آزمونک جمع بندی آرایه- فنون ادبی دهم- یاسین مهدیان

بررسی 10 تست شناسنامه دار آرایه‌های ادبی فنون ادبی دهم

آزمونک جمع بندی آرایه- فنون ادبی دهم- یاسین مهدیان

سلام به همه شما عزیزان من یاسین مهدیان هستم رتبه 41 کنکور انسانی و دانشجوی ادبیات دانشگاه فرهنگیان. در این مطلب به جمع بندی مبحث آرایه فنون ادبی با تست های مهم و کنکوری این مبحث میپردازیم. 

 

1- ترتیب توالی ابیات به لحاظ دارا بودن آرابه­ های «واج ­آرایی، ترصیع، تکرار، سجع» به کدام شکل صحیح است؟ (کانون 97)

الف) شکّرشکن است یا سخن­گوی من است / عنیر ذقن است یا سمن­بوی من است

ب) ای صاحب کرامت، شکرانۀ سلامت / روزی تفقدی کن درویش بی­نوا را

ج) بر مزارم ار گذر آرد ز سر گیرم حیات / یارب آن عیسی­ نفس گر بر مزارم بگذرد

د) گو به سلام من آی، به همه تندی و جور / وز من بیدل ستان، جان به جواب سلام

1) الف - د - ب - ج                   2) ج - ب - الف - د                  3) الف - د - ج - ب                     4) ج - الف - د - ب

 

 

2- آرایه­ های مقابل کدام بیت همگی درست هستند؟ (کانون 98)

1) هم صفیر و خدعۀ مرغان تویی / هم انیس وحشت هجران تویی (مراعات نظیر، ترصیع)

2) از من گذشت و من هم از او بگذرم ولی / با چون منی به غیر محبت روا نبود (اشتقاق، جناس)

3) گلچین رسید و نوبت با من وزیدنت / دیگر تمام شد گل سرخم تمام شد (تشبیه، تکرار)

4) سعدی اگر داغ عشق در تو موثر شود / فخر بود بنده را داغ خداوندگار (واج­آرایی، جناس تام)

 

 

3- در کدام گزینه، هر دو آرایۀ «جناس همسان و ناهمسان» وجود دارد؟ (کانون)

1) به وحدت رستم از غرقاب وحشت / به رستم رسته گشت از چاه بیژن

2) دوش آگهی ز یار سفر کرده داد باد / من نیز دل به باد دهم هرچه باد باد

3) از رستۀ این دو سگ چو رستی / جستی ره کردگار و جستی

4) خرّم تن او که چون روانش / از تن برود، سخن روان است

 

 

4- در بیت زیر همۀ آرایه­ ها به ­جز گزینۀ ...، وجود دارد. (کانون)

«نقش مستوری و مستی نه به دست من و توست / آن­چه سلطان ازل گفت: بکن، آن کردم»

1) واج­ آرایی                                    2) سجع                               3) جناس                                        4) اشتقاق

 

 

5- آرایه­ های مقابل کدام بیت «همگی» درست هستند؟ (کانون 99)

1) هیچ ندید هر که او هیچ ندید از آن میان / هیچ نگفت هر که او هیچ نگفت از آن دهن (جناس، موازنه)

2) تا دل به برم هوای دلبر دارد / افسانۀ عشق دلبر از بر دارد (جناس ناقص، واج­آرایی)

3) به بوی زلف تو دادم دل شکسته به باد / بیا که جان عزیزم فدای بوی تو باد (جناس تام، جناس ناقص)

4) هر سینه کجا محرم اسرار تو باشد؟ / هر دیده کجا لایق دیدار تو باشد؟ (ترصیع، اشتقاق)

 

 

6- در کدام گزینه آرایۀ «موازنه» از نوع «ترصیع» است؟ (کانون 96)

1) هم صفیر و خدعۀ مرغان تویی / هم انیس وحشت هجران تویی

2) بر سخاوت او نیل را بخیل شمار / بر شجاعت او پیل را ذلیل شمار

3) غلام نرگس مست تو تاج­دارانند / خراب بادۀ لعل تو هوشیارانند

4) تازه ­ترین سنبل صحرای ناز / خاصه­ ترین گوهر دریای راز

 

