- دوستان عزیز سلام.
- نکات زیر از مباحث آشنایی با هنرمندان جهان، توسط گلشن اسکندری، ویژهی دوران جمعبندی تهیه شده است.
- تولوز لوترک ← به مدد خطوط سیال و پویا تصویری ناب برای ناپایداری لحظات واقعیت یافت. پسترهایش با بهره گیری از لیتوگرافی رنگی به چاپ رسید. مشخصات پوسترها ← سطوح رنگی تخت - خطوط ساده استادانه - صراحت در پیام رسانی
- جان چمبرلین ← به روش جفت کاری (اسمبلاژ) کار کرد.
- دونالد جاد ← به شیوهی مینیمال آرت کار میکرد. کوشش می کرد پدیدهی هنری را تا حداقل عناصر کاهش دهد (ساده سازی) (کاهش پدیدههای هنری تا حداقل عناصر) آثار جاد از واحدهای هندسی تکرار شونده در اندازه بزرگ ساخته شد. تکرار و تقارن واحدهای یکسان همراه با نظام ریاضی.
- فرانس هالس ← طرز قلم زنی آزاد + شیوهی واقعگرایانه و بیتکلف
- روبنس ← استفاده از نور و رنگ + ترکیببندی پویا و پرتحرک + در هم آمیزی سنتهای باروک و رنسانس
- یان ورمیر ← تابلوهایش کوچک و انگشت شمارند. ارزش کارش در سدهی بیست شناخته شد. فضای داخلی - صحنههای زندگی روزمره به ویژه زنان هنگام کار امور روزانه را در آثارش نشان میدهد.
- فرانسیسکو د سوروبان ← به چهرهنگاری و نقاشی موضوعات مذهبی با نگرشی واقعگرایانه و عارفانه پرداخت.
- ویلیام بلیک ← از هنر یونان و قرون وسطی و معاصرانش و از منرنیسم و بیش از همه از میکل آنژ تاثیر گرفت. وجه تمایز بلیک با معاصرانش: رازگویی + پیوستگی با جهان روحانی است. بلیک به هنر قرون وسطی علاقه داشت.
- الکساندر ردچنکو ← ترکیببندی انتزاعی به وسیله خط کش و پرگار (مجموعه نقاشی سیاه روی سیاه را پاسخ به سفید روی سفید مالویچ نمایش داد).
- ویلهم دکونینگ ← (اکسپرسیونیسم انتزاعی) با انگارهها و اسلوب خشن هیجان عمومی را بر انگیخت. با قلم رنی شلاقی و شعلهآسا به موضوع زن پرداخت.
آندره وایت ← آثارش به سبب زاویهی دید غیر متعارف - کیفیت راز گونه -اسلوب عکاسیوار و دید سینمایی اهمیت دارد.
حجمهای آمادئوس مودیلیانی ← بیان بدوی بتگونه + اغراق در فرم صورت
- سبک معماری آلبرتی ← برابری ابعاد افقی و عمودی بنا که باعث کوتاه شدن نما از بقیه کلیسا میشد.
- برنینی جان لرنتسو ← تاکید بر وحدت مجسمه و محیط آن - پیکرههای نا آرام - تفسیر غیر کلاسیک از شور و عاطفهی پیکرهها
- مشخصه آثار ادگارد دگا ← ثبت لحظات تصادفی - ارتباط نزدیک با موضوع
- جوزف استلا ← از پیروان فوتوریسم در آمریکاست. ترکیببندی بلورگونه از صور طبیعی آفرید. در آثار اولیه کارگران و مهاجران را با خط خشک تصویر میکرد.
- فرانک استلا ← به شیوهی انتزاعی کار میکرد. بوم را به صورت غیر متعارف و گاه برجسته میساخت. از نوارهای نیم دایره و مستطیل متقاطع بهره گرفت. به سبک انتزاع پسا نقاشانه (نقاشی نظامدار) کار کرد.
- رابرت اسمیتسن ← حجم ساز هنر خاکی (لند آرت) بود. موضوع آثارش مارپیچهای عظیم خاکی (مثلا اسکلهی حلزونی) بود. ابتدا مینیمالیسم سپس به هنر خاکی (زمینی) روی آورد.
- هنرمندان سبک لند آرت: (درگیری مستقیم با طبیعت) ← رابرت اسمیتسون - اندی گلدوزورنی
- پل گوگن ← با برقراری تناسب میان نقاشی و قدرت تخیل فرمها و رنگهای نمادین را برای بیان ایدهی خویش به کار برده است.
- ماکس ارنست ← عناصر غیر مانوس را کنار هم مینهاد و با شکلهای انداموار بدیههسازی میکرد.
- ماکس بکمان ← (اکسپرسیونیسم آلمانی) ترکیببندی پیچیده که احساس و اضطراب - فشار و خشونت را بر میانگیزد.
- آنسلم کیفر (فعال در سبک اکسپرسیونیسم) ← او در مجموعه آثارش تحت عنوان اتاقهای قاببندی شده، فضای اندرونی خاکی - نکبتبار را نشان میدهد.
- آندره درن ← صورتکهایی با صدف ساخت.
- دیه گو ریورا ← به سبک واقعگرایی اجتماعیوار نقاشی میکرد. به هنر قومی روی آورد که ریشه در هنر آزتک داشت.
- موضوع آثارش: رنج و کار زندگی سرخ پوستان را نشان میداد که مایهای غنی از تاریخ باستان مکزیک (اسطورهها و افسانههای کهن) را داشت.
ویار ← شیوهی دوبعدی و پرکنتراست با استفاده از اسلوب رنگآمیزی امپرسیونیستی
- آبستره اکسپرسیونیستی ← در میان سبکهای (پاپ آرت، مینیمال آرت، هنر مفهومی و آبستره اکسپرسیونیستی) در تاریخ نقاشی آمریکا به عنوان اصیلترین و متمایز ترین دستاورد تاریخ نقاشی آمریکا شناخته شده است. نمونه کارهای مارک روتکو و جکسون پالاک بیانگر این شیوه است.
