چیستی انسان 2-فلسفه یازدهم-آرمین عبدالحسینی

نکات مهم چیستی انسان از درس دهم فلسفه یازدهم توسط آرمین عبدالحسینی

چیستی انسان 2-فلسفه یازدهم-آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفه یازدهم – درس دهم ؛ چیستی انسان 2  – مطابق با آزمون 20 اسفند 1400 پایه دوازدهم انسانی

تهیه شده توسط: آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران

 

دیدگاه فیلسوفان مسلمان درباره حقیقت انسان

این فلاسفه با استفاده از آراء افلاطون و ارسطو و الهام از آموزه های دینی خود ، حقیقت انسان را تبیین کردند.

آنان معتقدند اگر برای انسان ویژگی های متعالی مانند آزادگی و کرامت انسانی ، قائل شویم دیگر نمی توان او را یک موجود صرفا مادی دانست.

هم چنین دینی که آن ها پذیرفته بودند و رسیدن بعضی عارفان به جایگاه شهود ، صحه بر وجود روح در انسان گذاشتند.

شیخ الرئیس ابن سینا

نظر وی درباره انسان پیرو نظر ارسطو درباره انسان بوده و به روح انسانی معتقد است. وی در رابطه با روح می گوید:

            * جنبه غیرمادی دارد و از جنس موجودات مجرد است.

            * استعداد کسب علم از طریق تفکر را دارد.

            * می تواند امور اخلاقی مثل اخلاق و عشق را درک و آن ها را در خود پدید آورد.

            * ابن سینا روح انسان را حقیقت انسان می دانست.

شیخ اشراق سهروردی

بسیاری از حقایق را از طریق شهود درونی به دست می آورد و تلاش می کرد آن ها را به زبان فلسفه و استدلال بیان کند. 

* وی هستی را مراتب نور و خداوند را نورالانوار می دانست.

* سایر مراتب وجود ، نور هستی را از نورالانوار دریافت می کنند و ترکیبی از نور و ظلمت اند.

* نفس را جنبه نورانی وجود می دانست که با کسب نورانیت بیشتر ، حقایق هستی را بهتر رویت می کند.

* از نظر وی خدا مشرق عالم و جایی که نور وجود به پایین ترین حد خود می رسد ، مغرب است.

 

ملاصدرای شیرازی (مکتب حکمت متعالیه)

حکمت متعالیه نیز انسان را دارای دو بعد به شمار می آورد و به وجود روح معتقد بود.

این مکتب در رابطه با روح می گوید:

            * ضمیمه شده به بدن نیست و نتیجه رشد و تکامل جسم است.

            * روح و بدن دو چیز مجزا نیستند و حقیقتی واحد را تشکیل می دهند.

            * روح باطن بدن است.

            * هر اتفاقی در روح بیفتد در بدن ظاهر می شود و هر اتفاقی در بدن رخ دهد ، بر روح اثر می گذارد.

            * روح انسانی آخرین درجه تکامل است و ظرفیتی بی نهایت دارد.

طبق نظر آنان هر چند روح انسان ظرفیتی بی نهایت دارد اما الزاما به کمالات نمی رسد چرا که وی دارای اختیار و اراده می باشد و باید این ظرفیت را با ایمان و عمل خود به فعلیت برساند.



برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

آرایه‌های ادبی-علوم و فنون دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

Menu