نقوش سنتی، ویژه‌ی جمع‌بندی(1)- گلشن اسکندری

درک عمومی هنر:خلاصه‌ی کتاب کارگاه نقوش سنتی، بخش اول

نقوش سنتی، ویژه‌ی جمع‌بندی(1)- گلشن اسکندری

دوستان عزیز سلام. 

مطلب زیر بخش اول خلاصه‌ای از کتاب کارگاه نقوش سنتیه که توسط گلشن اسکندری تهیه شده، بخش‌های بعدی هم در طول هفته قرار می‌گیره.



دوره پیش تاریخی:


*شوش: 

طرح‌های هندسی، گیاهی و حیوانی بر روی سفالینه‌های شوش نقش بسته است.

نقش بز با شاخ‌های قوسی و گردان که از نقوش برجسته شوش است نمادی از دوران دام پروری و کشاورزی انسان آن دوره است.

 

*سیلک: 

نقوش هندسی، گیاهی و انسانی اغلب با رنگ تیره و به شکل خلاصه شده و انتزاعی بر روی سفالینه‌ها به دست آمده طراحی شده‌اند.

تنوع نقوش در آثار منطقه‌ی سیلک به دلیل نوع زندگی و تنوع عوامل محیطی به ویژه شکار مشهود است.

در سیلک، بیش‌ترین کاربرد مربوط به نقوش هندسی، جانوری و انسانی است و نقوش گیاهی کم‌ترین کاربرد را دارد.

بر روی سفالینه های سیلک اغلب ترکیب نقوش هندسی پیوسته و نقش جانوری یا نقش انسانی به صورت منفرد دیده می‌شود.

 

*املش: 

نقوش این منطقه شامل طرح‌های اسطوره‌ای، نمادین، جانوری، گیاهی و انسانی است.

آثار به دست آمده از این منطقه بیش‌تر از جنس سفال و فلزند. 

نقش اسطوره‌ای، شیربالدار، نقوش جانوری غزال و گوزن و نقش‌های گیاهی به صورت گلدان مقدس و گل‌های چند پر مرتبط با یکدیگر و با ترکیب‌های نواری شکل، بر ظروف فلزی املش مشاهده می‌شود.

 

*لرستان: 

نقوش به کار رفته در این منطقه بیش‌تر بر روی اشیاء مفرغی است که با استفاده از عناصر تزئینی گیاهی، به ویژه نقش برگ و میوه‌ی انار، و نقوش انسانی و جانوری طراحی شده است.

شیوه‌ی اجرای نقوش منطقه‌ی لرستان، به صورت قرینه‌سازی، گردان و طرح‌های تکراری است.

مهم‌ترین ویژگی‌های آثار منطقه‌ی لرستان، تناسب و ارتباط طرح‌ها و نقوش و ترکیب‌های آن با شکل و کاربرد شیء تزئین شده است.

در منطقه‌ی لرستان سنجاق مفرغی با ترکیب مدور و نقوش انسانی، جانوری (ماهی) و گیاهی دیده می‌شود.

در تیردان مفرغی منقوش لرستان ترکیب قرینه‌ای با نقوش انسانی، حیوانی و گیاهی در ردیف‌های جداگانه دیده می‌شود.

 

*زیویه: 

نقوش به کار رفته در این منطقه بیش‌تر بر روی اشیاء طلایی و نقره‌ای است و روش اجرای آن‌ها شبیه به هنر منطقه‌ی باستانی لرستان است.

برجسته‌ترین نقوش منطقه‌ی زیویه نقوش حیوانات ترکیبی (اسطوره‌ای) نقوش گیاهی (درخت مقدس و غنچه‌های کوچک و بزرگ) تشکیل می‌دهد. این نقوش با حاشیه‌های تزئینی به روش قرینه‌سازی و ترکیب‌های تکرار شونده طراحی شده‌اند.

نمونه آثار زیویه : سینه‌بند طلایی منقوش و سینی طلایی (نقوش اسطوره‌ای با حاشیه‌های گیاهی) و نقره‌ای منقوش (نقوش گیاهی در مرکز و حاشیه در ترکیب مدور)

 

*ویژگی‌های مهم طراحی نقوش دوره‌ی پیش‌تاریخی:

1) موضوع نقوش (انتزاعی، گیاهی با جانوری و ..)

2) نقش‌ها با خطوط صاف و منحنی به روش ساده به صورت شکسته، گردان و تلفیقی طراحی شده‌اند.

3) روش اجرای نقوش در دوره‌ی پیش تاریخی به شکل نامتقارن، متقارن و ترکیبی از آن دو.

4) برجسته ترین ترکیب‌بندی در این دوره تکرار نقوش منفرد به دنبال هم در یک جهت و به صورت ردیفی است.

Menu