گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) ملینا آقامحمدی

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) ملینا آقامحمدی/

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) ملینا آقامحمدی

نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:  ملینا آقامحمدی

 نام شهر:  تبریز   

رشته‌ تحصیلی:  علوم انسانی  

میانگین تراز:   7336                

تحصیلات پدر: (فوت شده اند) 

تحصیلات مادر: دیپلم 

 شغل مادر : خانه دار

میانگین درصد هر درس در آزمون ها:

 فارسی 50 – دینی 90 – عربی 60 – ریاضی90 – اقتصاد 90 – علوم فنون ادبی 70 – تاریخ 50 – جغرافیا 40 – جتمعه شناسی 90 – منطق و فلسفه 60 – روان شناسی 80 

 

آزمون‌ 


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

از سال پنجم ابتدایی و در پایه های پنجم,ششم,نهم,یازدهم و دوازدهم در آزمون های کانون شرکت کردم دلیلشم این بود که با محیط آزمون و استرس سرجلسه آشنا بشم. و برنامه منظمی برای مطالعه داشته باشم.


دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

 برای آشنایی با نقاط ضعف و قوتم و رفع اشکالات آزمون های قبلی برای آزمون های بعدی. 


مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال)

 مهم ترین ویژگی آزمون هدف گذاری این است که یک ارزیابی کلی از مباحث هفته اول داشته باشیم و به کمک آن بهتر بتوانیم برای هفته دوم برنامه ریزی بکنیم.آزمون مشابه پارسال نیز به رفع اشکالات دروس برای ازمون اصلی و همچنین به ارزیابی دو هفتگی و آشنا شدن با مدیریت زمان و کنترل استرس و عادت کردن به آزمون دادن کمک می کند.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

در ابتدا برایم سخت بود که در خانه برای آزمون تمرکز کنم و آزمون انلاین را با جدّیت ازمون اصلی اجرا کنم و علاوه بر آن آزمون دادن با وسایل الکترونیکی به شدت خستم میکرد ولی بعد از یه مدتی توانستم تا حد امکان شرایط آزمون اصلی را درخانه برای خودم فراهم بکنم و ازمون انلاین را با جدّیت ازمون اصلی در خانه اجرا کنم.


چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چه‌قدر این موضوع برایتان مهم است؟

 قبل از تراز و رتبه دیگران تراز و رتبه خودم برایم اهمیت دارد و درصد درسهایم را با میانگین درصد هم ترازی هایم مقایسه میکنم و اگر یک یا دو واحد کم از دیگران باشم سعی میکنم برای ازمون بعدی آنها را رفع کنم. در مورد تغلب هم باید بگم که زمینه تغلب برای همه با ازمون های انلاین فراهم است ولی وقت که من به خودم اطمینان دارم و میدانم که تمام تلاش خود را کرده کرده ام تغلب دیگران زیاد برایم اهمیتی ندارد.


چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟

 آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟ ازمون مشابه پارسال را در چهارشنبه هفته دوم شرکت میکنم, هدفم داشتن ارزیابی در مورد تسلطم به درسها و مرور مفید برای آمون اصلی. من به همه درسها در یک زمان مثل ازمون واقعی پاسخ می دهم چون به نظرم فاصله انداختن بین درون باعث افت درصد ها می شود.


از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من از امسال تابستان را جدی گرفتم و در ازمون ها شرکت کردم. و شرکت در این ازمون ها باعث شد که قبل از شروع سال تحصیلی یک مرور کلی از دروس پایه داشته باشم و با جدّیت سال دوازدهم را شروع کنم.


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟

 اولین ترازم 7200 بود و ازمن قبلی ترازم 7500 شد, تداوم و پیوستگی در مطاله و حس رقابت با هم ترازی هایم.


کدام درس نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟ 

ریاضی و جامعه شناسی, در درس ریاضی بیشتر تلاشم تمرین و تست زدن است و هر چه بیشتر تست بزنیم با تیپ سوالات بیشتر آشنا میشویم و به تسلط کافی دست می یابیم. در درس جامعه شناسی روش مطالعه من خواندن و تسلط کامل بر متن کتاب درسی و تست زدن بعد دو روز.


برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

 بله از مشاورم کمک میگرفتم.


بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟

 اوایل برایم سخت بود که برنامه ازمون و برنامه مدرسه را باهم تطبیق بدهم ولی بعد با برنامه مشاورم توانستم که این مشکل را حل کنم و در درسهای مدرسه رشد کنم. و همچنین سعی میکردم هنگامی که برای ازمون مطالعه میکردم برای مدرسه هم مطاله تشریحی داشته باشم و هدف اصلی من حفظ کردن نبود بلکه یادگیری بو و همین باعث پیشرفت من شد.


برنامه و کتاب

همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟ 

مهم ترین ویژگی برای راهبردی این است که همه دروس سه سال رال را در خود جای داده و به طور یکسان به درسها توجه شده, و با کمک گرفتن از برنامه راهبردی می توان همزمان سه پایه را پیش برد.


چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟

 برنامه راهبردی با برنامه مدرسه تفاوت هایی دارد و برای من برنامه راهبردی مهم تر از برنامه مدرسه است و بیشتر تمرکزم بر برنامه ازمون هاست و در زمانی های اضافی به برنامه مدرسه هم می پردازم.


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه تفاوتی کرده‌است؟ چه تفاوتی؟ 

بله تفاوت هایی داشته است درس سالهای پایه بیشتر تمرکزم برمطالعه تشریحی بود ولی در سال کنکور سعی کردم مطالعه تستی بیشتری داشته باشم و تعداد تست هایم را نبست به پایه بیشتر کنم.


برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟ 

مهم ترین تغییری که من در برنامه ایجاد کرده بودم مطالعه روتین نقطه ضعف ها و مشخص کردن کردن بازه زمانی برای هردرس.


ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ 

مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد. از کتابهای ابی علوم فنون ادبی و تاریخ و جغرافی و کتاب زرد عمومی برای جمع بندی استفاده کردم و مهم ترین ویژگی های انها وجود سوالات مهم سال های قبل و وجود سوالاتی با سطوح مختلف.


آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟ 

من دفتر برنامه ریزی شخصی خودم را دارم و در ان برنامه و گزارش کار هر روزم را ثبت میکنم و مهم ترین کمک این دفتر نظم دادن به کارهایم و مشخص کردن اولویت برای مطالعه دروسم است.


در کدام درس‌ها روش مطالعه‌ خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟ چگونه؟ 

در  درس منطق روش مطالعم را تغییر دادم به گونه ای که در سال دهم بیشتر تمرکزم روی کتاب وزارتی بود ولی با مشاهده درصد اولین ازمونم در درس منطق متوجه شدم که باید روش مطالعه خود را تغییر داده و به کتاب اکتفا نکنم.

 

کارنامه و سایت


از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌ای؟

از کارنامه در تحلیل ازمونم استفاده میکنم و توصیه ها و مصاحبه های رتبه برتر های کنکور را مطالعه میکنم.


آیا تا به حال برای مرور و جمع‌بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده‌اید؟

 بله بعضی اوقات از فیلم های اموزشی سایت استفاده میکنم. 


روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي‌گيري؟ و چگونه و به كدام قسمت‌ها بيشتر توجه مي‌كني؟ 

ساعت 3 بعد از ظهر و توجهم بیشتر به تراز, رتبه,درصد ها و قسمت مقایسه با هم ترازی ها.


از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی و چرا؟

 از کارنامه اصلی که با ان بهتر میتوانم خودم را ارزیابی و بادیگران مقایسه کنم. و بعد از کارنامه اصلی ازمون کارنامه اشتباهات برایم اهمیت دارد و کمک خوبی به شناخت و رفع نقاط ضعفم میکند.


هفته‌ی اول و دوم برنامه‌تان چگونه است؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می‌کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه قرار می‌گرفتید يا در پردازش‌هاي بعدي؟ چرا؟ 

در واقع برنامه هفته اول و دوم زیاد تفاوتی برای من ندارد و من در مدت 2 هفته ای ازمون برنامه متعادلی دارم و سعی میکنم نهایت استفاده را از زمانم بکنم و هر روز هم تست و هم مطاله در برنامه ام دارم. در روز جمعه ساعت 8 ازمونم را شروع میکنم و در پردازش اول کارنامه ام را دریافت میکنم زیرا معتقدم که افرادی که به ازمون ها اهمیت بیشتری میدهند در پردازش اول قرار می گیرند و دوت دارم که با انها رقابت کنم.


روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ 

من ابتدا تحلیلم را با سوالات غلط و نزده ام شروع میکنم و بعد سوالاتی که نکته دار هستند را یاداشت میکنم.


در سال‌های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون‌ها چه ترازی داشتید؟ 

اگر نسبت به سال‌های پایه پیشرفت داشته‌اید، دلیل و انگیزه‌ی این پیشرفت چه بود؟ در سالهای پایه هم وضعیت اموزشی من در مدرسه مثل سال دوازدهم خوب بود ولی تفاوتی که سال دوازدهم نسبت سال های پایه داشت این بود که بیشتر به ازمون دادن و کنکور توجه میکردم و تراز ازمون هایم در سال دوازدهم بهتر از پایه بودند.

 

مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت 


آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌دادي؟ آيا براي هدف‌گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كردي؟

 بله برای اکثر درسهایم هدفگذاری را انجام میدهم و با توجه به نتیجه ان برای درسهایی یه نیاز به مرور دارند بیشتر وقت می گزارم.


شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي‌خوانديد بعد آزمون مي داديد؟ 

روش من در بیشتر دروس بازیابی است و دوباره خوانی در بعضی دروس مفید واقع نمیشود و خیلی وقت گیر است.من معمولا اول درس را کامل میخوانم و بعد سراغ ازمون می روم.


آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

 نه خلاصه نویس خاصی ندارم ولی در بعضی دروس جاهایی برایم مهم هستند را دو سه بار برای خودم مینویسم.


آیا خلاصه‌نویسی و  جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ اگر دارید ویژگی آن را بنویسید. 

بله دفتری دارم که اشتباهات ازمون و نکات سوالات را در ان یاداشت میکنم.


براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

 سعی میکنم به خبر های نامعتبر زیاد توجه نکنم و خودم رادرگیر انها نکنم.


در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟ 

بله در بعضی ازمون ها برای اینکه به بودجه بندی ازمون برسم به کمیت اهمیت بیشتری می دادم ولی بعد متوجه شدم که کیفیت بهتر و مهم تر از کمیت است


پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 پشتیبانم درپیشرفتم تاثیر زیادی دارند و همیشه به من انژی مثبت و انگیزه می دهند و به نظرم یک پشتبان خوب باید همین ویژگی ها را داشته باشد.


اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟ 

در این مسیر از همه بیشتر مادم درکنارم هست و زمان هایی که نا امید می شوم من را امیدوار میکند.


روش‌های مدیریت زمان

 

زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

 اوایل زیاد نمیتوانستم زمانم را مدیریت کنم و در بعضی سوالات بیشتر وقت تلف می کردم ولی الان سوالاتی که که بلد نیستم را رد میشوم تا وقت کم نیاورم


از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ (ضربدر منها- زمان‌های نقصانی...)

تکنیک خاصی ندارم و سوالاتی که اصلا بلد نیستم کنارشان علامت منها و انهایی که شک دارم کنارشان علامت ضربدر میگذارم تا اگر وقت اضافی اوردم برگردم و دوباره برسی کنم.


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم 


در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

 بیشتر تمرکزم در نیمسال دوم روی نقطه ضعف هایم در دروس فلسفه و ادبیات تا تقویتشون کنم.


در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه را تغییر می‌دهید؟ چرا؟ 

درکل باتوجه به وضعیت نیم سال اول قصد تغییر روش مطالعه ام را ندارم ولی در بعضی دروس تعداد تست هایم را افزایش خواهم داد.


در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟ 

بزرگ ترین ضعف من در نیم سال اول تمرکز و استرس است که سعی خواهم کرد انها را برطرف کنم.


یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟ 

به نظرم با یک جمع بندی خوب و مرور مداوم میتوان بر دروس نیم سال اول تسلط یافت.


برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟

 برای نوروز هدف اصلیم ازمون های 7 و 19 فروردین است تا بتوانم دروس را به بهترین شکل جمع بندی کنم.






دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.

گفت و گو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول (انسانی) ملینا آقامحمدی


Menu