راهبردهایی برای درک مطلب-مجهول -درسنامه -محسن رحمانی

راهبردهایی برای درک مطلب-مجهول -درسنامه -محسن رحمانی که دانش آموزان می‌توانند استفاده کنند

راهبردهایی برای درک مطلب-مجهول -درسنامه -محسن رحمانی

نویسنده محسن رحمانی -رتبه 2 کنکور انسانی -1400

برای مشاهده مطلب زبان انگلیسی  به فایل ضمیمه مراجعه نمایید.

موفق باشید


زبان انگلیسی: راهبردهایی برای درک مطلب

 

 بررسی یک نمونه


در ادامه به بررسی یک نمونه سوال کنکور سراسری می‌پردازیم تا ببینیم با استفاده از راه‌کارهای پیش‌گفته چگونه می‌توان به سوالات پاسخ گفت.

(متن: سراسری ریاضی سال 94)

For many years people have been trying to create a simple universal language that would serve all over the world as a common means of communication. In the last three hundred years, more than seven hundred such languages have been suggested. The most successful and the most popular of these is a language called Esperanto. It was invented by Ludwig Zamenhof, who lived in Poland. When he was growing up, he saw that people from different backgrounds who lived in Poland had lots of difficulties communicating with each other. This often led to disagreements. Ludwig felt that a common language would help them understand each other better and agree with each other. So he began working on a common international language. He started his work while he was still at school! In 1987, he published more information about his new language. He did not use his real name. He used the name Dr. Esperanto (which means “one who hopes”). Soon people from all over the world became interested in his language called Esperanto. Today, Esperanto is spoken by about eight million people throughout the world. Many governments and international organizations recognize it in many ways. Esperanto is often used on radio broadcasts from official government stations. 

این متن حدوداً از 200 کلمه تشکیل شده و دارای یک بند یا پاراگراف است. اگر وقت کافی داشته باشیم، بهتر است نگاهی سریع به متن بیندازیم و تمام آن را بخوانیم؛ اما غالبا ً چنین فرصتی نداریم. 

پیشنهاد ما برای پاسخ‌گویی به سوال‌های درک متن این است :

اگر متن از یک بند تشکیل شده باشد، یکی دو جمله‌ی اول و جمله‌ی پایانی را بخوانید تا حال و هوای متن دستتان بیاید. اگر متنی از چند بند یا پاراگراف تشکیل شده باشد، کافی است جمله‌های اول هر بند را بخوانید تا با برآیند این جمله‌ها، ایده‌ی کلی متن مشخص شود. این کار را اصطلاحاً (Skimming) یا خواندن سریع متن برای یافتن ایده‌ی کلی می‌گوییم. جمله‌ی اول پاراگراف اول، غالباً (البته نه همیشه) حاوی بیشترین اطلاعات برای یافتن ایده‌ی کلی است. به همین دلیل است که به آن جمله‌ی موضوع یا ( topic sentence ) هم می‌گویند.

 

 

در جمله‌ی اول این متن می‌خوانیم:

For many years people have been trying to create a simple universal language that would serve all over the world as a common means of communication.

 

ممکن است برای برخی از شما کلمات ناآشنایی مانند universal و communication کمی آزاردهنده جلوه کنند، اما نگران نباشید. هدف آن است که مفهوم کلی جمله را درک کنید. معنی دم دستی این جمله این است:

«سال‌ها مردم سعی داشته‌اند که یک زبان ساده خلق کنند که در سراسر جهان به عنوان یک وسیله‌ی مشترک به‌کار رود.»

توجه دارید که کلماتی مانند universal و communication عمداً معنا نشده‌اند. هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاد. مفهوم کلی جمله عبارتی بود که گفتیم.

معصومه شاعری
ارسال شده توسط : معصومه شاعری
Menu