آزمونک جمع بندی قافیه- فنون ادبی دهم- یاسین مهدیان

این مطلب شامل 10 تست جمع بندی از مبحث قافیه فنون ادبی دهم میباشد.

آزمونک جمع بندی قافیه- فنون ادبی دهم- یاسین مهدیان

سلام به همه شما عزیزان من یاسین مهدیان هستم رتبه 41 کنکور انسانی و دانشجوی ادبیات دانشگاه فرهنگیان. در این مطلب به جمع بندی مبحث قافیه با تست های مهم و کنکوری این مبحث میپردازیم. 

1 - مصراع «آن خشت بود که پر توان زد» با مصراع همۀ گزینه­ ها به­ جز گزینۀ ... هم­ وزن است. (کانون 96)

1) ای مشت زمین بر آسمان شو                                       2) گر آتش دل نهفته داری

3) جز توبه رهی دگر نمی­دانم                                           4) تا درد و ورم فرونشیند

 

2- نظم هجاهای کدام دو بیت کاملاً مانند هم است؟ (کانون 96)

الف) به هیکل قوی چون تناور درخت / ولیکن فرومانده بی ­برگ سخت

ب) بر آن چشم سیه صدآفرین باد / که در عاشق­ کشی سحرآفرین است

پ) دوتا شد قامتم همچون کمانی / ز غم پیوسته چون ابروی فرخ

ت) گرت جان بخواهد به لب بر نهی / وگر تیغ بر سر نهد سر نهی

1) الف - پ                      2) ب - ت                        3) الف - ت                           4) پ - ت

 

3- در همۀ گزینه ­ها به­ جز بیت گزینۀ ... بین وزن و محتوا هماهنگی وجود دارد. (کانون 98)

1) روز وصال است و صنم حاضر است / هیچ مپا مدّت آینده را

2) در رقص گشته تن ز نواهای تن به تن / جان خود خراب و مست در آن محو و آن فنا

3) ای سرخوشان ای سرخوشان آمد طرب دامن­کشان / بگرفته ما زنجیر او بگرفته او دامان ما

4) هزار بار ببستت به درد و ناله زدی / چه منکری که خدا در خلاص مضطر نیست؟

 

4- قافیه در کدام بیت درست است؟ (کانون 99)

1) باد جنس آتش است و یار او / که بود آهنگ هر دو بر علو

2) حد ندارد این مثل کم جو سخن / تو برو تحصیل استعداد کن

3) در رحم پیدا نباشد هند و ترک / چونکه زاید بیندش زار و سترگ

4) گفت بشنو گر نباشم جای لطف / سر نهادم پیش اژدرهای عنف

 

5- قاعدۀ قافیه در کدام بیت متفاوت است؟ (کانون 96)

1) چون شکسته می­رهد اشکسته شو / امن در فقر است، اندر فقر رو

2) چون برآمد این نکاح آن شاه را / با نژاد صالحان بی­مرا

3) که مرا این علم آمد زآن طرف / نه ز شاگردی سحر مستخف

4) آن پسر با خویش آمد، شد دوان / سوی تخت شاه با صد امتحان

 

6- کدام بیت ذوقافیتین است؟ (کانون 99)

1) به بالای ایوان او راغ نیست / به پهنای میدان او باغ نیست

2) صوفیی از فقر چون در غم شود / عین فقرش دایه و مطعم شود

3) دل من چو نور اندر آن تیره شب / نخفته گشاده دل و بسته لب

4) برگ­ه ای زرد او خود کی تهیست / این نشان پختگی و کاملیست

 

7- بیت کدام گزینه مردّف است؟ (کانون 95)

1) چون حال بدم در نظر دوست، نکوست / دشمن ز جفا گو ز تنم بر کن پوست

2) وعدۀ اهل کرم، نقد روان / وعدۀ نااهل شد رنج روان

3) همین پنج روز است عیش مدام / به ترک اندرش عیش مدام

4) بسا نقش خردمندان که در بند هوا ماند / در آن صورت که عشق آید خردمندی کجا ماند؟

 

8- قافیۀ کدام بیت نادرست است؟ (کانون 98)

1) گفت با دلقک شبی سید اجل / آن کسی را خواستی تو از عجل

2) گفت جوحی را پدر ابله مشو / گفت ای بابا نشانی­ ها شنو

3) تا بکرد آن کعبه را در وی نرفت / و اندر این خانه به جز آن حی نرفت

4) این سخا شاخی است از سرو بهشت / وای او کز کف چنین شاخی بهشت

 

9- مصراع زیر با کدام گزینه هم­ وزن است؟ (کانون 96)

«بی ادب محروم شد از لطف رب»

