گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمدمهدی برزگر خاندوزی

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمدمهدی برزگر خاندوزی.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمدمهدی برزگر خاندوزی

نام و نام خانوادگی دانش آموز: محمدمهدی برزگر خاندوزی

نام شهر: آزادشهر

رشته تحصیلی: انسانی

میانگین تراز: 6900

میانگین درصد هر درس در آزمون:

ادبیات 40 / عربی 75 / دین و زندگی 50 / زبان انگلیسی 60 / ریاضی و آمار 90 / اقتصاد 90 / علوم و فنون ادبی 65 / عربی اختصاصی 90 / فلسفه و منطق 55/ تاریخ و جغرافیا 40 / جامعه شناسی 75 / روان شناسی 85 

 

پیوستگی در آزمون‌‌ها یعنی سنجش مداوم آموخته‌ها...


آزمون‌

1-چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اید؟ چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

سال ششم با هدف آمادگی برای شرکت در آزمون‌ ورودی تیزهوشان در کانون ثبت‌ نام کردم. پس از یک سال وقفه دوباره از سال هشتم در آزمون‌ها شرکت کردم و الان ششمین سالی است که کانونی‌ام. 


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چیست؟ 

پیوستگی در آزمون‌‌ها یعنی سنجش مداوم آموخته‌ها. متوقف نشدن در طول مسیر اصل مهمی است که باید به آن توجه کرد.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

به نظرم آزمون‌ها به روند مطالعه نظم می‌بخشد و باعث انسجام عملکرد در فرد می‌شود. وجود یک برنامه‌ی مطمئن از مهم‌ترین ویژگی‌های آزمون‌هاست.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون‌ها، چه تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

با شبیه‌سازی فضای آزمون و پایبند بودن به زمان تعیین شده مشکل چندانی پیش نمی‌آید اما به هرحال این وضعیت اجتناب ناپذیر است و همانند دیگر فعالیت‌هایی که تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته است باید با آن کنار بیاییم. البته از زمان شروع سال تحصیلی جدید با همکاری مسئولین نمایندگی آزادشهر شرایطی فراهم شد تا تعدادی از دانش‌آموزان داوطلب بتوانند به صورت حضوری شرکت کنند و من هم استقبال کردم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

من سعی می‌کنم همیشه بهترین عملکرد خودم را داشته باشم اما در عین حال باید به جایگاه کنونی خود و دیگران نیز توجه کرد زیرا در نهایت باید با دیگران رقابت کرد. از تقلب‌های احتمالی نگران نیستم مخصوصا اینکه با اعتبارسنجی این احتمال کمتر شده است. 


6-آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهید یا مقایسه با دیگران؟ چه‌قدر تراز، رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ 

اولویت با مقایسه‌ی خود است. پیشرفت به تدریج حاصل می‌شود و برای رقابت هیچ‌کس بهتر از خودمان وجود ندارد با این وجود فضای کنکور رقابتی است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت.


7-از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

با شروع آزمون‌های تابستان کنکور برایم جدی شد. محور اصلی برنامه‌ریزی من برنامه راهبردی کانون بود و با توجه به شرایطم پیش رفتن با یک برنامه‌ی مطمئن اهمیت زیادی داشت. 


8-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

سعی می‌کردم از تجربیات دیگران استفاده کنم. با دوستان و خانواده مشورت می‌کردم و درنهایت تصمیمم را می‌گرفتم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

آزمون‌های تابستان به دلیل حجم بالا و جدید بودن دروس برایم چالش برانگیز بود و اولین آزمون را با حدود 6500 شروع کردم. وجود علاقه به درس‌ها، هدف‌مندی و حفظ پیوستگی از مهم‌ترین دلایلی بود که باعث افزایش تراز شد و توانستم ترازم را به 7500 برسانم.

