گفتگوی الهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول شنو نعمتی

گفتگوی الهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول شنو نعمتی.

گفتگوی الهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول شنو نعمتی

نام و نام خانوادگی: شنو نعمتی

نام شهر: پاوه

میانگین تراز: 7400

رشته تحصیلی: انسانی

تحصیلات مادر: سیکل

تحصیلات پدر: دیپلم

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: راننده

 

میانگین درصد:

ادبیات 60 / عربی 80 / دینی 80 / زبان 40 / ریاضی 90 / اقتصاد 100 / فنون 70 / عربی اختصاصی 80 / تاریخ جغرافیا 60 / جامعه 80 / فلسفه و منطق 60 / روانشناسی 80


آزمون هدفگذاری فرصت بسیار مناسبی برای افزایش ساعت مطالعه در هفته اول و هدفگذاری برای هفته دوم است..


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از پایه دهم وارد کانون شدم و به طور مداوم به مدت سه سال برای پیوستگی مطالعاتی و روشن بودن مسیر در آزمون ها شرکت کردم‌.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

به نظرم فاکتور اصلی موفقیت، پشتکار و پیوستگی در مسیر است که با هر بار آزمون دادن تجربه ای هر چند اندک کسب می شود و در ادامه مسیر مفید و کار آمد است.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

اینکه دانش آموز هر هفته برای سنجش میزان تلاش و نتیجه اش معیاری در سطح کشور داشته باشد و بداند رقیبانش در چه وضعیتی هستند و چگونه می تواند برای هفته ها و ماه های بعد برنامه ریزی کند به نظرم بسیار فرصت مناسب و ارزشمندی است.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

این وضعیت مقداری در روند مطالعاتی و انگیزه من موثر بوده ولی سعی می کنم خیلی درگیر آن نشوم به هر حال شرایط برای همه یکسان است و این نگرش ها و انگیزه ها هستند که تفاوت ها را ایجاد می کنند.

 

5- آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می دهید یا مقایسه با دیگران؟ چقدر تراز و درصد دیگران برای شما مهم است؟

بیشتر سعی می کنم هر آزمون خودم را با آزمون های قبلی مقایسه کنم ولی مقایسه با دوستان هم تراز  خودم هم برایم بی اهمیت نیست.


6-آزمون های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

معمولا هر چه فاصله دو آزمون بیشتر باشد ساعت مطالعه مخصوصا در هفته اول کمتر می شود و بیشتر تلاش به هفته منتهی به آزمون موکول می شود ولی آزمون هدفگذاری فرصت بسیار مناسبی برای افزایش ساعت مطالعه در هفته اول و هدفگذاری برای هفته دوم است 


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

معمولا در روز جمعه در آزمون هدفگذاری شرکت می کنم و به همه دروس در یک زمان پاسخ می دهم و چهارشنبه هفته دوم در آزمون مشابه پارسال در دو نوبت شرکت می کنم و روز پنج شنبه را به مرور اختصاص می دهم.


8- از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه ریزی کردید ؟

از پایه دهم که وارد کانون شدم هدفم کنکور بود و همراه با برنامه راهبردی برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدتی برای آن داشته ام.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین ترازم ۶۱۰۰ و بهترین ترازم ۸۱۰۰. مهم ترین دلیل پیشرفتم را استمرار و نترسیدن از شکست می دانم.


10-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

از دبستان در مدرسه معمولا نمرات بالایی کسب می کردم ولی چون در بازه های مختلف مباحث را برای آزمون مرور می کنم باعث شده تسلط بیشتری بر مطالب داشته باشم و با استرس کمتری در امتحانات شرکت کنم.


برنامه و کتاب

1-همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

با اینکه برنامه راهبردی برنامه ای کلی برای همه دانش آموزان است اما با توجه به پیشروی و فرصت مرور و جمع بندی مناسب امکان خوبی برای شخصی سازی دارد.

 

2-چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

معمولا برنامه مدرسه و کانون با هم هماهنگ هستند اما در زمان هایی که یکی از آنها کمی جلو بیفتد سعی می کنم با آن پیش بروم و مطالب را عمیق بخوانم که برای هر دو مفید باشد.


3- روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟ 

چون از پایه دهم تستی کار کرده ام روش مطالعه ام تفاوت چندانی ندارد ولی با توجه به نزدیک شدن به کنکور و افزایش حجم درس ها ساعت مطالعه ام را افزایش داده ام.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

در طول مسیر آزمون و خطا های بسیاری داشته ام و انواع روش ها را امتحان کرده ام و سعی کردم بهترین روش را به بهترین نحو اجرا کنم.


5-ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

برای اکثر درس ها از کتاب های سه سطحی و آبی و هم چنین کتاب نوروز و تابستان و زرد استفاده کرده ام و به نظرم سطح سوالات و طبقه بندی خیلی خوبی دارند و از نظر پاسخنامه و ذکر نکات و صفحات کتاب درسی عملکرد بسیار خوبی دارند.


6-آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟

بله از   پایه دهم از دفتر برنامه ریزی استفاده می کنم و ابزار خوبی برای رقابت با خودمان و کنترل تعادل مطالعه بین دروس است.


7-در کدام درس بیشتر با چالش رو به رو می شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه حلی رسیدید؟

در درس زبان پایه ضعیفی دارم و سعی می کنم آن را هر روز مطالعه کنم و با تست و مرور روزانه به تسلط کافی برسم.


8-کدام درس(دروس) نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

در دروس عربی و ریاضی و اقتصاد نسبت به بقیه دروس قوی تر هستم و مهم ترین دلیل آن تعداد تست بالا در هر سه درس است که باعث شده با انواع تیپ تست ها و نگاه طراح آشنا شوم و مطالب را از زوایای گوناگون بررسی کنم.


9-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟

با توجه به آنلاین بودن مدارس یادگیری اولیه را با تدریس دبیران خودم یا کلیپ های دبیران دیگر انجام میدهم اما در ادامه با تمرین بیشتر سعی می کنم به تسلط در آن مطلب برسم.


10-پیشنهاد شما برای دانش آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده اند چیست؟

قبل از هر چیز هدف مشخصی برای خود داشته باشند و سپس با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت به سمت آن قدم بردارند و در هر شرایطی از ادامه مسیر دلسرد نشوند قطعا هیچ موفقیتی بدون تلاش به دست نمی آید و هیچ تلاشی هم بی نتیجه نمی ماند.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌ای؟

از مطالب آموزشی رتبه برترها و خلاصه نویسی ها استفاده کرده ام و مصاحبه با رتبه برتر ها را هم دنبال می کنم.


2- روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می کنید؟ کارنامه را چه ساعتی می گیرید ؟

سعی می کنم بیشترین شبیه سازی را داشته باشم و ساعت هشت یا ده دقیقه زود تر برای پاسخگویی به سوالات اعتبار سنجی آزمون را شروع می کنم. ساعت سه بعد از ظهر هم کارنامه را دریافت می کنم.


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟ 

بیشتر از کارنامه اصلی آزمون پنج نوع درس  و اشتباهات استفاده می کنم. چون با کارنامه پنج نوع درس می توانم  مقایسه ای بین تصورات خودم از نقاط قوت و ضعفم و داده های واقعی داشته باشم و با کارنامه اشتباهات یادگیری های ناقصم را به کامل تبدیل می کنم.


4-روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

معمولا تا دو روز بعد از آزمون آن را تحلیل می کنم و در کارنامه به تراز هر درس و مقایسه با هم تراز ها توجه می کنم. برای تحلیل آزمون هم سعی می کنم سوالات نزده را یکبار دیگر به کمک کتاب حل کنم و سپس به سراغ پاسخ نامه بروم و پاسخنامه تمام سوالات را بررسی می کنم و نکات آن را در حاشیه کتاب یادداشت می کنم.


مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

1-آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌دادي؟ آيا براي هدف‌گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كردي؟

بله برای درس هایی که معمولا تعداد غلط بیشتری دارم چند از ده رابا توجه به درصدم در آزمون مشابه پارسال انجام می دهم.


2- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است ؟

در دروس حفظی مطالب مهم را هایلایت می کنم و در دروس مفهومی نکات را در حاشیه کتاب یادداشت می کنم و با هایلایت کردن مطالب مهم تر را مرور می کنم و در دروسی مثل ریاضی از هر تیپ تست چند سوال نکته دار را ستاره دار می کنم که بعدا آن ها را مرور کنم.


