نکات مهم خلاقیت موسیقی برای کنکور (2)، گلشن اسکندری

خلاقیت موسیقی: نکات مهم خلاقیت موسیقی برای کنکور (2)، گلشن اسکندری

نکات مهم خلاقیت موسیقی برای کنکور (2)، گلشن اسکندری

دوستان عزیز سلام.

مطلب زیر توسط خانم گلشن اسکندری تهیه شده است.



نکته در مورد فرم سونات:  

فرم سونات با فرم دوبخشی باینری (A-B) مرتبط است. 

فرم سونات از رشد فرم دوبخشی (A-B ) به وجود آمده است. 

حال آنکه خودش سه قسمتی است: اکسپوزسیون(ارائه تم ها)- دولپمان (گسترش تم ها)- ریکاپیتکلیشن (بازگشت)

تیرس پیکاردی Tierc Picardie:  

تبدیل نمودن درجه سوم آکورد مینور به آکورد ماژور- کسی که بیشترین استفاده را از تیرس پیکاردی دارد باخ در فوگ هایش است.

سیکس ناپولیتین (6.N):

سیکس ناپولیتین در گام ماژور و مینور استفاده می‌شود. (معکوس اول درجه دوم ماژور و مینور) پس در واقع اگر درجه دوم مینور یا ماژور را نیم پرده کروماتیک پایین بیاوریم و به شکل معکوس اول استفاده شود. آکورد ششم افزوده ناپلی است.

اصول اجرا در موسیقی، مکتوب و غیر مکتوب (مهم)

مواردی که نوشته می‌شود (مکتوب):

اکول (چگونگی بدن در مقابل ساز)

اینتروال (تشخیص صداها)

تمپو (تند یا کند کردن صداها)

دینامیک (قوی و ضعیف کردن صداها)

تکنیک (در امتداد اصوات ریتم های مساوی و غیر مساوی)

آگوگیک یا حالات توصیفی (تغییرات موضعی یا روند تدریجی یا ناگهانی)

 مواردی که نوشته نمی‌شود (غیر مکتوب):

سونوریته (صدای مطلوب ساز)

موزیکالیته (درک مفاهیم و چگونگی بیان ساز)

استیل (چگونگی آشنایی نسبت به دوره های موسیقی)

ساز نی از 4 گستره صوتی تشکیل شده (از بم به زیر):

بم

اوج

غیث

پس غیث (ذیل)

ساز نی فاقد فاصله هفتم است. وسعت صوتی ساز نی دو اکتاو و نیم (2/5) است.

نکته: ساز کلاوسن سه اسم دارد : کلاوسن - چمبالو - هارپسیکورد (از سازهای زهی زخمه ای است).

گوشه‌های مهم دستگاهای موسیقی ایران :

دستگاه راست‌پنجگاه:

پنج گاه - پروانه - سپهر - نفیر - فرنگ - ماوراء النهر - راوندی - آشورآوند - نوروز عرب (گوشه راوندی مشترک بین دو دستگاهای راست پنجگاه و همایون)،(گوشه آشورآوند مشترک بین دستگاهای راست پنجگاه و ماهور است).

دستگاه همایون:

نوروز عرب- نوروز خارا - راوندی -راوی -  لیلی و مجنون - چکاوک - بیداد - بختیاری - شوشتری- موالیان - طرز - سوز و گداز

دستگاه ماهور:

آشورآوند - داد - خسروانی - طرب انگیز - عراق - نهیب - شکسته - زیر افکند - آذربایجانی - اصفهانک - انواع راک

دستگاه نوا:

نهفت - گوشت - گردانیه - بوسلیک - خجسته - ملک حسین - مجسلی - رنگ نستاری

دستگاه سه گاه:

مویه - زابل - مغلوب - مخالف - شاه ختایی - تخت طاقدیس - رنگ دلگشا 

 دستگاه چهارگاه: 

خرمن - مویه - مغلوب - مخالف - حصار - حدی - پهلوی - منصوری - لزگی - متن و حاشیه - پهلوی

دستگاه شور:

سلمک - زیر کش سلمک - شهناز - گریلی -رهاب - حسینی - خارا - دوبیتی - رضوی - قرچه - رنگ شهر آشوب - رنگ هشتری - رنگ ضرب اصول

 

 

Menu