 

7- هر دو آرایۀ مقابل همۀ ابیات به­ جز بیت گزینۀ ...، درست است. (کانون 95)

1) گر از سلطان طمع کردم، خطا بود / ور از دلبر جفا جستم، جفا کرد (موازنه - واج ­آرایی)

2) سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت / آتشی بود در این خانه که کاشانه بسوخت (تکرار - استعاره)

3) گه به نوای علمش برکشند / گه به نگار قلمش درکشند (واج­ آرایی - ترصیع)

4) ای منوّر به تو نجوم جمال / وی مقرّر به تو رسوم کمال (ترصیع - تشبیه)

 

 

8- آرایه ­های بیت زیر در کدام گزینه صحیح ذکر شده است؟ (کانون 96)

«با شکوه کوه حلمت ابر گریان بر جبال / با وجود جود دستت برق خندان بر سحاب»

1) موازنه - تشبیه - استعارۀ مکنیه - جناس                                   2) استعارۀ مصرحه - واج­آرایی - موازنه - تشبیه

3) جناس ناقص - ترصیع - تشخیص - واج ­آرایی                            4) تشخیص - اشتقاق - کنایه - جناس

 

 

9- آرایه­ های بیت زیر کدام ­اند؟ (کانون 96)

«چشمۀ چشم من از سرو قدت یابد، آب / رشتۀ جان من از شمع رخت دارد تاب»

1) جناس - تشبیه - موازنه                                                 2) اشتقاق - استعاره - موازنه

3) تشبیه - ترصیع - کنایه                                                   4) استعاره - جناس - واج­ آرایی

 

 

10- ترتیب توالی ابیات به لحاظ دارا بودن آرایه­ های «تشبیه - موازنه - جناس - اشتقاق - کنایه» در کدام بیت آمده است؟ (کانون)

الف) پژمرده شد ز تیر تو جان مخالفان / چونان که لاله پژمرد از باد ماه تیر

ب) با روی چون گلنارش از برگ سمن بازآمدم / با زلف عنبر بارش از مشک ختن بازآمدم

پ) پروانه­ صفت سوختم از آتش عشقت / بگذشت ز سر آب و ز پیمان نگذشتم

ت) بی­شخص تو ای شخص تو آسایش گیتی / بی­روی تو ای روی تو آرایش دنیا

ث) من بند دهانت برگشایم / ور بگشایند بندم از بند

1) ت - ب - ث - پ - الف                                                  2) پ - ت - ث - ب - الف

3) پ - ث - الف - ت - ب                                                  4) ب - ت - الف - ث - پ


پاسخ­نـــــامه:

سوال 1: گزینـــــۀ 4

بیت ج: واج­آرایی در صامت «ر»

بیت ب: «کرامت» و «سلامت» سجع دارند.

بیت د: «سلام» تکرار دارد.

بیت الف: ترصیع دارد.

 

 

سوال 2: گزینـــــۀ 4

واج­آرایی در مصوت «ا» و صامت «د» و «ر» / جناس تام: داغ: سوختگی / مُهری که روی برده یا غلام می­زدند تا شناخته شود.

تشریح سایر گزینه­ها:

گزینۀ «1»: بیت فاقد ترصیع است.

گزینۀ «2»: بیت فاقد جناس است.

گزینۀ «3»: بیت فاقد تشبیه است.

 

 

سوال 3: گزینـــــۀ 2 

در این گزینه، جناس همسان و ناهمسان وجود دارد. «داد و باد» جناس ناهمسان دارند. «باد» اول و دوم به­معنی همان باد (جریان هوا) و اسم، ولی «باد» سوم و چهارم فعل هستند.

تشریح گزینه­های دیگر:

گزینۀ «1»: واژه­های «وحدت و وحشت»، «رَستم و رُستم» و «رستم و رسته» هر سه جناس ناهمسان دارند.

گزینۀ «3»: «رَستی و جَستی»، «جُستی و جَستی» و «رستی و رسته» جناس ناهمسان دارند.

