گفت‌و‌گو با ستایش شیرمحمدی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

پدرم برای انجام هر کاری به دنبال قدیمی­ترین فرد و جا افتاده­ترین­ها است و قلم­چی در این حوزه این ویژگی را دارد و

گفت‌و‌گو با ستایش شیرمحمدی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

"خستگی همیشه هست، کاری که مفید است را باید ادامه داد."

ستایش شیرمحمدی

شهر:تهران

پایه: هفتم

تحصیلات و شغل پدر:  لیسانس اقتصاد و شغل آزاد

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس علوم اجتماعی و معلم مقطع ششم

میانگین تراز کانونی:6700

سال‌های حضور در کانون: ششم و هفتم

تعداد آزمون: 55 آزمون


به چه صورت با کانون آشنا شده‌­اید؟

پدرم برای انجام هر کاری به دنبال قدیمی­ترین فرد و جا افتاده‌­ترین­‌هاست و کانون قلم­‌چی  در این حوزه این ویژگی را دارد و از نظر تعداد قبولی‌­ها  بیشترین آمار را دارد.


دستاورد شما از شرکت در آزمون­‌های  کانون چه بوده است؟

کلا در زندگی‌­ و درس خواندن  منظم­‌تر  شده‌­ام؛ قبلا درس خواندنم نظم مشخصی نداشت و هر موقع تکلیف یا امتحانی داشتم درس می­‌خواندم، ولی الان روتین درس می­‌خوانم و این باعث شد که درس­‌ها ‌در ذهنم ملکه شود و همه چیز در ذهنم ماندگار شود.


مگر آزمون امتحان نیست، پس چطور باعث یادگیری شما می­‌شود؟ 

در آزمون­‌ها  با مدل سؤالات آشنا می­‌شدم  و آن­‌ها  را تمرین می‌­کردم  و چون فاصله بین آزمون­‌ها  دو هفته یک بار است، همه مطالب چندین بار برایم مرور می‌‌شد و باعث تثبیت مطالب می‌­شد. 


با توجه به این‌که  هدف شما از شرکت در آزمون­‌های  کانون قبولی در تیزهوشان بوده است و با توجه به اینکه قبول شدید چرا آزمون­‌ها  را  ادامه دادید؟ 

برای این که  در درس­‌های  مدرسه پیشرفت داشته باشم، چون تست زنی منجر به پیشرفت می‌­شود. 

 تیپ جدید سؤالات را در آزمون­‌ها  می‌­دیدم  و سؤالات امتحانات مدرسه ­مان خیلی شبیه آزمون­‌های  قلم­چی هست و این‌که درس‌­های سال هفتم ادامه درس‌­های سال ششم است، مثلا در درس علوم همان مباحث را داریم، ولی بیشتر است و ادامه مطالب قبلی است.

 

در آزمون­‌های  تابستان هم شرکت کردید؟چرا؟

بله، برای اینکه درس‌­ها  فراموشم نشود و برایم دوره شود.


تا چه سالی می­‌خواهید  آزمون‌­ها را شرکت کنید؟

تا سال دوازدهم


خسته نمی­‌شوید؟

خستگی همیشه هست، کاری که مفید است را باید ادامه داد.


در مورد نحوه برنامه‌­ریزیتان  توضیح می‌­دهید؟

برنامه­‌ریزی من به این صورت بود که اول نگاه می­‌کردم، چقدر باید برای درس­‌های  مدرسه وقت بگذارم و چقدر می‌­توانم  روی مباحث تیزهوشان کار کنم، بعد اول مباحث تیزهوشان را کار می­‌کردم، بعد می‌­رفتم  سراغ درس­‌های  مدرسه تا جایی که خسته بشوم، تست می‌­زدم. 


قبولی در تیزهوشان خیلی برایتان مهم بود؟چرا؟

بله، چون دوست داشتم، هم خواسته خودم بود و هم پدر و مادرم، به همه گفته بودم می­‌خواهم قبول بشوم و اگر نمی­‌شدم، خیلی بد می‌شد، یک جورایی احساس می‌کردم، آبرویم می­‌رفت. 


مهم‌­ترین  ویژگی­‌های که دارید و منجر به درس خوان بودنتان می­‌شود، چیست؟

علاقه به پیشرفت، دوست داشتم جای رتبه برترها باشم و خودم هم یکی از آن­‌ها باشم. 

گفت‌و‌گو با ستایش شیرمحمدی؛ از ششم تا قبولی در تیزهوشان

روش مطالعه‌­ تان برای درس­ علوم چه بوده است؟

علوم درسی بود که ضعف بیشتری داشتم، به خاطر همین از درسنامه‌­های  کتاب آبی استفاده می­‌کردم  و یک ساعت تست می‌­زدم. 