 

برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه‌ریزی می‌کنند. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟ 

کنکور یک هدف بلند مدت است و زمانی که به اهداف کوتاه‌ مدت مثل آزمون‌های آزمایشی تقسیم شود تاثیر بسیاری بر فرایند آمادگی داوطلب دارد. وجود ایستگاه‌های جبرانی از اضطراب ناشی از عقب افتادگی‌ها می‌کاهد. هماهنگی با امتحانات مدرسه‌، پیشروی‌های متناسب با اهمیت‌ مباحث مختلف همه از ویژگی‌هایی است که همه‌ی دانش‌آموزان در سطوح گوناگون می‌توانند خود را با آن همراه کنند.

 

2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

امسال صرفا با برنامه راهبردی پیش می‌روم.


3-روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟

در سال‌های پایه علاقه و توجه چندانی به درس‌ها نداشتم. از تابستان 1400 پس از  تغییر رشته، انگیزه زیادی برای مطالعه‌ی درس‌ها پیدا کردم و کنکور به دغدغه اصلی‌ام تبدیل شد.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

با برنامه ریزی مناسب، بالا بردن ساعت مطالعه، یافتن نقاط ضعف و پیدا کردن راهبردهای مناسب برای رفع آن‌ها توانستم ترازم را اقزایش دهم.


5-از کدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

برای درس‌های اختصاصی مثل اقتصاد و علوم و فنون ادبی از کتاب‌های آبی استفاده می‌کنم. این کتاب‌ها منبع مناسبی برای تست‌زنی هستند و می‌توانند در کنار دیگر کتاب‌ها استفاده شوند.


6-در کدام درس بیشتر با چالش رو‌ به رو می‌شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه‌حلی رسیده‌اید؟

درس فلسفه منطق برایم چالش برانگیز است. در این درس نباید به یک منبع اکتفا کرد و حل تست‌های متنوع به کسب درصد خوب کمک می‌کند.


7-کدام درس (دروس) نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

در درس‌های ریاضی و آمار، اقتصاد و عربی عملکرد بهتری دارم. درس عربی از پایه جزو نقاط قوتم بود. در ریاضی پس از تسلط بر درسنامه با تست زدن مستمر می‌توان به تسلط رسید.


8-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟

سعی می‌کنم از طریق تمرین به تسلط برسم و تا به حال از آموزش خاصی استفاده نکرده‌ام.


9-پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟

متوقف نشدن در طول مسیر، ادامه دادن و باور داشتن به خود بیش از هرچیز برای رسیدن به موفقیت نیاز است. زمان باقی‌مانده اهمیت زیادی دارد و با برنامه ریزی مناسب می‌توانند عقب افتادگی‌ها را جبران کنند.

 

کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌اید؟

از فیلم تحلیل آزمون‌ها، تالار پرسش‌های درسی و مصاحبه‌ی رتبه‌های برتر استفاده می‌کنم.


2-روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 

آزمون را از هشت صبح شروع می‌کنم و کارنامه را در همان لحظات اولیه‌ی بارگذاری دریافت می‌کنم.


3-از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟ 

کارنامه‌ی اصلی آزمون.


4-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

به ترازی که در هردرس کسب می‌شود توجه می‌کنم زیرا به خوبی نشان می‌دهد که در مقایسه با دیگران چه جایگاهی دارم. برای تحلیل سعی می‌کنم از دروسی که عملکرد بهتری دارم شروع کنم و غیر از سوالات نزده و اشتباه از راهبردهایی که برای حل دیگر سوالات هم پیشنهاد می‌شود استفاده کنم.


5-آیا تا به حال در پرسش و پاسخ‌های تالار گفت‌و‌گوی سایت کانون شرکت کرده‌اید؟ 

بله؛ از همان اوایل تابستان که خواندن دروس انسانی را شروع کرده بودم به دلیل تازگی مطالب سوالات زیادی برایم پیش ‌می‌آمد و تالار گفتگوها یکی از جاهایی بود که می‌توانستم با اطمینان کامل جواب سوالاتم را پیدا کنم.