1) با امیدی گرم و شادی­ بخش                              2) مرا در سپاهان یکی یار بود

3) از جدایی ­ها شکایت می­کند                              4) تو را در دل درخت مهربانی

 

10- تعداد مصوت­ های بلند مصراع «بخت بازآید از آن در که یکی چون تو درآید» با کدام مصراع برابر است؟ (کانون 95)

1) ما همه چشمیم و تو نور ای صنم                                  2) حدیث دل حدیثی بس شگفت است

3) تیر بلای او را جز دل هدف نباشد                                 4) خوشا چون سروها استادنی سبز

 

 

 پاسخنـــــامه:

سوال 1: گزینــــــۀ 3

وزن مصراع صورت سوال و مصراع­های گزینه­های «1»، «2» و «4»، مفعول مفاعلن فعولن است؛ امّا مصراع گزینۀ «3»، یک هجا در پایان اضافه دارد و وزن آن عبارت است از: مفعول مفاعلن مفاعیلن

 

سوال 2: گزینــــــۀ 3

بیت «الف» و «ت» در وزن فعولن فعولن فعولن فعل سروده شده­اند. ابیات «ب» و «پ» در وزن مفاعیلن مفاعیلن فعولن سروده شده­اند.

سوال 3: گزینـــــۀ 2

وزن بیت دوم «مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن» است که با محتوای شاد آن هم­خوانی ندارد.

تشریح سایر گزینه­ها:

گزینۀ «1»: وزن «مفتعلن مفتعلن فاعلن» و محتوای شاد

گزینۀ «3»: وزن «مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن» و محتوای شاد

گزینۀ «4»: وزن «مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن» و محتوای پندآمیز

 

سوال 4: گزینـــــۀ 2

در گذشته، به خاطر رعایت وزن، «سخن» به صورتِ «سَخُن» تلفظ می­شده است. بنابراین قافیۀ بین «سَخُن» و «کن» درست است.

تشریح سایر گزینه­ها:

گزینۀ «1»: قافیه: او؛ عُلُو (علو با سکون «واو» با او هم­قافیه نمی­شود.)

گزینۀ «3»: قافیه: ترک؛ سترگ (واژۀ «ترک» با «سترگ» قافیه نمی­شود؛ زیرا واج پایانی آن­ها یکسان نیست.)

گزینۀ «4»: قافیه: لطف؛ عنف (قبل از صامت «ف» مصوت مشترکی وجود ندارد.)

 

سوال 5: گزینــــۀ 2

در گزینۀ «2»، حرف مشترک «ا» و قاعدۀ قافیه «1» است. در گزینه­های دیگر حروف مشترک به ترتیب «ــُــ و»، «ــَــ ف» و «ان»؛ طبق قاعدۀ «2» است.

 

سوال 6: گزینـــــۀ 1

قافیۀ نخست: «راغ» و «باغ» / قافیۀ دوم: «ایوان» و «میدان»

قافیه در سایر ابیات:

گزینۀ «2»: «غم» و «مطعم»

گزینۀ «3»: «شب» و «لب»

گزینۀ «4»: «تهی» و «کاملی»

 

سوال 7: گزینــــۀ 4

یک بیت در صورتی مردف است که کلمه یا کلماتی بعد از واژه­های قافیه عیناً از نظر لفظ و معنی تکرار شوند. در بیت گزینۀ «4» «ماند» در یک معنا تکرار شده است، امّا در گزینه­های «2» و «3» واژه­های «روان» و «مدام» در هر مصراع تفاوت معنایی دارند.

 

سوال 8: گزینـــــۀ 3

کلمات «وِی» و «حَی» مصوت مشترک برای هم­قافیه شدن ندارند.

تشریح سایر گزینه­ها:

گزینۀ «1»: حروف مشترک: ــَــ ل

گزینۀ «2»: حروف مشترک: ــُــ و

گزینۀ «4»: حروف مشترک : ــِــ شت (بهشت در دو معنای مختلف به کار رفته است.)

سوال 9: گزینــــۀ 3

مصراع صورت سوال و گزینۀ 3، در وزن «فاعلاتن فاعلاتن فاعلن» سروده شده­اند.

وزن سایر گزینه­ها:

گزینۀ «1»: فاعلاتن فاعلاتن فع

گزینۀ «2»: فعولن فعولن فعولن فعل

گزینۀ «4»: مفاعیلن مفاعیلن فعولن

 

سوال 10: گزینــــۀ 3

در مصراع مورد سوال و مصراع گزینۀ «3»، پنج مصوت بلند دیده می­شود.

بخت بــازآید از آن در که یکی چون تو درآید

تیر بلــای او را جز دل هدف نباشد

منبع :

Menu