پدر و مادرتان در درس­‌ها  کمکتان می­‌کردند؟ 

چون رشته پدرم در دبیرستان ریاضی بوده است با هم سؤالاتی که اشکال داشتم را حل می­‌کردیم و در بقیه درس‌­هایی  که اشکال داشتم از مادرم کمک می­‌گرفتم. 

  

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟  

خیلی زیاد، هر سال به نمایشگاه کتاب می‌­رفتیم  و یک بغل کتاب می‌­خریدیم.  شب که می­ رسیدیم  مادرم را مجبور می­‌کردم  تا همه را برایم بخواند.


کارنامه­ آزمون را بررسی می­‌کردید؟  کدام قسمت از نظرتان مهم‌­تر  بود؟

همان روز جمعه کارنامه را دریافت می­‌کردم  و با پدر و مادرم آن را بررسی می­‌کردم. 

تراز و درصد و نمودار پیشرفت خیلی برایم مهم بود.


باز خورد خودتان نسبت به کارنامه­‌هایت چه بوده‌­است؟ 

زمانی که افت می­‌کردم،  ناراحت می‌­شدم و زمانی که پیشرفت می­‌کردم، خوشحال می­ شدم و مغرور می‌شدم و بعدش یک دفعه افت می­‌کردم. از یک جایی به بعد شروع کردم به خوشحال نشدن و بررسی روند کارنامه­‌هایم. 


آزمون­‌ها را تحلیل می­‌کردید؟  به چه صورت؟

بله،سؤالات اشتباهم را یک بار دیگر حل می­‌کردم و پاسخنامه را چک می­‌کردم و نکات سؤالات را یادداشت می‌کردم.   سؤالات هوش و ریاضی را با پشتیبانم تحلیل می­‌کردم. 


پشتیبان در درس دیگری هم به شما راهکار می‌داد؟ 

بله، من قرآن را تا دو ماه آخر هیچی نمی‌­زدم، پشتیبانم گفت معنی­‌ها  و قسمت­‌های  مهم را یادداشت کنم و روی دیوار و کمد اتاقم نصب کنم که مدام جلوی چشمم باشد و مرور شود، همین باعث رشدم شد و اکثرا این درس را 4 از 5 یا 5 از 5 می‌­زنم. 


از کدام کتاب­‌های کانون استفاده می­‌کردید؟این کتاب­‌ها  چه کمکی به شما کرد؟

هوش کلامی و غیر کلامی، 12 دوره آزمون جامع تیزهوشان

هوش کلامی و غیر کلامی درسنامه‌­های  خیلی مفیدی داشت.

از کتاب 12 دوره برای 20 روز باقیمانده تا آزمون تیزهوشان به عنوان شبیه ساز استفاده می‌کردم. 


آیا در امتحانات نیم‌سال اول تمرین تستی هم داشتید؟ تست جدید می‌زدید یا تست‌های نشان‌دار را کار می‌کردید؟

بله، روزانه 50 تا 60 تست هوش می­‌زدم  که اکثر آن­‌ها  تست­‌های  جدید بود. 


آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه‌ی مشخصی داشتید؟

در عید به علت مهمانی تعداد تست­‌هایی  که می ­زدم  کم تر شده بود، ولی این­‌طور  نبود که اصلا تست نزنم. 

روزانه حدود 20 تست کار می­‌کردم. 


چگونه انگیزه­ایتان را  برای ادامه دادن حفظ می­‌کردید؟ 

در دو ماه آخر عکس مدارس تیزهوشان را نگاه می­‌کردم  و بیشتر انگیزه می­ گرفتم  با خودم می­‌گفتم، من جایم اینجاست.


اهل رقابت با دوستانتان هم بودید؟ به چه صورت؟

الان نه، ولی پارسال بله؛ با یکی از دوستانم خانم رها فخری رقابت داشتم، ترازهایمان را هم می‌­گفتیم و باهم تست 

می­‌زدیم و سر ساعت مطالعه رقابت داشتیم، مثلا اگر ایشون دو ساعت می­‌خوند،  من تمام تلاشم رو می­‌کردم، دو ساعت و نیم بخونم.


ایشون هم تیزهوشان قبول شدند؟

بله، فرزانگان 7 هستند.


صحبت پایانی...

تلاش من برای قبولی در تیزهوشان و شرکت در فرزانگان باعث شد تا من خودم را در برابر کارهایم مسئول بدونم و آن کار را حتما انجام دهم.

 وقتی برنامه‌­ریزی  داشتم،  بیشتر کارهایم را انجام می­‌دادم  و زمانی که انجام نمی­‌دادم، عذاب وجدان می­‌گرفتم. 


                                                                       مصاحبه کننده: پریسا شمس

Menu