 

مهارت‌های خودتنظیمی و فراشناخت

1-براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

در هرصورت به عنوان یک داوطلب کنکور نمی‌توان به تحولات آن بی‌توجه بود اما درنظر گرفتن این موضوع که شرایط یکسانی بر تمام دانش‌آموزان حاکم است می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

2-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

کاهش میزان مطالعه اصلی‌ترین عامل افت ترازم در طول آزمون‌هاست. ناامیدی و کاهش انگیزه درطول مسیر طبیعی است و فکر می‌کنم با در نظر گرفتن هدف و برنامه ریزی منطقی بتوان اتفاقات کوتاه مدت را سپری کرد.


3-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پشتیبانم در طول آزمون‌ها مرا همراهی می‌کند و با شناخت نقاط ضعف من راهبردهای کمک‌کننده‌ای ارائه می‌کند. 


4-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خانواده در طول مسیر همواره به من اعتماد دارند و تصمیم‌گیری‌ها را به خودم محول می‌کنند و این برایم ارزشمند است. فراهم آمدن شرایط پیشرفت به مقدار زیادی به عملکرد خانواده بستگی دارد و خانواده‌ام در این زمینه هم با من همراه بودند.


5-زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟

زمان استراحت بسته به شرایط متغیر است اما به طور کلی ساعت خواب نسبتا بالایی دارم. معاشرت با خانواده و ارتباط با دوستان، فیلم و سریال، دنبال کردن خبرهای روز و ... از کارهایی است که معمولا انجام می‌دهم.

 

روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟ 

مدیریت زمان یکی از مهارت‌هایی است که با آزمون دادن مداوم به دست می‌آید. محدودیت زمان از شاخصه‌های آزمون است و نمی‌توان از آن چشم پوشید. آشنایی با سوالات وقت‌گیر و گذشتن از آن‌ها کار ساده‌ای نیست اما در اثر تمرین تستی میسر می‌شود. من سعی کردم با تسلط کامل بر انواع تیپ‌های تستی و اختصاص زمان به طور متوازن برای هردرس در طول آزمون، زمانم را مدیریت کنم.


2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟

از تکنیک خاصی استفاده نمی‌کنم اما سعی می‌کنم دروس بااهمیت بیشتر را در اولویت قرار دهم، در پاسخگویی به تمام سوالات اصرار نداشته باشم و در زمان اختصاص یافته برای نقاط قوت صرفه‌جویی کنم تا با کمبود زمان مواجه نشوم اما به هرحال همیشه اتفاق می‌افتد. 

 

 3-هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟

هنوز بالا بردن ساعت مطالعه و ثبات آن برایم چالشی جدی است تا جایی که بعضی روزها مطالعه‌ای ندارم. سعی می‌کنم به طور میانگین حدودا هفته‌ای 40 ساعت مطالعه داشته باشم که البته سهم روزهای نخست بعد از آزمون و هفته‌ی اول بیشتر است.

 

هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

دروس عمومی؛ اهمیت کافی ندادن به دروس عمومی در نیمسال اول باعث شد با شروع نیمسال دوم توجهم را به این دروس بیشتر کنم.


2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

فلسفه و منطق و ادبیات؛ تسلط در درس فلسفه و منطق به استفاده از منابع گوناگون و کارکردن تست‌های متنوع نیاز دارد و نباید به یک منبع بسنده کرد. مطالعه مستمر دروسی مثل ادبیات هم از مواردی است که برای نیمسال دوم در نظر گرفته‌ام.


3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

پایبند نبودن به برنامه‌ریزی، نامنظم بودن ساعت خواب و نپرداختن به نقاط ضعف از ضعف‌هایی بود که امیدوارم بتوانم در ادامه آن‌ها را برطرف کنم.


4-یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟

خوشبختانه ایستگاه‌هایی که در طول آزمون‌ها قرار داده شده این نگرانی را رفع می‌کند. آزمون 19 فروردین بهترین زمان برای یادآوری مباحث نیمسال اول است و اگر پیوستگی در آزمون‌ها حفظ شود به سادگی می‌توان تمام مباحث را مدیریت کرد.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی داشتید؟ 

در طول نوروز نتوانستم مطالعه‌ی چندانی داشته باشم اما تلاشم بر این بود تا مقداری از مباحث باقی‌مانده‌ی پایه را مطالعه کنم.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. 

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمدمهدی برزگر خاندوزی+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Menu