آزمونک جامعه شناسی-جامعه شناسی دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

آزمونک جامعه شناسی دوازدهم انسانی – مطابق با آزمون 16 اردیبهشت 1401 تهیه شده توسط آرمین عبدالحسینی

آزمونک جامعه شناسی-جامعه شناسی دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

آزمونک جامعه شناسی دوازدهم انسانی   –  مطابق با آزمون 16 اردیبهشت 1401

تهیه شده توسط: آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران



1. کدام گزینه در ارتباط با علوم نافع صحیح نیست؟

الف) علومی که درباره حقیقت انسان و آغاز و انجام او سخن می گویند ، در گروه علوم نافع هستند.

ب) علومی که درباره چگونگی استفاده از علوم ابزاری و اهداف انسان صحبت می کنند ، علوم نافع هستند.

ج) علم به مبدا و معاد هستند که اگر به قصد استفاده از قوانین آن در حال و آینده آموخته شوند ، علم نافع اند.

د)علم نافع علمی است که به کار کشور بیاید و برای حل مشکلات کشور مفید باشد.

2. به ترتیب هر یک از عبارات زیر با کدام مفهوم ، مرتبط اند؟

- علمی که ظرفیت های انسان را به فعلیت برساند.

- آرمان ها و ارزش ها و امور غیرعقلانی ، آرمان ها و ارزش های عقلانی معرفی می شود.

- علم عمران و رویکرد محافظه کارانه

الف) علوم ابزاری – مدینه فاسقه – علوم اجتماعی فارابی

ب) علم نافع – مدینه ضاله – علوم اجتماعی ابن خلدون

ج) علوم فراتجربی – مدینه فاسقه – علوم اجتماعی ابن خلدون

د) علم نافع – مدینه ضاله – علوم اجتماعی فارابی

3. کدام گزینه به ترتیب ویژگی مدینه « جاهله » ، « فاضله » ، « فاسقه » را بیان می کند؟

الف) بی بهره از علوم عقلی – برخوردار از علوم وحیانی – انحراف عملی از مدینه فاضله

ب) بی بهره از علوم تفسیری – برخوردار از علوم ابزاری – انحراف نظری از مدینه فاضله

ج) بی بهره از علوم عقلی – برخوردار از علوم وحیانی – انحراف نظری از مدینه فاضله

د) بی بهره از علوم تفسیری – برخوردار از علوم ابزاری – انحراف عملی از مدینه فاضله

 

4. هر یک از عبارات زیر به ترتیب به کدام یک از انواع عقل ، اشاره دارد؟

- تحسین عدالت و تقبیح تبعیض نژادی

- عوامل مهاجرت نخبگان علمی از کشور

- درک معناهای متفاوت شهادت طلبی

الف) عقل تجربی – عقل تفسیری – عقل انتقادی             ب) عقل انتقادی – عقل تفسیری – عقل تبیینی

ج) عقل تفسیری – عقل انتقادی – عقل ابزاری                 د) عقل انتقادی – عقل ابزاری – عقل تفسیری

5. کدام موارد به ترتیب درباره « رویکرد ابن خلدون » نادرست و درباره « نگاه فارابی به جوامع زمان او » و « نگاه جهان اسلام به علم » درست است؟

الف) انتقادی – انتقادی – گستردگی علوم نافع و در بر گرفتن علوم غیرابزاری 

ب) محافظه کارانه – انتقادی – روش عقلی ، ابزاری

ج) انتقادی – محافظه کارانه – به رسمیت شناختن روش حسی و تجربی

د) محافظه کارانه – محافظه کارانه – محدودیت علوم نافع به علوم ابزاری

6. هر عبارت با کدام مفهوم مرتبط است؟

- تلاش برای تحقق و گسترش عدالت

- نظام مطلوب در زمان غیبت امام معصوم نیست.

الف) توصیف آرمان های اجتماعی – نظام انقلاب اسلامی        ب) آرمان فقه اسلامی – نظام انقلاب اسلامی

ج) تببین آرمان های اجتماعی – نظام مشروطه                       د) آرمان های فقه اسلامی – نظام مشروطه

7. به کدام علت ، دو انقلاب اجتماعی در طول یک قرن در جامعه ایران به وقوع پیوستند؟

الف) مقبولیت و مرجعیت علم فقه در فرهنگ عمومی جامعه ایران

ب) تحولات فکری ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی عموم مردم ایران

ج) وضعیت نابسامان و تبعیض آمیز دولت نسبت به مردم و قدرت های داخلی و خارجی

د) عالمانه و عادلانه نبودن رفتار حاکمان و کارگزاران جامعه

8. از دیدگاه میرزای نائینی ، جامعه آرمانی و مطلوب شیعه در عصر غیبت فاقد ویژگی ......... است و این ویژگی در نظریه ولایت فقیه حضرت امام خمینی از طریق ......... محقق می شود.

