیلات مادر: کارشناس رادیولوژی- لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: نظامی- لیسانس

میانگین تراز: 6380

سال‌های حضور در کانون: 2 سال (ششم و هفتم)

تعداد ازمون: 54 آزمون


 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

از طریق همکار پدرم با کانون آشنا شدیم. ایشان پسرشان را  برای قبولی در تیزهوشان در آزمون های کانون ثبت نام کردند و پسرشان نتیجه خیلی خوبی گرفتند و در مدرسه علامه حلی ۱ قبول شدند. ما هم به واسطه ایشان در آزمون ها ثبت نام کردیم.

 گفت و گو با سارینا عمرانی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ 

توانستم به کمک آزمون‌های قلم چی مهارت تست زنی پیدا کنم و با سوالات تیزهوشان آشنا شوم، همچنین پشتیبان  من، خیلی کمک کردند. پشتیبان سال گذشته من خانوم زمرد پوش بودند که بسیار عالی بودند.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

من معمولا خودم درس می‌خواندم و تست می زدم، اما در مواقعی که به مشکل برمی‌خوردم از کمک های پدرم استفاده می‌کردم. 


از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

من در روز های جمعه همیشه از کارنامه اصلی استفاده می کردند، اما علاوه بر آن کارنامه مبحثی برایم خیلی مفید بود. چون به کمک این کارنامه با یک نگاه نقاط ضعف و قوتم در مباحث مختلف هر درس مشخص می شد و به برنامه ریزی برای آزمون های بعدی کمک می‌کرد. 


آیا در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می‌کنید؟ دلیل آن چیست؟

بله، بیشتر مواقع در آزمون‌های هدف گذاری و مشابه پارسال در روزهای پنجشنبه شرکت می‌کردم.  این آزمون‌ها در افزایش تراز من بسیار موثر بود، چون در آزمون‌ها نقاط ضعفم در هر درس مشخص می‌شد و من در زمان باقیمانده تا آزمون اصلی روی نقاط ضعفم بیشتر کار می‌کردم و آن را جبران می‌کردم. در واقع این آزمون ها قبل از آزمون اصلی به دانش آموز یک نگاه کلی از عملکردش می دهد.


کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟

ریاضی، علوم و فارسی؛ من معمولاً اول تست می‌زدم و بعد با کمک تست در مباحث ضعیف مجدداً درسنامه را مطالعه می‌کردم و در درس فارسی نکات مهم و کلمات مهم و جدید را هایلایت می‌کردم. 

این روش به افزایش درصد من خیلی کمک کرد.


روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می‌دهید؟ 

من به طور میانگین روزی ۴ تا ۵ ساعت درس می‌خوانم و از این زمان تقریباً  ۶۰ درصد را به تست زدن اختصاص می‌دهم.


دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما  از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟ 

بله دارم، در دفتر برنامه ریزی تمامی ساعات مطالعه و تستم را یادداشت می‌کردم و این دفتر به افزایش ساعت مطالعه کمک کرد، چون هر هفته تلاش می‌کردم، نسبت به هفته گذشته حداقل یک یا دو ساعت بیشتر مطالعه کنم.


کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب ها چه ویژگی هایی دارند؟

کتاب های پرتکرار آبی و سه سطحی و برای قبولی در تیزهوشان به طور خاص از کتاب ۱۲ آزمون جامع تیزهوشان استفاده کردم.

 این کتاب شامل ۱۲ آزمون شبیه ساز تیزهوشان بود که من هر هفته یک آزمون را در شرایط آزمون، انجام می‌دادم. یعنی دقیقاً زمان می‌گرفتم و در زمان مشخص آزمون می‌دادم.‌ 

این کتاب کمک کرد تا با سطح سوالات تیزهوشان کاملاً آشنا بشوم.


آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه مشخصی داشتید؟

من در تعطیلات هم مثل زمان‌های معمول درس می‌خواندم، اما در تعطیلات نوروز فقط و فقط روی درس تیزهوشان تمرکز کردم و دروس مدرسه را نخواندم، همچنان ساعت مطالعه زیادی داشتم با این تفاوت که در ایام نوروز صبح های زود از خواب بیدار می‌شدم و مطالعه می‌کردم، چون صبح ها تمرکز زیادی داشتم و خسته نبودم و از رفت و آمد های بازدید نوروز هم خبری نبود.


درس استعداد تحلیلی را با چه روشی می‌خواندید؟ 

سؤالات استعداد تحلیلی آزمون‌های قلم‌چی خیلی کامل و خوب بود و من این سؤال‌ها را بارها و بارها دوره

 می کردم و در تحلیل آزمون نیز این سوالات را کامل بررسی می‌کردم و یادداشت‌برداری می‌کردم.


آیا برنامه مدرسه با برنامه آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟ 

خیر، گاهی وقت‌ها تناقض داشت، مثلاً در سال گذشته مدرسه کلاس‌های فوق برنامه تیزهوشان برایمان گذاشته بود که با زمان آزمون‌های قلم‌چی تداخل داشت و من اولویت‌بندی کردم و آزمون‌های قلمچی را شرکت کردم. همچنین در برنامه راهبردی نیز بعضی وقت‌ها درس مدرسه عقب تر بود و چون اولویت اول من برنامه راهبردی آزمون ها بود. خودم درسنامه ها را پیش خوانی می‌کردم و در آزمون می‌توانستم تست های مربوط به آن را بزنم.


هدف شما از این که دوست داشتید، در مدارس تیزهوشان قبول شوید چه بود؟ 

برای آینده برنامه ریزی می‌کردم، اینکه می‌گویند اکثر رتبه برترها تیزهوشانی هستند و من هدف اصلیم رتبه برتر شدن در کنکور می باشد.


وقتی در طول سال خسته می‌شدید یا انگیزه‌تان را از دست می‌دادید، برای بیشتر شدن انگیزه‌تان چه کار می کردید؟ 

من در این مواقع معمولاً رتبه های برتر کنکور در سال های مختلف را بررسی می‌کردم، اینکه بیشتر قبولی ها در چه مدارسی بودند و چون اکثر آن ها تیزهوشانی بودند به من انگیزه خیلی زیادی می‌داد. 


با خودتان رقابت می‌کردید یا با دوستانتان؟ چگونه؟ 

من همیشه با خودم رقابت می‌کردم و می‌کنم، معمولاً رقابت من به این صورت است که برای آزمون بعدی باید تراز بالاتری کسب کنم.


از کدام یک از معلم های خودتان می‌خواهید تشکر کنید؟  دلیل تشکر شما چیست؟

معلم سال پنجم من خانوم شرف الدینی بودند با اینکه در آن سال، کلاس‌ها نیز آنلاین برگزار می‌شد، بسیار برای ما زحمت کشیدند و حتی بالاتر از سطح کتاب درسی تدریس کردند. از ایشان ممنونم.


اگر بخواهید یک توصیه به دانش آموزان برای قبولی در تیزهوشان بکنید، چه توصیه‌ای خواهد بود؟

بسیار تلاش کنند، پشتکار داشته باشند و انگیزه قوی داشته باشند، منظورم از انگیزه قوی این است، وقتی در مدارس تیزهوشان قبول شدند، پایان کار اتفاق نیفتاده است و حتی باید بیشتر از قبل برای موفقیت تلاش کنند.

     مصاحبه گر: محبوبه احمدیه

 

Menu