گزینۀ «4»: «روان» اول به­معنی «روح و روان» و «روان» دوم به­معنی روان و جاری است و جناس همسان دارند.

 

 

سوال 4: گزینـــــۀ 2

در این بیت سجع دیده نمی­شود. 

توضیح نکتۀ درسی:

«سجع» یکسانی دو کلمه در واج ­های پایانی، وزن، یا هر دوی آن­هاست.

تشریح گزینه­ های دیگر:

گزینۀ «1»: واج ­آرایی حرف «س» در واژه ­های «مستی، مستوری، دست، توست و سلطان»

گزینۀ «3»: جناس: مست و دست

گزینۀ «4»: اشتقاق: بکن و کردم

 

 

سوال 5: گزینــــــۀ 3

جناس تام: «باد» در مصراع نخست جریان هوا و «باد» در مصراع دوم، فعل اسنادی به معنای باشد است. / جناس ناقص: «باد» و «داد»

تشریح سایر گزینه ­ها:

گزینۀ «1»: فاقد جناس / موازنه دارد.

گزینۀ «2»: فاقد جناس ناقص / واج ­آرایی در صامت «د» و «ب»

گزینۀ «4»: فاقد ترصیع / اشتقاق: دیده و دیدار

 

 

سوال 6: گزینـــــۀ 2

توضیح نکات درسی:

موازنه ­ای که واژگان دو مصراع آن همگی دارای سجع متوازی باشند، آرایۀ «ترصیع» می­سازد.

تشریح گزینه­ های دیگر:

در گزینه­ های «1، 3 و 4» بین واژگان دو مصراع هر بیت، هم سجع «متوازن» و هم سجع «متوازی» وجود دارد، بنابراین تنها آرایۀ «موازنه» می­سازند.

 

 

 

سوال7: گزینـــــۀ 3

در بیت گزینۀ «3» بین «نوای» و «نگار» سجع متوازن وجود دارد و باقی کلمات سجع متوازی دارند، لذا این بیت دارای موازنه است نه ترصیع. واج­آرایی صامت «ش» در این بیت دیده می­شود.

تشریح گزینه­ های دیگر:

گزینۀ «1»: کلمات این بیت یک به یک باهم سجع متوازن یا متوازی دارند، پس بیت دارای موازنه است. هم­چنین تکرار حروف «ا»، «ر» و «د» آرایۀ واج ­آرایی را می­سازند.

گزینۀ «2»: واژه­ های «آتش، در و بسوخت» هر کدام دو مرتبه تکرار شده اند. «آتش» مصراع دوم استعاره از عشق و «خانه» استعاره از سینه است.

گزینۀ »4»: «نجوم جمال» اضافۀ تشبیهی است. هم­چنین تطابق یک به یک کلمات در این بیت از لحاظ داشتن سجع متوازی، منجر به پدید آمدن آرایۀ ترصیع شده است.

 

 

سوال 8: گزینۀ 1

بیت آرایه­ های «ترصیع، کنایه، استعارۀ مصرحه و اشتقاق» ندارد.

تشبیه: کوه حلم / «خنده برق» و «گریه ابر» تشخیص دارند. (استعارۀ مکنیه) / جناس: کوه و شکوه - وجود و جود - بر و برق / بیت موازنه دارد.

 

 

سوال 9: گزینـــــۀ 1

«چشمۀ چشم»، «سرو قد»، «رشتۀ جان» و «شمع رخ» نشبیه بلیغ اضافی هستند. / «چشمه» و «چشم» جناس ناقص افزایشی و «آب» و «تاب» جناس ناقص اختلافی دارند. / بیت، آرایۀ موازنه دارد.

 

 

سوال 10: گزینـــــۀ 4

بیت ب: تشبیه: چو گلنار

بیت ت: موازنه دارد.

بیت الف: جناس: تیر (اول): ابزار جنگ، تیر (دوم): یکی از ماه­ها

بیت ث: اشتقاق: برگشایم - بگشایند

بیت پ: کنایه: «آب از سر گذشتن»

 

 

 

 

 

منبع :

فایل های ضمیمه

Menu