بسم الله الرحمن الرحیم
آزمونک جامعه شناسی دوازدهم انسانی – مطابق با آزمون 16 اردیبهشت 1401
تهیه شده توسط: آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران
1. کدام گزینه در ارتباط با علوم نافع صحیح نیست؟
الف) علومی که درباره حقیقت انسان و آغاز و انجام او سخن می گویند ، در گروه علوم نافع هستند.
ب) علومی که درباره چگونگی استفاده از علوم ابزاری و اهداف انسان صحبت می کنند ، علوم نافع هستند.
ج) علم به مبدا و معاد هستند که اگر به قصد استفاده از قوانین آن در حال و آینده آموخته شوند ، علم نافع اند.
د)علم نافع علمی است که به کار کشور بیاید و برای حل مشکلات کشور مفید باشد.
2. به ترتیب هر یک از عبارات زیر با کدام مفهوم ، مرتبط اند؟
- علمی که ظرفیت های انسان را به فعلیت برساند.
- آرمان ها و ارزش ها و امور غیرعقلانی ، آرمان ها و ارزش های عقلانی معرفی می شود.
- علم عمران و رویکرد محافظه کارانه
الف) علوم ابزاری – مدینه فاسقه – علوم اجتماعی فارابی
ب) علم نافع – مدینه ضاله – علوم اجتماعی ابن خلدون
ج) علوم فراتجربی – مدینه فاسقه – علوم اجتماعی ابن خلدون
د) علم نافع – مدینه ضاله – علوم اجتماعی فارابی
3. کدام گزینه به ترتیب ویژگی مدینه « جاهله » ، « فاضله » ، « فاسقه » را بیان می کند؟
الف) بی بهره از علوم عقلی – برخوردار از علوم وحیانی – انحراف عملی از مدینه فاضله
ب) بی بهره از علوم تفسیری – برخوردار از علوم ابزاری – انحراف نظری از مدینه فاضله
ج) بی بهره از علوم عقلی – برخوردار از علوم وحیانی – انحراف نظری از مدینه فاضله
د) بی بهره از علوم تفسیری – برخوردار از علوم ابزاری – انحراف عملی از مدینه فاضله
4. هر یک از عبارات زیر به ترتیب به کدام یک از انواع عقل ، اشاره دارد؟
- تحسین عدالت و تقبیح تبعیض نژادی
- عوامل مهاجرت نخبگان علمی از کشور
- درک معناهای متفاوت شهادت طلبی
الف) عقل تجربی – عقل تفسیری – عقل انتقادی ب) عقل انتقادی – عقل تفسیری – عقل تبیینی
ج) عقل تفسیری – عقل انتقادی – عقل ابزاری د) عقل انتقادی – عقل ابزاری – عقل تفسیری
5. کدام موارد به ترتیب درباره « رویکرد ابن خلدون » نادرست و درباره « نگاه فارابی به جوامع زمان او » و « نگاه جهان اسلام به علم » درست است؟
الف) انتقادی – انتقادی – گستردگی علوم نافع و در بر گرفتن علوم غیرابزاری
ب) محافظه کارانه – انتقادی – روش عقلی ، ابزاری
ج) انتقادی – محافظه کارانه – به رسمیت شناختن روش حسی و تجربی
د) محافظه کارانه – محافظه کارانه – محدودیت علوم نافع به علوم ابزاری
6. هر عبارت با کدام مفهوم مرتبط است؟
- تلاش برای تحقق و گسترش عدالت
- نظام مطلوب در زمان غیبت امام معصوم نیست.
الف) توصیف آرمان های اجتماعی – نظام انقلاب اسلامی ب) آرمان فقه اسلامی – نظام انقلاب اسلامی
ج) تببین آرمان های اجتماعی – نظام مشروطه د) آرمان های فقه اسلامی – نظام مشروطه
7. به کدام علت ، دو انقلاب اجتماعی در طول یک قرن در جامعه ایران به وقوع پیوستند؟
الف) مقبولیت و مرجعیت علم فقه در فرهنگ عمومی جامعه ایران
ب) تحولات فکری ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی عموم مردم ایران
ج) وضعیت نابسامان و تبعیض آمیز دولت نسبت به مردم و قدرت های داخلی و خارجی
د) عالمانه و عادلانه نبودن رفتار حاکمان و کارگزاران جامعه
8. از دیدگاه میرزای نائینی ، جامعه آرمانی و مطلوب شیعه در عصر غیبت فاقد ویژگی ......... است و این ویژگی در نظریه ولایت فقیه حضرت امام خمینی از طریق ......... محقق می شود.