الف) روابط و ساختارهای عدالت محور – مشارکت و حضور فعال مردم

ب) روابط و ساختارهای عدالت محور – وجود مجلس شورای اسلامی بر طبق موازین فقهی

ج) حاکمان و کارگزاران عالم و عامل به عدالت – وجود مجلس شورای اسلامی بر طبق موازین فقهی

د) حاکمان و کارگزاران عالم و عامل به عدالت – مشارکت و حضور فعال مردم

9. صحیح یا غلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید.

- علوم اجتماعی در جهان اسلام به سطوح تجویزی و انتقادی محدود نمی شود.

- عقل عملی به شناخت هست ها می پردازد و به کمک حس و تجربه ، هستی های طبیعی را می شناسد.

- اعتباریات به خواست و اراده انسان به وجود می آیند و دارای آثار ارادی و غیرطبیعی می باشند.

- علوم اجتماعی جهان اسلام ، درباره وضعیت مطلوب جامعه جهانی داوری خواهد کرد.

الف) ص – غ- ص – غ            ب) ص – ص – غ – ص            ج) غ – غ – ص – غ             د) ص – غ – غ – ص

10. تعامل علوم اجتماعی جهان اسلام با علوم اجتماعی مدرن ، کدام پیامد را به همراه ندارد؟

الف) کمک گرفتن از نظریات جدید یکدیگر برای شناخت مسائل اجتماعی

ب) فراهم شدن زمینه طرح نظریات جدید

ج) گسترش علوم اجتماعی جهان اسلام و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از بحران های غرب

د) کمک به حل تعارضات علوم اجتماعی اسلامی مبتنی بر مکاتب غرب

 

 

پاسخ نامه:


1. گزینه 3

علم به جامعه و تاریخ از علومی است که اگر به قصد درس آموختن از رفتار گذشتگان و شناخت قوانین اجتماعی ، برای استفاده از آن قوانین در حال و آینده آموخته شوند ، علوم نافع هستند.

2. گزینه 2

عبارت اول: علم نافع

عبارت دوم: مدینه ضاله

عبارت سوم: علوم اجتماعی ابن خلدون 

3. گزینه 1

جوامعی که از علوم عقلی بی بهره هستند ، مدینه جاهله می باشند. ممکن است که در این جوامع علوم ابزاری وجود داشته باشد ، به عبارتی هم مدینه فاضله هم جاهله می توانند از علوم ابزاری باشند. انحراف عملی از مدینه فاضله را مدینه فاسقه گویند.

4. گزینه 4

عبارت اول: عقل انتقادی

عبارت دوم: عقل ابزاری

عبارت سوم: عقل تفسیری

5. گزینه 1

رویکرد ابن خلدون ، انتقادی نیست. او در مطالعات خود به روش عقلی توجه چندانی نداشت و بیشتر از روش حسی استفاده می کرد. فارابی با نگاه انتقادی به جوامع زمان خود نگریست. جامعه شناسی ابن خلدون در مقایسه با فارابی ، محافظه کارانه تر است. در جهان اسلام به سبب اینکه روش علمی به روش حسی و تجربی محدود نمی گردد و عقل و وحی نیز به عنوان دو ابزار شناخت علمی به رسمیت شناخته می شوند ، علوم نافع به علوم ابزاری محدود نمی شوند و علوم دیگر را نیز در بر می گیرند.

 

6. گزینه 4

عبارت اول: آرمان فقه اسلامی

عبارت دوم: نظام مشروطه

7. گزینه 1

مقبولیت و مرجعیت علم فقه در فرهنگ عمومی جامعه ایران موجب آن شد که بر اساس این دو نظریه فقهی ، دو انقلاب اجتماعی در یک قرن در جامعه ایران شکل بگیرد.

8. گزینه 4

میرزای نائینی معتقد بود که در شرایط آن روز ، امکان تحقق ویژگی دوم جامعه مطلوب شیعه وجود ندارد اما طبق مبنای امام خمینی ، مردم می توانند با مشارکت و حضور فعال خود ، هر دو ویژگی جامعه آرمانی شیعه را تحقق ببخشند.

9. گزینه 4

تشریح عبارات نادرست:

- عقل نظری به شناخت هست ها می پردازد.

- اعتباریات دارای آثار و پیامدهای غیرارادی اند.

10. گزینه 4

این تعامل موجب ارائه راه حل هایی از سوی علوم اجتماعی جهان اسلام برای حل   بحران های غربی است. اما امکان حل تعارضات علوم اجتماعی ، با روش های غربی وجود ندارد.

 


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید. 

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

آزمونک تاریخ-تاریخ دوازدهم-نکته و تست-آرمین عبدالحسینی

Menu