گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) زینب صفیری

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) زینب صفیری کانون فرهنگی آموزش قلم چی

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) زینب صفیری

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: زینب صفیری سرای    

نام شهر: تبریز

رشته‌ تحصیلی: تجربی                                     

میانگین تراز: 7284

تحصیلات پدر: فاقد سواد                                                                                    

شغل پدر: قالی باف

تحصیلات مادر: فاقد سواد                                                                        

شغل مادر: خانه دار

میانگین درصد هر درس در آزمون ها:

عربی 79.9   /   زبان 88.9   /  دینی 82.6   /  ادبیات 74.5   / شیمی 85.5  / زیست 73  /  فیزیک 70.7  /   ریاضی 92


از روش های ضربدر منها و زمان نقصانی استفاده میکنم چون در کنترل زمان بهم کمک میکنن...


آزمون‌

  1. 1-  چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اید؟ چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از نیمه دوم سال یازدهم تحصیلی در آزمون های کانون شرکت میکنم و به دلیل جامعه آماری بالا و اینکه سطح سوالات کانون چالشی و تمام تیپ سوالات کنکور رو هم پوشش میده


  1. 2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چیست؟ 

حضور مداوم و پیوسته در آزمون ها باعث میشه مطالب روی هم تلنبار نشن و استرس ترس از عقب افتادگی از برنامه هم به وجود نمیاد

 

  1. 3- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

آزمون مشابه پارسال این امکان رو میده که با تیپ سوالات که قرار است در آزمون اصلی باهاشون روبه رو شویم آشنا بشیم و از اینکه کامل مطالب که خوندیم آزمون رو پوشش میده اطمینان داشته باشیم و با شرکت در آزمون هدف گذاری هم میزان تسلط به مطالب را میسنجیم   و با مقایسه کارنامه آزمون اصلی با آزمون هدف گذاری به نقاط قوت و ضعف خود پی میبریم

 

  1. 4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون‌ها، چه تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

چون من از سال یازدهم که به صورت آنلاین بوده در آزمون ها شرکت کردم به همین دلیل با آزمون های حضوری آشنایتی ندارم

 

  1. 5- آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهید یا مقایسه با دیگران؟ چه‌قدر تراز، رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ 

من بیشتر به درصد هام توجه میکنم و خودم رو با بالا یا پایین بودن تراز و رتبه درگیر نمیکنم گرچه داشتن تراز و رتبه خوب هم بهم انگیزه میده و در تمام آزمون ها درصد هام رو با درصد هایی که در آزمون قبلی کسب کردم میسنجم اینطوری میفهمم در چه درس هایی پیشرفت داشتم و در چه درس هایی کم کاری کردم

 

  1. 6- آزمون‌های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟ (در صورت حضور در این آزمون پاسخ دهید)

با شرکت در آزمون هدف گذاری میتونم به این آگاهی برسم که در چه درس هایی برای آزمون اصلی آماده هستم و باید به چه درس هایی در برنامم بیشتر بپردازم و این باعث میشه ساعت مطالعه بعضی از دروس را افزایش بدم

 

  1. 7- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف‌گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس‌ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهید؟

عموما سه روز قبل از آزمون اصلی در آزمون مشابه پارسال شرکت میکنم هدفم هم اطمینان از آمادگیم در برابر مطالب آزمون اصلی اینکه تو این دو هفته تونستم به تمام مباحث که سوالات پوششون میده تسلط پیدا کنم و آزمون مشابه پارسال را مثل آزمون اصلی دریک زمان جواب میدم و سوالات رو طی چند روز مانده به آزمون اصلی تحلیل و اشکالات خود را برطرف میکنم

 

  1. 8- از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

از سال یازدهم کنکور رو هدفم قرار داده بودم که با شرکت در آزمون های کانون رو هدفم جدی تر شدم

 

  1. 9- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین ترازی که من کسب کردم 6625 بود که رفته رفته در تراز هایی که کسی کردم پیشرفت کردم

 

  1. 10- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

شرکت در آزمون ها و تحلیل سوالات کاملا به مطالب مسلط میشوم و خیالم از بابت مدرسه راحت میشود

 

برنامه و کتاب

  1. 1- همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه‌ریزی می‌کنند. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

مهمترین ویژگی برنامه راهبردی پوشش تمام مباحث و همین طور برای هر درس حجم مناسبی را در نظر گرفته و باکس های مرور هم داره

 

  1. 2- چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

سعی کردم برنامه ای داشته باشم که هم برنامه راهبردی و هم برنامه مدرسم رو کاملا پوشش بده

 

  1. 3- روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟

از اولش روش مطالعم جوری بوده که مطالب را حفظ نمیکردم تفهیمی میخوندم و همیشه این رو به خودم گوش زد میکردم که باید مطالبی که میخونم جوری باشه که بعد دو یا سه هفته بتونم یه جمعبندی کلی از اون مباحث را به یاد بیارم  اما ساعت مطالعم را برای زدن تست زیاد بیشتر کردم

 

  1. 4- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

تعداد تست ها و ساعت مطالعم رو بیشتر کردم و بیشتر به اشتباهاتم در آزمون بها دادم و روشون کار کردم

 

  1. 5- از کدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

بیشتر از کتاب سه سطحی برای دروس فیزیک و ریاضی استفاده میکنم چون سوالات رو طبقه بندی کرده این یکی از مزایا این کتاب هست


  1. 6- آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

بله، یکی از ویژگی های این دفتر اینکه که کم کاری ها رو در طول هفته مشخص میکنه و آخر هفته یه اطلاع کلی از میزان تلاش دانش آموز میده و باعث میشه هر دانش آموز از وضعیت خود به طور دقیق با خبر باشه

 

  1. 7- در کدام درس بیشتر با چالش رو‌ به رو می‌شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه‌حلی رسیده‌اید؟

درس های عربی و فیزیک سعی میکنم  تحلیل بیشتری روشون داشته باشم و چرایه اشتباهاتم رو پیدا و با تست زیاد برطرفش کنم

 

  1. 8- کدام درس (دروس) نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

دروس زیست و شیمی و ریاضی  برای زیست بیشتر روی درسنامه کار میکنم و بعد از اینکه کامل رو درسنامه مسلط شدم سراغ تست میرم اما برای شیمی و ریاضی تسلطم رو با تمرین و تست زیاد بالا میبرم

 

9- یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟ ( تمرین یا آموزش در کلاس یا هر دو ) 

هر دو، بعد از رسیدن به تسلط کافی در اون درس سراغ روش آموزش در کلاس میروم که بسیار روش موثر در یادگیری مطالب به صورت عمیق هست و بعد از اینکه به تمام مطالب مورد نظر مسلط شدم  میرم سراغ تست زنی و تمرین زیاد

 

  1. 10- پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟

اول از همه نباید نا امید بشن و انگیزشون رو از دست بدن باید روی برنامه که دارن تمرکز کنن و نقص هاش رو پیدا کنن و بعد سعی کنن اونارو برطرف کنن توصیه من اینکه از دفتر برنامه ریزی استفاده کنن چرا که این دفتر این کمک رو بهشون میکنه که بتونن به راحتی مشکلشون رو پیدا کنن و چون بعد از برطرف مشکلاشون تغییر تو کارشون رخ میده و تا این تغییرات جواب بدن زمان میبره پس باید صبور باشن

 

کارنامه و سایت

  1. 1- از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌اید؟ ( فیلم‌های آموزشی، مطالب درسی، خلاصه درس‌ها و ...)

من بیشتر از فیلم های آموزشی کانون استفاده میکنم و مطالب درسی رو هم هر از گاهی به هدف رسیدن به یک نکته جدید مطالعه میکنم اما در مورد خلاصه نویسی ها ترجیح میدم خلاصه های خودم رو مطالعه کنم چون اعتقاد شخصیم اینکه خلاصه هر دانش آموز با هم فرق داره و مختص خودشون هست

 

  1. 2 - روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 

روز جمعه ساعت 8 آزمون رو شروع و ساعت 4 کارنامه رو میگیرم

 

  1. 3-  از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟ 

کارنامه پنج نوع درس و کارنامه اشتباهات به دلیل اینکه نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز رو نشون میدن و دانش آموزان به کمک این کارنامه ها به این آگاهی میرسن که باید در کدوم دروس تلاش بیشتری داشته باشن

 

  1. 4- روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

خب اول از همه سراغ درس هایی میرم که درصدم قابل قبول هست و شروع میکنم به تحلیل سوالاتی که غلط زدم و دلیل اشتباهاتم رو پیدا و بعد سراغ سوالات چالشی یا نزده میروم و اونارو هم حل میکنم بعد باخیال آسوده سراغ درس هایی که بیشترین اشتباهات رو داشتم میروم و اونارو هم تحلیل میکنم و بعد شروع میکنم به مطالعه همه تست هایی که درست زدم و بعد یک هفته از آزمون دوباره به سوالات نزده و سؤالاتی که اشتباه زدم رو پاسخ میدم

 

  1. 5- آیا تا به حال در پرسش و پاسخ‌های تالار گفت‌و‌گوی سایت کانون شرکت کرده‌اید؟ 

بله هر از گاهی از این امکان استفاده میکنم


مهارت‌های خودتنظیمی و فراشناخت 

  1. 1- آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها؟ چگونه؟ براي هدف‌گذاري از کدام کارنامه‌ها استفاده مي‌كنی؟

بله تقریبا برای تمام دروس از این کارنامه استفاده میکنم

 

  1. 2- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس‌ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

بله به نظرم داشتن خلاصه نویسی خیلی موثر هست و در کاهش استرس قبل آزمون هم موثر واقع میشه تقریبا برای همه ی درس هایم خلاصه دارم و بعد از تسلط کافی به مطالب و نکات آزمونی و تستی شروع میکنم به خلاصه نویسی کلی و جمع که تداعی گر موضوع کلی اون مبحث بشه

 

  1. 3- چه زمانی یک مبحث را خلاصه‌نویسی می‌کنید؟ خلاصه‌نویسی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

بعد از تسلط کافی بر روی مطالب و تثبیت کلی مبحث با تست های زده شده. یکی از ویژگی خلاصه های من اینکه اون مبحث رو به طور کامل پوشش میده و از حجم کمی برخوردار دار هست و بعد از مطالعه خلاصه هام خیالم از بابت تست های دام دار راحت میشود

 

  1. 4- براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

در کانال هایی به این شایعات دامن میزنن عضو نیستم و رغبتی هم به خواندنشون ندارم و روی هدفم تمرکز میکنم و دنبال بهونه های این چنینی نیستم

 

  1. 5- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

من زیاد افت تراز نداشتم فقط دو بار این اتفاق برام افتاده و دلیلش هم نداشتن تمرکز روی برنامه و عملی نکردن بهش بوده این افت تراز نه تنها منو نا امید نکرد بلکه تلنگری بود برای جلوگیری از کم کاری در برنامه هام و تونستم با چیدن برنامه درست این افت رو جبران کنم

 

  1. 6- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

اعضای خانوادم بیشتر بهم انگیزه میدن  و سعی میکنن فضای خونه جوری باشه که بتونم تمرکز داشته باشم

 

  1. 7- زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟

در طول روز 3 الی 4 ساعت استراحت دارم به این صورت که تایم های استراحتم پیوسته نیستن در این بازه ها سراغ فضای مجازی و کتاب نمیروم و بیشتر موسیقی ملایم گوش میدم با اینکار به خودم آرامش میدم و ورزش و پیاده روی هم از تفریحاتم هستن


روش‌های مدیریت زمان 

 1- زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

اوایل توجه به زمان نداشتم اما بعد از چند آزمون سعی کردم طبق زمان به دروس جواب بدم

 

  1. 2- از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ (ضربدر منها، زمان‌های نقصانی و ...) به طور خلاصه روش خود را توضیح دهید.

از روش ضربدر منها و زمان نقصانی استفاده میکنم و تا حدودی در کنترل زمان بهم کمک میکنن اما گاهی اوقات در بعضی از دروس زمان از دستم در میرود

 

  1. 3-  هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟

هفته ای 70 ساعت مطالعه مفید دارم و در طول هفته به جز روز جمعه ساعت مطالعه ی پیوسته دارم

 

هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

  1. 1- در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

عربی و فیزیک چون میخوام دیگه روی این درس ها چالش نداشته باشم

 

  1. 2- در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

نه چون از اول روش مطالعم همین بوده و چون تا به حال نتیجه خوبی ازش گرفتم نیازی به تغییر نمیبینم

 

  1. 3- در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

یکیشون درجا زدن در تراز 6900 بوده که برطرفش کردم و یکی هم اینکه چند هفته بود ساعت مطالعه ی پیوسته در طول هفته نداشتم که اینم تو نیمسال دوم برطرف کردم

 

  1. 4- یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟

استفاده از بازه های زمان برای مرور خلاصه های نیم سال دوم و حل تست های مهم و دامدار که برای نیم سال اول مشخص کردم

 

  1. 5- برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

برنامم برای نوروز اینکه نقاط ضعف خودم رو قوت ببخشم و وقته بیشتری برای تست زنی زیاد اختصاص بدم


دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید. گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) زینب صفیری

Menu