3-چه زمانی یک مبحث را خلاصه نویسی می کنید؟ خلاصه نویسی شما چه ویژگی هایی دارد؟ 

معمولا بعد از تسلط بر یک مطلب نکات مهم و فرار آن را به عنوان خلاصه مشخص می کنم و بعد از چندین بار مرور اگر حس کردم که نکته تکراری شده ممکن است از لیست خلاصه ام شود و نکته جدیدی را برای مرور اضافه کنم.


4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

سعی می کنم این مطالب را پیگیری نکنم و یک منبع موثق برای اخبار کنکور داشته باشم  و در کانال ها و گروه های مختلف عضو نشوم.


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

از اول تابستان با توجه به حجم بالای درس ها یک مقدار افت کردم اما در ادامه با برنامه ریزی درست ساعت مطالعه م را افزایش دادم و تست بیشتری کار کردم که باعث شد دوباره به مسیر برگردم و استمرارم را در هر صورت حفظ کنم.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پشتیان خوب تاثیر بسزایی در پیشرفت دانش آموز دارد من از پایه دهم پشتیان های خیلی خوبی در کانون داشته ام که هم از لحاظ منابع و هم نکات مشاوره ای و انگیزه ای من را واقعا راهنمایی کرده اند و در هر مقطعی نکته های مهم و کلیدی مربوط به آن زمان را یاد آوری کرده اند ،از همه این عزیزان تشکر می کنم.


7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

خانواده من اصلی ترین حامیان من در این مسیر بوده و هستند و در هر شرایط و زمینه ای از من پشتیبانی می کنند در شکست ها به من روحیه می دهند و در موفقیت ها به حدی که مغرور هم نشوم از من تعریف می کنند و فضای آرام و امکانات لازم را برای من فراهم کرده اند


8-زمان استراحت تان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می دهید؟

چون از دهم مرتب درس ها را خوانده ام امسال  کمی فراغت بیشتری دارم و معمولا کارهایی را انجام می دهم که انرژی لازم را به من بدهند و من را از مسیر درس خواندن دور نکنند مثل تفریح های کوتاه مدت با خانواده یا دوستانم فیلم های سینمایی و یا شعر خواندن


روش‌های مدیریت زمان

1-زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

سعی می کنم به سوالات ساده در دور اول پاسخ بدهم و با تکنیک ضربدر منها دوباره آنها را مرور کنم.


2-از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ به صورت خلاصه روش خود را توضیح دهید.

من معمولا با ترتیب دفترچه پیش نمی روم و درس هایی را که قوی تر هستم اول پاسخ می دهم و با تکنیک ضربدر منها در اکثر درس ها سعی می کنم حداقل یکبار همه سوال ها را بخوانم و در دور بعدی زمان درس هایی که قوی هستم و زمان سوالات نزده را به درس های وقت گیر تر اختصاص می دهم.


3-هفته ای چند ساعت مطالعه می کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می کنید؟

هفته ای حدودا ۶۰ساعت. بعد از ظهر روز جمعه را درس نمی خوانم و بقیه هفته را روزی ۸یا ۹ساعت.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1-در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

زبان که تا الان خیلی خوب کار نکردم و دروسی که ضریب بیشتری دارن مثل فنون و فلسفه را در اولویت قرار می دهم.


2-در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

فکر نمی کنم در درسی بخواهم روش مطالعه ام را تغییر دهم چون در این سه سال به ثبات و شناخت نسبی رسیده ام مگر اینکه بخواهم تعداد تستم را بالا ببرم.


3-در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

تعداد غلط هایم در آزمون کمی زیاد است و فکر می کنم به دلیل مرور نکردن است که باعث شده سر جلسه بعضی مطالب را فراموش کنم و زمان زیادی را صرف هر سوال کنم که اگر مرور مناسبی در هفته منتهی به آزمون داشته باشم سوالات شک دارم کمتر می شوند و بهتر می توانم مدیریت زمان را هم انجام دهم.


4-یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

چون اکثرا به برنامه آزمون می رسم و دروس نخوانده ندارم نگرانی کمتری دارم و اینکه آزمون های کانون به اندازه کافی فرصت جبران عقب ماندگی ها و یا مرور مطالب را دارد و با مرور به روش بازیابی و حل تست  های بیشتر مطالب نیم سال اول را هم میتوان تثبیت کرد.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

دوست دارم مطالب باقی مانده را تمام کنم و چند ماه بعد نوروز را به مرور و تسلط بر درس ها و مدیریت آزمون بپردازم.


===========================

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. 

گفتگوی الهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول شنو نعمتی

==========================

Menu