الف) روابط و ساختارهای عدالت محور – مشارکت و حضور فعال مردم
ب) روابط و ساختارهای عدالت محور – وجود مجلس شورای اسلامی بر طبق موازین فقهی
ج) حاکمان و کارگزاران عالم و عامل به عدالت – وجود مجلس شورای اسلامی بر طبق موازین فقهی
د) حاکمان و کارگزاران عالم و عامل به عدالت – مشارکت و حضور فعال مردم
9. صحیح یا غلط بودن عبارات زیر را مشخص کنید.
- علوم اجتماعی در جهان اسلام به سطوح تجویزی و انتقادی محدود نمی شود.
- عقل عملی به شناخت هست ها می پردازد و به کمک حس و تجربه ، هستی های طبیعی را می شناسد.
- اعتباریات به خواست و اراده انسان به وجود می آیند و دارای آثار ارادی و غیرطبیعی می باشند.
- علوم اجتماعی جهان اسلام ، درباره وضعیت مطلوب جامعه جهانی داوری خواهد کرد.
الف) ص – غ- ص – غ ب) ص – ص – غ – ص ج) غ – غ – ص – غ د) ص – غ – غ – ص
10. تعامل علوم اجتماعی جهان اسلام با علوم اجتماعی مدرن ، کدام پیامد را به همراه ندارد؟
الف) کمک گرفتن از نظریات جدید یکدیگر برای شناخت مسائل اجتماعی
ب) فراهم شدن زمینه طرح نظریات جدید
ج) گسترش علوم اجتماعی جهان اسلام و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از بحران های غرب
د) کمک به حل تعارضات علوم اجتماعی اسلامی مبتنی بر مکاتب غرب
پاسخ نامه:
1. گزینه 3
علم به جامعه و تاریخ از علومی است که اگر به قصد درس آموختن از رفتار گذشتگان و شناخت قوانین اجتماعی ، برای استفاده از آن قوانین در حال و آینده آموخته شوند ، علوم نافع هستند.
2. گزینه 2
عبارت اول: علم نافع
عبارت دوم: مدینه ضاله
عبارت سوم: علوم اجتماعی ابن خلدون
3. گزینه 1
جوامعی که از علوم عقلی بی بهره هستند ، مدینه جاهله می باشند. ممکن است که در این جوامع علوم ابزاری وجود داشته باشد ، به عبارتی هم مدینه فاضله هم جاهله می توانند از علوم ابزاری باشند. انحراف عملی از مدینه فاضله را مدینه فاسقه گویند.
4. گزینه 4
عبارت اول: عقل انتقادی
عبارت دوم: عقل ابزاری
عبارت سوم: عقل تفسیری
5. گزینه 1
رویکرد ابن خلدون ، انتقادی نیست. او در مطالعات خود به روش عقلی توجه چندانی نداشت و بیشتر از روش حسی استفاده می کرد. فارابی با نگاه انتقادی به جوامع زمان خود نگریست. جامعه شناسی ابن خلدون در مقایسه با فارابی ، محافظه کارانه تر است. در جهان اسلام به سبب اینکه روش علمی به روش حسی و تجربی محدود نمی گردد و عقل و وحی نیز به عنوان دو ابزار شناخت علمی به رسمیت شناخته می شوند ، علوم نافع به علوم ابزاری محدود نمی شوند و علوم دیگر را نیز در بر می گیرند.
6. گزینه 4
عبارت اول: آرمان فقه اسلامی
عبارت دوم: نظام مشروطه
7. گزینه 1
مقبولیت و مرجعیت علم فقه در فرهنگ عمومی جامعه ایران موجب آن شد که بر اساس این دو نظریه فقهی ، دو انقلاب اجتماعی در یک قرن در جامعه ایران شکل بگیرد.
8. گزینه 4
میرزای نائینی معتقد بود که در شرایط آن روز ، امکان تحقق ویژگی دوم جامعه مطلوب شیعه وجود ندارد اما طبق مبنای امام خمینی ، مردم می توانند با مشارکت و حضور فعال خود ، هر دو ویژگی جامعه آرمانی شیعه را تحقق ببخشند.
9. گزینه 4
تشریح عبارات نادرست:
- عقل نظری به شناخت هست ها می پردازد.
- اعتباریات دارای آثار و پیامدهای غیرارادی اند.
10. گزینه 4
این تعامل موجب ارائه راه حل هایی از سوی علوم اجتماعی جهان اسلام برای حل بحران های غربی است. اما امکان حل تعارضات علوم اجتماعی ، با روش های غربی وجود ندارد.
برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.
مطالب مرتبط:
